تاکید عراق بر رفع موانع توسعه تجارت با ایران به‌رغم سنگ‌اندازی آمریکا

وزیر تجارت عراق در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان گفت: عراق برای توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم‌های تحمیلی آمریکا که بعضاً در این راه سنگ‌اندازی می‌کند، آماده است.
به گزارش شاتا، رضا رحمانی در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق گفت: در این مدت کوتاه سه ملاقات بین بنده و وزیر تجارت عراق برگزار شده که این دیدارها برای توسعه روابط دوجانبه موثر خواهد بود و در سفر چندی پیش به بغداد نیز توانستیم چندین تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق امضا کنیم که این تنها یکی از توافقات امضاشده میان دو کشور در این سفر بود.
او با بیان اینکه این سفر آثار سیاسی و اقتصادی فراوانی داشت، افزود: در مدت کمی بعد از سفر، بخشی از اجرای توافقات که یکی از آنها عدم اخذ هزینه روادید بین دو کشور بود، اجرایی شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تفاهمات در راستای تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل‌ونقل جاده‌ای، موضوعات کنسولی، بیمه‌ای، استاندارد، ترانزیت و... است که به‌طور مثال در حوزه ریل، احداث راه‌آهن شلمچه به بصره تفاهم شد.


به‌گفته رحمانی، یکی از مواردی که بین دو کشور تفاهم شد، افزایش مبادلات تجاری به 20 میلیارد دلار تا سال 1400 بود.
او همچنین گفت: محور تحقق این هدف، این دو وزارتخانه است و مواردی را که نیاز است برای آن کمیته‌های تخصصی مشترک تشکیل شود نیز تسریع می‌بخشیم.
او افزود: این موضوع خواست 2 دولت و ملت و به‌نفع کشورها است، در این جهت، یکی بحث تعرفه تجارت ترجیحی بود که باید به تجارت آزاد بین دو کشور برسیم که در این زمینه ضرورت دارد به کارگروه‌ها دستور آغاز مذاکرات را بدهیم.
رحمانی با یادآوری تاکید روسای جمهور دو کشور بر احداث شهرک مشترک مرزی، گفت: پیشتر 8 نقطه را برای این کار معرفی کردیم که احداث این شهرک‌ها در حوزه اقلیم و جنوب عراق تفاهم شد و باید کمیته‌ها فعالیت خود را برای مکان‌یابی و فراهم کردن شرایط شروع کنند.
او با ابراز اینکه "باید کمیته مشترک بازرگانی تشکیل دهیم" گفت: تایید شرکت بازرسی استاندارد یکی از خواسته‌های ایران از طرف عراقی است که این اقدام روابط تجاری بین دو کشور را تسهیل می‌کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در خصوص صادرات فنی و مهندسی نیز ظرفیت خوبی وجود دارد و شرکت‌های 2 طرف می‌توانند فعال‌تر باشند و صرفاً موانع جزیی وجود دارد که قابل رفع است.
عبدالمجید جاسم، وزیر تجارت عراق در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت سفر هیئت عالی‌رتبه عراقی به ایران را پیامی آشکار مبنی بر اهمیت و علاقه وافر عراق بر توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: روابط بین دو کشور ریشه در هزاران سال دارد و طولانی‌ترین مرز را نیز میان همسایگانمان با جمهوری اسلامی ایران داریم.
او افزود: برنامه‌ای که نخست‌وزیر عراق مطرح کردند مبتنی بر گشایش و آزادی در روابط اقتصادی با همسایگان به‌ویژه ایران است.
او با اشاره به امضای توافقاتی که دو کشور در عراق به تفاهم رسیده بودند، اظهار کرد: مهمترین بند این تفاهم معافیت از پرداخت هزینه بابت روادید میان ملت‌های دو کشور است که ما سریعاً نتایج این مصوبات خیلی مهم را با افزایش تردد مردم دو کشور به‌ویژه تجار خواهیم دید.او تاکید کرد: فضا هم‌اکنون برای ورود تجار و سرمایه گذاران ایرانی به عراق آماده است.
عبدالمجید جاسم راه‌اندازی خط ریلی شلمچه به بصره را مهمترین توافق دیگر دو طرف خواند و گفت: پیش‌تر توافقنامه احداث این راه‌آهن امضا شده بود که حال به مرحله اجرای توافق ورود کرده‌ایم و این موضوع نیز مستلزم تشکیل کارگروه مشترک است.
وزیر تجارت عراق ادامه داد: عراق برای توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم‌های تحمیلی آمریکا که بعضاً در این راه سنگ‌اندازی می‌کند، آماده است.
او افزود: دلیل اصلی برای اثبات این ادعا، دعوت نخست‌وزیر عراق از رئیس بانک مرکزی ایران برای سفر به کشور ما و دیدار با رئیس کل بانک مرکزی عراق برای عبور از موانع موجود است.جاسم درباره طرح ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین دو کشور گفت: عراق با دیگر همسایگان هم در این باره اقداماتی داشته که اجرایی شدن آن در ارتباط با ایران نیازمند تشکیل کارگروه است.او تاکید کرد: در این خصوص ما منتظر پیشنهادات ایران هستیم تا آن را بررسی کنیم.
