«همدلی» از وضعیت یکی از مهمترین بخش‌های تولیدی کشور بعد از سیلاب اخیر بهاره گزارش می‌دهد

کشاورزی روی خط بحران
همدلی| گروه اقتصادی- فاطمه آقایی‌فرد: حال و روز بخش کشاورزی بعد از بحران سیل در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. چند هفته‌ای از ماجرای بارش‌های سیل‌آسای بهاره می‌گذرد و آمارهای بسیاری درباره میزان خسارت به حوزه‌های زراعی و باغی در میان اخبار رسانه‌ها به چشم می‌خورد. آنطور که در آخرین خبرها اعلام شده است، 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیدند و البته 90 هزارهکتار از اراضی باغی نیز از این تهدید در امان نبوده‌اند. این آمار در حالی است که در اواسط فروردین ماه همین امسال، برآوردها حاکی از این بود بر اثر سیل اخیر در استان‌های مختلف بالغ بر 4 هزار و 600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شد. نکته قابل توجه این است که با وجود اعلام این خسارات از سوی رسانه‌ها، هنوز هم بسیاری از آگاهان بخش کشاورزی بر این باور هستند که فعلا زمان مناسبی برای برآورد این خسارت‌ها نیست. چرا که هنوز به قول معروف آب‌ها از آسیاب نیفتاده و به گفته دست‌اندرکاران اقتصادی، تنها با گذر زمان و به ثبات رسیدن خبرهای مرتبط با سیلاب، می‌توان درباره میزان دقیق این خسارت اظهار نظر کرد. آنطور که قائم مقام خانه کشاورزی به «همدلی»، می‌گوید: «به حدی خسارت به بخش کشاورزی شدید است که هر گونه اظهارنظری درباره این بحران زود است.» عنایت‌اله بیابانی افزود: «در حال حاضر آب تمامی زمین‌های کشاورزی ما را در استان‌های درگیر سیل گرفته و در این مناطق علاوه بر این که جان انسان‌ها در خطر است، وضعیت کشاورزی نیز در خطر قرار دارد.» این آگاه بخش کشاورزی بر این باور است که در این‌روزها باید همه دستگاه‌ها و نیروهای امدادی هماهنگ باشند تا در ابتدا جان مردم را نجات دهند و بعد از آن می‌توان برای جبران خسارت بخش کشاورزی نیز اقدام کرد. یکی از نکات قابل توجهی که در میان صحبت‌های قائم مقام خانه کشاورزی وجود دارد این است که شاید میزان خسارت به بخش کشاورزی رقمی بیش از 700 هزار از اراضی کشاورزی باشد. او معتقد است که شاید هم این سیلاب‌ها امکانات بهتری را برای کشاورزی در برخی از مناطق فراهم کرده باشند که هنوز به دلیل مهمتر بودن جان انسان‌ها این موضوع برای ما نامعلوم است و باید منتظر بود تا وضعیت به طور دقیق مشخص شود.
کشاورزان فعلا تولید نمی‌کنند
به گفته دست‌اندرکاران بخش کشاورزی، تا زمانی که وضعیت سیل به ثبات نرسیده و هر روز خبر تازه‌ای از خسارت سیلاب به بخش‌های مختلف مورد تهدید سیل اعلام نشود، نمی‌توان به طور دقیق از میزان این خسارات به بخش کشاورزی صحبت کرد. هر چند گمانه‌زنی‌ها در این‌باره متفاوت است. عده‌ای از آگاهان حوزه کشاورزی بر این باور هستند که خسارت سیل به باغات و بخش زمین‌های کشاورزی، در بهترین حالت کفه واردات را سنگین‌تر خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های مختلف، یکی از مهمترین سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر کمک به کنترل واردات بوده است. اما با اتفاقی که امسال افتاد به‌نظر می‌رسد باید کشاورزی بر مبنای واردات هدایت شود. چرا که بر اساس اعلام فعالان این حوزه، کشاورزان به جای تولید، مصرف‌کننده هستند. نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد این است که دولت باید بعد از رسیدگی به ساماندهی وضعیت جان انسان‌ها، باید به طور دقیق میزان آسیب‌های وارد شده به بخش کشاورزی را برآورد کرده و با سیاست‌های راهبردی و استفاده از دانش کارشناسان این حوزه، این آسیب‌ها را جبران کرده و زمینه را برای فعالیت دوباره باغداران فراهم کند. آنطور که بیابانی در این زمینه می‌گوید: «اقلیم ایران بسیار متنوع است و باید در اولین فرصت بعد از برآورد دقیق خسارت‌ها، زمین‌های زیر کشت و خراب شده توسط سیل را بازسازی کنیم و سپس از دانش کارشناسان کشاورزی و تجربه کشورها در این زمینه استفاده شود تا وضعیت میوه و سبزی در کشور بحرانی نشود.»


وعده‌ دولت برای جبران خسارات
یکی از مهمترین نگرانی‌هایی که این روزها بعد از خسارت سیل به مناطق مسکونی و وضعیت ساکنین مناطق سیل ‌زده وجود دارد این است که بعد از تمام شدن این اتفاقات، وضعیت کشاورزی چه خواهد شد و چگونه خسارت وارده به بخش کشاورزی جبران می‌شود. هر چند در این زمینه دولت وعده داده است تا خسارات وارده بر بخش کشاورزی را جبران کند. اما با نگاهی به تجربه سال‌های گذشته در این زمینه می‌توان به جرات گفت که بخشی از این وعده‌ها غیر عملی خواهد بود. این را می‌توان از میان صحبت‌های برخی از بهارستانی‌ها به خوبی فهمید که بارها به عدم جبران خسارت‌های ناشی از سیل به بخش کشاورزی اشاره کرده‌اند.
بهمن ماه سال گذشته بود که سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در نشست جلسه رسیدگی به بحران سیل خوزستان، با اشاره به ضرورت پرداخت خسارت به اراضی کشاورزی سیل‌زده، گفته بود: «تاکنون یک ریال بابت خسارات سیل ۹۵ به کشاورزان داده نشده است.» دوازهم فروردین ماه نیز معاون اول رئیس جمهور به رسانه‌ها گفت: «منابع لازم را برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل طی دو جلسه در هیات دولت فراهم کردیم و از هفته آینده خسارت‌های سیل سال ۹۵ پرداخت خواهد شد و خسارت این سیل احتمالی نیز جبران می‌شود.» حالا این دووعده‌ها در حالی شنیده می‌شود که وضعیت کشاورزی بعد از سیل همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و باید دید که در روزهای آینده این حوزه به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
به‌ مناسبت عید سعید مبعث و سالروز جمهوری اسلامی ایران؛ رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند همدلی احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‎های تروریستی توسط آمریکا را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد «همدلی» از وضعیت یکی از مهمترین بخش‌های تولیدی کشور بعد از سیلاب اخیر بهاره گزارش می‌دهد گزارش «همدلی» از ضعف مدیریت بحران‌ها در کشور بحرانی به نام «مدیریت بحران» با وجود اتفاقات تلخ بسیاری که مردم را درگیر کرد، سینمای ایران روزهای خوشی را پشت سر گذاشت اوج‌گیری درگیری‌ها در لیبی، واکنش سازمان ملل را به همراه داشت حفتر پشت دروازه ولی الله شجاع پوریان فداکاری، آخرین درس یک معلم آیا سیل می تواند تهدیدی برای امنیت ملی باشد؟ به‌ مناسبت عید سعید مبعث و سالروز جمهوری اسلامی ایران؛ رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند مسئولیت مدیران جمهوری اسلامی بعد از وقوع حوادث طبیعی