جهاد مقدس درخوزستان

گروه اجتماعی: در شرایطی که تعدادی از شهرها و روستاهای استان خوزستان به دلیل شرایط اضطراری و تهدید خطر سیل تخلیه شده است، خبرها از بالا آمدن سطح آب در بخش‌‌‌هایی از مناطقی مانند لشکرآباد اهواز و جاده اهواز- شوش حکایت دارد. از سویی به دلیل آبگرفتگی راه‌آهن اهواز- اندیمشک، حرکت قطار خرمشهر- تهران هم تا اطلاع ‌ثانوی متوقف شده است. خط آهن میان ایستگاه بامدژ و آهودشت در پی آبگرفتگی ناشی از سیلاب دچار شکستگی شده است. همچنین جاده ترانزیتی اهواز به شوش که یکی از مسیرهای مواصلاتی مهم خوزستان و ورودی این استان است به زیر آب رفت. وقوع سیل در روزهای گذشته باعث شد آب به نزدیکی جاده اهواز- شوش برسد و روز گذشته در چند مقطع، جاده به زیر آب رفت.
سردار سلیمانی در خوزستان
در این میان با فعال شدن موکب‌‌های اربعین در بخش‌‌‌هایی از استان خوزستان، روند امداد‌رسانی‌ها وارد فاز تازه‌ای شده است. همچنین صبح یکشنبه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به همراه سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه خوزستان و جمعی از مسؤولان ستاد اربعین کشور به منظور بررسی هماهنگی راه‌اندازی مواکب اربعین در مناطق در معرض سیل، از مناطق سیل‌زده خوزستان بازدید کرد. در حاشیه این سفر سردار سلیمانی با مردم سیل‌زده در بخش‌‌‌هایی از استان خوزستان دیدار و گفت‌وگو و  از شهر سیل‌زده سوسنگرد بازدید کرد.
سردار قاسم سلیمانی با حضور در مناطق سیل‌زده خوزستان مورد استقبال مردم روستاها قرار گرفت و در منطقه رفیع خوزستان با اهالی منطقه به زبان عربی صحبت کرد.


وی در حاشیه این بازدید با تاکید بر تلاش برای کاهش خسارات احتمالی گفت: بنا به فرمایش رهبر انقلاب همه ما در خدمت مردم هستیم،  همه مردم ایران‌زمین این احساس را دارند که به مردم خوزستان و لرستان بدهکار هستند و به همین دلیل در حال امدادرسانی هستند، البته باید این خدمت‌رسانی‌ها به مردم سیل‌زده سازماندهی شود. بنابر اظهارات فرمانده نیروی قدس سپاه، اگرچه سیل امری طبیعی است اما باید چنین حوادثی از قبل پیش‌بینی شود و دولت نیز به صورتی برنامه‌ریزی کند تا کشور دچار چنین اتفاقاتی نشود. سردار سلیمانی عنوان کرد: بستان، هویزه، سوسنگرد، آبادان و خرمشهر دژهای کشور هستند و همواره باید این دژها قوی باشند.
