این هم یک سند

گروه سیاسی: حدود یک ماه پس از نامه مداخله‌آمیز تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا برای آزادی متهمان پرونده جاسوسی زیست‌محیطی، وزیر خارجه آمریکا نیز از این عناصر حمایت کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، از جمله خبرهای مهمی که طی روزهای نخست سال جدید در سایه اخبار مربوط به سیل و خسارت‌‌های گسترده آن قرار گرفت، حمایت عجیب وزیر خارجه آمریکا از متهمان پرونده جاسوسی تحت پوشش فعالیت‌‌های محیط‌زیستی بود. مایک پمپئو، روز 13 فروردین طی بیانیه‌ای که با عنوان همدردی با قربانیان سیل منتشر شد، اما در آن خدمت‌رسانی نهادهای امدادی ایران به مناطق سیل‌زده را تخطئه کرده بود، به صورت آشکار از متهمان جاسوسی در پوشش فعالیت‌‌های محیط‌زیستی حمایت کرد. وزیر خارجه ترامپ در این بیانیه آورده بود: «(رژیم ایران) حتی فعالان محیط‌زیست را که سعی می‌کنند ایران را برای چنین شرایطی کمک کنند، به دلیل تلاش‌شان به زندان می‌اندازد». اینکه وزیر خارجه آمریکا به بهانه همدردی با سیل‌زدگان از بازداشتی‌‌های محیط‌زیستی نام برده و حتی آنها را به عنوان افرادی که می‌توانستند در این شرایطی کمک کنند، معرفی می‌کند، گذشته از آنکه ادعایی عجیب و مضحک است اما از سوی دیگر نشان می‌دهد این افراد تا چه میزان برای آمریکا مهم بوده‌‌اند، به گونه‌ای که وزیر خارجه این کشور به بهانه موضوعی کاملا بی‌ارتباط با این پرونده، تلاش می‌کند این متهمان را موجه جلوه دهد. اقدام پمپئو حدود یک ماه پس از آن انجام شد که ۲۶ نماینده پارلمان اروپا طی اقدامی مداخله‌گرانه در نامه‌ای به روحانی خواهان آزادی فعالان محیط‌زیستی زندانی شده بودند. نمایندگان پارلمان اروپا در این نامه مدعی نقض حقوق به‌اصطلاح فعالان محیط‌زیستی زندانی و عدم دسترسی آنها به محاکمه عادلانه و وکیل شده و در نهایت خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این زندانیان شده بودند. حمایت مقامات ارشد آمریکایی و اروپایی از متهمان به جاسوسی از مراکز نظامی کشور که با جنجال‌‌های گسترده رسانه‌‌های معاند و ضدانقلاب برای تاثیرگذاری و ایجاد اختلال در فرآیند قانونی رسیدگی به این پرونده نیز همراه بوده، نشان می‌دهد پرونده مذکور و فعالان حاضر در این پروژه جاسوسی تا چه میزان برای آمریکایی‌ها حائز اهمیتند، بویژه آنکه به یاد بیاوریم یکی از موضوعات مطرح شده درباره اقدامات این تیم جاسوسی که در پوشش فعالیت‌های زیست‌محیطی اقدام به جمع‌آوری و انتقال اطلاعات مهم به خارج از کشور می‌کرد، موضوع پرسه زدن آنان اطراف پایگاه‌های نظامی بویژه مراکز مربوط به برنامه دفاع موشکی بوده است.
«وطن‌امروز» در گزارش 8 اسفند سال 96 در همین خصوص نوشته بود: «یکی از فعالیت‌های عمده این شبکه متهم به جاسوسی که در پوشش موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان و در قالب پروژه یوز ایرانی در منطقه حفاظت‌شده خارتوران به مساحت بیش از یک ‌میلیون هکتار مربع فعالیت می‌کرده، نصب برخی دوربین‌های بسیار پیشرفته در اطراف یک پایگاه موشکی بوده است. بر اساس این گزارش، یکی از پایگاه‌های موشکی و فضایی ایران در استان سمنان و در منطقه حفاظت‌شده خارتوران قرار دارد. استان سمنان دارای 3 پایگاه برای پرتاب ماهواره به فضا و نیز تست موشک است. جاسوسانی که در پوشش فعالیت‌های زیست‌محیطی فعالیت می‌کردند، تمرکز و توجه خاصی روی یکی از این سایت‌ها داشتند. بر این اساس، شبکه کشف شده از طریق برخی عوامل محلی خود این دوربین‌ها را در نزدیکی و فضای مشرف به این سایت موشکی نصب کرده بود. نکته قابل تامل این است که با فاصله بسیار کمی پس از دستگیری برخی اعضای این شبکه نفوذ، دوربین‌ها توسط عوامل محلی جمع‌آوری شد ولی پس از اعترافات برخی اعضای این شبکه، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی این دوربین‌ها را در منزل عوامل محلی کشف و ضبط کردند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، پایگاه موشکی مزبور، برای منابع نظامی غربی بسیار مهم بوده است. یک بررسی ساده نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر برخی منابع رسانه‌ای غربی به صورت ویژه روی این سایت موشکی ایران تمرکز خاصی کرده‌اند. به عنوان نمونه، مردادماه 92 خبرگزاری رویترز در یکی از گزارشات خود به همین سایت موشکی اشاره کرد و گزارش داد نشریه «جینز» که رویدادهای اطلاعاتی و نظامی در جهان را رصد می‌کند از ساخت یک پایگاه پرتاب موشک در ایران خبر داد، پایگاهی که می‌تواند برای آزمایش موشک‌های بالستیک به ‌کار رود». طبق این گزارش از زمان خروج آمریکا از برجام، یکی از محورهایی که همواره از سوی مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح و با استقبال کشورهای اروپایی نیز همراه می‌شده است، هجمه علیه برنامه موشکی ایران و تلاش برای محدود‌‌سازی آن بود. از آن زمان تاکنون ترامپ، پمپئو و سایر مقامات ارشد آمریکایی بارها علیه برنامه موشکی ایران موضع گرفته و خواستار محدودیت آن شده بودند. از جمله دی‌ماه سال گذشته و پس از تلاش ایران برای پرتاب یک ماهواره به مدار زمین، وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت این آزمایش نشان می‌دهد «ایران به دنبال افزایش قابلیت‌های موشکی خود است که تهدیدی برای اروپا و خاورمیانه است». پمپئو همچنین نوشت این کار ایران در تقابل با خواست‌های جامعه جهانی و همچنین نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. با توجه به اهمیت بالای محدودسازی برنامه موشکی ایران برای کشورهای غربی، تکرار موضع‌گیری‌‌های چندباره مقامات این کشورها در حمایت از جاسوسانی که در پوشش فعالیت‌‌های محیط‌زیستی اقدام به رصد پایگاه‌‌های موشکی ایران می‌کردند، دور از انتظار نخواهد بود.
