با اعلام فعالیت سامانه جدید بارشی در کشور صورت گرفت بسیج همگانی برای مقابله با حوادث سیل در خوزستان، لرستان و گلستان

بخش خبری: با اعلام فعالیت سامانه جدید بارشی جدید در استانهای سیل‌زده، در راستای مقابله با بروز سیل و حوادث تلخ ناشی از آن، بسیج همگانی برای مقابله با سیل به ویژه در استانهای خوزستان، لرستان و گلستان اعلام و بر لزوم آمادگی بیش از پیش هموطنان و دستگاه‌های مسئول برای مقابله با حوادث احتمالی تاکید شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همین زمینه در گفت‌و‌گوی تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان و لرستان و نیز سرپرست استانداری گلستان بر ضرورت همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر میان مردم و نهادهای امدادی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.
او در این گفت‌و‌گوی تلفنی آخرین وضعیت مناطق سیل زده و نحوه امداد رسانی به سیل زدگان را بررسی کرد.
وی همچنین ضمن تاکید بر لزوم اجرای تصمیمات اتخاذ شده در جلسات ستاد مدیریت بحران این استان‌ها به منظور کاهش خسارات و آسیب‌ها بر ضرورت همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر میان مردم و نهادهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.


معاون اول رئیس جمهور با یادآوری فعالیت سامانه جدید بارشی در کشور، لزوم آمادگی بیش از پیش هموطنان و دستگاه‌های مسئول برای مقابله با حوادث احتمالی را خاطرنشان و بر ادامه تلاش بی‌وقفه مدیران این استان‌ها برای خدمت رسانی به مردم و رفع موانع تاکید کرد.
جهانگیری در این تماس‌های تلفنی بار دیگر بر آمادگی کامل دولت برای جبران خسارات ناشی از سیل‌های اخیر تاکید کرد.
استاندار خوزستان: 6 شهر خوزستان باید به سرعت تخلیه شوند
استاندار خوزستان اعلام کرد با توجه به افزایش ورودی و خروجی سد کرخه از شب گذشته تا کنون 6 شهر حاشیه این رودخانه که در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند باید هر چه سریعتر تخلیه شوند.
غلامرضا شریعتی روز شنبه در گفت‌و‌گوی با ایرنا اظهار کرد: با توجه به احتمال طغیان رودخانه کرخه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم در معرض سیل قرار دارند و هر چه زودتر باید از سکنه خالی شوند.
وی گفت: خروجی سد کرخه اکنون 2 هزار و 400 تا 2 هزار و 500 متر مکعب بر ثانیه است که رودخانه کرخه توان این حجم آب ندارد و طبیعی است که در برخی جاها طغیان کند.
استاندار خوزستان گفت: این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش بینی‌ها نبوده است چرا که توقع می‌رفت با قطع بارندگی در استان‌های بالا دست و فروکش کردن سیلاب‌های این استان‌ها ورودی آب کرخه کاهش یابد ولی متاسفانه این موضوع محقق نشد و ورودی آب سد کرخه حتی افزایش هم داشته است.
شریعتی گفت: طبق پیش‌بینی کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان، باید در چهار روز گذشته ورودی سد کرخه به حجم ثابت 2 هزار متر مکعب بر ثانیه برسد و حتی پیش‌بینی شده بود که بعد از چهار روز به زیر 2 هزار متر مکعب بر ثانیه برسد.
او اضافه کرد: شب گذشته ورودی کرخه به 2 هزار و 400 متر مکعب بر ثانیه رسید و این حجم ورودی ظرفیت سد را به سمت پر شدن برده است به همین دلیل امکان کاهش حجم خروجی سد وجود ندارد و حتی می‌بایست خروجی سد از این میزان هم بیشتر شود.
