6 زلزله در سیل!

در ابتدای امسال، سیل‌های خانمان‌برانداز جان عده‌ای از هموطنان‌مان را گرفت و آسیب‌های فراوانی به منازل، مزارع و معابر وارد کرد. سیل هایی که در کنار خرابی هایش، مهربانی ها و جان فشانی های تکان دهنده ای نیز دیده شد. امروز سعی کرده ایم گوشه ای از بی رحمی های هولناک سیل و مهربانی های به وقوع پیوسته در آن را که در فضای مجازی نیز پربازدید بوده اند بازگو کنیم.
 
نجات روستای محصور در سیل
تصویری تکان دهنده از همکاری، تلاش، همبستگی، وحدت و همت جمعی مردم برای در امان ماندن از سیل از روستای حاجی آباد بندرترکمن در محاصره سیلاب گمیشان در فضای مجازی پخش شد که نشان می داد همکاری، همراهی و پیشگیری مردم می تواند جامعه ای را نجات دهد. مردم روستا با پشتکار و همت و ساخت حدود 5/5 کیلومتر خاکریز و سد شنی توانستند بر سیل پیروز شوند و نام روستایشان را به صدر اخبار ببرند. کاربری نوشت: «ما ترکمن ها یه ضرب المثل داریم «آغزی بیر ایلاتینگ اوبه سی آباد» ترجمه لفظی: آن ایلی که همدل و یک صدا هستند، سرزمینشان (روستایشان) آباد خواهد بود. دقیقا معنی این ضرب المثل تو روستای حاجی آباد بندرترکمن نمود پیدا کرد.»
 
 


کولبری برای مهربانی!
کار مردم باشرافت شهرستان رومشکان آن چنان تاثیرگذار بود که در تمام شبکه های مجازی پر بازدید شد. مردم عزیز شهرستان رومشکان در انتقال اقلام حیاتی به سیل ‌زدگان تحت محاصره پلدختر علاوه بر کاری انسانی و تاریخی، همتی جغرافیایی را هم به تصویر کشیدند. آن ها از میان کوه‌ها با پای پیاده ده ها کیلومتر را طی کردند تا کمک‌هایی را که بر دوش‌شان حمل می‌کردند به مردم پلدختر برسانند، تا کمکی به هموطنانشان کرده باشند. کاربری نوشت: «ما ایرانی جماعت نمی تونیم توی خونه گرم و نرم خودمون راحت بخوابیم و به فکر همنوع مون نباشیم.» کاربر دیگری نوشت: «آدم با داشتن یه همچین هموطن هایی دلش قرص میشه و از هیچ چیزی نمی ترسه.»
 
 
سینه جوانانی که سیل‌بند شد!
ویدئویی تماشایی از غیرتمندی مردم روستای غزاویه که سینه سپر کردند و جلوی سیلاب را گرفتند تا آب وارد روستا و زمین های کشاورزی شان نشود فضای مجازی را لرزاند. این ویدئوی تاثیرگذار جوانانی را نشان می دهد که با دست خالی همچون پدرانشان که در مقابل دشمن متجاوز قد علم کرده بودند، سینه هاشان را سپر کردند تا سرزمین شان را از سیلاب نجات دهند. کاربری نوشت: «پتروس فداکار با انگشت جلوی روزنه آب را گرفت و قهرمان کتاب درسی نسل من شد برای سینه سپر شده این جوان اهل روستای غزاویه چه باید نوشت؟» کاربر دیگری نوشت: «امیدوارم سال های بعد به جای پتروس فداکار قهرمانان فداکار کشور خودمون توی کتاب های درسی باشه تا بچه هامون با قهرمان های کشور خودشون آشنا بشن.»
 
 
جهیزیه ای که آب برد
«خونش رو آب گرفته، با زبان لری به همسرش میگه:جهیزیه ات داره با آب میره و نمی تونم کاری بکنم. من دستم به خونه نمی رسه... اونو دیدی که توی گونی قرمزه بود؟ اونو باید در می آوردم. نگاه کن زودپز قشنگِ قدیمیت رفت. این جهازت بود. کِی بود؟ ببین. بمیرم واسه کتریت آخ. به جون تو غصه این چیزا رو می خورم و کاری از دستم ساخته نیست. چه می‌دونستم در خرابه. آب داره بالاتر میاد. الانم وقتشه که بمیرم.» این متن مونولوگی از یک فیلم معروف نیست بلکه مکالمه مردی لر با همسرش است که ویدئوی کمتر از یک دقیقه ای آن به لطف فضای مجازی از پر بازدیدترین ها بود، مردی که شرمنده همسرش شده بود و نمی توانست دربرابر سیل کاری بکند.  
 
 
غافلگیری فاجعه بار در شیراز
تصاویر و ویدئوهای زیادی از سیل و آب‌گرفتگی از ده‌ها شهر و روستا در فضای مجازی منتشر شده است. اما هولناک‌ترین آن ها مربوط به سیلابی است که از کنار دروازه قرآن شیراز گذشت و ده‌ها خودرو را با خود برد. در این تصاویر و ویدئو ها  دیده می‌شد که تعدادی از سرنشینان خودروها که ظاهرا غافلگیر شده‌اند در تلاش هستند تا جان خود را نجات دهند و عده‌ای نیز روی سقف خودروها سرنوشت خود را به دست سیلاب سهمگین سپرده‌اند .هرچند بعد از جاری شدن سیل عده ای علت این حادثه و سیلاب را افزایش ساخت و ساز در ورودی دروازه قرآن و تنگه ا... اکبر، توسعه معابر سواره در این محدوده و تغییرات ناشی از این توسعه اعلام کردند چون درمسیر دروازه قرآن پیش از این رودخانه‌ای قرار داشته که روان آب و سیلاب ها را به سمت رودخانه خشک هدایت می کرده است.
 
 
پلدختر، شهر در گِل نشسته
از روز گذشته تصاویر و فیلم هایی دلخراش از شهر پلدختر در فضای مجازی پخش شده که نشان می دهد سیل مهیب با این شهر چه کرده است. عکس ها و ویدئوها را که ببینید فکر می کنید  صحنه ای از یک فیلم پرخرج هالیوودی باشد، باورنکردنی و نفس گیر، شهر در گل و لای زنجیر شده است و تا کمر در گِل فرورفته و رها شدن از آن هم به این سادگی ها نیست. کاربری نوشت: «این حجم گل و لای قاعدتا نشان دهنده فرسودگی خاک، تخریب پوشش گیاهی و ضریب بالای بیابان زایی حتی در منطقه کوهستانی مثل لرستان است.» کاربر دیگری نوشت: «کمک کنیم لرستان کمر راست کند دوباره، گِل و لای از تن بشوید و برخیزد...»