شوی جدید ترامپ علیه سپاه

طاهری- یک نشریه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور گزارش داد که دولت ایالات متحده به ریاست «دونالد ترامپ» در حال آماده‌شدن برای وارد کردن نام سپاه پاسداران  در فهرست موسوم به «گروه‌های تروریستی خارجی(FTO)» است. نشریه «وال‌استریت ژورنال» بامداد شنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که احتمالا واشنگتن در روز دوشنبه (فردا) این مسئله را اعلام کند. کاخ سفید طی سال های اخیر به ویژه در دولت ترامپ بارها گفته که چنین قصدی را دارد اما هربار به بهانه ای آن را به تعویق انداخته است اما اگر این اتفاق رخ دهد،اولین بار خواهد بود که کاخ سفید، یک نهاد رسمی  نظامی وابسته به حکومت یک کشور خارجی را تروریستی اعلام می‌کند. رویترز نیز به نقل از سه مقام آمریکایی از این تصمیم دولت ترامپ خبر داد .
اختلاف در دولت ترامپ
براساس گزارش فارس، وال استریت ژورنال با بیان این که در بین مقامات ارشد دولت آمریکا برای اعلام این تصمیم، اختلاف‌نظر و دو دستگی وجود دارد، می‌نویسد: «جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از حامیان جدی این اقدام هستند. اما مقامات وزارت دفاع شامل ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح نگران هستند که این گام منجر به عکس‌العمل شدید علیه نیروهای آمریکایی در منطقه شود، بدون آن که آسیب مد‌نظر به اقتصاد ایران وارد شود. مقامات سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) نیز ملاحظاتی درباره عواقب این تصمیم بیان کرده‌اند. همچنین فرماندهی مرکزی آمریکا، که مسئول نظارت بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است، قصد دارد طی روزهای آینده هشدار منطقه‌ای صادر کند.»  البته سخنگوهای ژنرال دانفورد و رئیس سیا از پاسخ گویی به سوالات وال‌استریت ژورنال امتناع ورزیدند. «جیسون بلازاکیس» مدیر سابق دفتر مالی ضد تروریسم در وزارت خارجه آمریکا هشدار داده که این اقدام می‌تواند عواقب وخیمی برای واشنگتن داشته باشد.تیلرسون وزیر خارجه سابق  آمریکا  نیز در زمان تصدی سکان وزارت خارجه درباره عواقب این اقدام برای آمریکا هشدار داده بود. همزمان مقامات آمریکایی که خواستند نام شان فاش نشود به این نشریه گفتند: «ترامپ موضع تندی علیه ایران گرفته و به‌نظر قویا حامی (تروریستی اعلام شدن سپاه) است... اما با توجه به پیچیدگی‌های قانونی متعدد، از شامگاه جمعه نگرانی‌ها در دولت (آمریکا) درباره چگونگی اجرای این سیاست افزایش یافته است.» وال‌استریت ژورنال درباره عواقب این تصمیم می‌نویسد: «با این اعلام، شرکت‌ها و اشخاص از ارائه هرگونه حمایت مادی یا منابع، مانند خدمات مالی، تجهیزات آموزشی، مشاوره حرفه‌ای، تسلیحات یا حمل‌ونقل، به شرکت‌ها یا مقامات سپاه منع می‌شوند. مقامات سپاه و کسانی که با آن ها تعامل می‌کنند تحت قانون مجازات‌های کیفری یا مدنی شامل پیگرد قضایی قرار می‌گیرند... این کار همچنین مانع ورود یا اقامت نمایندگان خارجی سپاه یا شرکت‌های تحت کنترل آن به ایالات متحده می‌شود.»  خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این باره، این اتفاق را اقدام نمادین دولت ترامپ توصیف کرد. راشاتودی نیز در تحلیل خود این اقدام را با هدف حمایت ترامپ از نتانیاهو در انتخابات روز سه شنبه در سرزمین های اشغالی دانست.  در گزارش راشاتودی آمده است که زمان اعلام قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان های تروریستی با توجه به این که نتانیاهو روز سه شنبه با یک انتخابات سخت و چالشی مواجه است،بسیار حائز اهمیت است.روستایی تحلیل گر سیاسی نیز با بیان این که این اقدام به لحاظ اقتصادی تاثیر جدیدی نخواهد داشت زیرا آمریکا از سال قبل به طور کامل سپاه را تحریم کرده بود، افزود: دولت ترامپ بیشتر به دنبال اقدام روانی و تحریک ایران است.
