دیلی‌استار: تمام مراحل تولید و قاچاق موادمخدر افغانستان زیر نظر سیا صورت می‌گرفت


پیش از این کارشناسان و ناظران بر امور افغانستان از 100 برابر شدن تولید مواد مخدر در این کشور از سال 2001 تا سال 2017 خبر می‌داده‌اند و علی رغم اینکه در مورد دست داشتن نظامیان آمریکایی در این ماجرا و حتی حمل و قاچاق مواد از طریق نظامیان کشته شده آمریکایی به این کشور، خبرهایی منتشر می‌شد، ولی هنوز علل شتاب گرفتن تولید مواد مخدر در افغانستان، به عنوان یک معما باقی مانده بود و چند و چون آن را کسی نمی‌دانست، تا اینکه روزنامه انگلیسی «دیلی استار» طی گزارشی، این راز را بر ملا کرده است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیلی استار در واکنش به کشته شدن بسیاری از جوانان آمریکایی به علت مصرف بیش از اندازه هروئین، گزارشی منتشر کرد و براساس اسناد، نشان داد که سرچشمه تولید و توزیع بسیاری از مواد مخدر در کشور آمریکا، سازمان سیا است.
«جان پوتاش» نویسنده این گزارش، افشا کرد که در دهه 1980، سازمان سیا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان به داخل آمریکا، آن را خودش میان خوانندگان و چهره‌های مشهور توزیع می‌کرده است.
جان پوتاش افزود، در آن زمان بسیاری از خوانندگان آمریکایی به خاطر اینکه ایدئولوژی‌های چپ را تبلیغ می‌کرده‌اند، به شدت تحت نظارت سازمان سیا قرار داشته‌اند. «جان استاکول» نیروی سابق سازمان سیا در گفت‌و‌گو با دیلی استار، فاش کرد که سازمان اطلاعات آمریکا بخش عمده مواد مخدر تولید شده در افغانستان را به بیرون قاچاق می‌کرده و (اکنون نیز) تجارت هروئین به دست نیروهای سازمان سیا هدایت می‌شود.


جان استاکول در ادامه فاش کرد، در دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 تمام هروئین مصرفی آمریکا توسط سازمان سیا در افغانستان تهیه و سپس به آمریکا منتقل می‌شده است. وی افزود، «گلبدین حکمتیار» رئیس‌وقت «حزب اسلامی افغانستان»، که بیش از 600 میلیون دلار از آمریکا پول دریافت کرده، در روند تولید مواد مخدر در منطقه نقش عمده‌ای داشته است، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی علیه شوروی سابق، نیازمند بودجه بود و سازمان سیا هم از طریق قاچاق مواد مخدر، این بودجه را تامین می‌کرده است.
طی سال‌های اخیر گزارش‌های موثقی درخصوص نقش داشتن آمریکا در تولید و توزیع مواد مخدر در افغانستان، منتشر و حتی گفته شده که نظامیان انگلیسی و آمریکایی، از طریق تابوت‌های حامل سربازان کشته شده، به کشورهای خود مواد مخدر قاچاق می‌کرده‌اند.
بر اساس آمارهای منتشر شده، از زمان ورود نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال 2001 تا کنون، میزان تولید و قاچاق موادمخدر از این کشور، بیش از ۱۰۰ برابر شده است. سال 2017 تولید موادمخدر در افغانستان به ۴۸۰۰ تن رسیده بود. گزارش دیلی استار هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا و دستگاه اطلاعاتی سیا اکنون سرگرم تولید مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن به جهان هستند. یکی از کشورهای هدف سازمان سیا برای توزیع مواد مخدر، کشورمان ایران است.