گزارش همدلی ازاحتمال طغیان رودخانه‌ها در جنوب کشور خوزستان غرق درآب

همدلی| گروه اجتماعی: ابرهای سیل‌آسایی که در ابتدای سال جدید آسمان کشور را محاصره کرده‌ است، هنوز دست بردار نیست و روزی در بخشی از آسمان کشور جولان می‌دهد. بعد از سیل استان‌ گلستان، شیراز، لرستان و ... اکنون استان خوزستان درشرایط اضطرار قرار دارد و در خطر تهدید جدی سیل است به نحوی که براساس اخبار منتشره بسیاری از روستاها و برخی از شهرهای این استان هشدار تخلیه دریافت کرده‌اند.
از هفته گذشته و با پیش‌بینی احتمال سیل در خوزستان دستور تخلیه شهرها و روستاهای خوزستان در چند مرحله صادر شده که در تازه‌ترین مورد شش شهر حمیدیه، سوسنگرد، بستان، ابوحمیظه، کوت سیدنعیم و رفیع تخلیه شدند. با توجه به اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های کشور، از زمان وقوع سیلاب تاکنون 182 روستا به صورت کلی و جزئی در سطح خوزستان تخلیه شده‌اند و از تعداد روستای تخلیه شده، 61 روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند و تا این لحظه به 4600 واحد مسکونی آسیب وارد شده است. این خبرگزاری‌ها همچنین از اسکان بیش از ۲ هزار نفر از اهالی شهرستان حمیدیه خوزستان در یگان‌های ارتش و آماده‌سازی اردوگاه‌هایی برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر در هویزه و حاشیه حمیدیه خبر می‌دهند.
هم اکنون نیز بسیاری از روستاهای که در محاصره سیل هستند خالی از سکنه شده و ساکنان آنها در 39 اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان اسکان داده شده‌اند، خانه بسیاری از اهالی روستاهای حاشیه کرخه، دز و کارون با بالارفتن دبی این رودخانه ها تا بام زیر آب فرو رفته اند، اکنون بسیاری از آنان زندگی‌شان در گل مانده و حتی محتاج نان شب شده‌اند.
با این حال بسیاری از دستگاه‌های نظامی و دولتی و حتی غیرانتفاعی مانند سپاه، ارتش، بسیج و هلال احمر و جلوتر از همه مدیریت بحران به کمک سیل‌زدگان آمده تا با کمک مردم و نیروهای امدادی آذوقه و نیازهای اولیه را تامین کنند و با این حال هنوز به چادر، مواد غذایی، آب، سرویس بهداشتی و ماشین آلات نیازمندند.


لازم به ذکر است خوزستان غیر از سیلاب‌های سایر استان‌ها حدود 500 میلی‌متر بارش داشته در حالی که میزان بارش‌های بلندمدت آن به طور متوسط 240 میلی‌متر است و متوسط بارش خوزستان در سال گذشته تا این موقع کمتر از 200 میلی‌متر بوده است.
در این شرایط شایعات نیز بر وحشت مردم افزوده است. شایعات درباره سیل در خوزستان یه قدری زیاد شده که تقریبا تشخیص خبرهای موثق از اخبار غیر صحیح سخت شده است.اینکه سد دز یا کرخه دچار آسیب شده اند. اینکه بین شهر سوسنگرد یا تاسیسات نفتی هورالعظیم باید یکی زیر آب برود. این که مردم برخی از مناطق با وجود تهدید سیل حاضر به تخلیه محل زندگی خود نیستند و مقاومت می‌کنند یا حتی آنهایی که منازل خود را تخلیه کرده‌اند در جاهای امن قرار ندارند. این خبر‌ها و صدها خبر دیگر باعث شده است که مردم تصویر روشنی از شرایط خوزستان نداشته باشند و خود ساکنان آن استان نیز در میان حجم این خبرها سردرگم  باشند.
نگرانی از ترک برداشتن سد کرخه و دز
یکی از نگرانی‌های جدی در مورد سیل خوزستان شایعه ترک برداشتن سد کرخه و دز است، حتی روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر شده که به گفته منتشر‌کنندگان مربوط به سرریز شدن آب از بخشی از دیوار کناری سد کرخه است. با این حال علی حسن حسین زاده، معاون سیاسی-امنیتی استانداری خوزستان در گفت‌وگو با خبرانلاین ضمن رد این موضوع وضعیت سدهای خوزستان را در شرایط پایداری دانست و گفت: حجم زیادی از آب پشت سدها ذخیره شده که با توجه به این وضعیت بارش‌ها
خروجی دریچه‌های سد را تنظیم می‌کنند. البته افزایش خروجی‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند و مناطقی زیر آب می‌روند که ما در حال انجام تمهیدات لازم برای مقابله با خروجی‌های اضافی هستیم. اگر لازم باشد  جمعیت  را جا به جا کرده یا سیل بندها را
تقویت می‌کنیم اما سدها و دیواره های شان هیچ‌گونه مشکلی ندارد و همه در سلامت تمام مشغول به کار هستند.
