ادامه روند نزولی رشد جمعیت درسال 97

گروه اجتماعی- مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره وضعیت جمعیتی و رفتار باروری در کشور با اشاره به کاهش آمار موالید سال های 95و96 نسبت به قبل از آن گفت: در سال ۹۷ هم وضعیت خیلی متفاوتی در این زمینه نداشتیم و اکنون برآورد ما این است که این شاخص حتما کمتر از 1/2 سال های 95 و 96 شده است. حامد برکاتی درباره وضعیت نرخ موالید در کشور، به ایسنا گفت: طبق آخرین سرشماری رسمی، نرخ رشد جمعیت کشور 24/1 است.همچنین شاخص جایگزینی جمعیت در پنج سال منتهی به سال ۹۵، 01/2 و در سه ساله منتهی به سال ۹۵، 08/2 بود.
آمار نزولی 97
وی افزود: برآورد می‌شد در سال ۱۳۹۵ شاخص جایگزینی جمعیت 1/2 باشد. اکنون برآورد ما این است که این شاخص حتما کمتر از 1/2 شده است. بر این اساس مشخص می‌شود که در حوزه جایگزینی و رشد جمعیت ابتدا یک روند صعودی داشتیم و سپس روندی نزولی را طی کرده‌ایم؛ به طوری که تعداد تولدها در دو سال ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال‌های پیش از آن، سالی ۴۰ هزار مورد کمتر شده است.برکاتی با بیان این که در سال ۹۷ هم وضعیت خیلی متفاوتی در این زمینه نداشتیم، افزود: البته رشد جمعیت‌ما در روند صعودی هم ناشی از اقدامات و سیاست گذاری‌های ملی و اجرای سیاست‌های کلان جمعیتی بوده و هم ناشی از شرایط جمعیتی   دهه ۶۰ بوده است؛ به طوری که متولدان بسیار زیادی را در دهه ۶۰ داشتیم که در دهه ۹۰ به متوسط سن باروری رسیدند.وی گفت: باید توجه کرد که رفتار باروری در کشور به این صورت است که به طور متوسط مردان ایرانی در ۲۸ سالگی و زنان ایرانی در ۲۴ سالگی ازدواج می‌کنند و حدود چهار تا پنج سال بعد از ازدواج اولین فرزندشان متولد می‌شود. بنابراین اوج فرزندآوری دهه شصتی ها در سال‌های منتهی به سال ۱۳۹۵ بوده است.
با مشکل مواجه خواهیم شد
برکاتی تاکید کرد: هم اکنون برآورد ما این است که از این به بعد اگر اتفاق ویژه‌ای نیفتد و اقدامات ویژه‌ای در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که روی تاهل تاثیرگذار هستند، انجام نشود، در حوزه رشد جمعیت با مشکل مواجه خواهیم شد به طوری که هم رشد جمعیت‌مان کمتر از 24/1 می شود و هم شاخص جایگزینی جمعیت یا همان TFR به کمتر از 1/2 خواهد رسید.
 اگر 20تا 30درصد مجردها ازدواج کنند...
برکاتی اظهار کرد: باید توجه کرد که مهم‌ترین عوامل موثر روی فرزندآوری، رشد جمعیت، ارتقای شاخص TFR و ازدواج است. حال اگر کشور بتواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در پنج سال آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد جوانان مجرد و ازدواج نکرده در کشور، ازدواج کنند، حتما چالش رشد جمعیت رفع و روند نزولی آن، معکوس می‌شود. بنابراین بیشترین مداخله باید در این حوزه انجام شود.وی تاکید کرد: البته آموزش‌هایی هم در حوزه وزارت بهداشت وجود دارد و ما اقداماتی را برای توجه به اهمیت فرزندآوری در سنین پایین‌تر و پیشگیری از ناباروری انجام می‌دهیم. باید توجه کرد که زنان تا ۵۰ سالگی هم امکان باروری دارند، اما هر چه سن بالاتر رود، قدرت باروری در زن و مرد کاهش می‌یابد. بر همین اساس بهترین سن برای باروری بین ۲۰ تا ۳۵ سال است.
 
