سفیر ایتالیا در ایران در گفت‌وگو با «ابتکار» از تعاملات فرهنگی دو کشور می‌گوید داوینچی در راه تهران

فاطمه امین‌الرعایا
تعامل‌های فرهنگی یکی از راه‌های متداول آشنایی فرهنگ‌های کشورهای گوناگون با یکدیگر است. در همین راستا چندی است که تقریبا همزمان با روز طراحی ایتالیا، در ایران هم برنامه‌های مرتبطی البته با موضوعات متفاوت برگزار می‌شود. سومین دوره روز طراحی ایتالیا، سال گذشته با موضوع «طراحی و شهرهای آینده» برگزار شد. به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران که مشروح آن را می‌خوانید.
20 مارس از سوی وزارت خارجه ایتالیا به عنوان روز طراحی ایتالیا نام‌گذاری شده است اما در کشور ما به دلیل نزدیکی این روز با ایام نوروز، برنامه‌های مرتبط با این رویداد زودتر برگزار می‌شود. 11 و 12 اسفند ماه (2 و 3 مارس) برنامه‌هایی در پایتخت در قالب سومین دوره روز طراحی ایتالیایی (Italia- Desig- Day – IDD) در تهران توسط سفارت این کشور حول موضوع امسال روز طراحی ایتالیایی یعنی «طراحی و شهرهای آینده» برگزار شد.
در این دوره هم مانند دوره گذشته «سفیر» طراحی ایتالیا در ایران، جووانی اوتونللو، مدیر هنری موسسه اروپایی دیزاین (IED) برای دومین سال پیاپی در تهران حضور پیدا کرد. در روز ۲ مارس (۱۱ اسفند) سمیناری تحت عنوان « Sprout‌The Workshop» خطاب به دانشجویان، کارآفرینان جوان و متخصصان این حوزه برگزار شد. سخنرانان این سمینار، دو معمار ایتالیایی به نام‌های مائوریتزیو سرنا و لاورئانو مون، بنیانگذاران استودیو Sprouبودند. این دو سخنران یک روش خلاقانه بر پایه تحلیل تکامل اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیک به منظور اتخاذ استراتژی‌های ورود به بازار در حوزه‌های مختلف طراحی را به حاضران در سمینار ارائه دادند.


صبح روز 12 اسفند (۳ مارس) سفیر ایتالیا در تهران، کنچاتوری، میزگردی را که به‌ طور کامل به موضوع «طراحی و شهرهای آینده» اختصاص داده شده بود، افتتاح کرد. این میزگرد با همکاری استودیو مشاوره و معماری دیبان بین‌الملل برگزار شد. علاوه بر اوتونللو، سخنرانان ایتالیایی این میزگرد والتر ماریوتی، مدیر مسئول مجله Domusو فرانچسکو فرزا، یکی از بنیانگذاران شرکت معماری Piuarch میلان بودند. نمایندگان برخی از معتبرترین شرکت‌های معماری ایران و همچنین نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در این میزگرد شرکت کردند. مطالب ارائه شده در این میزگرد و مباحثه پایانی آن به بررسی موضوعات و مشکلات مشترک اختصاص داده شدند. همچنین این میزگرد فرصتی بود برای شرکت‌کنندگان جهت به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، بررسی همکاری‌ها درباره موضوعات روز (پایداری زیست‌محیطی، رویکرد انسانی، نقش نسل‌های جوان) و بحث درباره پروژه‌های مشترک آتی.
همچنین در عصر همین روز، جووانی اوتونللو کنفرانسی را با موضوع «طراحی و شهرهای آینده» در دانشکده معماری دانشگاه تهران برگزار کرد. در این برنامه بیش از 400 دانشجو شرکت کردند.
در همین راستا گفت‌وگوی کوتاه «ابتکار» را با مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران می‌خوانید.
