تخلیه اضطراری 6 شهر در خوزستان /عزم ملی برای مهار سیل

سرویس سیاسی- استاندار خوزستان با صدور دستور تخلیه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم توصیه کرد: زنان و کودکان به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان جهت کمک در منطقه بمانند و به کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه و تقویت سیل‌بندها بیایند.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز با تایید اظهارات استاندار خوزستان گفت: «زنان، کودکان و سالمندان محل‌های اعلام شده را ترک می‌کنند و امکانات لازم برای اسکان داده شده است؛ هرچند شرایط زندگی شان سخت شود، اما با این اقدامات می‎خواهیم خسارات را پایین بیاوریم.»
بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور هم با‌اشاره به تخلیه ۱۱۰ روستای سیل‌زده در خوزستان گفت: پادگان‌ها، زائرسراها، مدارس، ورزشگاه‌ها و سایت‌های اسکان اضطراری پیش‌بینی شده است تا افراد سیل‌زده در آنجا مستقر شوند.
وی تصریح کرد: همچنین تلاش می‌کنیم تا بازپخش سیلاب را در دشت داشته باشیم، باز کردن مسیرها، کانال‌ها و هدایت سیلاب به تالاب هورالعظیم برای صیانت از شهر از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.


سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با‌اشاره به اینکه وضعیت شهر اهواز نگران‌کننده نیست، گفت‌: بیشتر سیلاب شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، بوستان و کوت سیدنعیم ، رفیع و ابوحمیظه را تهدید می‌کند. سعیدی، گفت: کارگروه و تیم تخصصی ورودی و خروجی سدها را رصد می‌کنند تا چنانچه خطری باشد وارد عمل شوند.
اخطاریه سازمان هواشناسی؛
بارش شدید باران در شرق کشور
سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز شنبه از شدت باران در غرب کشور کاسته می‌شود، اما تا ظهر یکشنبه، باران در شمال شرق کشور (استان‌های خراسان شمالی و رضوی، شرق سمنان و دامنه‌های البرز شرقی) شدت خواهد گرفت. همچنین طبق اطلاعات اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی، براساس آخرین بروزرسانی مدل‌های هواشناسی، از عصر روز شنبه هفدهم فروردین ماه تا عصر روز یکشنبه هجدهم فروردین ماه بیشترین حجم بارش‌ها در برخی از نواحی کلانشهر مشهد و شهرستان‌های فریمان، چناران، قوچان، درگز (به ویژه نواحی جنوبی)، سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، بردسکن، بجستان، گناباد، کاخک گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور، ارتفاعات بینالود، کلات (بویژه نواحی غربی )،کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد، فیروزه، طرقبه و شاندیز پیش‌بینی می‌شود.حجم بارش‌ها به حدی است که در برخی از نقاط احتمال ایجاد روان‌آب و آّبگرفتگی معابر همچنین سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست و طی فعالیت این سامانه، احتمال اختلال در سیستم حمل و‌نقل استان وجود دارد.
رانش زمین در خرم‌آباد‌؛
دستور تخلیه فوری ۱۰ روستا
در لرستان نیز بنا به گفته معاون عمرانی فرماندار خرم‌آباد روستاهای دولت‌آباد، رباط نمکی، حیدرآباد دهستان ازنا، هفت‌چشمه کمالوند، بخشی از روستای ده محسن، کهریز جدید و کهریز قدیم، کرگانه و همچنین گرماوله و طالقان بخش زاغه دچار رانش شده است. وی افزود: به کلیه روستاهای در معرض خطر از طریق بخشداری هشدار داده‌شده است منازل خود را ترک کنند البته تمام روستا در معرض خطر نیست بلکه بخشی از منازل روستایی که در مسیر لایه‌های زمین‌لغزش ساکن هستند بیشتر در معرض خطر هستند که باید منازل خود را تخلیه و در سایت اسکانی که توسط هلال‌احمر برپاشده ساکن شوند.