 
وزیر بهداشت:از درمان ناباروری حمایت می کنیم


وزیر بهداشت نیز درباره دغدغه های کاهش جمعیت  گفت: به تازگی به همراه معاون اول رئیس جمهور و برخی اعضای دولت ملاقاتی با حضرت آیت ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب داشتیم، در پایان این دیدار ایشان بنده را صدا زدند و بحث و دغدغه راهبردی خود درباره رشد جمعیت را مطرح کردند. امروز بحث رشد جمعیت یک دغدغه جدی و ملی است.به گزارش وبدا، دکتر  نمکی در نشست اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان این مطلب، اظهار کرد: ترکیب جمعیتی کشور به سمت سالمند شدن و حتی منفی شدن رشد جمعیت، سیر می‌کند، البته در این باره مولفه‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مولفه‌های بهداشتی تاثیرگذاری بیشتری دارند.وی گفت: باید گروه‌های هدف برای رشد جمعیت و فرزندآوری را باز تعریف کرد و روی گروه‌هایی مانند زوج‌هایی که فرزند می‌خواهند، اما به علت ناباروری این موضوع محقق نشده است (با ارتقای دسترسی و تسهیل درمان‌های ناباروری)، افرادی که ازدواج کرده اند، اما به هردلیل فرزند نمی‌خواهند و فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند و نیز خانواده‌های تک فرزند، برای رشد جمعیت، تمرکز بیشتری کنیم و تسهیلاتی برای آن‌ها ایجاد کنیم تا در سنین مطمئن باروری، به فرزندآوری تشویق شوند.
 
 
   فرا خبر
درمان ناباروری چقدر هزینه دارد؟
 دکتر آخوندی، رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا می گوید:از آن جا که بسیاری از تجهیزات و داروهایی که برای درمان ناباروری استفاده می شود، وارداتی است، تحریم های اخیر تاثیر زیادی بر هزینه های تامین دارو و تجهیزات گذاشته و این مسئله موجب شده هزینه های درمان ناباروری دو برابر شود.وی به مجله سیب سبز گفته است: هم اکنون هر دوره درمان ناباروری اعم از دارو، خدمات پاراکلینیکی و اتاق عمل بسته به میزان مشکلات زوج ها بین 5/2 تا ۵ میلیون تومان هزینه دارد و هر زوج برای درمان باید ۳ تا ۴ دوره درمانی را پشت سر بگذارند که بخشی از این هزینه ها مربوط به بخش تشخیص دلایل نازایی برای برخی زوج هاست.  در این شرایط جراحی های تشخیصی به زوج ها توصیه می‌شود که در کنار سونوگرافی و آزمایش های مختلف حدود ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد .
 
 
   خبر مرتبط
کاهش بودجه درمان ناباروری  

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردم گفت: بودجه کافی برای درمان ناباروری با توجه به شرایط فعلی کشور اختصاص نیافته است.حسینی به باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد:   تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع ناباروری در کشور حدود ۱۵ درصد مربوط به زوج‌های نابارور است  و بودجه‌های  مربوط به درمان ناباروری زمانی به کمیته‌های امداد و مراکز ناباروری داده می‌شد و خانواده‌هایی که به طور واقعی استطاعت مالی نداشتند از سوی کمیته امداد به مراکز ناباروری معرفی می‌شدند. وی افزود: امسال به دلیل بروز مشکلاتی در درآمدهای کشور، درمان رایگان ناباروری کمتر دیده شده است و من امیدوارم در سال آینده با اجرای سیاست‌ها و افزایش بودجه‌های عمومی، منابع مالی مورد نیاز برای درمان ناباروری بیماران به خصوص افراد کم بضاعت اختصاص یابد.