«ابتکار» از شکاف بین دولت و ملت گزارش می‌دهد سال سخت دولت تدبیر و امید

الهام برخوردار
سال 98 یک شروع سخت برای دولت حسن روحانی بود. دولت دوازدهم که در سال گذشته با مشکلات زیادی از جمله در حوزه اقتصادی روبه‌رو بود سال جدید را با سیل ویرانگری آغاز کرد و مشکلاتش دوچندان شد. در واقع می‌توان گفت سال 98 سال سخت دولت حسن روحانی خواهد بود. برخی معتقدند یکی از چالش‌های مهم دولت در سال جدید، شکاف دولت و ملت است و اگر این شکاف و خلاء حمایتی ملت از دولت پر نشود دولت با مشکلات جدی در ادامه کار خود روبه‏رو خواهد شد. آنها معتقدند اعتماد مردم نسبت به کارآمدی مسئولان نظام به شدت پایین آمده است و در کنار آن شکاف‌های اقتصادی نیز مزید بر علت شده و مشکلات معیشتی این شکاف را عمیق‌تر کرده است. حال سوال اینجاست که این شکافی که مطرح شده است تا چه اندازه جدی است و برای پرکردن شکاف چه راهکارهایی وجود دارد آیا مردم در سال 98 باز دولت را همراهی خواهند کرد؟ سیدرحیم ابوالحسنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است شکافی که گفته می‌شود فقط بین دولت و ملت نیست بلکه بین ساختار سیاسی و مدیریتی کشور رخ داده است که بخشی از آن دولت و قوه مجریه است.
شکاف بین دولت و ساختار سیاسی کشور به وجود آمده است
این فعال سیاسی در این باره به «ابتکار» گفت: ما اول باید مفهوم دولت را مشخص کنیم، که آیا مفهوم دولت، قوه مجریه به سکانداری رئیس‌جمهوری است یا نه دولت به معنی ساختار سیاسی حاکم است. اگر به معنی قوه مجریه است، من معتقدم این شکاف از قبل وجود داشته است. درواقع این شکاف از 96 شروع شد که در سال 97 خیلی جدی شد و در سال جاری هم وجود دارد.


وی در ادامه افزود: اگر شکاف بین ملت و ساختار سیاسی است پس علاوه بر دولت، دیگر نهادها را نیز شامل می‌شود. باید توجه داشت که در بحث کارآمدی و توانایی حل مشکلات، اگر این شکاف با کارآمدی دولت حل شود پس مشخص می‌شود که شکاف فقط بین دولت و ملت وجود دارد.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود کارآمدی دستگاه‌های اجرا، قضا و تصمیم‌سازی را حل کرد، گفت: یکی از ایرادات اصلی در کشور ما این است که متاسفانه همه این‌ها را به دستگاه اجرایی ربط می‌دهند. به نظر من ناکارآمدی نهادها در مدیریت کشور و حل مشکلات، فقط مختص دولت و دستگاه اجرایی نیست. باید توجه داشت که شکاف فقط بین ملت و دولت نیست، بلکه شکاف بین ملت و ساختار مدیریتی کل به وجود آمده است که باید آن را جدی بگیریم.
نارضایتی مردم از دیگر دستگاه‌ها در قوه مجریه خودش را نشان می‌دهد
وی افزود: یکی دیگر از ایرادات این است که نارضایتی مردم از دیگر دستگاه‌ها در قوه مجریه خودش را نشان می‌دهد. یکی از مشکلات کشور ما این است که متاسفانه یکپارچگی بین سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه وجود ندارد. برای مثال نارضایتی که مردم از قوه قضائیه و مقننه دارند هیچ ارتباطی به قوه مجریه ندارد اما مردم بیشتر قوه مجریه را پاسخگوی این مسائل می‌دانند. باید ببینیم که همین دو نهاد چه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده‌اند و در چه زمینه‌هایی باید پاسخگو باشند. مشکلات و نارسایی‌هایی که مردم درگیر آن هستند فقط یک سوم آن به دولت و قوه مجریه مربوط است، دو سوم دیگر آن مربوط به نهادهایی است که دستگاه اجرا در روش و کارآمدی آنها نقشی ندارد.