گزارش وضعیت خوزستان به رهبر انقلاب
علاوه بر این رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم در اظهارنظری گفت: هر شب یک گزارش از خوزستان تدوین و به محضر رهبر انقلاب و مقامات کشور تقدیم می‌شود. سرلشکر محمد باقری در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح این را بخوبی درک می‌کنند که خوزستان برای کشور یک استان عادی نیست. خوزستان یک منطقه حیاتی برای کشور به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آید و همین موضوع باعث می‌شود چه در شرایط عادی و چه در شرایط سیل اخیر نیروهای مسلح اولویت قائل شوند و حداکثر تلاش را برای این استان داشته باشند. وی افزود: نیروهای مسلح در جریان سیلاب اخیر با وحدت سعی کردند حضور چشمگیر داشته باشند و تلاش هم‌افزایی را در استان به عمل آوردند. سرلشکر باقری نداشتن تلفات جانی و خسارات حداقلی را در سیلاب خوزستان نشان‌دهنده موفقیت اقدامات انجام شده در این استان دانست و تصریح کرد: در کنار مشکلاتی که سیل ایجاد کرده، نعمت بزرگی است که بعد از سال‌ها خشکسالی حاصل شده و خیرات زیادی برای سال جدید خواهد داشت که امید است سالی بدون کم‌آبی و گردوغبار را پیش رو داشته باشیم. وی با بیان اینکه بیش از 30 هزار نفر از نیروهای مسلح در خوزستان درگیر ماموریت هستند، بیان کرد: حدود 75 فروند قایق و بیش از 330 دستگاه مهندسی سنگین و 430 دستگاه خودروی سنگین و یکهزار دستگاه خودروی سبک برای مقابله با سیل به خوزستان گسیل شدند و تا پایان بحران در کنار مردم و مسؤولان خواهند بود. در استان خوزستان تاکنون اخطار تخلیه برای شهرهای سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم از توابع شهرستان دشت آزادگان، رفیع از توابع هویزه، بخش غربی الهایی از توابع اهواز و حمیدیه مرکز شهرستان حمیدیه صادر شده است. همچنین 110 روستا نیز در حوضه‌‌های کرخه، دز و کارون در فهرست روستاهای در معرض خطر سیلاب اعلام شده و تخلیه شده‌اند.
راه‌اندازی موکب قرارگاه حمزه سیدالشهدا
علاوه بر این فرمانده قرارگاه شمال‌غرب سپاه از راه‌اندازی موکب این قرارگاه در شهر معمولان خبر داد. سردار محمدتقی اوصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه، اظهار داشت: قرارگاه حمزه یک موکب در شهر معمولان ایجاد کرده است. وی افزود: نیروی زمینی سپاه از ابتدای وقوع سیل در مناطق مختلف کشور پای کار بوده است و فرمانده نیروی زمینی سپاه در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده است‌. فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه با اشاره به اقدامات گروه‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه در منطقه عنوان داشت: گروه‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه از جمله گروه 43 امام علی، گروه 40 صاحب‌الزمان و گروه 42 قدر در امر راهگشایی مسیرها و امدادرسانی در حوزه مهندسی فعالیت می‌کنند. سردار اوصانلو تاکید کرد: نیروی زمینی سپاه و قرارگاه‌های حمزه و عاشورا در این منطقه به صورت جدی فعالیت می‌کنند و در امر پشتیبانی و اقدامات مهندسی نقش‌آفرینی کرده‌اند.
اردوگاه اسکان موقت برای مردم
در همین باره مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: اردوگاه‌های اسکان موقت برای سیل‌زدگان شهرستان‌های سوسنگرد، حمیدیه، رفیع و بستان تعیین شد. علی خدادادی در رابطه با اسکان موقت سیل‌زدگان اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام شده با سپاه حضرت ولیعصر(عج)، وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌ها اردوگاه‌های راهیان نور، سالن‌های ورزشی و مدارس برای اسکان موقت اهالی شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع و بستان در نظر گرفته شده است. وی افزود: اردوگاه‌های شهید غلامی، شهید فرجوانی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه علیهم‌السلام برای اسکان موقت اهالی شهر حمیدیه، پادگان میشداغ برای اسکان موقت اهالی شهر بستان، سالن ورزشی و 120 کلاس در مدارس شهرستان هویزه برای اسکان موقت اهالی شهر رفیع تعیین شد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر بیان کرد: همچنین پادگان‌های 41 ثارالله، شهید حبیب‌اللهی، شهید مسعودیان و سالن‌های ورزشی خانه جوان، ناصر خسرو، مجموعه قدس، مجموعه تختی شهرستان اهواز و یادمان شهدای هویزه برای اسکان مردم شهر سوسنگرد تعیین شد.
شناسایی ۴۰۰ مادر باردار در مناطق سیل‌زده
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان لرستان از رسیدگی سریع به وضعیت زنان باردار بویژه زنان باردار پرخطر در مناطق سیل‌زده توسط این مرکز خبر داد.
