محکومیت جهانی تصمیم صهیونیستی ترامپ درباره جولان سوریه

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، پنجم فروردین حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت. این اقدام ترامپ با محکومیت کشورهای عربی و اسلامی، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی مواجه شد.
در این باره مردم نقاط مختلف سوریه برای چند ین روز متوالی تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت موضع رئیس‌جمهور آمریکا درباره جولان اشغالی سوریه برگزار کردند.
تظاهرات‌کنندگان شعارهایی در محکومیت مواضع غیرقانونی ترامپ که نقض قانون بین‌المللی، کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی است، سر دادند.
ازسوی دیگر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره جولان به کشورهای عربی یادآور شد که هر میزان هم در برابر آمریکا و اسرائیل به خاک بیفتید اما آنها باز سرزمین‌هایتان را می‌دزدند.


وزیر امور خارجه ایران در پیامی در صفحه شخصی خود نوشت اعلام غیرقانونی ترامپ درباره «جولان اشغالی سوریه» یکسال پس از اعلام مشابه درباره «قدس اشغالی» یادآوری هوشیار کننده‌ای برای اعراب است: آمریکا و اسرائیل دستانشان را به سوی شما دراز می‌کنند اما هر میزان هم که در برابر آنها به خاک بیفتید آنها سرزمین‌هایتان را می‌دزدند.
دبیرکل اتحادیه عرب نیز تاکید کرد، جولان براساس قوانین بین‌المللی خاک اشغال شده سوریه توسط اسرائیل به حساب می‌آید و این سازمان به حق سوریه در این منطقه واقف است.
احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای گفت: اظهارات مطرح شده ازسوی سران دولت آمریکا که زمینه ساز به رسمیت شناختن رسمی حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی است، کاملا خارج از حیطه قوانین بین‌المللی است و هیچ کشوری حق ندارد چنین رویکردی را اتخاذ کند. همچنین در صورت به رسمیت شناختن آن، هیچ حقوق و تعهداتی در نظر گرفته نمی‌شود و این امر فاقد هرگونه اعتبار قانونی است.
وی عنوان داشت، مساله گذر زمان بر اشغالگری اسرائیل موجب قانونی شدن و یا پذیرش بین‌المللی آن نمی‌شود، بلکه جرمی است که باید تصحیح و نه آنطور که برخی به دنبال آن هستند، قانونی شود.
جنبش عدم تعهد (غیرمتعهدها)، نیز اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را محکوم کرد.
دفتر این جنبش در نیویورک با صدور بیانیه‌ای اقدام دونالد ترامپ در این خصوص را محکوم کرد و آن را غیر قانونی و ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل خواند.
جنبش عدم تعهدها در این بیانیه از شورای امنیت سازمان خواست، مسئولیت خود را در قبال نقض آشکار و خطرناک قانون بین الملل و مبانی منشور سازمان ملل نشان دهد.
مخالفت یکپارچه اتحادیه اروپا با تصمیم ترامپ در باره جولان
تمامی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا ضمن مخالفت یکپارچه با شناسایی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی، اعلام کردند که از تغییر سیاست آمریکا در باره این بخش از خاک سوریه پیروی نخواهند کرد.
دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضع این نهاد در باره وضعیت جولان تغییری نکرده است و این سازمان به‌رغم تصمیم آمریکا برای تغییر موضع خود در باره این ارتفاعات راهبردی، حاکمیت اسرائیل را بر این بخش به رسمیت نخواهد شناخت.
همچنین رئیس‌جمهور ترکیه از تصمیم دولت آمریکا برای مشروعیت بخشیدن به ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی جولان اشغالی انتقاد کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: ترامپ! شما سرزمین چه کسی را به اسرائیل می‌بخشی؟ طبق سازمان ملل، جولان جزو اراضی سوریه است.
روزنامه انگلیسی زبان "داون" پاکستان نیز با انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، نوشت:تصمیم اخیر دونالد ترامپ در مورد جولان سوریه خوش خدمتی به صهیونیست‌ها است.
روزنامه داون در ادامه نوشت،جولان بخشی از حاکمیت ارضی و سرزمینی سوریه است که صهیونیست‌ها آن را اشغال کرده‌اند.
رئیس مجلس قطر نیز در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص اعلام جولان به عنوان بخشی از منطقه تحت حاکمیت اسرائیل، نسبت به تبعات خطرناک آن هشدار داد.
