هنوز 63 درصد ظرفیت سدهای خراسان رضوی خالی است

 با این که بارندگی‌های اخیر بیش از 172 میلیون مترمکعب آب به سدهای استان سرازیر کرده و حجم آب پشت سدهای استان به 511 میلیون مترمکعب رسیده است، اما همچنان 63 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان روز گذشته در گفت و گو با خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت ذخایر سدهای استان اظهار کرد: در استان خراسان رضوی 35 سد با مجموع ظرفیت گنجایشی حدود یک میلیارد و 570 میلیون مترمکعب وجود دارد. اما باید توجه داشت گنجایش سدها لزوماً تکمیل نمی‌شود بلکه«حجم قابل تنظیم» سدها اصل است که سدها بر اساس آن ساخته می‌شود.محمد علایی افزود: گنجایش و ظرفیت نهایی سدها برای زمانی است که ما شاهد سیلاب‌های عظیم در استان هستیم و سدها باید آن‌ها را کنترل کنند. لذا بحث گنجایش سدهای استان در دوره‌های موردتوجه است. اما حجم آب قابل تنظیم سدهای استان حدود 900 میلیون مترمکعب است.
وی گفت: سال گذشته در پایان 16 فروردین‌ماه حجم قابل تنظیم سدهای استان 362 میلیون مترمکعب بوده است که این رقم در پایان 16 فروردین امسال به 511 میلیون مترمکعب رسیده است. یعنی حجم قابل تنظیم آب سدهای استان 149 میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته در همین تاریخ است.
7 سد سرریز شده‌است


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان درباره سدهای سرریز شده استان نیز گفت: سد های یام، دولت‌آباد، چالیدره، کمایستان، فریمان و سده، سدهای سرریز شده در استان طی روزهای اخیر بوده و سد زاوین کلات نیز در حال سر ریز شدن است.وی در باره وضعیت سد دوستی نیز گفت: هم اکنون سد دوستی حدود 382 میلیون مترمکعب آب دارد. سال گذشته در همین تاریخ حدود 258 میلیون مترمکعب آب داشته است. درحالی‌که حجم آب قابل تنظیم این سد 683 میلیون مترمکعب است. درواقع سدهای تأمین‌کننده آب شرب مشهد هنوز ظرفیت لازم را برای ذخیره آب  دارد. از سویی سد کارده هم اکنون حدود 7 میلیون مترمکعب آب دارد ولی سال گذشته در همین تاریخ این حجم 10 میلیون مترمکعب بوده است.علایی توضیح داد: دلیل پایین بودن حجم آب سد کارده در حال حاضر آزادسازی آب این سد برای برطرف کردن مسائل بهداشتی و ذخیره آب سالم‌تر پشت این سد است. سد ارداک نیز هم اکنون حدود 14 میلیون مترمکعب آب دارد که پیش‌بینی می‌شود طی بارندگی‌های روزهای آینده، حجم ذخیره آب این سد نیز مانند سد دوستی افزایش یابد.
172 میلیون مترمکعب آب ارمغان بارش‌های اخیر استان
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان درباره حجم ذخیره‌شده آب پشت سدهای استان در پی بارندگی‌های اخیر نیز گفت: از ابتدای امسال یعنی طی 16 روز گذشته حدود 172 میلیون مترمکعب آب به ظرفیت سدهای استان افزوده‌شده است.وی افزود: از این حجم بیش از 130 میلیون مترمکعب مربوط به سد دوستی بوده است و سد بار با حدود 8 میلیون مترمکعب و سد طرق با بیش از 5 میلیون مترمکعب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
مصرف 35 میلیونی آب از سدهای استان از مهرماه سال گذشته تاکنون
علایی همچنین درباره میزان حجم خروجی سدهای استان طی سال آبی جاری گفت: در طول سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون بیش از 35 میلیون مترمکعب آب برای مصارف مختلف کشاورزی و شرب استان از سدهای استان استحصال‌شده است.وی افزود: از این میزان 26 میلیون مترمکعب مربوط به مصارف آب شرب بوده که حدود 19 میلیون مترمکعب آن از سد دوستی استحصال‌شده است. حدود 9 میلیون مترمکعب آن مربوط به مصارف بخش کشاورزی بوده که سدهای ارداک، فریمان و کارده بیشترین سهم را در این بخش داشته‌است.