گلی به جمال شهر

ترسول - مشهد نوروزی دیگر را پشت سر گذاشت و امسال نیز زائران و مجاوران تماشاگر اقدامات شهرداری در زیباسازی شهر بودند.
آن چه در نوروز امسال مشهود بود، کمتر بودن تعداد المان های نوروزی نسبت به سال های گذشته بود، موضوعی که مسئولان شهری نیز پیش از این در مصاحبه های خود به آن اشاره و اعلام کرده بودند که فقط 25 المان در نوروز 98 مشهد نصب خواهد شد. اما آن چه بر آن تاکید شده بود گل آرایی متفاوت و همچنین اجرای برنامه های جنبی از جمله نمایش های خیابانی بود که گفت و گوی ما با زائران و مجاوران، بیانگر آن است که این رویکرد مدیریت شهر توانسته است رضایت عمومی آن را به همراه داشته باشد.  مردم مشهد و مسافرانی که در تعطیلات نوروز به این شهر سفر می کنند، هنوز خاطرات  سال هایی را که به تماشای المان های زیبای شهری می نشستند به خاطر دارند. از دوچرخه قدیمی و قوری و چرخ خیاطی گرفته تا ننه سرما و خونه مادربزرگه و چاق و لاغر. در طول یک دهه گذشته، نوروز مشهد با داشتن چنین المان‌هایی جلوه‌ای متفاوت داشت و خاطراتی شیرین را برای زائران و مجاوران ثبت کرد با این حال گل آرایی نیز جذابیت و زیبایی قابل تحسینی به شهر می بخشد و رضایت نسبی بازدیدکنندگان را به همراه دارد.
 
«اعظم»، خانم 71 ساله به میدان احمدآباد آمده و مشغول عکس گرفتن با المان های نوروزی است و برایمان از گشت زنی نوروز هر ساله خود در خیابان ها و عکس گرفتن با تزیینات نوروزی می گوید: شهرداری امسال واقعا بیشتر زحمت کشیده و همه جای شهر جالب و قشنگ شده است. او از دلپذیر بودن المان های گل و آراستگی فضای شهری در هوای بهاری می گوید و ادامه می دهد: من در این روزها به میدان های احمدآباد، تقی آباد و ملک آباد سر زدم و عکس یادگاری گرفتم. گل آرایی میدان تقی آباد بسیار زیبا شده، به خصوص دیواری را که گل آرایی کردند، دوست داشتم. نرگس 27 ساله، نوه اعظم خانم هم به گفت و گوی ما اضافه می شود، او نیز می گوید: به نظر من این گل آرایی ها کار خیلی عجیب و خارق العاده ای نیست چون نسبت به عوارضی که مردم شهر پرداخت می کنند، کار انجام شده و این ها دو کفه برابر ترازو هستند. ما عوارض شهری بسیاری داریم که تورم هم داشته اند و به همان نسبت آراستگی نوروزی شهر هم بهتر شده است. البته به نظرم گل آرایی ها متنوع تر از سال قبل شده اند و این نکته مثبتی است. خانم سعیدی هم به همراه دختران خود از خیابان حجاب برای بازدید از گل آرایی های  میدان احمدآباد آمده است و از علاقه خود به گل ها و المان های نوروزی می گوید: من هر سال از این گل آرایی ها و المان ها بازدید می کنم و گرفتن عکس یادگاری با آن را خیلی دوست دارم. امسال نسبت به سال های قبل نمای شهری خیلی بهتر و زیباتر بود و به نظرم هر سال، کار بهتری ارائه می شود. او می گوید: ما به خیابان تقی آباد  هم سر زدیم و با ایموجی ها عکس یادگاری گرفتیم. از شهرداری مشهد خیلی ممنونم چون این گل آرایی ها بر روحیه شهروندان تاثیر خیلی خوبی دارد. مریم 32 ساله هم به همراه همسر و دختر چهار ساله اش در حال عکس گرفتن با گل آرایی های میدان احمدآباد است. او می گوید: دخترم مانیا با دیدن ماهی گل آرایی شده و گل های رنگارنگ این میدان، خیلی هیجان زده شد، ما هم به سختی جای پارک پیدا کردیم و آمدیم تا کمی تفریح کنیم. او می گوید: زیباسازی های مشهد، هر سال خیلی خوب است اما امسال خیلی بهتر از سال های قبل شده، ما تمام عید امسال در سفر بودیم و به نظرم مشهد نسبت به شهرهای دیگری که به آن ها سفر کردیم، خیلی زیباتر شده است. من به خیابان غذا هم سر زدم، خیلی خوب بود.
