«ابتکار» از پیشنهاد و برنامه‌های نمایندگان برای کاهش خسارات مناطق سیل‌زده گزارش می‌دهد

طرح دوفوریتی امید برای حل بحران سیل
معصومه معظمی
ابعاد مخرب سیل اخیر در استان‌های گلستان، لرستان، فارس، خوزستان و‌... به حدی وسیع است که امکان کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در مدت زمان کوتاه غیرممکن است. همچنین این وسعت تخریب زمینه نارضایتی سیل‌زدگان را تا حد بیشتری بالابرده است، به حدی که این انتقادات بیش از اینکه متوجه میزان کمک‌ها باشد، متوجه شیوه توزیع کمک‌ها در بین خسارت‌دیدگان است. به همین منظور برای افزایش نظارت بر توزیع عادلانه کمک‌ها بین سیل‌زدگان، فراکسیون امید طرحی با قید دوفوریت با موضوع «تخصیص منابع به مناطق سیل‌زده و چگونگی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی» تهیه کرده است که روز گذشته توسط هیئت رئیسه اعلام وصول و قرائت شد.
طی روزهایی که برخی استان‌های کشور درگیر سیل و خرابی ناشی از آن بوده است، کمیته بحران و کمیته اقتصادی فراکسیون امید مجلس با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مرکز بررسی‌های مجلس طرحی را تهیه کردند تا برای جبران بخشی از خسارات سیل اخیر، راهکاری بیندیشند. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در صفحه اینستاگرام خود از تهیه این طرح دو فوریتی در این فراکسیون خبر داد.


طرح دوفوریتی امید برای جبران خسارات سیل
عارف در صفحه اینستاگرامش نوشت: «فراکسیون امید طرحی دوفوریتی را با موضوع تخصیص منابع به مناطق سیل‌زده و چگونگی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی تهیه و به مجلس ارائه می‌کند.» نماینده مردم تهران در مجلس آورده است: «بعدازظهر روز شنبه به همراه برخی نمایندگان فراکسیون امید جلسه فوق‌العاده برای بررسی راهکارهای تامین منابع برای مناطق سیل‌زده و با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌ها داشتیم که مقرر شد فراکسیون امید طرح دو‌فوریتی را برای مدیریت بحران، تخصیص بودجه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در جلسه مجمع عمومی روز یکشنبه مطرح و بعد در همان روز به مجلس تقدیم کند تا درصورت تصویب نمایندگان مجلس نقش موثرتری در بحران سیل و حوادث دیگر داشته باشد.» عارف تاکید کرده است: «باید در مواقع بحرانی به جای متهم‌ کردن یکدیگر با همدلی و وفاق و با همراهی مردم نوع‌دوست بر مشکلات فائق آییم.»
گفتنی است غلامرضا حیدری و فرید موسوی، نمایندگان مردم تهران و محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان مسئول جمع‌آوری امضا برای این طرح دوفوریتی در صحن مجلس بودند. بنابراین براساس پیش‌خبر رئیس فراکسیون امید، این طرح دوفوریتی روز گذشته با امضای تعداد زیادی از نمایندگان مجلس اعم از اعضای فراکسیون امید و سایر نمایندگان فراکسیون‌های دیگر آماده و تقدیم هیئت رئیسه شد و علیرضا رحیمی، طرح اعلام وصولی را قرائت کرد.
نطق‌های آتشین در محکومیت دولت
البته روز گذشته نمایندگان مردم مناطق سیل‌زده در صحن علنی با نطق‌های خود اعتراض‌شان به وضعیت اخیر را از تریبون مجلس به گوش مسئولان اجرایی و مردم رساندند. برخی هم با متهم کردن دولت سعی کردند همه تقصیرها و کاستی‌ها را به گردن دولت وقت بیندازند، در حالی که با لحاظ کمی انصاف می‌توان به خوبی متوجه شد که همه این مشکلات یک‌شبه به وجود نیامده و مقصر همه این مشکلات دولت دوازدهم نیست. ولی با‌توجه به اینکه انتخابات مجلس پیش رو است، برخی نمایندگان سعی داشتند با صدای بلندتری از خود سلب مسئولیت کنند و گناه عدم نظارت‌شان بر اجرای صحیح قانون را به دیوار کوتاه دولت بیاویزند.