استاندار خوزستان افزود: اکنون حجم آب پشت سد کرخه بیش از 6 میلیارد متر مکعب است و این به معنای پر شدن ظرفیت سد کرخه است که اگر با مدیریت خروجی، این حجم کنترل نشود ممکن است در وضعیت بحرانی قرار گیریم.
وی گفت: به همین علت مجبور شدیم خروجی سد کرخه را نیز با ورودی سد که همان 2 هزار و 400 متر مکعب بر ثانیه است برسانیم تا بتوان تعادل حجم آب پشت سد کرخه را حفظ کرد.
نماینده عالی دولت در خوزستان بیان کرد: در بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از 700 متر مکعب به 2 هزار و 400 متر مکعب بر ثانیه رسیده است که همین موضوع سبب طغیان رودخانه کرخه در پایین دست شده است.وی افزود: تمام تمهیدها و تلاش‌های لازم را برای ایجاد فیوز پلاک پخش آب انجام دادیم تا کمترین میزان آب کرخه به شهرهای طول مسیر برسد ولی در عین حال برای احتیاط و پیشگیری با بررسی‌های کارشناسی و اجتماعی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم را تخلیه کنیم.
وی در عین حال گفت: توصیه می‌کنیم زنان و کودکان این 6 شهر به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان برای کمک در منطقه باقی بمانند و به دستگاه‌های خدمات رسان منطقه در تقویت سیل بندها کمک کنند تا از ورود آب به این شهرها جلوگیری شود.
استاندار خوزستان تاکید کرد: همه همت و تلاش ما بر این است که آب را در بالا دست شهرها به دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی هدایت کنیم و مسیرهای خروجی آن به سمت تالاب هورالعظیم را متعدد کنیم تا کمترین ضرر به شهرهای مسیر وارد شود.بارش‌های سیل آسای دو هفته گذشته در خوزستان و استان‌های بالادست، سبب جاری شدن سیلاب در این استان شد به گونه‌ای که استاندار خوزستان در11 فروردین ماه شرایط اضطراری اعلام کرد.
350 دستگاه خودرو سنگین ارتش به مناطق سیل‌زده لرستان اعزام شده است
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به این که 30 دستگاه نفربر و 6هزار و 800 نفر نیروی متخصص در استان لرستان مشغول به خدمت رسانی هستند گفت: تا کنون 350 دستگاه ماشین سنگین برای امدادرسانی به مردم به مناطق سیل‌زده این استان اعزام شده است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه قرارگاه امدادرسانی ارتش در استان لرستان تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا مردم این استان ساماندهی شوند گفت: تا امروز ضمن اعزام بیش از 350 دستگاه ماشین سنگین به مناطق سیل‌زده در استان لرستان، 30 دستگاه نفربر و 6 هزار و 800 نفر نیروی متخصص که غالب آن‌ها را کارکنان پایور تشکیل می‌دهند در این استان مشغول خدمات رسانی و کمک به مناطق سیل‌زده هستند.
وی افزود: با بهره‌گیری از امکانات یگان‌های نیروی زمینی ارتش در سایر استان‌ها، اقدامات تاثیرگذاری برای برپایی بیمارستان‌ها و آشپزخانه‌های صحرایی و سیار صورت گرفته و تلاش کرده‌ایم به هر روستایی که راه زمینی داشته تیم‌های پزشکی و درمانی را به آن مناطق اعزام کنیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اینکه نیاز اصلی مردم سیل‌زده لایروبی است خاطر نشان کرد: در قرارگاه امدادرسانی ارتش در غرب کشور 5 قرارگاه فرعی در معمولان، پلدختر، نورآباد، چگنی و چم‌مهر با مجموعه کامل تجهیزات شامل؛ امکانات پروازی، پشتیبانی، درمانی، مهندسی و... تشکیل داده‌ایم و تمام تلاشمان این است که در کوتاه‌ترین زمان مردم سیل‌زده استان لرستان را به شرایط مناسبی برسانیم.
