با وجود اتفاقات تلخ بسیاری که مردم را درگیر کرد، سینمای ایران روزهای خوشی را پشت سر گذاشت

عیدِ سینما
آمارها حکایت از افزایش میزان فروش سینما در نوروز ۹۸ نسبت به سال گذشته داشت اما این مبلغ از رشد قیمت بلیت سینما نشات می‌گرفت چرا که تعداد مخاطبان سال گذشته بیشتر بود. نوروز 98 با فیلم های «متری شیش و نیم»، «رحمان 1400»، «زندانی‌ها»، «چهار انگشت»، «ژن خوک»، «غلامرضا تختی» و «پیشونی سفید 3» به سبد فرهنگی خانواده‌ها اضافه شد و توانست فروشی بالغ بر 37 میلیارد و 404 میلیون تومان کسب کند؛ این میزان فروش از ٢,۶٩٧,١١۶ نفر مخاطب حاصل شد.
در حالی که برخی از مسئولان و فعالان سینما مانند علی سرتیپی، سخنگوی شورای عالی اکران از استقبال فیلم های اکران شده در نوروز 98 خبر می‌دهند، آمار روایت دیگری دارد. با وجود اینکه تعطیلات امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بود و بخش عمده سبد فیلم ها به کارهای کمدی اختصاص داشت اما تعداد مخاطبان اکران 97 بیشتر بود؛ ٢,٧٣٣,۴١٨ نفر در سال 97 به سینما رفتند اما به دلیل قیمت بلیت کمتر، این میزان مخاطب فروشی بالغ بر 27 میلیارد و 504 میلیون تومان را رقم زدند.
فروش بیشتر، مخاطب کمتر


میزان فروش فیلم ها در سال 97 هم متوازن‌تر از سال جاری بود و همه فیلم ها نسبت فروشی متعادل داشتند، در حالی که فروش سینما در سال 98 تنها به دو فیلم متری «شیش و نیم» و «رحمان 1400» اختصاص داشت. در حالی که تعطیلات نوروزی به پایان آمده است، رکوردشکنی فیلم سینمایی «رحمان 1400» در تعداد مخاطب و فروش گیشه ادامه دارد. این در حالی است که فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» علیرغم پیش بینی ها هنوز نتوانسته به میزان قابل قبولی از مخاطب و فروش دست یابد و در انتهای جدول فروش قرار دارد. فیلم های «متری شیش و نیم»، «چهار انگشت»، «زندانی ها»، «پیشونی سفید 3» و «ژن خوک» هم به ترتیب بعد از «رحمان 1400» قرار دارند. ساخته منوچهر هادی با فروشی حدود یک و نیم میلیارد تومان در یک روز، رکورد فروش روزانه یک فیلم در سینمای ایران را هم شکست. بسیاری معتقدند «رحمان 1400» می تواند به رکورد خیره کننده «هزارپا» و فروش 38 میلیارد تومانی‌اش نزدیک شود.
روایت سرتیپی از فروش فیلم‌های روی پرده
علی سرتیپی، مدیر پخش فیلمیران که پخش فیلم «رحمان ۱۴۰۰» را برعهده دارد، درباره شرایط و ارزیابی اکران فیلم‌ها در ایام نوروز گفت: «امسال به لحاظ فروش و همچنین اضافه شدن چند پردیس و سالن سینمایی در تهران و شهرستان به مجموعه سینمای ایران، شرایط فروش خوبی داشتیم. یکی از نکات ویژه امسال رکوردهایی بود که در فروش روزانه یا هفتگی فیلم‌ها ثبت شد اما متاسفانه یکی دو فیلم از این هفت اثر که در ایام نوروز روی پرده رفتند، پیش بینی ما از میزان استقبال‌شان درست از آب در نیامد ولی مجموعا به نسبت دو سال گذشته شرایط بهتری را پشت سر گذاشتیم.»
گلایه از بی‌توجهی دولت به سینما
او درباره تاثیر افزایش قیمت بلیت سینماها بر میزان مخاطب هم گفت: «افزایش قیمت ها تاثیر منفی بر میزان فروش و تعداد مخاطبان در سینما نگذاشته است. به هر حال سینمای ایران، تحملش را نداشت تا بتواند با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم، بلیت‌هایش را به همان میزان بهای قبلی به فروش برساند و اگر ما می‌خواستیم به مردم خدمات بدهیم باید این افزایش قیمت صورت می‌گرفت، این در حالی است که دولت هیچ کمکی به سینماها نمی‌کند و خودشان باید هزینه‌هایشان را پرداخت کنند. ما خودمان هم علاقه به این افزایش قیمت‌ها نداشتیم و مجبور به گرفتن این تصمیم شدیم. به برخی فیلم‌ها، تبلیغات بیشتر و به بعضی فیلم‌ها، تبلیغات کمتری در تلویزیون داده شد و برخی نیز اصلا تبلیغاتی نداشتند. مثلاً فیلم «ژن خوک» تبلیغات کمتری داشت.»
انتقاد از اکران نوروزی
سعید خانی، مدیر پخش خانه فیلم که پخش فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» را برعهده دارد، هم گلایه هایی را در راستای انتقادهای نوید محمدزاده، بازیگر این فیلم مطرح کرد و گفت: «وقتی هفت فیلم همزمان در نوروز اکران می‌شود، به جهت آن که هنوز از نظر ظرفیت سالن های سینمایی، محدودیت داریم باعث می‌شود سانس‌های نمایش فیلم برای برخی آثار کم‌تر شود یا به تناسب تقسیم نشود.»
سایر اخبار این روزنامه
به‌ مناسبت عید سعید مبعث و سالروز جمهوری اسلامی ایران؛ رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند همدلی احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‎های تروریستی توسط آمریکا را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد «همدلی» از وضعیت یکی از مهمترین بخش‌های تولیدی کشور بعد از سیلاب اخیر بهاره گزارش می‌دهد گزارش «همدلی» از ضعف مدیریت بحران‌ها در کشور بحرانی به نام «مدیریت بحران» با وجود اتفاقات تلخ بسیاری که مردم را درگیر کرد، سینمای ایران روزهای خوشی را پشت سر گذاشت اوج‌گیری درگیری‌ها در لیبی، واکنش سازمان ملل را به همراه داشت حفتر پشت دروازه ولی الله شجاع پوریان فداکاری، آخرین درس یک معلم آیا سیل می تواند تهدیدی برای امنیت ملی باشد؟ به‌ مناسبت عید سعید مبعث و سالروز جمهوری اسلامی ایران؛ رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند مسئولیت مدیران جمهوری اسلامی بعد از وقوع حوادث طبیعی