کاهش چشمگير قيمت مرغ و تخم مرغ


قيمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ سال جديد در بازار کاهش يافته، اما گوشت قرمز همچنان مي‌تازد و قيمت آن قصد پايين آمدن ندارد.

به گزارش فارس، بازار محصولات پروتئيني سال جديد را آرام و تقريباً با قيمت کاهشي آغاز کرده است. نظارت بر محصولات پروتئيني مانند مرغ و تخم‌مرغ بيشتر شده و قيمت آنها در بازار تا حدودي کاهش يافته است، اما گوشت همچنان سقف قيمت سال گذشته خود را حفظ کرده است.

گزارش فارس، حاکي است در تعدادي از مغازه‌هاي سطح شهر تهران مرغ به قيمت تنظيم بازار عرضه مي‌شود. اتحاديه‌ها به اصناف اعلام کردند که حتماً با ارائه سند کسب و مدارک شناسايي به کشتارگاه‌هاي ميدان بهمن مراجعه کرده و مرغ تنظيم بازاري دريافت کنند.

قيمت مرغ تنظيم بازاري در اين مغازه‌ها کيلويي 11 هزار و 500 تومان عرضه مي‌شود. اگرچه گرفتن مرغ‌هاي تنظيم بازار حتمي‌است و بايد هنوز صف‌هاي چند ساعتي را تحمل کنيم، اما با توجه به افزايش عرضه نسبت به سال گذشته قيمت را در بازار کاهش داده است.

آن‌طور که مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام روز گذشته اعلام کرد: قيمت مرغ در استان‌هاي مختلف بين 12 تا 13 هزار تومان است و ميانگين کشوري آن به 13 هزار و 500 تومان رسيده است. قيمت مرغ در اسفند ماه به 16 هزار تومان در هر کيلو رسيد.

مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام، گفت: عرضه مرغ گرم به قيمت کيلويي 11 هزار و 500 تومان تا زمان متعادل شدن قيمت ادامه خواهد داشت.

سال گذشته ستاد تنظيم بازار‌ قيمت منطقي مرغ را 11 هزار و 500 تومان اعلام کرده بود و وزير جهاد کشاورزي هم اعلام کرد که هر صنفي بخواهد بيشتر از اين قيمت بفروشد با آنها مقابله خواهد شد.

به نظر مي‌رسد تلاش شرکت پشتيباني امور دام با واردات و عرضه بيشتر براي تثبيت قيمت مرغ در کيلويي 11 هزار و 500 تومان است.

گزارش ميداني خبرنگار فارس در سطح شهر حاکي است، قيمت تخم‌مرغ هم با کاهش 60 درصدي همراه شده است. اسفند سال گذشته تخم‌مرغ دانه‌اي 80 تومان به فروش مي‌رفت که قيمت آن به 500 تومان رسيده است.

  • گوشت قرمز همچنان قصد پايين آمدن ندارد

قيمت يک کيلو ران و دست گوشت گوساله 105 هزار تومان به فروش مي‌رود. گوشت خالص هم کيلويي 110 هزار تومان است. اين قيمت‌ها تقريباً معادل قيمت اواخر اسفند است و ظاهراً گوشت قرمز قصد پايين آمدن ندارد و همچنان مي‌تازد. قيمت گوشت قرمز از کيلويي 60 هزار تومان سال گذشته به کيلويي 105 هزار تومان رسيده است.

کاهش توليد گوشت، افزايش قيمت نهاده‌ها، قاچاق، عدم نظارت دقيق بر توزيع گوشت از عوامل عمده افزايش قيمت گوشت در بازار بوده است.

  • ماهي قز‌ل‌آلا کيلويي 36 هزار و 500 تومان

قيمت ماهي در بازار همچنان بالاست هر کيلو ماهي تيلاپيا 57 هزار تومان، ماهي آزاد 28 هزار تومان و ماهي قزل‌آلا 36 هزار و 500 تومان به فروش مي‌رود. ماهي تيلاپيا اکثراً وارداتي است و بخش اندکي از آن در داخل کشور توليد مي‌شود.

  • قارچ کيلويي 12 هزار تومان

در بازار تهران قيمت هر کيلو قارچ 12 هزار تومان عرضه مي‌شود. قارچ يک محصول گياهي جانوري است که خاصيت اصلي آن شباهت بيشتري به گوشت دارد. با توجه به بارندگي‌هاي اواخر زمستان و فروردين پيش‌بيني مي‌شود که امسال قارچ‌هاي خودرو زيادي به عمل بيايد. از يک سو خبر خوشايندي براي تأمين غذايي است اما هشدار جدي براي برخي است که بدون شناسايي از قارچ‌هاي خودرو استفاده مي‌کنند.

سال گذشته 17 استان کشور به خاطر مصرف قارچ سمي‌درگير مسموميت بودند و 22 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.