البته در این میان برخی نمایندگان هم در گفت‌وگو با «ابتکار» به بررسی و ارزیابی کارشناسی ابعاد این حادثه پرداخته و برخی دیگر پیشنهاداتی به منظور کاهش آثار تخریبی و بازسازی زودتر مناطق سیل زده ارائه کردند.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» از جلسه عصر روز یکشنبه کمیسیون متبوعش با مسئولان اجرایی از‌جمله هواشناسی و هلال احمر و‌... خبر داد و گفت: «در کمیسیون عمران از دستگاه‌های اجرایی ازجمله ستاد هواشناسی دعوت شده است تا توضیح دهند در پایش و اطلاع‌رسانی بارندگی چقدر آمادگی دارند و آیا برای بارندگی‌های پس از این علم‌شان به روز است یا خیر؟ همچنین باید توضیح دهند که چقدر از قبل این شرایط را پیش‌بینی می‌کرده‌اند و آیا دستگاه‌ها و تجهیزات لازم را در اختیار دارد یا ندارند؟» رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: «باید مشخص شود که در این حادثه وزارت کشور و وزارت نیرو چقدر آمادگی داشته است و آیا مسئولان اجرایی به وظایف‌شان به خوبی عمل کرده‌اند یا نکرده‌اند؟ در حال حاضر در حال ارزیابی این موارد هستیم.» او خبر داد: «روز دوشنبه هم وزیر نیرو به کمیسیون عمران می‌آید و درباره اتفاقات اخیر گزارش می‌دهد. همچنین دوشنبه شب عازم استان لرستان و خوزستان هستیم و بازدید میدانی از این مناطق سیل‌زده خواهیم داشت تا به نحوه امدادرسانی‌ها نظارتی داشته باشیم.» رضایی کوچی افزود: «هفته آینده هم استان به استان این اتفاق را بررسی خواهیم کرد و مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند که چرا این اتفاقات افتاده است.»
نماینده مردم جهرم در خانه ملت افزود: «در سیل اخیر چند مشکل پیش آمده است. اول اینکه وزارت نیرو که وظیفه حفاظت از حریم رودخانه و لایروبی را بر عهده داشت، وظیفه‌اش را به خوبی انجام نداده است. دوم اینکه در حوزه شهرسازی باید فعال شویم و همچنین موضوع تغییر اقلیم را در نظر بگیریم.»
او تاکید کرد: «متاسفانه مدیریت بحرانی وجود ندارد و اگر گفته شود فردا در تهران سیل می‌آید و مردم منازل خود را تخلیه کنند، جایی امن برای پناه بردن مردم و اسکان آنها وجود ندارد. در حالی که ما باید مدل داشته باشیم و از قبل بگویند در شرایط بحرانی چه جایی را برای مردم در هر استان درنظر بگیریم. به دلیل همین بی‌انضباطی در شرایط بحرانی‌ در لحظه تصمیم می‌گیریم که این خود آسیب‌زا است.»
رضایی کوچی در گفت‌وگو با «ابتکار» تاکید کرد: «عوامل زنجیره‌ای عدم پیش‌بینی، سوءمدیریت، بی‌تجربگی و‌... باعث بروز این مشکلات شده است و باید در مدیریت حوادث تجدیدنظر کنیم.»
پیشنهاداتی برای کاهش خسارات سیل
از طرفی جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید هم به «ابتکار» گفت: «در مواجهه با سیل باید تدابیر لازم اندیشیده شود. نهایت تلاش دولت و استانداران این بوده است که با مدیریت، بحران را کاهش دهند ولی متاسفانه برخی به جای کمک به دولت، به دنبال شو و بهره‌برداری انتخاباتی و سیاسی هستند.» نماینده مردم ایلام در مجلس تاکید کرد که در استان‌های سیل‌زده همه استان دچار چالش سیل نشده‌اند و برخی شهرها و روستاها و مناطق را سیل دربرگرفته و خسارت به بارآورده است و باید در انتشار اخبار دقت کنیم. میرزایی افزود: «در زمان امدادرسانی مسئولان و نهادها پای کار آمده‌‌اند ولی آنچه باعث بی‌اعتمادی و عصبانیت و نگرانی مردم می‌شود، جبران خسارت‌ها بعد از این مرحله است. بنابراین مجلس و دولت باید باتوجه به منابع کشور که می توانند خسارت ها را از آن منابع تامین کنند، باید برای جبران خسارت آسیب‌‌دیدگان برنامه‌ریزی کنند.» این عضو ارشد فراکسیون امید با طرح پیشنهادی به «ابتکار» گفت: «انتظار می‌رود در شرایطی که دولت در تحریم‌های آمریکا در تنگنای بودجه‌ای قرار دارد، برخی نهادها و بنیادها مثل ستاد اجرایی امام‌(ره)، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی در کنار دولت، در بازسازی مناطق سیل‌زده قبول مسئولیت کنند.»
بودجه‌های فرهنگی به حل خسارات اختصاص یابد
عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس دهم هم در‌این‌باره با طرح پیشنهادی به «ابتکار» گفت: «برای اینکه مجلس و نهادهای فرهنگی- دولتی و غیر‌دولتی قدم فرهنگی بزرگی در شرایط سیل سال 98 بردارند، باید همه بودجه‌های فرهنگی خود را به استان‌های سیل‌زده اختصاص دهند. قبل از انقلاب همه هزینه‌ها و بودجه‌های فرهنگی بخش‌هایی از‌جمله حوزه‌های علمیه را مردم می‌پرداختند و بودجه دولتی نمی‌گرفتند. این حرکت خوب و فرهنگی است که حوزه‌ها و مراکز فرهنگی دولتی و غیر‌دولتی بودجه خود را به مناطق سیل‌‌زده اختصاص دهند تا صرف بازسازی و پیش‌گیری از این بلایا شود.»
