برداشت‌هاي غيرمجاز بانکي همچنان در صدر جرايم


گروه اجتماعي: سردار وحيد مجيد رييس پليس فتا ناجا با اشاره به اينکه برداشت‌هاي غيرمجاز بانکي همچنان در صدر جرايم است، گفت: استفاده از رمزهاي بانکي پويا در سال جديد در دستور کار است.

سردار وحيد مجيد رييس پليس فتا ناجا در گفت‌وگو با ايلنا درباره کاهش جرائم سايبري با توجه به فيلتر تلگرام گفت: فيلترينگ تلگرام در کاهش جرائم تاثيرگذار بوده، چراکه جايي که خارج از کنترل باشد، قطعا مجرمان مي‌توانند، عرصه فعاليت بيشتري داشته باشند.

وي درباره کري خواني برخي در فضاي مجازي تصريح کرد: قطعا در مواردي که شاکيان به ما مراجعه کنند، ما براساس شکايت آنها پيگيري کرده و برخوردهاي لازم را انجام مي‌دهيم، اما بايد تاکيد کنم که شبکه‌هاي اجتماعي که سرور‌هاي آنها در خارج از کشور قرار دارند و توسط کاربران در داخل کشور استفاده مي‌شوند يک بستر مناسب را براي مجرمان ايجاد مي‌کند.

سردار مجيد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴ بانک در کشور از سامانه OTP استفاده مي‌کنند و رمزهاي يکبار مصرف را در اختيار مشتريان قرار مي‌دهند و اين موضوع اثرات بسيار مثبتي در کاهش جرائم خواهد داشت. همچنين در خصوص برداشت‌هاي غيرمجاز در حوزه موبايل‌ بانکي، ATMها و پوزها بزرگترين معضل ما استفاده از رمزهاي استاتيک است که فرد يا از رمزهاي ساده و تکراري استفاده مي‌کند و يا اينکه مجبور مي‌شود در مواقعي رمزش را به صورت آشکار اعلام کند که باعث سوءاستفاده مجرمان مي‌شود.

وي ادامه داد: رمزهاي يکبار مصرف شرايطي را بوجود مي‌آورد که مي‌تواند برداشت‌هاي غيرمجاز را به حداقل ممکن برساند. بايد به جايي برسيم که براي هر تراکنشي يک رمز يکبار مصرف داشته باشيم. در مرحله اول حوزه موبايل بانکي تحت پوشش قرار مي‌گيرد و رمز يکبار مصرف براي ورود به درگاه و انتقال و جابجايي در نظر گرفته مي‌شود و در مرحله بعد رمز يکبار مصرف را براي حوزه پوزها جاري و ساري خواهيم کرد تا براي هر خريد کاربر از يک رمز يکبار مصرف استفاده کند.

رييس پليس فتا ناجا خاطرنشان کرد: در سال جديد استفاده از رمزهاي پويا براي پوزها و ATMها در دستور کار است، البته براي استفاده از رمزهاي يکبار مصرف در پوزها و ATMها نياز به زيرساخت‌هايي است و چنانچه اين اتفاق بيفتد، قطعا آمار جرائم ما پايين خواهد آمد.