اقدام متقابل می‌کنیم



گروه سیاسی/ طرح شماری از نمایندگان امریکایی برای تحریم سپاه پاسداران ایران  با اعتراض جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد. چند روز پیش خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام امریکایی گزارش داد کاخ‌ سفید درصدد است نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های تروریستی خود اضافه کند. این برای اولین بار نیست که طرح تحریم نیروی سپاه پاسداران ایران در دستور کار مقام‌های امریکایی قرار می‌گیرد. پیش‌تر کنگره امریکا در جولای ۲۰۱۷ و قبل از تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام لایحه‌ای را تحت عنوان مقابله با دشمنان امریکا موسوم به قانون «کاتسا» تصویب کرد که سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی را هدف قرار می‌دهد. قانون کاتسا این اختیار را به رئیس جمهوری امریکا می‌دهد که تحریم‌هایی را علیه سپاه و اشخاص خارجی مرتبط با آن اعمال کند. دولت ترامپ با اتکا به این قانون و دیگر اختیارات ریاست جمهوری می‌تواند سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی به شمار آورده  و آن را تحت تحریم‌های اولیه و ثانوی قرار دهد. اما تصویب این قانون که زمزمه تحریم نیروی سپاه ایران را قوت می‌بخشید همان موقع با هشدار مقام‌های ارشد دفاعی و امنیتی امریکا روبه‌رو شد. مقام‌های ارشد دفاعی و اطلاعاتی امریکا ضمن آنکه این اقدام کاخ سفید را استفاده بی سابقه از قانونی برای تحریم نهادهای دولتی سایر کشورهای دانسته، تأکید کردند قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی می‌تواند امنیت نیروهای امریکایی در عراق و روند جنگ با داعش را به خطر بیندازد. اگرچه تصمیم امریکا به تحریم سپاه ایران بلافاصله بعد از تصویب قانون کاتسا عملی نشد اما به نظر می‌رسد این بار دولت امریکا در امتداد افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران درصدد اجرای این تصمیم است. تصمیمی که چنانچه عملی شود، برای نخستین بار خواهد بود یک نیروی نظامی رسمی یک کشور در این فهرست تحریمی امریکا قرار می‌گیرد.
هشدار نهادهای امنیتی امریکا به تصویب قانون کاتسا و متعاقب آن برنامه کاخ سفید برای تحریم نیروی سپاه ایران پربیراه نبود. چه، سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در واکنش به تهدیدهای دولت ترامپ مبنی بر عدم تأیید پایبندی ایران به برجام و تروریستی قلمداد کردن سپاه چنین هشدار داده بود «در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت امریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش امریکا را در سراسر جهان بویژه خاورمیانه، هم‌سنگ داعش در نظر خواهد گرفت.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران هم با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت امریکا گفته بود: «پاسخ ایران به این اقدام کوبنده خواهد بود.»