وزیر تجارت عراق در خصوص موضوع معافیت تعرفه گمرکی کالاهای ایرانی یادآور شد: عراق با دیگر کشورها از جمله اردن چنین توافقاتی داشته است، هرچند در مورد ایران نیاز به گفتگو و بررسی کارشناسی بیشتری دارد.
وزیر تجارت عراق درباره درخواست ایران مبنی بر تایید شرکت‌های استاندارد گفت: این موضوع را پیگیری کردیم که با توجه اینکه سازمان استاندارد عراق مطابق برنامه‌های جهانی فعالیت می‌کند اگر شرکت‌های معرفی‌شده مطابق فعالیت این سازمان باشد این کار صورت می‌گیرد و من این موضوع را به رئیس سازمان استاندارد عراق منتقل می‌کنم.
تاکید وزیر اقتصاد بر توسعه همکاری‌های ایران و عراق
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان هم در دیدار مشترک با معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی و همچنین وزیر برنامه‌ریزی عراق بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر برنامه‌های مشخص و عملیاتی تاکید کرد.
فرهاد دژپسند در این دیدار افزود: اراده جمهوری اسلامی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی جدی و بدون محدودیت است و انتظار می‌رود در این زمینه نیز به مانند روابط سیاسی مستحکم دو کشور، همکاری‌های متنوع، گسترده، زیربنایی و بلند مدت داشته باشیم.
وی برگزاری دیدارهایی بین سران دو کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: اکنون نوبت آن است که با وجود چنین اراده مستحکمی برای توسعه روابط دو جانبه بتوان درباره برنامه‌های عملیاتی و شفافی که قابلیت اجرایی دارند، به توافق دستیابیم.
به گفته دژپسند، تهران و بغداد در حوزه عمرانی به ویژه ابنیه و راه سازی، گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی، ساخت سد، نیروگاه، بیمارستان و ایجاد فروشگاههای زنجیره‌ای می‌توانند همکاریهای بسیار خوبی داشته باشند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و عراق می‌توانند در بخش خدمات و مبادلات تجاری و خدمات بیمه ای، همکاری‌های زیربنایی و گسترده‌ای میان گمرک و بیمه‌های مرکزی را به مورد اجرا گذارند.
دژپسند تصریح کرد: براساس آمار حجم تجارت خارجی ایران و عراق، این کشور رتبه دوم را در بین شرکای جمهوری اسلامی دارد و برای توسعه روابط اقتصادی و همه جانبه، تهران آماده هر نوع همکاری مبتنی بر حفظ منافع مشترک است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مبادلات تجاری ایران و عراق حدود هشت میلیارد یورو است که انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این رقم 2 برابر شود.
وی پیرامون همکاری‌های بیمه‌ای با اشاره به لزوم ایجاد تفاهم نامه همکاری بیمه‌ای بین تجار دو کشور اظهار داشت: تهران و بغداد با این حجم تجارت، نیازمند یک تفاهم نامه بیمه‌ای برای سهولت در تجارت بازرگانان دو کشور هستند.
دژپسند با بیان اینکه لازم است موافقت نامه همکاری‌های گمرکی بین دو کشور مبادله شود، تاکید کرد: چنانچه در موضوع گمرک به توافق دستیابیم، یک جهش بزرگ در روابط تجاری ایجاد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تسهیل روابط تجاری ایران و عراق، نیازمند ساده سازی قوانین گمرکی دو کشور است.
براساس این گزارش، "فواد محمدحسین"، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی جمهوری عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از مباحث مطرح شده، گفت: هیات همراه نخست‌وزیر عراق در سفر به ایران با مشارکت 9 وزیر و تعدادی از تجار به منظور برطرف سازی مشکلات تجاری بین دو کشور انجام شده است.
وزیر دارایی عراق افزود: این سفر بیشتر برای حل مشکل تجاری و موانع اقتصادی از جمله موانع پولی و بانکی، گمرکی و بیمه‌ای شکل گرفت.
فواد محمد حسین ضمن یادآوری رقم هشت میلیارد یورویی حجم مبادلات تجاری ایران و عراق ابراز امیدواری کرد، در نظر است تا این حجم معاملات را در سال آینده و سال‌های آتی افزایش یابد، زیرا ایران به عنوان کشور دوست و همسایه و اسلامی مورد توجه عراق است.
توافق اولیه ایران و عراق برای توسعه 2 میدان نفتی مرزی
وزیر نفت گفت: مذاکرات مربوط به توسعه مشترک دو میدان گازی نفت شهر و خرمشهر انجام شده و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوان یک چارچوب تفاهم رسمی برای توسعه مشترک آنها داشت.
