معامله با جان مردم !


گروه سياسي: آنچه در تهران ساخته مي‌شود براي کل کشور سودمند است؛ چرا که تهران پايتخت اين کشور است و حومه بزرگي دارد و نيز بسياري از مردم کشور براي انجام اموري در طول سال قطعاً به اين شهر سفر مي‌کنند، پس عوائد ساخت هر چيزي در تهران شامل کل کشور مي‌شود.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در مراسم بهره‌برداري همزمان از سه طرح عمراني در استان تهران با تبريک ايام اعياد شعبانيه و ابراز خرسندي از افتتاح اين سه طرح در تهران، اظهار کرد: خوشحالم که امروز سه پروژه‌اي را افتتاح مي‌کنيم که دو مورد آن در وهله نخست مربوط به محيط زيست هستند.

روحاني در ادامه با بيان اينکه امروز ما شاهد يک تحول بسيار مثبت براي محيط زيست تهران و حمل و نقل سريع، امن و سلامت هستيم، اظهار کرد: اين طرح موجب کاهش مصرف انرژي که از آغاز ساخت مترو تهران به آن رسيده بوديم، شده است و امروز با افتتاح خط ۶ مترو در نهايت با توسعه آن به سمت جنوب اين شهر يک طرح توسعه ۳۸ کيلومتري براي شبکه حمل ونقل زيرزميني عملي مي‌شود که يکي از طولاني‌ترين خطوط مترو تهران و به قول دوستان طولاني‌ترين خط مترو منطقه مي‌شود.

  • نجات جان انسان‌ها با طرح‌هاي توسعه

وي با بيان اينکه يکي از افتخارات جمهوري اسلامي‌انجام طرح‌هاي توسعه‌اي در کشور است، تأکيد کرد: ما امروز شاهديم و مي‌بينيم که بعد از بارش‌هاي اخير که هم رحمت خداوند بود و هم با سيلابي شدنش رنج بندگان خدا را موجب شد به اين نکته رسيديم که طرح‌هاي توسعه‌اي که در مناطق مختلف کشور انجام شده‌اند، جان هزاران نفر را نجات داد.

رئيس جمهور افزود: در بارش‌هاي ۱۲ فروردين گزارشي به دستم رسيد که نشان مي‌داد سيلاب‌هاي پر شدتي وارد کرخه مي‌شوند و حال اگر کرخه نبود و اين آب به زمين خوزستان مي‌رسيد اوضاع اين شهر و شهرستان‌هاي اطرافش چگونه مي‌شد؟

وي با اشاره به پروژه جنگل‌کاري در اطراف تهران اظهار کرد: اين طرح عاملي بزرگ بر اي تثبيت خاک است و جلوي توسعه بي‌رويه آن را هم مي‌گيرد؛ چرا که تهران بايد با توسعه جنگل‌ها در اطرافش محاصره شود تا هم توسعه بي‌رويه متوقف شود و هم در مواقع بارندگي شديد، جنگل‌ها و مراتع مانع از سيلاب‌هاي مخرب شود که مي‌تواند جان مردم را به مخاطره بياندازد.

  • بازي با جان مردم تهران

رئيس‌جمهور با بيان اينکه گزارش‌هايي به من رسيده که نشان مي‌دهد چندين واحد مسکوني در اطراف تهران وسط مسير رودخانه ساخته شده است، اظهار کرد: انسان وقتي اين گزارش‌ها را مي‌شنود تعجب مي‌کند که چه کسي با چه قانوني بر طبق چه منطقي به اين ساخت و سازها مجوز داده است؟ چقدر براي آن پول گرفته است؟ اگر آن دستگاه فاسد هر چقدر هم پول گرفته باشد با جان مردم تهران بازي کرده است. اينجا صحبت از مبادله جان مردم تهران با پول‌هاي کثيف است. اميدوارم امسال شهرداران و استانداران مخصوصاً شهردار تهران سالي براي آزادسازي طبيعت و محيط اطرافش در شهرهاي بزرگ را پيش‌رو داشته باشد.

روحاني با تاکيد بر اينکه سيل فروردين صداي رساي طبيعت بود، اظهار کرد: طبيعت با صداي رسا فرياد زد دست از ظلم کردن به من برداريد که ظلم خواهيد ديد. ما گاهي مي‌بينيم که وقتي مي‌خواهيم يک پل بسازيم چون به دنبال ارزان تمام کردن آن هستيم دهانه پل را چندان عريض نمي‌گيريم؛ چرا که در بسياري از مناطق کشور ممکن است در ۱۰ ماه سال هوا خشک باشد و باراني نبارد، اما اين يک نگاه نزديک‌بينانه است؛ چرا که اگر ناگهان بارش فراوان شود و به دنبال آن سيل هم جاري شود اگر دهانه آن پل‌ها عريض نباشد خراب خواهند شد و آن وقت زندگي مردم نيز خراب مي‌شود.

