«نون خ» با بهره‌گیری از المان‌های جذاب جغرافیایی و گویشی، محبوب‌ترین سریال نوروز 98 شد

تلویزیون باز «نون» «پایتخت» را خورد
همدلی| گروه فرهنگ و هنر: سریال «نون خ» در ایام نوروز 98 بیشتر از دیگر مجموعه های تلویزیونی دیده شد. حتی زوج توفیقی حامد عنقا-بهرنگ توفیقی بعد از سریال موفق «پدر» هم نتوانست با «بر سر دوراهی» اثر سعید آقاخانی را از صدر به زیر بکشد. سریال «زوج یا فرد» ساخته محمدحسین لطیفی هم هر چند شوخی های تند و تیزی با آقازاده ها و اتفاقات سیاسی داشت، اما با کاراکترهای تکراری مرجانه گلچین، مهران غفوریان و یوسف تیموری راه به جایی نبرد. «شش قهرمان و نصفی» به کارگردانی حسین قناعت، سینماگر موفق ژانر کودک هم در شبکه پنج گم شد و خیلی ها حتی متوجه نشدند چنین سریالی در ایام نوروز روی آنتن رفته است!
یک سریالِ خوب
سریال «نون خ» هر چند در نگاه اول، اثری نه چندان دلچسب به نظر می آمد، اما سعید آقاخانی در مقام کارگردان و بازیگر نقش اول توانست فیلمنامه جذاب امیر وفایی را به خوبی تصویر کند. بازگشت علی صادقی با کاراکتر پسری پررو و فرصت‌طلب مورد توجه مردم قرار گرفت و البته آقاخانی و حمیدرضا آذرنگ خیلی خوب، چهره مردان غیور کُرد را طنازانه به نمایش گذاشتند.


نکته مهم در خصوص استقبال مردم از سریال «نون خ»، جذابیت مجموعه هایی با رنگ و بوی محلی و قومی است. در واقع مردم جای جای کشور از جمله تهران که حدود یک‌دهم جمعیت کشور را شامل می شود، نشان داده اند با لهجه ها، گویش ها، لباس های محلی و طبیعت بکر اقصی نقاط ایران، ارتباط نزدیکی برقرار می کنند؛ اتفاقی که در خصوص سریال «پایتخت» رخ داد و استقبال خیره کننده مردم سبب شد پنج فصل از این مجموعه تلویزیونی ساخته شود
و اگر اجل به خشایار الوند مهلت می داد، فیلمی از آن هم در نوروز 98 پخش می شد.
استفاده از ظرفیت قومیت‌ها
در واقع «نون خ» نیز مانند «پایتخت» با سفرِ داستانی به یکی از استان های کشور و استفاده از ظرفیت های گسترده زبانی و جغرافیایی، توانست چندین میلیون نفر را با خود همراه کند. با این وجود یکی از نقاط ضعف «نون خ»، ضبط بیشتر سکانس ها در تهران و کم‌توجهی به طبیعت زیبای کردستان بود که البته تهیه کننده اثر، تقصیر را به گردن فصل زمستان انداخت. مهدی فرجی در این باره گفت: «کار در زمستان بود و دچار مشکل شدیم. بخشی از فضاها دیده نشد و به دلیل صعب العبور بودن و اقتضائات جوی، کمتر روی آنتن رفت اما تا جایی که توانستیم، سعی کردیم کردستان و آداب و رسوم مردم این خطه را با تعدد لوکیشن های خارجی نشان دهیم.»
«نون خ» در مسیر «پایتخت»
رای های مثبت مردم به مذاق آقاخانی و همکارانش خوش آمده و می خواهند فصل دوم و حتی سوم «نون خ» را بسازند. کارگردان سریال در نشست خبری «نون خ» که روز گذشته برگزار شد، گفت: «نقطه قوت سریال بازیگران بومی ما بودند. فصل جدید سریال را که تولید کنیم بیشتر به سراغ مناطق کردنشین می‌رویم. درخواست ساخت سری دوم این سریال از طرف شبکه به ما ارائه شده و ترجیح‌شان این است که فصل دوم در یک مناسبت همچون نوروز یا رمضان پخش شود.»
موضع‌گیری‌هایی که پشت تحسین‌ها گم شد
در این میان موضع‌گیری هایی هم در انتقاد از شوخی با لهجه کُردی صورت گرفت ولی بیشتر مردم کردستان از «نون خ» تمجید کردند و با شوخی هایش خندیدند. علی صادقی که یکی از نقش‌های محوری را در این سریال بر عهده داشت، در خصوص شوخی با لهجه ها صحبت کرد و گفت: «به نظر من جنبه کُردهای ما بالاست که توانستند تشخیص بدهند کمدی و طنز برای سرگرم کردن مردم است. آنها به این باور رسیدند که «نون خ» می‌خواست ارزش و جایگاه این طیف مردم ایران را به رخ بکشد و حتی یک نکته‌ای را به عنوان آموزه یادشان بدهد؛ نه صرفاً ادای لهجه و گویشی را دربیاورد و بخواهد آن قوم را مسخره کند.»
او در ادامه گفت: «تقاضا می‌‌کنم قومیت‌های ایرانی اجازه دهند از لهجه‌شان استفاده کنیم. این طور نبینند که مسخره‌شان می‌کنند؛ مثلاً من شنیدم که می‌گفتند در «پایتخت» خیلی به لهجه و گویش توهین شد، در صورتی که هیچ توهینی در کار نبود. اقوام باید با طنز کنار بیایند همان‌طور که کُردها این سعه صدر را به خرج دادند و گاردی نگرفتند.»
محمد حسین رنجبران مدیر روابط عمومی سازمان صدا‌ و سیما هم در پیامی از عبدالعلی علی عسکری عنوان کرد که رئیس صداوسیما از همه عوامل این سریال تشکر کرده و گفته "ما بعد از پایتخت نوآوری جدیدی را در ساخت سریال دیدیم و این موضوع جای خوشحالی دارد."