وی تصریح کرد: این اقدام واشنگتن نقض قوانین بین‌المللی بوده و در تضاد با توافقنامه‌های سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است. این حرکت، این واقعیت را که جولان به سوریه تعلق دارد، تغییر نمی‌دهد.
یک رسانه چینی نیر در تحلیلی نوشت امضای سندی ازسوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی به تعلق جولان به رژیم صهیونیستی، حرکتی در راستای برهم زدن نظم جهان است. تارنمای "چاینا ارگ" نوشت، اصولی در جهان وجود دارد که نه تنها حافظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست بلکه از صلح و ثبات دنیا نیز حراست می‌کند و نباید آنها را زیرپا گذاشت.
این رسانه می‌افزاید: براساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، نمی‌توان یک منطقه را با زور اشغال کرد و سپس اعلام نمود که متعلق به اشغالگر است اگر چنین باشد دیگر سنگ روی سنگ قرار نمی‌گیرد و هر نظمی از بین می‌رود و هر منطقه‌ای می‌تواند به زور به اشغال دیگری درآید.
الاهرام: تصمیم ترامپ درباره جولان نمادی از قلدری است
روزنامه مصری الاهرام نوشت که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن الحاق جولان به سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی نمادی از حاکمیت زور، قلدری و مخالفت با قانون است.
این روزنامه در سرمقاله رو خود می‌افزاید، برغم اینکه جولان از سال 1346 منطقه اشغال شده توسط رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر این منطقه توسط ترامپ، نشان دهنده یک تحول خطرناک است چرا که این تصمیم برهم زننده روال دایمی و نقض صریح مقررات بین‌المللی است. جهانی از آشوب و زورگویی را بنا می‌گذارد و مخالفت آشکار با اصول سازمان ملل متحد برای حفظ امنیت و ثبات در جهان است.
الاهرام نوشت، براساس همین منطق، دولت مصر موضع ثابت خود را در به رسمیت شناختن جولان بعنوان یک منطقه عربی اشغال شده طبق
وزیر امور خارجه روسیه نیزاعلام کرد: تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر جولان نشانه بی‌بند وباری دولتمردان آمریکا است. سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در آنتالیا گفت: من این تصمیم (درباره جولان) را نمایش هدفمندانه و عمدی بی‌بندوباری ازسوی آمریکا می‌دانم.
وی ادامه داد: این گونه نمایش بی‌بندوباری در کنار تهدیدها، اولتیماتوم‌ها و تحریم‌ها مجموعه ابزاری است که آمریکا در عرصه سیاست خارجی بکار می‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
کلید حل مشکلات اقتصادی توسعه تولید ملی است رهبر انقلاب اسلامی سال 1398 را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند؛ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم: به مسئولان تاکید کرده‌ام کار اصلی، بازسازی ویرانی‌های سیل است هیات دولت با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به سیل‌زدگان موافقت کرد نامه دیوان بین‌المللی دادگستری به آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران محکومیت جهانی تصمیم صهیونیستی ترامپ درباره جولان سوریه مزدوران عربستان و امارات پایتخت لیبی را به محاصره درآوردند با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام مروی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد درس‌های سیل نوروز 98 واکنش ظریف به اظهارات وزیرامورخارجه آمریکا مردم ایران در تلاشی هماهنگ با نهادها بر مصائب طبیعی چیره خواهند شد دکتر روحانی در دیدار جمعی از وزرا، مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس: اقدام آمریکا در جلوگیری از ورود کمک‌های بین‌المللی به آسیب دیدگان از سیل، جنایت بی‌سابقه است دکتر روحانی طی تماس‌های تلفنی جداگانه، سال نو را به مراجع عظام تقلید تبریک گفت در جلساتی جداگانه و در حضور دکتر روحانی؛ عملکرد سال گذشته و برنامه‌های سال جدید 5 وزارتخانه بررسی شد معاون حقوقی رئیس جمهور: اوراق 6/1 میلیارد دلاری ایران در دادگاه لوکزامبورگ رفع توقیف شد مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد همسان‌سازی حقوق، مطالبه بحق بازنشستگان با تصویب هیات وزیران وزارت خارجه مجاز به معاف کردن اتباع عراقی از پرداخت روادید شد