یک گلایه به خاطر مسدود شدن فضای دید مغازه ها
پس از گفت و گو با شهروندانی که از المان های نوروزی میدان احمدآباد دیدن می کردند، متوجه پوشیده شدن نمای مغازه های دور میدان در بخشی که المان خانه های روستایی قرار دارند می شویم و به همین دلیل با ابراهیم امیدوار، صاحب مغازه  قفل سازی که پشت همین المان قرار گرفته گفت و گو می کنیم. او در این باره می گوید: اول باید بگویم که زیباسازی شهر در نوروز امسال واقعا شاهکار است و من از شهرداری بابت زحماتی که کشیده است، تشکر می کنم. به نظرم گل آرایی ها و المان ها نسبت به سال های قبل، سنتی تر و زیباتر شده است. وی ادامه می دهد: اما ایرادی که این المان ها دارند، این است که جلوی دید مغازه ها را در بعضی از نقاط شهر، مثل همین جا گرفته اند و کاسب های محل از این موضوع ناراضی هستند.


گل کاری های زیبا
در ادامه سری به میدان تقی آباد می زنیم و با لیلا که 25 سال دارد و روی نیمکت های ایستگاه اتوبوس نشسته، گفت و گو می کنیم. او هم نظر مثبتی درباره المان ها و گل آرایی های نوروز امسال دارد و می گوید: من چند سال پیش، در دورانی که شهرداری مشهد در نوروز کار خاصی  انجام نمی داد، به شیراز سفر کرده و مانند این گل آرایی ها را آن جا دیده بودم، خیلی دلم می خواست که در مشهد هم چنین فضایی را ببینم و الان از این موضوع خیلی خوشحال هستم. او ادامه می دهد: امسال در خیلی از نقاطی که قبلا گل آرایی انجام نمی شد، گل کاری های زیبا و خوش رنگی انجام شد. من درباره تئاترهای خیابانی در ایام نوروز هم تعریف های زیادی شنیدم اما متاسفانه خودم فرصت نکردم آن ها را ببینم.
نامناسب بودن پراکندگی المان ها در همه نقاط شهر
آقای احمدی هم 36 سال دارد و از مغازه داران این مسیر است، او از پراکندگی محدود المان ها در شهر انتقاد می کند و می گوید: خیلی بهتر می شد اگر المان ها و گل آرایی ها در همه مناطق شهر بودند، البته احتمالا هزینه زیادی صرف این کار شده و درست است که شهرداری می خواسته در مناطقی هزینه کند که تردد بیشتری در آن ها انجام می شود اما شهرداری به مناطق پایین شهر نمی رسد و به نظرم زیباتر این است که در مناطق کم برخوردار مشهد هم  گل آرایی انجام بدهند. خیلی خوب می شود اگر زمانی که می خواهند این المان ها را بردارند، به مناطق پایین شهر منتقل کنند. آقای علی پور هم در ادامه صحبت های دوست اش می گوید: من شنیده ام که شهرداری المان ها را پس از مدتی به شهرهای دیگر می فرستد و به نظرم این کار، کار قشنگی است. هم اسراف نمی شود، هم در شهرهایی که شاید این امکانات را ندارند، حال و هوای مردم عوض می شود. از طرف دیگر در مشهد خودمان هم از المان های جدید و متنوع استفاده می شود.