بیژن زنگنه در حاشیه بازدید وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران اظهار داشت: در این باره مذاکراتی انجام شد.وی درباره طلب صادرات گاز ایران به عراق نیز گفت: طلب گازی ایران از عراق حدود یک میلیارد دلار است.وزیر نفت اضافه کرد: قرار است بانک مرکزی دریافت پول صادرات گاز از عراق را پیگیری کند.
زنگنه در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات با وزیر نفت عراق نیز گفت: «ثامر غضبان» معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت عراق و هیات همراه از شرکت مهندسی و طراحی صنایع انرژی ایران بازدید کردند و با توانایی‌های شرکت‌های ایرانی آشنا شدند.وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در اجرای پروژه‌ها در عراق مشارکت کنند.
زنگنه افزود: قرار شد شرکت مشابه عراقی به ایران بیایند و مذاکراتی را در رابطه با نحوه همکاری و انتقال تجربیات با ایران داشته باشد.وزیر نفت اضافه کرد: شرکت‌های ایرانی دارای توانمندی‌های زیادی در عرصه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هستند که می‌توانند با عراق همکاری داشته باشند.زنگنه یادآور شد: عراق کشوری درحال توسعه است که پروژه‌های زیادی نفتی در آن درحال اجراست و بر این اساس زمینه همکاری‌های گسترده وجود دارد.
همچنین راههای افزایش حجم تجارت با عراق، توازن بین صادرات و واردات و نحوه وصول مطالبات جمهوری اسلامی از این کشور در دیدار وزیر اقتصاد عراق با رئیس کل بانک مرکزی ایران مورد بررسی قرار گرفت.
«عبدالناصر همتی» هدف از این دیدار را، پیگیری مسائل مالی، پولی و بهبود روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور دانست و گفت: حجم تجارت بین دو کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و با توجه به زمینه‌های مساعد دو طرف، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های جدید، بین صادرات و واردات توازن ایجاد کرد.
وی ضمن یادآوری موانع فعالیت شعب بانک‌های ایرانی در عراق گفت: مبادلات بانکی دو کشور بر پایه دینار انجام می‌شود و این موضوع کلید افزایش روابط بانکی با عراق است.رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر رفع موانع و تسهیل فعالیت بانک‌های دو کشور تاکید کرد.
«فواد حسین» وزیر اقتصاد عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران و نیز روند رو به رشد روابط تجاری و سیاسی دو کشور، گفت: روابط تجاری ایران و عراق درحال توسعه است.وی ایده توازن تجارت خارجی را به نفع دو کشور دانست و خواستار یافتن راهکارهای جدید برای توسعه روابط تجاری با ایران شد.
براساس این گزارش، نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه در راس یک هیات بلندپایه وارد تهران شد که برخی مقام‌های ارشد دولت عراق از جمله وزیران نفت، خارجه، برنامه‌ریزی، تجارت، برق و منابع آبی، مشاور امنیت ملی، رئیس ستاد ارتش عراق، قائم مقام وزیر کشور، رئیس گذرگاه‌های مرزی و چند تن از نمایندگان مجلس این کشور، نخست‌وزیر عراق را همراهی کردند.
سایر اخبار این روزنامه
10 هزار میلیارد تومان برای تکمیل صنایع تخصیص می‌یابد تاکید عراق بر رفع موانع توسعه تجارت با ایران به‌رغم سنگ‌اندازی آمریکا واکنش استانداری خوزستان به 2 شایعه مجازی درباره سیل: سد دز ترک نخورده، تغییر مسیر آب به هورالعظیم برای کاهش دبی‌ رود کرخه بود مرجع انقلابی به بهانه سالروز شهادت آیت‌الله سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی رئیس کل بانک مرکزی: بازار متشکل ارزی تا پایان ماه عملیاتی می‌شود سیل از نگاهی دیگر رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های شهری شهرداری تهران: تهران باید توسط جنگلها محاصره و جلوی توسعه بی‌رویه هم گرفته شود با حضور دکتر روحانی؛ بخش جنوبی خط 6 مترو تهران افتتاح شد هشدار ظریف نسبت به پیامدهای اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه پاسداران پاپ غرب را مسئول مرگ کودکان سوریه،یمن و افغانستان دانست آمریکا، انگلیس و فرانسه تروریست‌های سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی تشویق می‌کنند معاون درمان وزارت بهداشت: خدمات بهداشتی و درمانی مناطق سیل زده فعلا رایگان است سفر دستیار وزیر امورخارجه به کاراکاس برای بررسی آخرین وضعیت ونزوئلا با اختصاص تسهیلات یا سهمیه به مناطق سیل زده سازمان سنجش با تعویق زمان برگزاری آزمون ارشد مخالفت کرد سخنگوی وزارت خارجه: بیانیه پایانی نشست گروه هفت واقع بینانه نیست رقابت دانش‌آموزانِ 27 کشور جهان در مسابقات بین‌المللی قرآن