توسعه مترو؛ صرفه جويي در مصرف بنزين

روحاني با تاکيد بر اينکه به ازاي استفاده هر شهروند تهراني از مترو نيم ليتر بنزين صرفه‌جويي مي‌شود، اظهار کرد: اگر اين نسبت که آن را در گزارشي مي‌خواندم درست باشد يک صرفه‌جويي مفيد براي سوخت فسيلي که ارزشمند است و متأسفانه فعلاً تقريباً مجاني در اختيار قرار گرفته است را به دنبال دارد که هم جلوي آلوده شدن محيط زيست را مي‌گيرد و هم سبب مي‌شود يک سرمايه عظيم و ارزشمند ملي انقدر راحت از دست نرود و در نهايت نيز تفاوت قيمت آن با کشورهاي حاشيه موجب قاچاق اين ماده را فراهم نکند.

رئيس جمهور افزود: چند وقت پيش گفتند که پايين بودن قيمت بنزين سبب قاچاق آن مي‌شود و عده‌اي پاسخ دادند علت قاچاق بالا رفتن قيمت ارز بوده است در حالي که زماني که دلار ارزان‌تر بود هم قاچاق انجام مي‌شد. مثلاً اگر شرايط ما در حال حاضر عادي بود و تحريم نبوديم به طور طبيعي قيمت دلار به جاي ۸۰۰۰ تومان بايد حدود ۶۰۰۰ تومان مي‌بود اما با چنين قيمتي باز هم قاچاق انجام مي‌شود. پس ما مي‌توانيم براي جلوگيري از قاچاق بنزين و کاهش مصرف انرژي، آن را صادر کنيم تا سود آن شامل همه مردم شود.

وي با تاکيد بر اينکه توسعه مترو مي‌تواند هم در کاهش مصرف انرژي و هم رفاه و سلامت محيط زيست سودمند باشد، اظهار کرد: متأسفانه راجع به انقلاب و اقدامات انجام شده در طول آن ظلم‌هاي بزرگي انجام مي‌شود و حرف‌هاي ناروايي بر زبان‌ها رانده مي‌شود. مثلاً همين موضوع جنگل‌کاري اگر انقلاب نمي‌شد آيا به همين شکل صورت مي‌گرفت؟ يا مثلاً سدهاي امروز را با سدهاي پيش از انقلاب مقايسه کنيد يا توان يا نيروي برق را با گذشته بسنجيد. همين مترو تهران ۴۰ سال پيش در بسياري از کشورهاي توسعه يافته وجود داشت ولي در ايران اثري از آن ديده نمي‌شد ولي امروز ما شاهد ساخت ۷ خط مترو در شهري بزرگ هستيم که بسياري از کمبودهاي آن را جبران کرده است که البته اين مسيري است که بايد براي رفاه حال مردم ادامه پيدا کند.

  • ضرورت بازسازي بافت‌هاي فرسوده

روحاني با بيان اينکه در مورد موضوع مسکن بازسازي بافت‌هاي فرسوده براي ما ضرورت دارد، اظهار کرد: سيل اخير يکي از پيام‌هايش اين بود که بافت‌هاي فرسوده بايد نوسازي شود. تهران جايي است که ما حتماً بايد آن را در برابر زلزله، سيل و طوفان‌هاي احتمالي مصون نگاه داريم چرا که اين موضوع به حفظ جان مردم و تأمين رفاه آنان باز مي‌گردد.

روحاني با بيان اينکه من در آغاز کار آقاي حناچي به وي تأکيد کردم که بافت فرسوده يکي از اولويت‌هاي ما در دولت است، اظهار کرد: نوسازي بافت‌هاي فرسوده و کمک به انجام آن با تمام توان از سوي دولت پشتيباني مي‌شود و در اين زمينه مايلم بگويم که هر جا دولت زميني دارد دستگاه‌ها بيايند و بگويند تا آن زمين با کمک شهرداري و يک توسعه‌گر ساخته شود آن هم در شرايطي که به توسعه‌گر وام پرداخت کنيم و به کساني که مي‌خواهند در آن ساکن شوند نيز وام ارزان قيمت ۶ درصدي اختصاص دهيم تا به عنوان خانه‌اولي در آن ساکن شوند. وي با بيان اينکه مترو، فضاي سبز و مسکن اميد به عنوان سه طرح اساسي بايد استمرار پيدا کند، اظهار کرد: در هر سه اين طرح‌ها دولت آماده است که با کمک شوراي شهر و شهرداري تهراني آبادتر و محيط زيستي بهتر فراهم کند.