بازگشایی مسیرهای روستایی
 در پلدختر
همچنین نعمت‌الله دستیاری، فرماندار شهرستان پلدختر نیز گفت: «هم اکنون جاده‌‌های روستایی که به بزرگراه‌ها ارتباط دارند، بازگشایی شده‌اند و در جاده پلدختر به اهواز امکان تردد وجود دارد.»
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز در رابطه با آخرین وضعیت سیلاب در منطقه پلدختر نیز، گفته: مسیرهای دسترسی بیشتر شده است امدادرسانی به صورت زمینی و هوایی در حال انجام است.اسکان‌ها در سایت‌های اضطراری انجام شده و توزیع چادر، اقلام ضروری و مواد غذایی در حال انجام است.
خدمات 24 ساعته نیروهای مسلح، جهادگران و هلال احمر
سعیدی با‌اشاره به اینکه مواد غذایی به طور کافی در این منطقه توزیع شده، گفت: آب اکثر روستاها وصل شده، همچنین آب شهر پلدختر نیز برقرار است و در رابطه با گازرسانی نیز در جاهایی که خطری نداشته وصل شده اما در جاهای خطرناک پس از بررسی کارشناسی برقرار می‌شود. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امدادرسانی 24 ساعته توسط نیروهای مسلح، هلال‌احمر و تیم‌های جهادی در حال انجام است و وزیر کشور و رئیس‌سازمان مدیریت بحران نیز با حضور در منطقه و عملیات امدادرسانی سرعت داده است.
خبرنگار کیهان نیز از لرستان گزارش داد سیل‌زدگان لرستانی بویژه در شهرهای پلدختر،معمولان،نورآباد وچگنی به شدت نیازمند مایحتاج عمومی ازجمله شیرخشک ،دارو ولوازم بهداشتی هستند.
جلسه فرماندهی عملیات امدادرسانی نیروهای مسلح در لرستان
از سوی دیگر جلسه فرماندهی عملیات امدادرسانی نیروهای مسلح به سیل‌زدگان استان لرستان به‌ریاست سرلشکر باقری، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح در محل فرماندهی لشکر 84 لرستان تشکیل شد.
در این جلسه ابتدا فرماندهان نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، ناجا و دجا و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گزارشی از مشکلات، موانع و نحوه امدادرسانی به مردم سیل‌زده را ارائه دادند.
در ادامه راهکارهای افزایش کمیت و کیفیت خدمات نیروهای مسلح مورد بررسی قرار گرفت و سپس سرلشکر باقری ضمن تأکید بر هماهنگی دقیق، تدابیر لازم را به فرماندهان عملیاتی ابلاغ کرد. در این جلسه فرماندهان نیروی زمینی سپاه و ارتش، رئیس‌سازمان بسیج، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و معاونین عملیات، اطلاعات و آماد ستاد کل نیز حضور داشتند.
نیروهای مسلح تا زمان استقرار آرامش در کنار مردم خواهند بود
سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح که به منظور بررسی آخرین وضعیت سیل‌زدگان استان لرستان به این استان سفر کرده است، با حضور در جمع مردم سیل زده پلدختر اظهار داشت: با وجود اینکه نیروهای مسلح از بدو شروع سیل به یاری آسیب دیدگان شتافتند، اماگستردگی خرابی‌ها ایجاب می‌کند که حجم امداد رسانی بیشتر شود، از این رو در روزهای آینده اقدامات امدادی گسترده تری صورت می‌پذیرد. سرلشکر باقری به مردم اطمینان داد که نیروهای مسلح تا زمان استقرار آرامش در کنارشان خواهند بود.رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سفر برای بررسی وضعیت سیل‌زدگان استان خوزستان عازم این استان شد.
