همدلی احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‎های تروریستی توسط آمریکا را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

دیپلماسی تحریم و تهدید
همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض‌اللهی- تهدیدات لفظی و عملی دونالد ترامپ تمامی ندارد. با اینکه طرح خروج از برجام ایده ترامپ و سیاست‌های همفکرانش بود، بر این باور است که ایران پایبندی به توافق هسته‌ای ندارد. دولت آمریکا با این توجیه مشغول تدوین یک استراتژی جامع برای مقابله با جمهوری اسلامی ا‌ست. یکی از برنامه‌های دولت آمریکا ذیل استراتژی مقابله با جمهوری اسلامی ایران چگونگی برخورد با «سپاه پاسداران و فعالیت‌های آن در منطقه» است که مدت‌هاست بحث جنجالی و سوژه سیاسی-امنیتی محافل سیاست‌گذاری واشنگتن است. فارس در تارنمای خود نوشت: «نشریه «وال‌استریت ژورنال» بامداد شنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که احتمالا واشنگتن در روز دوشنبه، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» را یک «گروه تروریستی» اعلام کند». وظیفه بررسی این موضوع به نهادهای امنیتی و نظامی آمریکا محول شده است. بدون شک دولت ترامپ تلاش دارد این اقدام را در راستای «کمپین فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند. حال باید دید که واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام چیست. از همه مهمتر اینکه آیا در لیست تروریست قراردادن سپاهُ خللی در فعالیت‌های این نهاد نظامی در منطقه ایجاد می‌شود؟ آیا با توجه به ظرفیت‌هایی که سپاه پاسداران دارد و بخش عظیمی از فعالیت های سپاه نیز مردمی است، این اقدام آمریکا مانعی بر سر راه اقدامات مردمی سپاه خواهد شد. با توجه به سیاست‌های آمریکا می‌توان گفت تحریم‌های هر نهاد یا سازمان و فردی در ایران شاید تبعات امنیتی بسیاری در منطقه و داخل کشور ایجاد کند اما بدون شک این تحریم ها به‌دنبال زمین‌گیر کردن اقتصاد و سیاست های ایران در منطقه و جهان و به تعبیر سناتورهای آمریکایی« ShuDow- » شات داون کردن و خاموش کردن اقتصاد ایران است. بر اساس قانون کاتسا، ابتدا سپاه و تمام دفاتر و نهادهای مرتبط با سپاه و همین‌طور تمام شرکت‌های همکار سپاه در فهرست تحریم SDN قرار می‌گیرند. سپس افراد و نهادهایی که به نوعی با سپاه همکاری می‌کنند به موجب دستور اجرایی 13224 باید در لیست تحریمی SDN قرار بگیرند. به موجب این دستور اجرایی ابعاد این تحریم جدید بسیار زیاد و خارج از تصور است. البته آمریکا تاکنون بسیاری از اعضاء و زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران ایران را تحریم کرده اما کلیت این نهاد تاکنون در فهرست سازمان های «تروریستی» آمریکا قرار نداشته است. «همدلی» در این راستا با علی خرم نماینده پیشین ایران در سازمان ملل گفت‌و‌گو کرد. علی خرم بر این باور است که تحریم سپاه پاسداران موضوع جدیدی نیست. به نظر او اگر آمریکا سپاه پاسداران را نیز تحریم کند این نهاد نظامی دست از فعالیت‌های مردم‌دوستانه خود بر نخواهد داشت. از همه مهمتر، جایی که پای منافع ملی و مصالح ملی ایران در میان باشد سپاه نیز از هر اقدامی دریغ نخواهد کرد. ادامه گزارش را در زیر می‌خوانید.
علی خرم: راه حل منازعات ما و آمریکا دیپلماتیک است نه تحریم و تهدید!
