پیوستن به توافقنامه پاریس به بهانه تغییر اقلیم اقدامی خسارت‌آفرین است

علی‌اکبر شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ارتباط سیلاب‌های اخیر با تغییرات اقلیم گفت: این اتفاقات هیچ ارتباطی با تغییرات اقلیم ندارد. اتفاقات اخیر نیز حاصل بی‌تدبیری‌ها  و دیدگاه مهندسی و اقتصادی به محیط‌زیست است. از بین بردن جنگل‌ها، ساخت جاده در مناطق نامناسب، این مسائل باعث می‌شود که یک چرخه تخریبی از انسان به انسان برسد.
وی درباره اهرم فشار قرار دادن این مسائل برای الحاق ایران به موافقت‌نامه پاریس نیز گفت: شاید موافقت‌نامه پاریس از جنبه صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای کشور مفید باشد ولی اینکه به‌واسطه تغییر اقلیم و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن به آن بپیوندیم کار عاقلانه‌ای نیست و این گزاره و مقدمات غلط هستند.
گفتنی است، موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس در بیست و یکمین اجلاس کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد در پاریس به تائید اولیه کشورهای حاضر رسید. این موافقت‌نامه گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت را عامل اصلی گرمایش زمین می‌داند و کشورهای عضو را موظف به کاهش انتشار این گازها کرده است. ایران نیز این موافقت‌نامه را مورد تائید اولیه قرار داده است. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که پیوستن ایران به این موافقت‌نامه می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیر اقتصادی داشته
باشد.


در همین زمینه، بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به سؤالی درباره اینکه باوجود مخالفت رئیس‌جمهوری برای پیوستن به این توافقنامه علت پیگیری موجدانه این وزارتخانه با وجود بار مالی که متوجه آن است، چیست؟ گفته بود: توافق پاریس یک توافق بین‌المللی است و به نظر من از توافق بین‌المللی ضرر نمی‌کنیم.
اظهارات وزیر نفت درخصوص ضرر نکردن ایران از توافقنامه پاریس در شرایطی رخ داده که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در ۲۱ آذر سال ۹۷ گفته بود: «مقالاتی در دنیا به خاطر عدم توسعه ما نوشته شده است و این مقالات برای خودشان نیست و ما نیز رفتیم پشت سر آن مقاله‌ها و خود را به دردسر انداختیم و آنها نیز هیچکدام مراعات نمی‌کنند! آنچه که در دنیا مطرح می‌شود توصیه‌هایی است که باید توجه کنیم و لزومی ندارد که خط به خط آن را اجرا
کنیم.»
این جملات نشان می‌دهد رئیس‌ دولت دوازدهم نیز به تبعات و تأثیرات این توافقنامه پی برده و به خیل منتقدین آن پیوسته است، حال، این سؤال وجود دارد که چرا علیرغم مخالفت صریح رئیس‌جمهور و کارشناسان با چنین تعهداتی، وزیر نفت بر بی‌ضرر بودن آن تاکید می‌نماید؟