هدفگذاری 20 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و عراق

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به منظور شرکت در سومین نشست مشترک اقتصادی ایران و عراق، صبح شنبه با استقبال رسمی ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در رأس هیئتی بلندپایه وارد تهران شد.
رئیس‌جمهور کشورمان روز شنبه به طور رسمی از نخست‌وزیر عراق در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد استقبال کرد.
روحانی روز شنبه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق، روابط بین دو کشور را عمیق و تاریخی عنوان کرد و گفت: در طول قرن‌ها همواره روابط بین ایران و عراق به عنوان دو همسایه خوب و رو به توسعه بوده، اما امروز برای توسعه روابط در شرایط ممتازی هستیم که ان شاءالله این شرایط به نفع دو کشور و منطقه خواهد بود.
وی روابط تجاری ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: برنامه ما برای آینده دستیابی به حجم تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو کشور است که امیدواریم در ماه‌های آینده به این نقطه برسیم.


رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: توسعه روابط ایران و عراق همواره در راستای منافع دو ملت و در جهت استقرار صلح، ثبات و امنیت در منطقه و ایجاد روابطی دوستانه و برادرانه میان سایر کشورهای منطقه بوده است.
روحانی به توافق دو کشور برای تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور ‌اشاره کرد و گفت:‌ امروز توافق شد که یک شهرک در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و اقلیم در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین توافق برای لایروبی اروند رود را دیگر توافق مهم دو کشور در سفر اخیر خود به عراق عنوان کرد و گفت: این موضوع در گفت‌وگوها مورد تأکید دو طرف بود و امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان، مسایل فنی این توافق حل شده و بعد از پایان رمضان شاهد آغاز عملیات لایروبی اروندرود باشیم.
حمایت‌های ایران
به گزارش فارس، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه ایران یک کشور مسلمان، همسایه و دوست با عراق است، بیان کرد: ایران کشوری دارای فرهنگ و تمدن دیرینه تاریخی است و فکر نمی‌کنم که بتوان دو کشوری را مانند ایران و عراق در دنیا یافت کرد که از چنین فرهنگ و تمدنی برخوردار بوده باشد. در گفت‌وگوهای امروز همه مسائل و توافقاتی که در بغداد ایجاد شده بود مورد بررسی قرار گرفت و مطالبی درباره قدس، جولان، منطقه، همکاری‌های اقتصادی و مسائل امنیتی و همچنین تجارت میان دو کشور و موضوعاتی نظیر راه‌آهن مطرح شد که در همه این مباحث من با آقای روحانی هم نظر هستم و معتقدم که همه اینها ما را به سمت آینده‌ای بهتر و روشن‌تر نه تنها برای دو ملت ایران و عراق بلکه برای همه کشورهای منطقه و جهان هدایت می‌کند.
عبدالمهدی تصریح کرد: همان‌طور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، امروز نیز مجدداً تاکید می‌کنیم که دو کشور عراق و ایران در ایام خوشی و ناخوشی در کنار یکدیگر هستند؛ امروز ما در کنار رئیس‌جمهوری و ملت عزیز ایران هستیم و برای حوادثی از جمله سیل که در این کشور اتفاق افتاده تسلیت می‌گوییم و ابراز همدردی می‌کنیم.
وی با ‌اشاره به وضعیت امروز کشور عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریست به ما کمک کرد و توانستیم پیروزی‌های زیادی کسب کنیم تا جایی که امروز به جایی رسیده‌ایم که ثبات و صلح بیشتری را در عراق مشاهده می‌کنیم؛ این روزها سفرهای مهمی به عراق از تمام پایتخت‌های مختلف دنیا به عراق سفر می‌کنند و ما با بروز یک تحول کیفی هستیم که این هم به نفع مردم عراق و هم به نفع مردم منطقه است؛ معتقدیم اگر عراق به اینجا رسیده است، به دلیل حمایت‌هایی بوده که از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.
قدس، پایتخت دائمی فلسطین
روحانی در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق سفر و مذاکرات مقامات دو کشور را نشان‌دهنده علاقه و اهتمام مسئولان در راستای توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری‌های فیمابین دانست و اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان توافقات تهران-بغداد در بخش‌های مختلف سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.
وی با ابراز خرسندی از اجرایی شدن توافق ایران و عراق برای رایگان شدن روادید در فاصله کمتر از یک ماه از مذاکرات انجام شده در این راستا در بغداد، گفت: این اقدام برای گسترش روابط و همکاری‌های فی‌مابین و تسهیل در توسعه روابط علمی، تجاری، اقتصادی و بهداشتی و درمانی ایران و عراق تأثیرگذار خواهد بود.
رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد تا با تلاش مسئولان و توافقات دو دولت در آینده‌ شاهد لغو روادید میان دو کشور باشیم.
روحانی با بیان اینکه همواره قدس را به عنوان پایتخت اصلی و دائمی فلسطین قلمداد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هر اقدامی برخلاف این را مغایر با تاریخ و مقررات سازمان ملل دانسته و آن را محکوم می‌کنیم.
وی افزود: بی‌تردید جولان بخشی از خاک سوریه است که توسط ‌اشتغالگران غصب شده و هیچ نظری نمی‌تواند در این واقعیت تاریخی خلل ایجاد کند.
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست با تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی شایسته دولت و ملت ایران از هیئت عراقی، گفت: سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق، سفری کلیدی و تاریخی بود چرا که توانست دستاوردهای فراوانی را به همراه داشته و مشکلاتی که در مسیر توسعه همکاری‌های دو کشور بود را از میان بردارد.
نخست‌وزیر عراق پیگیری و نظارت بر حسن اجرای توافقات و تأکید بر توسعه و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران – بغداد را از اهداف سفر خود به ایران برشمرد و اظهار داشت: باید در راستای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق در بخش‌های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای منافع متقابل دو ملت تلاش کنیم.