2 اقدام مهم درباره چک های تضمینی و برگشتی

بانک مرکزی در بخشنامه ای بانک ها را ملزم به درج کد رهگیری در گواهی نامه های عدم پرداخت چک های برگشتی کرد که منجر به کاهش قابل توجه دوره زمانی فرایند پیگیری قضایی این چک ها خواهد شد. از سوی دیگر بخشنامه این بانک در حوزه چک های تضمینی از دیروز به اجرا درآمد که در این راستا، تمامی چک‌های تضمینی پشت نویسی شده از درجه اعتبار ساقط خواهد شد. اما ظهرنویسی چک‌های عادی بانکی همچنان معتبر است.
خبرگزاری مهر دیروز گزارش داد که بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، از روز شنبه 17 فروردین ماه تمامی چک های تضمینی پشت نویسی شده از درجه اعتبار ساقط است. اما پشت نویسی چک های بانکی همچنان معتبر هستند.
به گزارش خراسان، بخشنامه مرتبط با این موضوع، 11 آذرماه سال گذشته توسط بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شده بود. بر این اساس از این پس هر گونه چک تضمینی تنها باید به نام فرد صادر و نقد شود و «چک های تضمینی» در وجه حامل یا همراه با تغییر نام، کاغذ باطله ای بیش نیست و مردم باید توجه داشته باشند که از دریافت هرگونه چک تضمینی در وجه فرد دیگر یا حامل خودداری کنند.دیروز همچنین بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای در راستای اجرای قانون چک، بانک ها را ملزم به درج کد رهگیری در گواهی نامه های عدم پرداخت چک های برگشتی کرد که تاثیر شگرفی بر کاهش دوره زمانی فرایند پیگیری قضایی این چک ها خواهد داشت.
تا قبل از این، در صورتی که عملیات برگشت چک را همان بانکی که دسته چک از آن صادر شده، انجام می‌داد، بانک مربوط 10 روز مهلت داشت تا اطلاعات این چک برگشتی را در سامانه چک‌های برگشتی بانک مرکزی ثبت کند اما به موجب این بخشنامه، این مهلت لغو شده و بانک باید به صورت آنی اطلاعات را ثبت کند.


در بند سوم به عنوان مهم ترین بند این بخشنامه، آمده است: «شناسه چک برگشتی که در سامانه چک های برگشتی بانک مرکزی تولید می‌شود، همان کد رهگیری بوده و بانک واگذارنده می بایست تمهیدات لازم را برای درج شناسه یادشده برروی گواهی‌نامه عدم پرداخت صادره تحت عنوان "کد رهگیری" اتخاذ نماید».
این بند بدین معناست که از این پس بر روی تمامی گواهی نامه‌های عدم پرداخت چک‌های برگشتی، کد رهگیری ثبت خواهد شد و به این ترتیب صدور مستقیم اجرائیه که معطل درج شدن کد رهگیری بود، از این به بعد اجرایی می شود. کارشناسان اعتقاد دارند با اجرای این بند از بخشنامه بانک مرکزی، زمان صدور اجرائیه در فرایند پیگیری قضایی چک‌های برگشتی که قبلا حدود یک تا دو سال طول می کشید، به حدود ۱۰ روز کاهش پیدا می کند.