احداث پل ۵۰ متری پلدختر
 تا ۴۸ ساعت آینده
فرمانده گروه411 مهندسی نیروی زمینی ارتش در بروجرد هم از احداث پل ۵۰ متری بر روی پل قدیمی پلدختر که بر اثر سیلاب تخریب شده است خبر داد و گفت: تا ۴۸ ساعت آینده کار احداث این پل به اتمام می‌رسد. جانشین فرمانده سپاه استان لرستان نیز با‌اشاره به راه‌اندازی یک بیمارستان مجهز با پزشکان متخصص در پلدختر گفت: این بیمارستان صحرایی سپاه تاکنون به حدود ۵۰۰۰ نفر از مردم سیل زده امدادرسانی کرده است. وی تصریح کرد: 2 گروه مهندسی 43 امام علی(ع) و 42 قدر از نیروهای زمینی با امکانات مهندسی از تقریبا 3 تا 4 روز پیش وارد منطقه شدند که هم در شهر و هم در جاده ملاوی مشغول کار هستند.
واکنش وزیر کشور به شایعات
 درباره سیل‌زدگان
عبدالرضا رحمانی فضلی در مورد برخی شایعات در مورد سیل‌زدگان پلدختر و معمولان اظهار داشت: برخی از رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی و کانال‌های غیررسمی درخصوص این استان و مردم پل‌دختر و معمولان مسائلی را مطرح کرده بودند که کاملاً تکذیب می‌شود. رحمانی فضلی بیان کرد: نیروی انتظامی گزارشی ارائه دادند و مطرح کردند در این ایام حتی یک‌مورد سرقت اتفاق نیفتاده و مردم در آمادگی کامل بودند، گرچه افرادی که از مناطق دیگری برای سوءاستفاده از آن شرایط آمده بودند که نیروی انتظامی و دادستانی برخورد جدی
 کرده است.
اعزام موکب‌های اربعین
 برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده
ستاد بازسازی عتبات هم در پی پیام سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه برای کمک‌رسانی به مناطق سیل زده کشور بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد : این ستاد با فوریت نسبت به اعزام مواکب برای امداد و خدمات رسانی به مردم غیور و سیل زده استان‌های لرستان و خوزستان و سایر نقاط آسیب دیده از سیل‌های اخیر اقدام خواهد کرد. بدین منظور از تمامی موکب‌داران کشور دعوت به عمل می‌آید با هماهنگی و در قالب موکب‌های اربعین حسینی به ارائه خدمات میدانی به مناطق سیل زده و یا در معرض سیل‌های احتمالی آینده اقدام کنند. در این بیانیه همچنین تصریح شده است: ازعموم مردم شریف ایران نیز تقاضا می‌شود کمک‌های نقدی خود به سیل زدگان عزیز را از طریق سامانه #233* (بخش اربعین) واریز و کمک‌های غیر نقدی خود را به ستادهای بازسازی عتبات عالیات سراسر کشور تحویل دهید. یا جهت اطلاعات بیشتر به سایت ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور به نشانی. www.atabat.org مراجعه کنید.
هیئت‌های مذهبی کشور
برای امدادرسانی پای کار آمدند
در همین راستا حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شورای هیئات سراسر کشور از استان‌های مختلف برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پای کار آمده‌اند.
به گفته وی در لرستان  هیئت‌های مذهبی بسیار فعال بوده و برای کار جهادی و خدمات‌رسانی آستین بالا زده‌اند.
باباخانی از ایجاد یک قرارگاه تبلیغی جهادی با هدف ایجاد هماهنگی در حوزه فعالیت‌های جهادی و تبلیغی خبر داد و گفت : کمک می‌کنیم تا موکب‌های اربعین در منطقه مستقر شده و در حوزه‌های مختلف کار کمک‌رسانی به مردم را انجام دهند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد از نیمه شعبان کار وارد مرحله ساخت و ساز شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی ساخت مسکن برای سیل‌زدگان ادامه یابد.