«علی خرم»، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با «همدلی»، با بیان اینکه آمریکا تمام این اقدامات را در راستای پروژه فشار و مقابله بر جمهوری اسلامی ایران پیش می‌برد گفت: « بدون شک تحریم کردن و در لیست تروریست قرار دادن سپاه پاسداران دارای تبعات داخلی و خارجی خواهد بود. آمریکا بر این باور است که تشدید فشارها و تحریم‌ها، پتانسیل نارضایتی اجتماعی را فارغ از میزان به فعلیّت رسیدن آن افزایش خواهد داد. بنابر این فکر می‌کنند ایجاد چنین شرایطی، به معنی ایجاد بسترهایی جدید برای اعتراضات اجتماعی خواهد بود. اعتراضاتی که ممکن است ریشه در عواملی اقتصادی چون افزایش تورم یا بیکاری، کمبود کالاها و خدمات، بحران‌های زیست‌محیطی یا افزایش حساسیت به حکومت داشته باشند، اما در قالب اعتراضاتی با شعارها و مطالبات سیاسی ظهور کنند. چون حتی اگر مشکلات منجر به این اعتراضات کاملا معیشتی باشند، قابل تصور است که بسیاری از معترضان، حاکمان را مقصر اصلی مشکلات خود بدانند و اعتراضات آنها، متوجه حکومت شود».


واقعیت انکار ناپذیر این است که نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا سه دهه است که در چالش سنگین بسر می برند. هردو نیرو نیز در اوایل دهه هشتاد، بعد از تجاوز نظامی عراق به ایران، تشکیل و ماموریت های فرامرزی کشور خود را عهده دار هستند. مسئولیت سنتکام شامل فرماندهی نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است. این حوزه جغرافیایی شامل ایران، کشورهای همسایه ایران و حوزه ای که تاثیر فوری بر امنیت ملی ایران دارد و لذا حوزه اصلی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است. آمریکا و ایران هر دو ماموریت های برون‌مرزی نیروهای نظامی یکدیگر را مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و مناطق خوانده و یکدیگر را به داشتن استراتژی "هژمونی و سلطه" متهم می‌کنند.
خرم در ادامه افزود:‌ « به نظر من تحریم سپاه توسط آمریکا نمی‌‎تواند مانعی بر سر راه خدمات مردمی سپاه به مردم ایران باشد یا همچنین با تحریم سپاه نمی‌توان انتظار داشت که با تحریم آمریکا اگر تهدیدی متوجه تمامیت ارضی یا منافع ملی ایران شود سپاه سکوت خو.اهد کرد یا نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. خیر اینگونه نیست».
این دیپلمات با بیان اینکه روش‌های دیپلماتیک را هنوز بهترین راه می‌داند گفت:‌ « به نظر من بهترین کار این است که مقامات ارشد حکومت جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال راه چاره برای واکنش به سیاست‌های دولت کنونی آمریکا باشند؛ البته در اینجا باید افزود که منظورم از واکنش این است که واکنش‌ها به گونه ای باشد که منافع ملی ایران تامین شود. نباید فراموش شود که فعلا در آمریکا با دولتی سرو کار داریم که در قیاس با دولت قبلی خیلی سخت گیرتر است. تصمیم‌گیرندگان ایران باید فکر کنند که امکان توافق تاکتیکی وجود دارد یا نه. چون وقتی ببینند که فشارهای آمریکا بیش از انتظارشان است، نشستن به انتظار به پایان رسیدن ریاست جمهوری ترامپ احتمالاً کار عاقلانه ای نیست».
سیاست تحریم مسئولان سپاه پاسداران، سیاستی نیست که با دولت ترامپ آغاز شده باشد. حدود ۱۰ سال پیش، یعنی در سال ۲۰۰۷ دولت آمریکا اقدام به تحریم مسئولان سپاه قدس کرد. در آن هنگام، فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه قدس، از سوی مقامات آمریکا حمایت و پشتیبانی از «سازمان‌های تروریستی» ارزیابی شد و از این رو، دولت آمریکا اقدام به تصویب مجازات‌هایی برای مسئولان سپاه قدس نمود.