نماینده مردم تهران در مجلس به نطق نمایندگان معترض به شرایط سیل اشاره کرد و افزود: «در این نطق‌ها همه معترض بودند که چرا وزارت نیرو فلان سد نیمه کاره را نساخته است تا جلوی سیل گرفته شود، همه وزارت نیرو و راه را مقصر می‌دانستند در حالی که وزارت نیرو اعتبارات زیادی برای این ساخت‌و‌سازها ندارد.»
هاشم‌زایی ادامه داد: «در این شرایط حتی اگر رستم هم وزیر نیرو باشد کاری از دستش بر نمی‌آید. زمانی که اعتبارات تخصیصی کفاف نمی‌دهد، طبیعی است که سد هم نمی‌توانیم بسازیم و لایروبی سدها انجام نمی‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم این کار انجام شود و اثرات فرهنگی آن هم بیشتر از اقدامات دیگر است.»
البته میرزایی در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» به این نکته اشاره کرد که کمک به میزان کافی وجود دارد ولی مشکل در توزیع ناعادلانه کمک‌ها است. او برای حل این مشکل پیشنهاد داد: «برای حل این مشکل باید بسیج به دلیل گستردگی حضور و ارتباطش با مردم به کار گرفته شود یا اینکه شورای روستا و محل از طرف دولت مسئولیت بگیرند تا کمک‌ها به دست آسیب‌دیدگان برسد و توزیع عادلانه باشد. ضمن اینکه تاکید می‌کنم خود مردم هم باید در این کار همکاری کنند و مراقب یکدیگر باشند.» این عضو فراکسیون امید مجلس به طرح دوفوریتی فراکسیون متبوع خود اشاره کرد و به «ابتکار» توضیح داد: «طرح دوفوریتی در فراکسیون امید با تلاش کمیته بحران و کمیته اقتصادی و جلساتش با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور و مرکز بررسی‌های مجلس تهیه کردند تا برای جبران بخشی از خسارات سیل راهکاری داشته باشند.» میرزایی تاکید کرد: «بحث صندوق توسعه ملی، بحث منابع سازمان اموال تملیکی و یک‌سری اموال منقول که در انبارها دارد و باید به فروش برسد تا بخشی از خسارات سیل از آن طریق جبران شود، همچنین بحث اوراق مشارکت به میزان 10 هزار میلیارد تومان و کمک‌های خارجی در این طرح آمده است. همچنین شاید بتوان بخشی از بودجه سال 98 کشور را برای جبران خسارت سیل اختصاص داد.»
رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید تاکید کرد: «فراکسیون امید به دنبال این است که با کمک نمایندگان دیگر در اولین فرصت این طرح را به تصویب برساند و در پرداخت خسارت تاخیر و مانع قانونی نباشد. مردم هم باید بدانند هر پرداختی باید طبق ضوابط قانونی باشد و کمی زمان می‌برد تا روال قانونی طی شود و دولت بتواند از محل مشخصی بخشی از این خسارت را جبران کند.»
سایر اخبار این روزنامه
چگونه صداوسیما پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌اش را تعطیل کرد 98 منهای 90 علیرضا صدقی دنیا و یک تقابل دوسویه خطرخیز «ابتکار» از پیشنهاد و برنامه‌های نمایندگان برای کاهش خسارات مناطق سیل‌زده گزارش می‌دهد سیل چه چالش‌هایی را برای دانش‌آموزان و کنکوری‌های مناطق سیل‌زده ایجاد کرده است؟ مشق‌هایی که آب برد! صنعت توریسم و نقش آن در تحقق شعار سال چیست؟ رونقِ تولید در سایه گردشگری «‌ابتکار» از تازه‌ترین تحولات میدانی نبردها در لیبی گزارش می‌دهد ساعت صفر بحران در لیبی رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از سه طرح شهری در تهران: ساخت‌وساز غیرمجاز معاوضه جان مردم با پول کثیف است مقام معظم رهبری در دیدار نخست‏وزیر عراق: دولت و مجلس عراق برای آمریکایی‌ها نامطلوب هستند فرمانده کل سپاه به نیروهای آمریکایی در غرب آسیا هشدار داد آمریکاآرامش امروز را نخواهند داشت معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: کمیته ملی برای امور حقوقی و خسارت‌های ناشی از تحریم تشکیل شده است علی لاریجانی در مجمع عمومی بین‌المجالس جهان (IPU): رفتارهای گستاخانه آمریکا صلح و امنیت بین‌المللی را برهم زده است