اهالی مناطق در معرض سیل هشدار تخلیه را جدی بگیرند
دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اخطاریه فرمانداران برای تخلیه تعدادی از روستاها وشهرهای در معرض سیل، گفت: پرداختن به سیل بندها در مناطقی که هشدار تخلیه داده شده بی‌فایده است و ساکنان باید هر چه سریع‌تر منازل خود را تخلیه کنند.
حمیدرضا خدابخشی در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: اخطار تخلیه برای شهرها و روستاهای تحت تاثیر سیلاب، جدی است و ساکنان باید هر چه سریع‌تر خانه‌های خود را ترک کنند.
وی با بیان اینکه محاسبات کارشناسان آب،افزایش ارتفاع آب را در مناطق در معرض سیل نشان می‌دهد، افزود: پخش سیلاب به صورت محلی قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین راهی جز تخلیه این شهرها و روستاها وجود ندارد زیرا ممکن است سیل از مسیر سیل بند وارد روستا نشود و کسانی که در روستا باقی می‌مانند، ناگهان خود را به طریقی دیگر در محاصره سیل و یا جاده‌ها را مسدود ببینند.
خدابخشی خواستار توجه اهالی مناطق پرخطر به هشدار کارشناسان شد و گفت: بدنه سازمان آب و برق را کارشناسان و مهندسان خبره تشکیل می‌دهند که همه آنها متخصص آب هستند، بنابراین از هم استانی‌ها درخواست داریم که به آنها اعتماد کنند و تذکرها و هشدارها را جدی بگیرند و به آنها عمل کنند، زیرا هدف همه کارشناسان این است که اموال و جان مردم حفظ شود.
وی تاکید کرد: مطمئن‌ترین راه این است که در شهرها و روستاهایی که هشدار تخلیه صادر شده، ساکنان با آرامش وسایل و مدارک مهم خود را بردارند و با هماهنگی ستاد بحران در اردوگاه‌های اسکان مستقر شوند.
به گفته وی هشت روز پیش اطلاعیه‌هایی در حوضه‌های کارون، کرخه و دز صادر شده و با مکاتبه با ستاد بحران استان مشخص شده که چه روستاهایی تحت تاثیر هستند تا تمهیدات تخلیه منازل و یا تقویت سیل بندها و یا پشتیبانی انجام شود.
*افزایش دوباره رهاسازی در سد کرخه
این مقام مسئول حجم ذخیره سد کرخه را 6 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: امروز (دیروز) ورودی به این سد 2 هزار و 482 و خروجی 2 هزار و 505 مترمکعب برثانیه است که 71 مترمکعب برثانیه از آن از طریق دشت عباس و رودخانه دویرج در ایلام به هورالعظیم و یکی از کانون‌های ریزگرد تخلیه می‌شود.
وی اضافه کرد: تراز سد کرخه درحال حاضر 224.6 متر است که تا تراز نهایی که 1.4 متر فاصله دارد، که در صورت رسیدن به تراز نهایی ورودی و خروجی سد برابر خواهد شد.
خدابخشی با اشاره به شرایط خاص سد کرخه اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش ورودی به این سد به کندی اتفاق افتاده و بارندگی در پیش است، به همین دلیل مدیریت بهره‌برداری از سد با ریسک بالا و رعایت ایمنی و در محدوده ایمنی درحال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه پایداری سد کرخه هیچ مشکلی ندارد، افزود: از لحاظ دستورالعمل بهره‌برداری نمی‌توان مدت زیادی در این تراز ماند و باید خروجی‌ها (با ضریب ایمنی) به تدریج افزایش یابد تا به پایین دست خسارت کمتری وارد شود و مناطقی که هشدار تخلیه صادر شده فرصتی برای ترک منطقه داشته باشند.
*آماده‌سازی سد دز برای سیلاب
دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق در ادامه ورودی سد دز را یک هزار و 841 و خروجی آن را 2 هزار مترمکعب درثانیه عنوان کرد و گفت: ذخیره این سد 2.4 میلیارد مترمکعب و تراز آن 348.2 متر است.