این اقدام ناقض قواعد بین‌المللی در حالی در برنامه دولتمردان امریکایی قرار گرفته است که این کشور پیش‌تر تمام تلاش خود را به کار بسته بود تا بعد از خروج از توافق هسته‌ای بهانه‌ای برای بحران‌آفرینی و شکل دادن به جبهه‌ای جهانی علیه ایران بتراشد. ترامپ که بعد از خروج از برجام در اجماع سازی جهانی و همراه ساختن شرکای اروپایی‌اش علیه ایران ناکام مانده است، می‌کوشد با تصویب تحریم نهادهای مهم اقتصادی و نظامی ایران بهره‌گیری ایران از منافع اقتصادی برجام را به حداقل برساند. مقام‌های امریکایی که بارها علاوه بر برجام به افزایش توان منطقه‌ای ایران معترض بوده مدعی‌اند نیروهای نظامی ایران درحال بحران‌آفرینی و مداخله‌جویی در کشورهای منطقه هستند. در واقع امریکا تحریم نیروهای نظامی ایران را اهرمی برای تکمیل استراتژی منطقه‌ای خود علیه جمهوری اسلامی می‌داند. چه طراحان این تحریم‌ها تلاش می‌کنند ایران را تبدیل به اولویت سیاستگذاری ترامپ نموده و با قرار دادن ایران در موضع واکنش باعث تحریک ترامپ به اقدام متقابل شوند.
واکنش متقابل مجلس ایران به تحریم احتمالی سپاه
با جدی‌تر شدن اقدام امریکا به تحریم نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران 255 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تأکید کردند: «هر اقدامی علیه این نیرو را با اقدام متقابل پاسخ می‌دهیم.»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه ضمن حمایت همه جانبه از نیروهای مسلح بخصوص سپاه پاسداران اعلام کردند: «امنیت ملی ملت ایران و نیروهای مسلح آن جزو خطوط قرمز نمایندگان مردم بوده و در صورت اقدامی از سوی رئیس جمهور امریکا یا هر نهاد دیگر علیه سپاه اقدام متقابلی و با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیأت حاکمه امریکا که خود عامل تشکیل و حامی گروه‌های تروریستی در منطقه بوده‌اند، از اقدام بیجا و احمقانه خود پشیمان شوند.» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از تدوین طرح دوفوریتی مجلس برای حمایت از سپاه پاسداران خبر داد و اعلام کرد: «اگر امریکایی‌ها سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار دهند ارتش آنها را در لیست تروریستی قرار می‌دهیم.» در همین حال سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله اقدام امریکا به تحریم نیروی سپاه را جنگ روانی تازه‌ای علیه ایران دانست و گفت: «از آنجا که تمامی اقدامات سپاه شفاف است، امریکایی‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که چون سپاه به سیل‌زدگان شهرها خدمات‌رسانی می‌کند، یک گروه تروریستی است. این ادعای مسخره رئیس جمهور امریکا و مشاورین و وزیر امور خارجه‌اش است که باید گفت خودشان هم بر سر این مسأله اختلاف دارند. در مقابل نیز اگر چنین اقدام احمقانه‌ای از سوی امریکا صورت گیرد، مجلس ایران نیز به این مسأله حساسیت نشان داده و در اقدامی متقابل، ارتش امریکا را تروریست قلمداد می‌کند.»
ظریف: می خواهند امریکا را به باتلاق بکشانند
همچنین وزیر امور خارجه ایران اقدام احتمالی امریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه را موجب ورود واشنگتن به یک باتلاق توصیف کرد و گفت: «چنین کاری فاجعه‌ای دیگر برای ایالات متحده خواهد بود.»
محمدجواد ظریف در توئیتر تصویری از دو خبر منتشر کرده، یکی درباره حمایت‌های مالی «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار معروف حامی رژیم صهیونیستی از ترامپ و تبدیل او به یک «دست‌نشانده» است و دیگری خبری مربوط به اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت امریکا که گفته بود از نقشی که در آغاز جنگ عراق داشته، پشیمان نیست. او نوشته است: «کسانی که نتانیاهو را در وهله نخست قرار می‌دهند و از مدت‌ها پیش با اشتیاق برای تروریستی اعلام کردن سپاه تلاش کرده‌اند، کاملاً از تبعاتی که این کار برای نیروهای ایالات متحده در این منطقه دارد، مطلعند.
در حقیقت، آنها می‌خواهند به نمایندگی از او (نتانیاهو) ایالات متحده را به یک باتلاق بکشانند.» وزیر امور خارجه افزود: «بهتر است تا دونالد ترامپ این را بداند تا به فاجعه‌ای دیگر برای ایالات متحده کشیده نشود.»

برش

واکنش فرمانده سپاه به طرح ضد ایرانی امریکا
نیروهای امریکا در غرب آسیا از آرامش برخوردار نخواهند بود

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر اقدام احتمالی امریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی ‌امریکا گفت: «اگر امریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران  اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.» به گزارش ایسنا، سردار جعفری تصریح کرد: «در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.»