«‌ابتکار» از تازه‌ترین تحولات میدانی نبردها در لیبی گزارش می‌دهد ساعت صفر بحران در لیبی

محمدرضا ستاری
آتش زیر خاکستر لیبی پس از مدت‌ها سکوت از سوی جامعه جهانی، سرانجام با یورش نیروهای خلیفه حفتر به سمت طرابلس زبانه کشید. کشوری که پس از سال‌ها سپری شدن از سقوط معمر قذافی همچنان در ناامنی و بحران غوطه‌ور است و به دلیل نبود یک حکومت مرکزی واحد و مورد توافق گروه‌های ذی‌نفوذ، تقریباً تبدیل به یک سومالی دوم در شمال آفریقا شده است.
شعله‌ور شدن مجدد بحران در لیبی در حالی صورت گرفته که اسفند ماه سال گذشته، رهبران حاکم در بنغازی و طرابلس تصمیم داشتند تا با برگزاری یک دوره از گفت‌و‌گوهای ملی به سمت مدیریت بحران و مرکزیت قدرت حرکت کنند اما به ناگهان با هجوم نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس که دولت مستقر در آنجا مورد تائید جامعه جهانی هم هست، صفحه معادلات به گونه‌ای دیگر ورق خورد.
سردرگمی جامعه جهانی در مواجهه با اوضاع لیبی


در تازه‌ترین تحولات صورت گرفته و در حالی که اخبار متناقضی از وضعیت میدانی جنگ داخلی جدید در لیبی منتشر می‌شود، گفته شده که نیروهای ارتش ملی به رهبری خلیفه حفتر توانسته‌اند با تصرف فرودگاه طرابلس به برخی از میادین نفتی لیبی در شرق این کشور نیز مسلط شوند. مسئله‌ای که بلافاصله به عنوان یکی از عوامل مهم سکوت عامدانه خبری در لیبی، توسط کشورهای غربی با واکنش روبه‌رو شده و نمود آن در نشست کشورهای عضو گروه هفت نمایان شد. در همین رابطه در حالی که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید از اوضاع لیبی خواستار توقف درگیری‌ها شده است، کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه، از نیروهای خلیفه حفتر خواسته‌اند تا عملیات نظامی خود را متوقف کند.
این امر در حالی همچنان ادامه دارد که گفته می‌شود جنگنده‌های متعلق به دو گروه دولت وفاق ملی و ارتش ملی در حال بمباران مواضع یکدیگر هستند و هفت کشور بزرگ صنعتی در پایان نشست خود طی بیانیه‌ای نسبت به سوء‌استفاده از تاسیسات نفتی لیبی هشدار داده‌اند. به گفته ناظران با‌توجه به وضعیت بازار نفت که در پی تحریم‌های ایران و نیز اوضاع آشفته ونزوئلا به وجود آمده، هرگونه خلل در میادین نفتی لیبی، علاوه بر پیچیده‌تر کردن معادلات بازار جهانی نفت، می‌تواند به عنوان اهرم بسیار تعیین‌کننده‌ای برای هر یک از طرفین درگیر به خصوص ارتش ملی لیبی تلقی شود.
در همین راستا، گاردین با انتشار گزارشی آورده است که سابقه خلیفه حفتر در خدمت و مقابله با قذافی و نقش برجسته او در جنگ قدرت لیبی پس از سرنگونی دیکتاتور پیشین، نشان می‌دهد که وی خواستار تحمیل یک حکومت نظامی به سبب گذشته در کشور است. در این میان البته هر‌چند برای امکان موفقیت یا شکست خلیفه حفتر برای تسلط کامل بر پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج همچنان ابهاماتی وجود دارد، اما وضعیت کنونی لیبی نشان دهنده نوعی سردرگمی در جامعه جهانی برای مواجهه با جنگ کنونی در این کشور است.