وی افزود: خروجی سد دز کاهش یافته تا بعد از ادغام با خروجی سد گتوند، دبی در مقطع اهواز از سه هزار و 500 مترمکعب درثانیه فراتر نرود و ظرفیت آبگذری ایمن حفظ شود.
خدابخشی اضافه کرد: بخشی از سد دز درحال تخلیه است تا برای کنترل بارندگی که در هفته آینده رخ می‌دهد، آماده شود.
وی با اشاره به وقوع سیلاب در تعدادی از شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه دز ادامه داد: اهالی این مناطق باید همچنان از روستا و شهر خود دور بمانند زیرا وضعیت سد دز تثبیت نشده و ذوب برف و بارندگی‌های دیگری در پیش است.
خدابخشی با بیان اینکه سد دز از لحاظ پایداری مشکلی ندارد، تاکید کرد: با وجودی که سد دز یک سد «پیر» به شمار می‌آید و شرایط خاصی دارد، مدیریت آن به خوبی و در محدوده ایمنی انجام شده است.
وی همچنین اظهار داشت: ورودی به سد گتوند 925 و خروجی آن یک هزار و 454 مترمکعب درثانیه است، این سد در تراز 225 قرار دارد و حجم ذخیره آن درحال حاضر 4.2 میلیارد مترمکعب است.
خدابخشی افزود: سد گتوند درحال تخلیه مخزن است و برای سیلاب‌های آینده و ذوب برق آماده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت سایر سدها همانند کوثر و مارون و جره باثبات است و بارندگی در روزهای آینده برای آنها پیشی بینی نشده است.
خدابخشی گفت: ورودی سد مارون نیز 329 و خروجی آن 200 مترمکعب درثانیه است و ذخیره فعلی آن یک میلیارد مترمکعب است.
وزیر کشور گفته است که 400 هزار نفر در خوزستان در معرض خطر سیل هستند.
تا کنون اخطار تخلیه برای شهرهای سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم و بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان، رفیع از توابع هویزه، بخش غربی الهایی از توابع اهواز و حمیدیه مرکز شهرستان حمیدیه صادر شده است. همچنین 110 روستا نیز در حوضه‌های کرخه، دز و کارون باید تخلیه شوند.
در پی طغیان رودخانه‌های کرخه و دز، روستاهای بخش مرکزی اهواز، روستاهای بخش شعیبیه و شهر گوریه شوشتر، بخش شاوور شوش تاکنون زیرآب رفته‌اند و سیلاب به سمت پایین دست در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه در حاشیه کرخه و کارون و باوی در حاشیه رودخانه کارون حرکت می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
40 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بنگاه‌های کوچک تزریق می‌شود رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر عراق: روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از روابط دو کشور همسایه است دکتر روحانی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق: برای توسعه روابط با عراق در شرایط بسیار ممتازی قرار داریم دولت کریمه باشید با اعلام فعالیت سامانه جدید بارشی در کشور صورت گرفت بسیج همگانی برای مقابله با حوادث سیل در خوزستان، لرستان و گلستان به‌مناسبت عید سعید مبعث و سالروز جمهوری اسلامی ایران؛ موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان پنج اتاق عمل با حضور وزیر بهداشت در ایلام افتتاح شد فرودگاه بین‌المللی طرابلس به تصرف نیروهای طرفدار عربستان درآمد لاوروف: معامله قرن به بن بست منتهی می‌شود پنج اتاق عمل با حضور وزیر بهداشت در ایلام افتتاح شد با حضور رئیس جمهور؛ خط 6 متروی تهران امروز افتتاح می‌شود 2 کارگروه برای رسیدگی به ایثارگران آسیب‌دیده در سیل‌ راه‌اندازی شد