ادامه کمک‌رسانی به سیل زدگان مازندرانی
کمک‌رسانی و خدمات‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده و دچار خسارت شده از سیل اخیر شرق مازندران و شهرستان بهشهر نیز همچنان ادامه دارد و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، سپاه تا برگشتن اوضاع سیل به حالت عادی در کنار
 مردم است. با توجه به حجم کارهای انجام شده در بخش‌های مختلف، برخی از روستاهای بالادست شهرستان بهشهر همچنان از برخی مشکلات رنج می‌برند و در همین راستا توزیع آذوقه انسانی و علوفه دام اولویت مناطق کوهستانی است. به همت بسیج مهندسین کشاورزی سپاه بهشهر، علاوه‌بر توزیع 4 تن علوفه در مرحله اول، 4 تن علوفه دام سبک و سنگین در مرحله دوم در بین روستاییان برای خوراک دام توزیع شد.
اسکان ۲ هزار نفر از سیل‌زدگان آق‌قلا
و گمیشان در بندرترکمن
گزارش‌ها از گلستان هم حاکی از تداوم خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده آق‌قلا است. در جلسه فوری تشکیل شده در شورای شهر گرگان، به شهردار گرگان برای هزینه تا سقف یک میلیارد تومان در این بخش اختیار داده شده است.
همچنین به گفته فرماندار شهرستان بندرترکمن بر اثر سیلاب ویرانگری که در سطح استان گلستان و به تبع آن در بندرترکمن رخ داد، ۲ هزار نفر از سیل‌زدگان شهرستان‌های گمیشان و آق‌قلا در مدارس و سالن‌های ورزشی شهرستان بندرترکمن اسکان داده شدند.
وی تصریح کرد: مدارس شهرستان بندرترکمن در روز 17 فروردین‌ماه جاری بازگشایی شد و هم‌اکنون دانش‌آموزان در مدارس شهرستان بندرترکمن در حال تحصیل هستند و تمام مدارس این شهرستان باز است.
به گفته هیوه‌چی پل قره‌تپه و پل نیاز آباد شهرستان بندرترکمن مورد تهدید است که در بین این دو پل امکانی به نام چک قره‌سو وجود دارد که برای شیلات درنظر گرفته شده بود که به آب‌بندان هدایت می‌شود که این آب‌بندان قریب به یک میلیون متر مکعب آب را ذخیره می‌کند.
گزارش رحمانی‌فضلی از سیل به مجلس
از سوی دیگر اکبر رنجبر زاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر کشور، رئیس‌سازمان مدیریت بحران و رئیس‌جمعیت هلال احمر گزارشی را از سیلاب اخیر به نمایندگان مجلس ارائه خواهند کرد و بنا داریم با فوریت و سرعت بسیار بالا خدمات‌دهی به سیل‌زدگان اجرایی شود؛ ضمن اینکه بنای مجلس بر همراهی با دولت در اجرای هر چه سریع‌تر تدابیر اتخاذشده است.
رنجبرزاده خاطرنشان کرد: بنا داریم تا در جلسه امروز به همراه نمایندگان دولت با فوریت و سرعت بسیار بالا خدمات‌دهی به سیل زدگان را اجرایی کنیم ضمن اینکه بنای مجلس بر همراهی با دولت در اجرای هر چه سریعتر تدابیر اتخاذ شده است.
صحنه‌های کم نظیر از همدلی مردم
تلخی سیل اگرچه برای ساکنان شهرها و روستاهایی که مستقیما درگیر فاجعه بودند سخت و طاقت‌فرسا بوده و هست، ولی این فاجعه نشان داد که در ایران اسلامی روح همبستگی در میان مردم ما و حالت بسیج‌شوندگی برای خدمت به هم‌میهنان یک پدیده استثنایی است که در سایر نقاط عالم - اگر نگوییم یافت نمی‌شود، ولی با جرأت می‌توان گفت که به ندرت دیده می‌شود. امری که نباید از آن غفلت شده و به طاق نسیان سپرده شود. ثبت تصاویر کم نظیر از همدلی مردم برای کمک به هموطنان سیل زده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ، برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار ملت ایران ایران رقم زد.
