زنگ خطر براي سقوط اقتصاد جهان


گروه بین‌الملل: بنابر آمار و ارقام جديدي که توسط موسسه بروکينگز و فايننشال تايمز گردآوري شده است اقتصاد کشور‌هاي جهان به طور هماهنگ وارد يک دوره افول و سراشيبي شده است که رهايي از آن در سال ۲۰۱۹ دشوار خواهد بود. روزنامه فايننشال تايمز در اين خصوص مي‌نويسد: اطلاعات و شاخص‌هاي اقتصادي در کشور‌هاي توسعهافته و نوظهور از پاييز سال گذشته نگران‌کننده است و اين امر از روند رو به افول رشد اقتصادي جهان و لزوم اجراي اصلاحات اقتصادي جديد حکايت دارد.

اين چشم‌انداز تا آنجا نگران‌کننده شده است که کريستين لاگارد، رئيس صندوق بين‌المللي پول، با هشدار درباره روند کند شدن رشد اقتصادي جهان اعلام کرد اين صندوق پيش‌بيني رشد اقتصادي خود را اواخر اين هفته کاهش خواهد داد. سازمان جهاني تجارت نيز درباره کاهش پيش‌بيني رشد اقتصادي جهان با ادامه اختلافات تجاري هشدار داده است. اين اطلاعات بر اساس شاخص‌هاي اقتصادي نااميدکننده‌اي در شش ماه گذشته به دست آمده است که تصويري مشابه را در آمريکا، چين و اروپا ارائه مي‌دهد.

پروفسور اسوار پراساد از موسسه بروکينگز مي‌گويد به نظر نمي‌رسد اين روند رکود اقتصادي را در جهان به دنبال داشته باشد، اما فعاليت همه بخش‌هاي اقتصادي جهان رو به کاهش گذاشته است. بر اساس اين گزارش، شاخص‌هاي اقتصادي در کشور‌هاي نوظهور اقتصادي در حال کاهش است و به سبب نگراني از اينکه رشد اقتصادي سريع چين پس از سال‌ها رو به پايان قرار دارد، به سطحي معمول رسيده است. پروفسور پراساد مي‌گويد شاخص‌هاي رشد اقتصادي در اروپا نااميد کننده است و در جهان تنها هند است که رشد اقتصادي آن به واسطه مشوق‌هاي پولي و مالي ارائه شده در آستانه انتخابات سراسري اين کشور در اواخر اين ماه در سراشيبي قرار نگرفته است. اين در حالي است که ادامه اختلافات تجاري بين چين و آمريکا نيز چشم‌انداز تسريع روند رشد اقتصادي جهان را در نيمه دوم امسال در‌هاله‌اي از ابهام قرار داده است. پروفسور پراساد مي‌گويد تنش‌هاي تجاري و نابساماني ناشي از آن احتمالا پيامد‌هاي طولاني مدتي را براي اقتصاد جهان خواهد داشت که رشد اقتصادي را نيز تحت شعاع قرار خواهد داد. وي افزود ناتواني سياستمداران براي ارائه مشوق‌هاي اقتصادي کارامد که بتواند چشم‌انداز روشني را براي رشد اقتصادي جهان در اواخر امسال رقم بزند ممکن است آهنگ کند رشد اقتصادي را تقويت کند.