طبق همین گزارش در حالی که برخی کشورهای عربی مانند مصر، امارات و حتی برخی از مقامات فرانسوی از حفتر حمایت می‌کنند، اما کلیت کشورهای غربی به جای حمایت از نهادینه شدن یک حکومت دموکراتیک در لیبی، در حال حاضر تنها به جنبه کارکردی این کشور در کنترل موج مهاجران، مبارزه با تروریسم و استمرار تولید نفت نگاه می‌کنند. به همین دلیل است که اکنون با تشدید دودستگی‌ها، برخی معتقدند آسان‌ترین راه حل برای تداوم این سه منظور غرب، وجود یک فرد قدرتمند در راس حکومت است.
طرابلس نقطه سرنوشت‌ساز لیبی
در همین نقطه است که باتوجه به حمایت‌های آشکار و پنهان برخی کشورهای قدرتمند از خلیفه حفتر، امکان پیروزی وی از نظر برخی کارشناسان قوت می‌گیرد. در چنین شرایطی اکنون طرابلس به عنوان مرحله سرنوشت‌ساز جنگ داخلی در لیبی مورد توجه قرار دارد زیرا به گفته تحلیلگران، پیروز این نبرد به احتمال فراوان حاکم آینده لیبی خواهد بود.
اما این موضوع به معنی پایان یافتن کامل تنش‌ها در این کشور نیست چرا که علاوه بر وضعیت داخلی متشنج، اکنون زمین لیبی تبدیل به عرصه جدال بین‌المللی میان کشورهای مختلف است. در همین راستا طبق گزارشی که روزنامه رای‌الیوم منتشر کرده، بحران لیبی همزمان با پیچیدگی‌های خاص خودش، با مداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز روبه‌رو بوده و بازیگرانی از قبیل آمریکا، روسیه و فرانسه علی‌رغم شعارهای‌شان مبنی بر پایان یافتن درگیری‌ها، چندان هم مایل به پنهان کردن حمایت و چراغ سبز خود به خلیفه حفتر نیستند.
در این میان حفتر با وجود این حمایت‌ها از برگ برنده دیگری، یعنی حمایت قبایل طرفدار معمر قذافی برخوردار است و باتوجه به گمانه‌زنی‌ها برای ورود سیف‌الاسلام قذافی به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، ممکن است میان پسر دیکتاتور مخلوع که مورد حمایت جدی مسکو است و خلیفه حفتر ائتلافی صورت گرفته باشد. در این میان آنچه به پیچیده شدن بیشتر معادلات در لیبی دامن می‌زند، دو قطبی شدن جامعه لیبی در حمایت از حفتر و السراج است که می‌توان نقطه نهایی یعنی رسیدن به یک آرامش و تشکیل دولت مرکزی را به میزان زیادی تحت‌الشعاع قرار داده و دامنه درگیری‌ها را برای مدتی نامعلوم گسترش دهد.
سایر اخبار این روزنامه
چگونه صداوسیما پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌اش را تعطیل کرد 98 منهای 90 علیرضا صدقی دنیا و یک تقابل دوسویه خطرخیز «ابتکار» از پیشنهاد و برنامه‌های نمایندگان برای کاهش خسارات مناطق سیل‌زده گزارش می‌دهد سیل چه چالش‌هایی را برای دانش‌آموزان و کنکوری‌های مناطق سیل‌زده ایجاد کرده است؟ مشق‌هایی که آب برد! صنعت توریسم و نقش آن در تحقق شعار سال چیست؟ رونقِ تولید در سایه گردشگری «‌ابتکار» از تازه‌ترین تحولات میدانی نبردها در لیبی گزارش می‌دهد ساعت صفر بحران در لیبی رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از سه طرح شهری در تهران: ساخت‌وساز غیرمجاز معاوضه جان مردم با پول کثیف است مقام معظم رهبری در دیدار نخست‏وزیر عراق: دولت و مجلس عراق برای آمریکایی‌ها نامطلوب هستند فرمانده کل سپاه به نیروهای آمریکایی در غرب آسیا هشدار داد آمریکاآرامش امروز را نخواهند داشت معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: کمیته ملی برای امور حقوقی و خسارت‌های ناشی از تحریم تشکیل شده است علی لاریجانی در مجمع عمومی بین‌المجالس جهان (IPU): رفتارهای گستاخانه آمریکا صلح و امنیت بین‌المللی را برهم زده است