در معمولان لرستان دهها ده‌ها راننده حرفه‌ای و جوان به دعوت قرارگاه جهادی امام رضا(ع) خودروهای آفرود خود را به میدان کمک‌رسانی به مردم سیل زده و مناطق صعب‌العبور آورده‌اند.
در پلدختر علیرغم سیلاب و مشکلاتش مردم هنوز با امید و عشق زندگی می‌کنند و به یاری هم می‌شتابند. با اینکه آب شهر تا دیروز قطع بود وگل و لای همه وسایل خانه را در خود مدفون کرده بود مردم با امید به آینده و امید به ادامه زندگی با اندک آبی که از کوه جاری بود فرش و لوازم خانه را از تیرگی پاک می‌کردند تا رنگ به زندگی ساده و قشنگشان باز گردد. انتشار تصاویر مسن‌ترین داوطلب هلال احمر که مادرانه در حال بسته‌بندی اقلام اهدایی به سیل‌زدگان لرستانی است، خود به تنهایی گویای عمق روح همبستگی و نوع دوستی در میان مردم کشورمان است.
 در شیراز یک کارگاه قالیشویی در شهر قالی‌ها و فرش‌های سیل زدگان منطقه سعدی را با کمک داوطلبانه اقشار مختلف مردم به صورت رایگان شستشو می‌کند.
در گلستان زنان گلستانی در یک کارگاه فنی و حرفه‌ای جمع شده‌اند و در حال دوخت لباس برای سیل زده‌ها مخصوصاً زن‌ها و بچه‌ها هستند. کوچه‌های و خیابانهای مناطق سیل زده شاهد حجم انبوهی از مشارکت‌های مردمی برای نظافت خیابان‌ها، نظافت منازل و لایروبی معابر عمومی است.  سیلِ نیروهای مردمی، تشکل‌های خودجوش خصوصا گروه‌های جهادی، طلاب، دانشجویان دانش‌آموزان به مناطق خسارت‌دیده سرازیر شده و در هر کوچه و خیابانی که می‌روی این نیروها را خواهید دید که در کنار  نیروهای مسلح ورود پیدا کرده و امکانات زیادی را پای کار آورده و مشغول فعالیت هستند. نیروهای مردمی دیگر هم به صورت خود جوش وارد مناطق شده‌اند و از آشپزخانه صحرایی تا نانوایی‌های سیار را دایر کرده‌اند و در حال خدمت رسانی به هموطنان سیل زده خود هستند.
سانسور رفاقت و یکدلی مردم
 توسط سلبریتی‌ها
اما نکته قابل تامل ماهی‌گیری سیلبریتی‌ها از سیل گل‌آلود در کشور بود. در قضیه اخیر سیلاب در کشور که منجر به فوت تعدادی از هموطنان عزیز گردید طبق معمول از سوی عده‌ای نان به نرخ روز خور بجای ابراز همدردی با این حوادث شاهد بروز واکنش بعضی از ماهی‌گیران سلبریتی از آب گل‌آلود بودیم و باز هم مانند گذشته هر آسمانی را به ریسمان بافتند تا سخن مضحک و بی‌اساس خود را دلسوزی القا کنند.
مشتی مدعی که در صفحات خود حرفهایی دور از عقل و منطق انتشار دادند و افکار عمومی بخش گسترده‌ای از جامعه را جریحه دار کردند. سلبریتی‌هایی که نخواستند رفاقت و یکدلی میان مردم سیل زده و نیروهای جهادی رو ببینند و تصاویر حضور جهادگران و هم وطنان سیل زده را برش دادند تا وانمود کنند مردم بدون کمک رسان هستند.
قطعا روزی سیل هم تمام خواهد شد و صحنه‌های بی‌نظیر از دستهای به هم گره خورده مردم ایران تا همیشه در ذهن‌ها ثبت خواهد شد و روسیاهی آن هم برای این مدعیان نان به نرخ روز خور باقی خواهد ماند.