ابوالحسنی با اشاره به مشکلاتی در که در جریان سیل اخیر در کشور رخ داده است، گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده است سیل به خاطر جنگل‌خواری، عدم لایروبی رودخانه‌ها و همچنین تجاوز به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها رخ داده است. خوب اینجا فقط دولت مقصر نیست جنگل‌خواری در طی سه دهه اخیر رخ داده است و دستگاه قضا باید پیگیری می‌کرد و جلوی این تخلفات را می‌گرفت. وقتی نابودی جنگل‌ها شروع شده بود دستگاه قضا باید جلوی آنها را می‌گرفت.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: من نمی‌خواهم از عملکرد دولت در این چند سال دفاع کنم اما منصفانه این است که عملکرد همه دستگاه‌ها را ارزیابی کنیم و بعد ببینیم این شکاف به چه دلیلی به وجود آمده است. اما ابتدا باید میزان تاثیر و قصور یک نهاد را مشخص کنیم بعد خواستار پاسخگویی آن نهاد باشیم. دولت در دستگاه اجرایی کشور باید بارِ خودش را بردارد و نسبت به بار و حوزه امور خودش ارزیابی شود.
ابوالحسنی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما برمی‌گردد به زمان انتخابات، چرا که کاندیداهای ریاست‏جمهوری متاسفانه در ایام انتخابات وعده‌هایی می‌دهند که شدنی نیست. آنها احساس می‌کنند که اگر رئیس‌جمهور شوند همه مشکلات کشور را می‌توانند حل کنند. اینجاست که مطالبات مردمی اگر برآورده نشود شکاف به وجود می‌آید. کاندیداها باید واقعیت را بگویند تا بعدا با چنین مشکلاتی برخورد نکنند.
مردم معتقدند بخشی از دستگاه اجرائی کشور توان حل مشکلات را ندارد
وی با بیان اینکه قوه مجریه در حوزه خودش دچار مشکل شده است، گفت: من این را قبول دارم قوه مجریه در برخی حوزه‌ها ناکارآمد بوده است و نتوانسته است مدیرانی را دعوت به کار کند که توانایی حل مشکلات را داشته باشند. مردم خواهان برکناری بخش اعظمی از مدیران دستگاه اجرایی هستند. رئیس‌جمهوری باید این را مورد توجه قرار دهد یعنی مردم معتقد هستند که بخشی از دستگاه اجرائی کشور توان حل مشکلات را ندارد. این فعال سیاسی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری باید فسادی که در دستگاه اجرائی وجود دارد را حل کند. اگر رئیس‌جمهوری این موارد را موردتوجه قرار دهد شکاف بین ملت و دولت کاهش خواهد یافت. آقای روحانی باید صداقت و همراهی خودش را با مردم از این جهت ثابت کند. ایشان می‌تواند یک نظام شفاف‌سازی را در درون نظام ایجاد کنند که مردم شاهد گردش مسائل مالی در دستگاه اجرائی باشند. تمام وزارتخانه‌ها باید ماهانه کنفرانس خبری داشته باشند و از عملکرد خود گزارش بدهند. باید همه وزارتخانه‌ها گردش امور مالی و انتصابات خود را شفاف در رسانه‌ها مطرح کنند. به عقیده من این تنها راه‌حل برای کاهش شکاف و پرکردن خلاء اعتماد ملت به مردم است، این شکاف باید جدی گرفته شود. وی در پایان گفت: به نظر من شاید بتوان گفت دو سوم مشکلات کشور اصلا ربطی به قوه مجریه ندارد. دولت بیاید به سهم خودش الگوی حکمرانی خوب را اجرا کند که پارادایم‌های حکمرانی خوب شفاف‌سازی، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری، قانونگرایی و مدیریت مشارکتی هستند. دولت به سهم خودش در ایجاد این شرایط مقصر است و کم‌کاری‌های زیادی داشته است اما نمی‌توان گفت شکاف فقط بین دولت و ملت به وجود آمده است. البته اینکه دولت همیشه مشکلات را به دولت گذشته ارجاع می‌دهد نیز قابل‏قبول نیست. ما نباید همه مشکلات به‏وجودآمده را از چشم دولت نهم و دهم ببینیم.