واکنش قاطع در ایران به حماقت احتمالی آمریکا


حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مطلبی در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم. کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم تأکید کرد: در صورتی که آمریکا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کند بیش از پیش منزوی می‌شود، همچنین مورد تمسخر بیشتر مردم ایران قرار می‌گیرد زیرا سپاه بخش مهمی از ساختار امنیتی کشور محسوب می‌شود. وی افزود: این اقدامات را باید در قالب جنگ روانی در نظر گرفت اما با توجه به این که خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است و تهدید امنیتی برای کشور ما محسوب می‌شود، می‌توانیم از طریق سازمان‌های بین‌المللی علیه آمریکا شکایت کنیم. چندی پیش نیز همزمان با اوج گرفتن زمزمه ها راجع به اقدام احتمالی آمریکا درباره سپاه، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه تأکید کرده بود: در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به ویژه خاورمیانه، هم‌سنگ داعش در نظر خواهد گرفت.
ماجرای تحریم دوباره سپاه
ایالات متحده پیش از این ده ها شرکت و شخص مرتبط با سپاه پاسداران را در فهرست سیاه تحریم ها قرار داده بود ولی سپاه پاسداران به طور کلی از سوی آمریکا در فهرست سازمان های به زعم خود تروریستی قرار نگرفته بود. در سال 96 دولت ترامپ براساس اختیاری که مجلس نمایندگان آمریکا براساس قانون کاتسا به او داده بود، سپاه را تحت فرمان اجرایی 13224 قرار داده بود. دولت آمریکا دو فهرست برای دسته‌بندی اشخاص و نهادهایی دارد که براساس ادعای خود آن ها را تروریستی یا حامی تروریسم می‌خواند. دسته اول؛ نهادهای تروریستی خارجی (به اختصار FTO) است. مسئول تهیه این فهرست وزارت خارجه آمریکاست. داعش، حماس و القاعده از جمله گروه هایی هستند که در این فهرست قرار گرفته اند. فهرست دوم؛ اشخاص یا نهادهایی هستند که آمریکا آن ها را با عنوان تروریست جهانی (به اختصار SDGT) می‌خواند. این فهرست از نظر تبعات بین‌المللی یک پله پایین‌تر است. آمریکایی ها، سازمان هایی را در این دسته قرار می‌دهند که به تعبیر آن ها از تروریسم حمایت می‌کنند. این فهرست از سال ۲۰۰۱ بر اساس فرمان اجرایی جرج بوش به شماره ۱۳۲۲۴ شکل گرفت. در سال 96 سپاه پاسداران ذیل این فرمان اجرایی قرار گرفت اما اکنون وال استریت ژورنال و رویترز از احتمال قرار گرفتن این نهاد در فهرست FTO (گروه های تروریستی خارجی) خبر دادند. با این حال به نظر می رسد با توجه به این که پیش از این سپاه در فهرست تحریم های گوناگون دولت آمریکا ازجمله فرمان اجرایی 13224، فرمان اجرایی 13382(مربوط به تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی)، فرمان اجرایی 13553(مربوط به تخلفات حقوق بشری) و 13606(مربوط به تخلفات حقوق بشری در ایران و سوریه با استفاده از فناوری اطلاعات) قرار داشته، عملاً شاهد محدودیت بیشتری برای این نهاد نخواهیم بود و مقامات آمریکایی به دنبال ایجاد اثرگذاری روانی در فضای بین المللی برای محدود کردن بیشتر مراودات خارجی ایران و تحریک کشور مان هستند.