خوب اما کمتر از سال های قبل
ایمان شریفی، حدود 30 سال دارد و می گوید: میدان تقی آباد و ملک آباد در نوروز امسال خیلی زیبا شده است. اگر به پیاده روهای خیابان احمدآباد هم رسیدگی کنند، برای فروشگاه های این مسیر خیلی خوب است اما در مجموع فکر می کنم گل آرایی ها و المان های امسال خیلی کمتر از سال های قبل است.
رضایت عمومی از فضاسازی میدان جانباز
امیرمحمد عسکری، 17 سال دارد و به همراه رفیق خود مبین گل زاده در حال قدم زدن در شهر است. از المان های خیابان جانباز تعریف می کند و می گوید: آدمک ها و گل آرایی های این میدان خیلی زیبا شده، من با آن ها عکس یادگاری انداختم. احساس می کنم که شهرداری امسال به دنبال این بوده که شهر را زیباتر از سال های قبل درست کند.  در بازدید از میدان جانباز، علی شرفی و همسرش انسیه شاکری‌فر، زوج جوانی هستند که از من می خواهند تا در کنار گل آرایی قلبی شکل میدان جانباز، از آن ها عکس یادگاری بگیرم. خانم شاکری فر می گوید: گل آرایی های امسال خیلی زیبا و رنگارنگ است و عکس ها را زیبا می کند. منصوره خانم، فرزندان خود را به میدان جانباز آورده تا از این فضای زیبا در هوای بهاری استفاده کنند. او می گوید: مشهد هر سال در بهار زیباتر و متنوع تر می شود و من و بچه ها هر سال منتظر هستیم تا المان ها و گل آرایی ها را ببینیم. بچه ها، المان های کودکانه میدان جانباز را خیلی دوست داشتند. او ادامه می دهد: امیدوارم این اتفاقات ادامه پیدا کند و زائرانی که به مشهد می آیند بتوانند از یک فضای معنوی و طبیعی در کنار هم لذت ببرند. او درباره نمایش های خیابانی هم می گوید: ما در  اواخر اسفند ماه، یک تئاتر خیابانی درباره رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دیدیم که خیلی زیبا بود. ریحانه شش ساله به صحبت های مادر اضافه می کند: این جا احساسات من خیلی قشنگ و باورنکردنی شده، دوست دارم باز هم به این جا بیایم. علی هشت ساله هم می گوید: به نظر من این جا از همه جای شهر زیباتر شده است. حسین چهار ساله هم بشقاب های تزیینی میدان جانباز را دوست دارد و البته با دیدن بازیگران نمایشی، شگفت زده شده است.
رضایت از اجرای پرفورمنس
آقای شرفی هم می گوید: بازیگرانی که با لباس های مخصوص مثل  آتش نشان در این فضاها حضور دارند، خیلی جالب هستند. با این شرایط زائرانی که به مشهد می آیند، حساب دیگری روی شهر ما باز می کنند و می توانند عکس های ماندگاری بگیرند. در ادامه به میدان 17 شهریور سر می زنیم و با خانواده خزائی که از شهرستان کاشمر به مشهد آمده اند، گفت و گو می کنیم. پدر خانواده می گوید: ما به کوهسنگی و میدان شهدا و بسیاری از نقاط شهر سر زدیم و از رنگ آمیزی زیبای  گل ها در شهر لذت بردیم. مادر خانواده می گوید: چهار سال قبل هم به مشهد آمده بودیم اما امسال مشهد خیلی زیباتر بود. محمد یزدان، پسر خانواده هم می گوید: از همه بیشتر میدان شهدا را دوست داشتم، آن جا عکس یادگاری گرفتیم و خیلی به ما خوش گذشت.
