پاکستان: هند قصد دارد به ما حمله کند!

سیدبهزاد اخلاقی: اوضاع شبه قاره هند با سرنگونی جنگنده هندی توسط پاکستان و پس از آن آزادی خلبان هندی، شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند. وزیر خارجه پاکستان در این باره گفته است هند قصد دارد حمله جدیدی را به پاکستان طراحی کند و احتمال می‌رود این حمله در آوریل 2019 باشد. «شاه محمود قریشی» دیروز گفت بنا به «اطلاعات موثق» هند بناست در ماه جاری میلادی به این کشور حمله کند. وی گفت این حمله ممکن است بین ۱۶ الی ۲۰ آوریل روی دهد. قریشی در جمع خبرنگاران گفت: «اطلاعات موثق داریم که هند برنامه دارد در ماه جاری میلادی به پاکستان حمله کند. بنا بر اطلاعات ما این حمله ممکن است در تاریخ ۱۶ الی ۲۰ آوریل روی دهد».  وی درباره مدارکی که این کشور در این رابطه در اختیار دارد، حرفی نزد.
وزارت خارجه هند هنوز واکنشی به این اظهارات قریشی نشان نداده است. حمله مورد ادعا در صورت وقوع می‌تواند ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیچیده‌ای را به دنبال داشته باشد. در این بین اما نباید از نقش فرامنطقه‌ای چین در نزدیکی به پاکستان و در عین حال همکاری‌های آمریکا و هند چشم‌پوشی کرد. برخورد 2 قدرت اتمی شبه‌قاره نه تنها ابعاد منطقه‌ای فاجعه‌باری را به دنبال دارد، بلکه هر تنش ادامه‌داری در منطقه کشمیر یا برخورد‌های نظامی مستقیم میان این دو کشور تاثیرات جبران‌ناپذیر بین‌المللی را خواهد داشت. در حال حاضر رسانه‌های منتسب به نهاد‌های امنیتی  پاکستان تلاش می‌کنند نقش ارتش و سرویس‌های امنیتی این کشور را در بحران پیش آمده با هند به حاشیه برده و سعی دارند به نقش عمران‌خان به عنوان کلید حل مشکلات با هند اشاره مستقیم داشته باشند. نخست‌وزیر پاکستان اما در آخرین اظهار نظر خود هند را به تلاش برای افزایش تنش‌ها میان 2 کشور متهم کرده است. 
از سوی دیگر نخست‌وزیر هند سوم آوریل در کلکته در میان مردم حاضر شد و با سخنرانی شورانگیزی تلاش کرد مردم را برای مقابله با هند متحد کند. این تحولات و آنچه طی چند ماه گذشته در مناسبات هند و پاکستان شاهد آن هستیم خبر از درگیری احتمالی میان طرفین می‌دهد. فوریه 2019 بود که یک جنگنده اف16 پاکستانی توسط سامانه‌های ضدهوایی هند ساقط شد. درگیری میان هند و پاکستان با توجه به شرایط پیچیده داخلی در پاکستان می‌تواند برای عمران‌خان به معنای پایان عمر سیاسی‌اش باشد، چرا که ارتش و نیروهای نظامی با موضع‌گیری‌های عمران‌خان در عرصه بین‌المللی چندان همسو نیستند.
در هند اما شرایط متفاوت است به طوری که نارندرا مودی و جریان حامی‌اش خواهان پیروزی مجدد در انتخابات آتی هستند و مساله کشمیر یکی از پایه‌های اصلی قدرت‌نمایی این جریان سیاسی است. دولت عمران‌خان برای کاهش تنش‌های با هند تلاش زیادی داشته، از جمله چهارم آوریل مسیر پروازی آزاد امنی از طریق دولت پاکستان به هند اعلام شده است که هندی‌ها از افشای جزئیات این مسیر خودداری می‌کنند.  هند هفته آینده میلادی انتخاباتی را در پیش دارد که همان‌طور که اشاره شد برای دولت مودی از اهمیتی حیاتی برخوردار است.


به نوشته نشریه فارین پالیسی درباره آینده مناسبات هند و پاکستان و اقدامات انتخاباتی مودی، 2 آمریکایی برای بررسی دقیق تحولات شبه‌قاره به طور مستقیم مامور شده‌اند تا به این کشورها سفر کنند. بخشی از ماموریت آنها یافتن لاشه جت جنگنده ساقط شده است. در حال حاضر در صورتی که مودی بتواند در انتخابات هفته آینده هند پیروز شود احتمال کاهش تنش‌ها از سوی طرف هندی وجود دارد، چرا که دولت مستقر در اسلام‌آباد هم به دنبال افزایش تنش‌ها با دهلی‌نو نیست اما طرف پاکستانی بازیگران موثری در ارتش و سازمان امنیت این کشور دارد که بر تحولات سیاست خارجی پاکستان موثر هستند.