حسینعلی رفایی توضیحاتی پیرامون آمار زنان باردار مناطق سیل‌زده استان لرستان و نحوه رسیدگی به آنها بیان کرد. وی با اشاره به اینکه جلسه‌ای برای هماهنگی با مسؤول بهداشت و درمان ارتش  در محل دفتر بهداری سپاه برگزار شد، آماری از زنان باردار منطقه ارائه داد و گفت: در ابتدای این جلسه نماینده بهداشت و درمان آمار زنان بارداری که در فروردین‌ماه سال ۹۸ زمان زایمان آنهاست، ارائه داد و این عدد را ۴۰۰ نفر اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر آنها زایمان‌شان انجام شده بود. تعدادی از زنان باردار نیز از طریق بالگردهای امداد بعد از سیل اعزام شده بودند که زایمان آنها نیز صورت گرفته بود.
مسؤول اورژانس استان لرستان در پاسخ به این سوال که آیا در روستاهای دورافتاده سیل‌زده اگر زن بارداری یکی دو روز زودتر از زمان زایمان خود از طریق شماره ۱۱۵ مورد را اطلاع دهد، مورد رسیدگی سریع قرار می‌گیرد، بیان کرد: بله ما در محل مرکز اورژانس یک ماما مستقر کرده‌‌‌‌‌ایم که پیگیر زنان باردار و کودکان زیر ۵ سال است و هر زمان که تماسی با ۱۱۵ گرفته شود و اعلام کنند بیمار مادر باردار دارای مشکل است، وی یادداشت و آن مورد را پیگیری می‌کند و زمانی که تأکید کنند مادر باردار جزو زایمان‌های‌‌های پرخطر قرار می‌گیرد، یا از طریق زمینی یا آمبولانس یا در صورت نیاز با بالگرد هوایی مادر به مرکز زایمان منتقل می‌شود.   تعطیلی مدارس اهواز  تا پایان هفته
مدارس شهرستان اهواز در تمام مقاطع تحصیلی از روز سه‌شنبه بیستم فروردین ماه 98 تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شدند.
جمال عالمی‌نیسی، سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز گفت: همه مدارس شهرستان اهواز در تمام مقاطع تحصیلی از روز سه‌شنبه بیستم فروردین‌ماه 98 تا پایان هفته جاری تعطیل است. وی افزود: با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها و سیلاب‌های اخیر، همه مدارس این شهرستان در تمام مقاطع تحصیلی از روز سه‌شنبه بیستم فروردین‌ماه تا پایان هفته جاری تعطیل است. طبق اطلاعیه قبلی روابط عمومی فرمانداری، فعالیت‌های دانشگاه‌های شهرستان اهواز نیز از ۲۴ فروردین‌ماه آغاز خواهد شد.
  آمادگی اردوگاه‌های راهیان نور برای پذیرش سیل‌زدگان
فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج گفت: قرارگاه راهیان نور مرکزی سپاه و بسیج با اتمام اردوهای راهیان نور، ظرفیت خود را در مناطق سیل‌زده که بالغ بر 150 هزار نفر است، برای خدمت‌رسانی به کار گرفته است. سردار یعقوب سلیمانی اظهار داشت: سپاه و بسیج خادم مردم هستند و از سال‌‌های گذشته به برکت راهیان نور زیرساخت‌‌های خوبی آماده شده بود که در سیل اخیر در خوزستان از آنها برای اسکان و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده استفاده شد. فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج همچنین گفت: قرارگاه راهیان نور مرکزی سپاه و بسیج با اتمام اردوهای راهیان نور، ظرفیت خود را در مناطق سیل‌زده که بالغ بر 150 هزار نفر است، برای خدمت‌رسانی به کار گرفته است. سردار سلیمانی تصریح کرد: آشپزخانه‌‌های راهیان نور، مشغول پخت غذا برای سیل‌زدگان هستند و از هلال‌احمر دعوت می‌کنیم کمپ‌‌های اسکان اردوگاه‌‌های راهیان نور را که دارای زیرساخت‌‌های محکم و کافی است برقرار کند.