زیبایی مشهد، متفاوت با دیگر شهرها
وکیل احمد یاری که به همراه همسر و دختر دو ساله خود از هرات مهمان مشهد شده، درباره شهرآرایی نوروزی مشهد می گوید: من قبلا هم به مشهد آمده‌ام، کارهای شهرداری در نوروز خیلی زیبا و متفاوت است. من به اصفهان، شیراز، تهران و زاهدان هم سفر کرده ام اما مشهد با همه این ها فرق دارد و این جا به ما خیلی خوش می گذرد. خانواده احدی‌فر نیز از اصفهان به مشهد آمده اند. پدر خانواده به ما می گوید: میدان ها و پارک ها خیلی باسلیقه آراسته شده اند، میدان توحید و فردوسی را خیلی دوست داشتیم، گل آرایی های داخل حرم هم خیلی زیبا و جالب بود. مادر خانواده هم می گوید: ما نزدیک میدان فردوسی اقامت داریم و طراحی ها و گل آرایی های میدان فردوسی را خیلی پسندیدیم. امسال نسبت به سال های قبل، گل آرایی های بسیار زیبا و خوش رنگ و متراکمی در مشهد دیدیم، به نظر من مشهد از اصفهان خیلی زیباتر شده است.
دفاع دبیر جشنواره از خانه بهار 98
درباره المان های نوروزی با دبیر دومین جشنواره خانه بهار نیز گفت و گو می کنیم.
 «صدرا یوسفی» به رویکرد امسال که تولید المان های ماندگار است اشاره می کند و می گوید: المان های موقت، نقش موثری در تغییر فضای شهری در مناسبت هایی مانند عید نوروز دارند اما یک نقد جدی به آن ها وارد است، آن هم این که هزینه بسیار زیادی صرف تولید آثاری می شود که مدت زمان استفاده از آن ها کم است. او اضافه می کند: به همین دلیل سیاست های کلی شورای اسلامی مشهد و شهرداری بر این شد که از ظرفیت های هنری برای تولید آثار ماندگار استفاده شود. یوسفی درباره کمیت المان نیز مدعی افزایش آن ها می شود و می گوید: امسال تعداد المان ها، چه در بخش آذین بندی و چه در  بخش یادمان های دایمی و موقت، نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته و تلاش ما بر تولید آثار فاخر و ماندگار بوده است.
نامناسب بودن پراکندگی المان ها را قبول نداریم
با دبیر جشنواره خانه بهار 98 درباره گلایه برخی از شهروندان از پراکندگی اندک المان ها در نقاط کم برخوردار شهر صحبت می کنیم که می گوید:  البته این نکته برای من و همکارانم قابل قبول نیست، مخصوصا در حوزه گل آرایی و فضاآرایی شهری که البته مربوط به حوزه معاونت خدمات شهری است. وی اضافه می کند: عدالت به این مفهوم نیست که ما در تمام نقاط شهر المان  بگذاریم و آن ها را گل آرایی کنیم، ما یک سری از خیابان های اصلی شهر را انتخاب کردیم که تنها متعلق به مردم بومی این مناطق نیستند. دبیر جشنواره خانه بهار 98 افزود: این که ما یک جانبه نگاه کنیم و صرفا یک سری نقاط را نام ببریم که چرا در آن ها المان کمتری وجود دارد، درست نیست. اگر بخواهیم در چنین شهر وسیع و پرجمعیتی برای همه نقاط، المان در نظر بگیریم، باید حدود 3000 المان بسازیم که این موضوع از نظر بودجه ای اصلا امکان پذیر و عقلانی نیست. وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این ما در  پارک وحدت و منطقه 3 شهرداری، المان داریم و در یکی از نقاط سرافرازان، نمونه ای از بهترین دیوارنگاره های  خانه بهار را داشتیم.
یوسفی در خصوص این که امسال تعداد المان هایی که خاطرات ماندگاری را در ذهن شهروندان خلق می کنند، کمتر از گل آرایی ها بوده، می گوید: این دو موضوع کاملا متفاوت است و من نمی توانم بگویم ترازی وجود دارد که تعداد المان های موقت و ثابت را با گل آرایی ها قیاس می کند. وی افزود: مجموعه خدمات شهری، سیاست اجرایی مخصوص به خود را دارد و ما جلسات هماهنگی بسیار زیادی با هم داشتیم و فرایند فضاسازی شهری نوروز در این دو بخش به صورت همزمان با هم طی شده است.