بسیج ۱۵۰ هزار سیل‌زده خوزستان را اسکان می‌دهد

سرویس سیاست جوان آنلاین:  عوارض سیل در برخی از مناطق کشور پس از دهه‌ها خشکسالی اگر چه بیش از هر چیزی نشان از بی‌تدبیری برخی مسئولان اجرایی و فقدان توجه کافی آن‌ها به زیرساخت‌های کشور، آبخیزداری، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تقویت پوشش گیاهی و لایروبی رودخانه‌ها در این چند سال دارد، در مقابل اثبات کرد که کارکرد و جهت‌گیری گروه‌های جهادی دقیقاً در جهت تأمین منافع عمومی به‌ویژه در قبال اقشار مستضعف و آسیب‌پذیر است، که امروز در سرکشی و رسیدگی به زندگی مردم سیل‌زده مصداق پیدا کرده است. حضور گسترده و خودجوش نیرو‌های بسیج و گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده نمونه عینی روحیه همبستگی و بسیج شوندگی مردم درروز‌های اخیر است. آن‌هم در حالی که رسانه‌های بیگانه همواره تلاش کرده‌اند به بهانه‌های مختلف وجهه بسیج را تخریب و کارکرد این نهاد انقلابی را در تقابل با منافع مردم تعریف کنند. حضور خودجودش بسیج در مناطق سیل‌زده و خدمت‌رسانی بدون چشمداشت به مردم نشان داده که گفتمان بسیج کماکان حول محور «خدمت‌رسانی به مردم» و کمک به توسعه کشور آن‌هم با فعالیت‌های جهادی است و نشان می‌دهد که تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره بسیج مبنی بر «بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشرو بودن در همه عرصه‌های اساسی زندگی است» دقیق و جامع است. بسیج علاوه بر فعالیت‌های موفق در بعد دفاعی، وجهه اجتماعی خود را نیز پررنگ‌تر کرده و در سیل اخیر، جهادی به میدان آمده وامروز در گلستان، لرستان و خوزستان فعالیت‌های خود را گسترش داده و به یاری مردم سیل‌زده شتافته است.
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز گذشته به همراه هیئتی برای بازدید از مناطق سیل‌زده وارد استان خوزستان شد. وی با روزنامه جوان درباره نقش بسیج در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌آید.
وی در این خصوص می‌گوید: بسیج از مردم است، از جنس مردم و خادم مردم است. بسیج در مصائب و بلایایی که احتمالاً بخشی از اقشار مردم را درگیر می‌کند نقش خدمت‌رسانی و کمک به آن‌ها را دارد. بسیج در دوران دفاع مقدس در کنار مردم و همراه مردم بود و بعد از اتمام دوران دفاع مقدس نیز همواره در کنار مردم بوده و تلاش کرده تا در جهت منافع مردم گام بردارد. بعد از اتفاق سیل مازندران و گلستان و پس از آن در لرستان و خوزستان نیز بسیاری از بسیجیان بدون نام و نشان به خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده مشغول شده‌اند. سردار غیب‌پرور در ادامه افزود: از نخستین ساعات سیل پلدختر و قبل از حضور بسیاری از مسئولان، بسیج و گروه‌های جهادی مشغول خدمت‌رسانی به مردم این شهر شده‌اند و اولین ایستگاه صلواتی یا موکبی که در این شهر دایر شد، به نام «خادم الشهدا» بود که به محض خارج شدن از اردوی راهیان نور در این شهر مستقر شده‌اند و تاکنون سه ایستگاه صلواتی را راه‌اندازی کرده‌اند که در حال توسعه نیز می‌باشد و سایر دستگاه‌ها نیز به تبع آن مشغول برپایی موکب‌های مشابه هستند. وی افزود:بسیج در کنار مسئولان و دستگاه‌های اجرایی بدون توقع دنبال کار و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده است. رئیس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: قرارگاه مرکزی راهیان نور بسیج و سپاه نیز با توجه به زیرساخت‌هایی که در استان خوزستان دارد، پیش‌بینی و تمهیدات قابل‌توجهی را در کنار سایر دستگاه‌ها ایجاد کرده است و ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار نفری اسکان را در شمال، مرکز و جنوب خوزستان فراهم کرده و آماده میزبانی سیل‌زدگان است. حتی سامانه انتقال سیل‌زدگان را نیز پیش‌بینی کرده است و آمادگی هرنوع کمک به سیل‌زدگان خوزستان را نیز دارد و البته موقعیت جغرافیایی این اردوگاه‌ها طوری است که از معرض خطرات سیل در امان است و خطری متوجه مردم نیست. نکته قابل توجه آن که مردم به زحمت منازل خود را ترک می‌کنند، حتی مردم روستا‌هایی که دچار آبگرفتگی شده‌اند نیز حاضر نیستند منازل خود را ترک کنند. نکته دیگر آنکه چاه‌های آب و برق‌های اضطراری برای آن‌ها پیش‌بینی شده است تا در بحران‌های احتمالی ناشی از سیل مشکلات مردم این منطقه به حداقل ممکن برسد؛ به هر جهت این آمادگی و ظرفیت در بسیج و سپاه به عنوان خادمان ملت وجود دارد که هر نوع اقدامی در جهت تأمین منافع مردم در مناطق سیل‌زده را مورد توجه قرار دهد.