فراتر از جاسوسی


نکته قابل توجه درباره بازداشتی‌‌های مورد حمایت آمریکا و پارلمان اروپا اما آنجاست که عنوان اولیه اتهامی این افراد جاسوسی بوده و پس از تکمیل بررسی‌ها و اعترافات، عنوان اتهامی آنان از جاسوسی محض به افساد فی‌الارض تغییر کرده است. این به معنای تشدید موارد اتهامی آنان است که نشان می‌دهد اقدامات این متهمان تا چه اندازه مخرب و ضد ملی بوده است. در همین رابطه محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی آبان‌ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره پرونده فعالان محیط‌‌زیستی مبنی بر اینکه کیفرخواست آنها تغییر کرد؛ دلیل آن چیست، گفته بود: «باید توضیح دهم که کیفرخواست آنها تغییر نکرد، بلکه عنوان آن تغییر کرد؛ عنوان اولیه اتهامی آنها جاسوسی بوده است و طبق ماده 286 برخی جاسوسی‌ها می‌تواند تا افساد فی‌الارض پیش رود. این آقایان یکسری ادعاهایی می‌کردند و برخی نهادها می‌گفتند آنها جاسوس نیستند و برخی افراد هم می‌گفتند جاسوس هستند، که گزارش آن برای ستادکل نیروهای مسلح ارسال شد و ابزار آلات آنها هم مورد بررسی قرار گرفت و سوال شد که ابزار و وسایل آنها برای چه کاری استفاده می‌شود. طبق اطلاعاتی هم که داده بودند بازرسی و بررسی میدانی انجام شد و بعد که گزارش تکمیلی کارشناسان ستادکل نیروهای مسلح و اعترافات این افراد با هم تطبیق داده شد و بر اساس خسارت‌هایی که از این بابت وارد شده بود، این افراد مشمول ماده 286 قانون مجازات اسلامی شناخته شدند. با وصول گزارش ستادکل نیروهای مسلح عنوان اتهامی آنها از جاسوسی محض به افسادفی‌الارض تغییر یافت و به دادگاه رفت». گفتنی است سال گذشته 5 جلسه از محاکمه متهمان جاسوسی از مراکز نظامی کشور به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شده و ادامه رسیدگی به این پرونده به سال جاری موکول شده است.
  حرف و حدیث‌های زیست‌محیطی
پرسه زدن متهمان فعال در پوشش فعالیت‌های زیست‌محیطی در اطراف مراکز نظامی بویژه سایت‌های مهم موشکی ایران، از همان ابتدای دستگیری این متهمان مطرح بوده است. در این میان البته برخی حرف و حدیث‌ها درباره برخی اقدامات مخرب این افراد که تعدادی از آنها به افساد فی‌الارض متهم شده‌اند، در حوزه‌های محیط‌زیستی نیز مطرح شده است. یکی از این حرف و حدیث‌ها، درباره دستکاری در منابع آبی در برخی نقاط کشور است. موضوع دستکاری و مشورت‌های هزینه‌ساز در موضوعات مرتبط با آب اما زمانی قابل تامل شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها در اظهاراتی عجیب مدعی شد آماده است به مردم ایران در مساله بحران آبی کمک کند(!) این اظهارات نتانیاهو اما زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که بدانیم برخی افراد دستگیر‌شده در پرونده محیط‌زیستی‌ها، یهودی بوده و رفت و آمدهای مکرری به سرزمین‌های اشغالی داشته‌اند. یکی از این افراد دستگیر شده که یهودی است، مراد طاهباز است که البته «وطن‌‌امروز» سال گذشته در گزارشی فاش کرد نام اصلی او «مراد موشه طاهباز» و اصالتا یهودی است. طاهباز یک کسب‌وکار پر سود در سرزمین‌های اشغالی نیز دارد و در آنجا مشغول ساخت‌وساز آپارتمان است. هنوز جزئیاتی دقیق و رسمی درباره فعالیت‌ها و اقدامات مخرب متهمان دستگیر شده در حوزه‌های زیست‌محیطی منتشر نشده است اما با این حال بر اساس شنیده‌های منابع خبری «وطن‌‌امروز»، موضوع انتقال اطلاعات زیست‌محیطی ایران به سرویس‌های خارجی، یکی از اصلی‌ترین اتهامات افراد دستگیر شده است.