درس‌های سیل نوروز 98

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سال 1398 با سیل آغاز شد ولی این سیل، درس‌های زیادی به همراه داشت.
اولین درس این بود که به مدیران کشور تذکر داد به وظایف خود در زمان مقتضی عمل کنند. منظور از زمان مقتضی، گاهی قبل از وقوع حادثه است و گاهی خود زمان حادثه. برای مهار کردن سیل، باید قبل از آنکه سیل جاری شود رودخانه‌ها لایروبی شوند، مسیل‌ها پاکسازی گردند، سیل بندها ساخته شوند و اطلاع رسانی بموقع و دقیق انجام شود. این، انجام وظیفه قبل از وقوع حادثه است. حضور در محل ماموریت و مبادرت به اقدامات لازم برای مدیریت حادثه، انجام وظیفه در زمان حادثه است.
متاسفانه در سیل روزهای آغاز سال جدید، بعضی مدیران در این هر دو زمینه قصورها و تقصیرهائی داشتند. وظایف قبل از وقوع سیل، تقریباً در هیچیک از استان‌ها انجام نشده بود. لایروبی نشدن گرگان رود، تبدیل شدن مسیل کنار دروازه قرآن شیراز به خیابان یا محل پارک خودروها، پارکینگ شدن رودخانه وسط شهر قم، خط آهن بدون پل‌های عبور آب‌ها و سیل‌های احتمالی در زمین‌های اطراف آق قلا در استان گلستان نمونه‌هائی از این بی‌توجهی به انجام وظیفه در زمان قبل از حادثه هستند. در شهر تهران پاکسازی مسیل‌ها بعد از وقوع حوادث تلخ استان‌های گلستان، مازندران و دروازه قرآن شیراز انجام شد.


به مرخصی رفتن بعضی مدیران در ایام پر سفر نوروز آنهم در مناطقی که هم با مراجعات زیاد مواجهند و هم در معرض حوادث غیرمترقبه هستند، از خطاهای بزرگ مدیریتی بود که متاسفانه در نوروز امسال رخ داد. این، یعنی بی‌توجهی آشکار به وظیفه‌ای که مدیران در زمان وقوع حادثه برعهده دارند. تاسف بالاتر اینکه حتی بعضی از مدیران در انجام وظایف خود بعد از حادثه تلخ سیل، کوتاهی کردند.
مشاهده این واقعیت اسفبار برای مردم نگران‌کننده بود. هر چند اقدام انقلابی معاون اول رئیس‌جمهور در عزل استاندار گلستان تا حدودی موجب امیدواری شد ولی این اقدام انقلابی باید در سطوح بالاتر نیز صورت بگیرد تا کسانی که خود حاضر نیستند به خاطر قصورها و تقصیرهایشان استعفا بدهند و جای خود را به افراد کاردان و فعال بسپارند، به اشغال جایگاه‌های مهمی که شایسته آن نیستند ادامه ندهند.
درس دوم، تلاش و پشتکار فداکارانه بسیاری از مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرائی و نیروهای نظامی است که در کمک به مردم و حل مشکلات آنان از هیچ کوششی دریغ نکردند. این جمع فداکار باید تشویق شوند و نیروهای زبده‌ای که در کمک به سیل زدگان خوش درخشیدند باید به جای مدیران بی‌کفایت منصوب شوند تا به وضعیت اسفبار بعضی دستگاه‌های اجرائی پایان داده شود.
درس سوم، حضور مهربانانه و ایثارگرانه مردم به ویژه مردم شیراز است که در یاری رساندن به هموطنان سیل زده ومسافرانی که تمام امکانات خود را در این فاجعه از دست دادند، خوش درخشیدند. اسکان‌های صلواتی، توزیع غذای رایگان، تعمیر خودروهای آسیب دیده از سیل و کمک‌های مالی بلاعوض، از اقدامات ابتکاری و بسیار جالب مردم شیراز به سیل زدگان بود که همچون تابلوئی زیبا در صفحه درخشان تاریخ فارس به ثبت رسیده است. این ایثارگری‌ها درست در زمانی صورت گرفت که عده‌ای فرصت طلب و سودجو در نقاط مختلف کشور با استفاده از شرایط تحریم اقدام به احتکار و قاچاق کردن مواد غذائی مورد نیاز مردم به خارج از کشور می‌کنند و هموطنان خود را در تنگنای معیشتی قرار می‌دهند.
رفتار مهربانانه و ایثارگرانه مردم سراسر کشور با سیل زدگان باید به درسی برای تمام ایرانیان تبدیل شود تا همه دست به دست همدیگر بدهند و از دشواری‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حوادث طبیعی عبور کنند.
و چهارمین درس این است که دولتمردان با استفاده از تجربه سیل نوروز امسال و کوتاهی‌هائی که در زمینه انجام وظایف قبل از حادثه و زمان حادثه مشاهده شد، عزم خود را برای انجام وظایف خود در زمان مقتضی جزم نمایند. گزارش‌های ضد و نقیضی از پایان دوره 30 ساله خشکسالی در ایران و آغاز ترسالی و تکذیب آن منتشر شده است. تجربه سیل نوروز امسال باید برای مدیران کشور در بخش‌های مختلف این درس مهم را به همراه داشته باشد که پیش‌بینی‌های لازم را برای مقابله با حوادثی که ممکن است در هر یک از شرایط جدید رخ بدهد به عمل آورند تا بتوانند بحران‌های احتمالی را به خوبی مدیریت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
کلید حل مشکلات اقتصادی توسعه تولید ملی است رهبر انقلاب اسلامی سال 1398 را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند؛ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم: به مسئولان تاکید کرده‌ام کار اصلی، بازسازی ویرانی‌های سیل است هیات دولت با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به سیل‌زدگان موافقت کرد نامه دیوان بین‌المللی دادگستری به آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران محکومیت جهانی تصمیم صهیونیستی ترامپ درباره جولان سوریه مزدوران عربستان و امارات پایتخت لیبی را به محاصره درآوردند با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام مروی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد درس‌های سیل نوروز 98 واکنش ظریف به اظهارات وزیرامورخارجه آمریکا مردم ایران در تلاشی هماهنگ با نهادها بر مصائب طبیعی چیره خواهند شد دکتر روحانی در دیدار جمعی از وزرا، مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس: اقدام آمریکا در جلوگیری از ورود کمک‌های بین‌المللی به آسیب دیدگان از سیل، جنایت بی‌سابقه است دکتر روحانی طی تماس‌های تلفنی جداگانه، سال نو را به مراجع عظام تقلید تبریک گفت در جلساتی جداگانه و در حضور دکتر روحانی؛ عملکرد سال گذشته و برنامه‌های سال جدید 5 وزارتخانه بررسی شد معاون حقوقی رئیس جمهور: اوراق 6/1 میلیارد دلاری ایران در دادگاه لوکزامبورگ رفع توقیف شد مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد همسان‌سازی حقوق، مطالبه بحق بازنشستگان با تصویب هیات وزیران وزارت خارجه مجاز به معاف کردن اتباع عراقی از پرداخت روادید شد