خدمات‌رسانی متنوع بسیج به سیل‌زدگان کشور
سرهنگ محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز در این گفت‌وگو درباره خدمت‌رسانی بسیج به سیل‌زدگان استان‌های مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان گفت: در سیل مازندران پنج سپاه استانی و در استان گلستان هفت سپاه استانی برای کمک به سیل‌زدگان بسیج شده‌اند. از سوی دیگر مسئولان سازندگی استان‌ها نیز با جغرافیای هدف مشخصی فراخوان شده‌اند تا در استان مازندران و گلستان مشغول به فعالیت شوند و به چند اقدام اساسی مشغول به کار شدند. در این دو استان کمک‌های نقدی و غیرنقدی و اقلام و خشکبار و وسایلی که مورد نیاز بود به دست سیل‌زدگان رسیده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی که نیاز بود نسبت به لایه‌برداری و پاکسازی منازل و معابر اقدام کنند و سیل بند‌هایی را ایجاد کنند و راه‌های مواصلاتی را ترمیم و احیا کرده و خدمات پزشکی و درمانی ارائه دهند، مشغول به فعالیت شدند. البته ماشین آلاتی نیز برای ترمیم راه‌ها نیاز بود که بر همین اساس در استان‌های شمالی ۲۰۹ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۱۳۰ دستگاه لجن کش و ۱۱۰ دستگاه کف کش به کارگرفته شد و ۱۴۹۲ گروه جهادی در قالب ۲۵ هزار نفر در این استان‌ها مشغول شدند. ۸۵۰۰ خانه در این منطقه پاکسازی شده است و نزدیک به ۱۵۰ راه مواصلاتی نیز باز شده است و تعداد قابل توجهی پل موقت نیز در این مناطق احداث شده است، نزدیک به ۱۶ گروه پزشکی وارد منطقه شده‌اند که بالغ بر ۸۰۰ نفر از تیم‌های تخصصی پزشکی را شامل می‌شود و ۶۱ گروه دامپزشکی نیز در این منطقه مشغول به کار شده‌اند. رئیس بسیج سازندگی همچنین اظهار کرد که این‌ها تنها بخشی از فعالیت بسیج و سپاه در مناطق شمالی است. در استان لرستان نیز ۳۷۷ گروه جهادی شامل ۶۸۵۰ نفر در این منطقه فعال شده‌اند، که نزدیک ۲ هزار خانه پاکسازی شده است و ۲۰۰ کوچه و معبر پاکسازی شده است. ۲۱۹ دستگاه ماشین آلات سنگین وارد منطقه شده و مشغول به کار شده است. وی در پایان گفت: در استان خوزستان کار اندکی متفاوت است، به همین دلیل انتقال مردم به مکان‌های امن در دستور کار قرار گرفته است و برای روستایی که احتمالاً دچار سیل‌زدگی خواهد شد اقدامات پیشگیرانه مهمی از جمله سیل بند در دستور کار قرار گرفته است. ۱۹۹ گروه جهادی بالغ بر ۵۷۵۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و در کمپ‌هایی که مردم مستقر می‌شوند نیز گروه‌های پزشکی به خدمت‌رسانی مشغولند.