جاده بسته نیست
 خبرها حاکی از آن است که جاده شوش به اهواز که شامل محور اهواز به اندیمشک هم می‌شود، دچار آبگرفتگی شده است. اما با وجود این آبگرفتگی ها تردد وسایل نقلیه سنگین در حال انجام است و تا بالاتر نیامدن سطح آب مسدود شدن در مسیر وجود ندارد. رئیس پلیس راه خوزستان نیزاز ممنوعیت تردد خودروهای سواری در جاده اهواز- شوش به علت آبگرفتگی جاده خبر داد.سرهنگ رضا دولتشاهی به ایسنا گفت: به دلیل آبگرفتگی مسیر اهواز- شوش، تردد خودروهای سواری شخصی در این جاده ممنوع اعلام شده است اما تردد خودروهای سنگین در محور اهواز- شوش مشکلی ندارد. محور اهواز- دزفول- شوشتر به عنوان مسیر جایگزین برای مسیر اهواز- شوش تعیین شده است.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: در حال حاضر همچنین محور اهواز- آبادان دچار آبگرفتگی شده است اما آبگرفتگی این محور به گونه‌ای نیست که نیاز به اعمال ممنوعیت تردد وسایل نقلیه باشد.
مردم در اردوگاه‌ها شرایط چندان خوبی ندارند
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی روایت تلخی از سیل استان خوزستان دارد. وی در خصوص آخرین وضعیت بحران سیل در اهواز به رسانه‌ها گفت: مردم در اردوگاه‌ها شرایط چندان خوبی ندارند و در برخی موارد سه خانوار در یک چادر زندگی می‌کنند.
علی ساری در خصوص آخرین وضعیت اهواز در پی بارش های سیل آسای اخیربه ایسنا گفت: با توجه به این‌که در روزهای گذشته دبی رودخانه کرخه افزایش پیدا کرده است علاوه بر روستاهای اطراف، شهرها نیز در حال تهدید شدن هستند. متاسفانه وضعیت کارون هم تعریف چندانی ندارد. خروجی کارون در اهواز میزان بالایی دارد. بالادست اهواز زیر آب است و در بخش اسماعیلیه پایین‌دست اهواز زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفته‌اند و احتمال سیل در نقاط روستایی و مسکونی وجود دارد. وی افزود: تخلیه آب رودخانه کرخه به خوبی انجام نمی‌شود، به طوری که زندگی شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و اطراف آن را تهدید کرده است. در حوزه کارون مسیر ارتباطی این رودخانه با تالاب هورالعظیم دچار مشکل است و دلیل همه اینها کمبود ماشین‌الات سنگین است.
ساری افزود: مردمی که در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند شرایط چندان خوبی ندارند. کمبود امکانات اعم از چادر، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب بسیار به چشم می‌خورد در برخی موارد سه خانواده در یک چادر اسکان داده شده‌اند، چرا که چادر وجود ندارد این شرایط سخت در حال شدت گرفتن است و دولت باید نسبت به تامین امکانات کمک‌رسانی و ماشین‌آلات به شدت اقدام کند.
در پی بارش‌های سنگین باران در خوزستان و استان‌های بالا دست استاندار خوزستان از 11 فروردین ماه امسال در این استان اعلام فوق العاده کرده و تمامی مرخصی کارکنان دولت را تا زمان عادی شدن اوضاع لغو کرده است. 
رودخانه های دز، کرخه و کارون طی چند روز گذشته به دلیل رها سازی آب سدهای دز و کرخه به بالاترین حجم رسیده به طوریکه دبی آب رودخانه کارون در اهواز به سه هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده است.
ادامه تاثیر سامانه بارش‌زا بر خوزستان
ابرهای باران زا قرار است تا فردا بر استان خوزستان ببارند. این خبر را مدیرکل هواشناسی خوزستان اعلام کرد.محمد سبزه‌زاری به رسانه‌ها گفت: تا اواخر روز دوشنبه هفته جاری همچنان شاهد تاثیر سامانه بارش‌زا بر روی خوزستان خواهیم بود.وی افزود: بیشترین حجم بارش‌ها در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان خواهد بود. همچنین با توجه به بالا بودن ضرایب ترمودینامیکی، بارش‌های رگباری به صورت نقطه‌ای در سایر مناطق خوزستان دور از انتظار نیست. وی بیان کرد: این سامانه همراه با تندباد لحظه‌ای و احتمال تگرگ است.