در همین راستا بود که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران به آمریکا نسبت به «تروریستی» خواندن مجموعه تحت امر خود هشدار داده بود. وی در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) گفته بود تهران در صورت اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه های «تروریستی» از سوی آمریکا، ارتش ایالات متحده را «همسنگ داعش» در نظر خواهد گرفت. او در آن زمان همچنین هشدار داده بود که در صورت اجرای قانون کاتسا در آمریکا «این کشور باید پایگاه‌های منطقه ای خود تا شعاع دو هزار کیلومتری برد موشک های ایران را منتقل کند».
تحریم سپاه
به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین با استناد به گزارشی از وال‌استریت ژورنال نوشت که دولت آمریکا مقدماتی را فراهم می‌کند تا دوشنبه این اقدام را آشکار کند و این نخستین باری خواهد بود که آمریکا نیروهای مسلح یک حکومت خارجی را به عنوان یک گروه تروریستی می‌خواند. وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه توضیحاتی درباره این خبر در روز جمعه خودداری کرد.
کارشناسان می‌گویند که مشخص نیست تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تا چه حد تغییراتی محسوس ایجاد کند. آمریکا پیش از این تحریم‌های سختی به عنوان حامی تروریستی بر آن (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) اعمال کرده و ایران نیز از سوی این کشور به عنوان کشوری حامی تروریسم عنوان می‌شود.
ریچارد نفیو، مسئول سابق هماهنگ‌کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا و نویسنده کتاب هنر تحریم‌ها می‌گوید: "صراحتاً، من معتقد به این نیستم که این با سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه که عاملان غیر دولتی را هدف قرار می‌داد، سازگار باشد”. اگر این اقدام اجرایی شود، احتمالاً ترس شرکت‌های خارجی را در رابطه با تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران افزایش می‌دهد. مقامات ارشد پنتاگون نگران این هستند که چنین اقدامی موجب تحریک بروز واکنش‌هایی شدید علیه نظامیان آمریکا در منطقه شود.
دولت آمریکا به تازگی با هدف کاهش منابع مالی ایران چندین نهاد و فرد حقیقی را در ایران تحریم کرده است. آخرین تحریم‌های انجام شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۲۵ فرد و نهاد وابسته به وزارت دفاع ایران بود که بانک انصار نیز در بین آن‌ها قرار داشت. بر اساس این گزارش، این اولین بار است که کاخ سفید، یک ارگان رسمی وابسته به حکومت یک کشور خارجی را تروریستی اعلام می‌کند.
این نشریه با بیان اینکه در بین مقامات ارشد دولت آمریکا برای اعلام این تصمیم، اختلاف‌نظر و دو دستگی وجود دارد، می‌نویسد: «جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر خارجه (آمریکا) از حامیان جدی این اقدام هستند. اما مقامات وزارت دفاع شامل ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح نگران هستند که این گام منجر به عکس‌العمل شدید علیه نیروهای آمریکایی در منطقه شود، بدون آنکه آسیب موردنظر به اقتصاد ایران وارد شود.
مقامات سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) نیز ملاحظاتی درباره عواقب این تصمیم بیان کرده‌اند... همچنین فرماندهی مرکزی آمریکا، که مسئول نظارت بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است، قصد دارد طی روزهای آتی هشدار منطقه‌ای صادر کند».
البته سخنگوهای ژنرال دانفورد و رئیس سیا و همچنین مقامات دفتر ایران در سازمان ملل از پاسخگویی به سوالات وال‌استریت ژورنال امتناع ورزیدند. «جیسون بلازاکیس» مدیر سابق دفتر مالی ضد تروریسم در وزارت خارجه آمریکا هشدار داده که این اقدام می‌تواند عواقب وخیمی برای واشنگتن داشته باشد.
مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفتند: «ترامپ موضع تندی علیه ایران گرفته و به‌نظر قویا حامی (تروریستی اعلام شدن سپاه) است... اما با توجه به پیچیدگی‌های قانونی متعدد، از شامگاه جمعه نگرانی‌ها در دولت (آمریکا) درباره چگونگی اجرای این سیاست افزایش یافته است».
وال‌استریت ژورنال درباره عواقب این تصمیم می‌نویسد: «با این اعلام، شرکت‌ها و اشخاص از ارائه هرگونه حمایت مادی یا منابع، مانند خدمات مالی، تجهیزات آموزشی، مشاوره حرفه‌ای، تسلیحات یا حمل‌ونقل، به شرکت‌ها یا مقامات سپاه منع می‌شوند. مقامات سپاه و کسانی که با آنها تعامل می‌کنند تحت قانون مجازات‌های کیفری یا مدنی شامل پیگرد قضایی قرار می‌گیرند... این کار همچنین مانع ورود یا اقامت نمایندگان خارجی سپاه یا شرکت‌های تحت کنترل آن به ایالات متحده می‌شود».
بر این اساس، علی‌رغم اینکه هدف دولت آمریکا از تروریستی اعلام کردن سپاه، منصرف کردن شرکت‌های بین‌المللی از تجارت با بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران است اما این تصمیم می‌تواند توسط یک دولت دموکرات در کاخ سفید خنثی شود.
مخالفان در دولت آمریکا می‌گویند که این اقدام نه تنها تاثیر چندانی در تضعیف ایران و بخش‌های مهم اقتصاد آن نخواهد داشت بلکه برای دشمنان واشنگتن الگویی می‌شود تا چنین برچسب‌هایی را به عناصر مختلف نیروهای مسلح ایالات متحده بزنند.
این در حالی است که «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه  آمریکا شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، با متهم کردن ایران به تلاش برای «تحت کنترل درآوردن عراق»، مدعی شده بود: «امروز می‌توانم اعلام کنم که بر اساس گزارش‌های از طبقه‌بندی‌خارج‌شده ارتش ایالات متحده، ایران در مرگ دستکم ۶۰۸ نظامی آمریکایی مسئول است».
واکنش متکی به تصمیم احتمالی آمریکا در مورد سپاه
منوچهر متکی به تصمیم جدید آمریکا در مورد سپاه واکنش نشان داد .
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «دولت وکنگره #آمریکا هر روز به‌دنبال طراحی توطئه جدیدی علیه ایران هستند. گفته شده طی روزهای آتی برخورد با #سپاه_پاسداران را به دنبال #تحریم چندی پیش وزارت اطلاعات در برنامه دارند. حال که دولت پیش قدم نمی‌شود، انفعال مجلس (خصوصاً دوستان کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی) پذیرفتنی نیست».
سایر اخبار این روزنامه
به‌ مناسبت عید سعید مبعث و سالروز جمهوری اسلامی ایران؛ رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند همدلی احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‎های تروریستی توسط آمریکا را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد «همدلی» از وضعیت یکی از مهمترین بخش‌های تولیدی کشور بعد از سیلاب اخیر بهاره گزارش می‌دهد گزارش «همدلی» از ضعف مدیریت بحران‌ها در کشور بحرانی به نام «مدیریت بحران» با وجود اتفاقات تلخ بسیاری که مردم را درگیر کرد، سینمای ایران روزهای خوشی را پشت سر گذاشت اوج‌گیری درگیری‌ها در لیبی، واکنش سازمان ملل را به همراه داشت حفتر پشت دروازه ولی الله شجاع پوریان فداکاری، آخرین درس یک معلم آیا سیل می تواند تهدیدی برای امنیت ملی باشد؟ به‌ مناسبت عید سعید مبعث و سالروز جمهوری اسلامی ایران؛ رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند مسئولیت مدیران جمهوری اسلامی بعد از وقوع حوادث طبیعی