حجم همکاری‌های دوجانبه ‌بین ایران و ایتالیا در سال‌های اخیر چه مقدار بوده است؟
بدون شک تحریم‌ها و عواقب آن در میزان روابط تجاری تاثیرگذار بوده‌اند اما ایتالیا از پتانسیل‌های بازار ایران و فرصت‌ها و نقاط قوت اقتصاد آن آگاه است. اقتصادی که علاوه بر تکیه بر منابع انرژی، همچنان به توسعه یک بافت صنعتی مدرن ادامه می‌دهد. فناوری‌های جدید، کشاورزی، گردشگری و انرژی‌های تجدیدپذیر حوزه‌هایی هستند که فرصت‌های فراوان همکاری با سیستم تولیدی ایتالیا و شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور که امروزه بیش از هر زمان دیگر سعی در بین‌المللی شدن دارند، ایجاد می‌کنند.
در سال ۲۰۱۸ نیز ایتالیا همچنان مقام اول بین کشورهای اروپایی را از حیث روابط تجاری با ایران حفظ کرد و در این سال تنها در حوزه حجم صادرات پس از آلمان در مقام دوم قرار گرفت. با استفاده از سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی آژانس تجارت خارجی ایتالیا، ICE، شرکت‌های ایتالیایی به حضور خود در مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در تهران و سه شهر دیگر بزرگ ایران ادامه دادند. در برنامه سال ۲۰۱۹ حضور دسته‌جمعی شرکت‌های ایتالیایی در برخی از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی، همچون نمایشگاه نفت و گاز امسال که در اول ماه مه گشایش خواهد یافت، پیش‌بینی شده‌اند. همچنین در همکاری با اتحادیه‌های بزرگ ایرانی سعی در ایجاد مراکز تکنولوژیک در حوزه‌های تولیدی خاص که منافع دو طرف را تامین می‌کنند، داریم. در این بین همچنان شاهد علاقه‌مندی و مشارکت شرکت‌ها و افراد ایرانی در مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی که در شهرهای ایتالیا برگزار می‌شوند، هستیم.
واضح است که موانع ایجاد شده به واسطه روند اخیر هشداری برای شرکت‌ها بوده و تا حدی عواقب منفی نیز داشته‌اند. بانک‌ها و موسسات اعتباری که باید از فعالیت‌های تجاری حمایت کنند با محدودیت‌ها و پیچیدگی‌های بسیار مواجه شده و مجبور به در نظر گرفتن فعالیت‌های مجاز و رعایت قوانین موجود هستند.
فعالیت‌های اصلی که در سال ۲۰۱۹ با حمایت و هماهنگی سفارت صورت می‌پذیرند کدام هستند؟
روز طراحی ایتالیا که سومین دوره آن به تازگی برگزار شد، اولین رویداد «مکمل» سال2019 بود؛ به این معنی که رویدادی است که علاوه بر اهمیت اقتصادی و تجاری، دارای بار فرهنگی نیز است. این رویداد فرصتی بود برای شرکت‌کنندگان جهت به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، بررسی همکاری‌ها درباره موضوعات روز (پایداری زیست‌محیطی، رویکرد انسانی، نقش نسل‌های جوان) و بحث درباره پروژه‌های مشترک آتی. پاسخ مثبت نسل جوان و مشارکت فعال دانشجویان و نظرات آن‌ها درباره محتوای سمینارهای برگزارشده با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی برای من دارای ارزش بسیار بالایی است. ایتالیا یکی از مقصدهای پرمتقاضی برای بسیاری از دانشجویان ایرانی است که تصمیم به شروع یا ادامه تحصیل در خارج از ایران می‌گیرند. دانشکده‌های علوم انسانی، هنر و معماری و پلی‌تکنیک‌های ایتالیا مقصدهای مورد علاقه دانشجویان ایرانی هستند و گواه این امر تعداد بسیار بالای روادید دانشجویی (حدود ۲۰۰۰ روادید) است که طی سال گذشته توسط کنسولگری ایتالیا برای دانشجویان ایرانی متقاضی صادر شد. البته این تعداد هنوز از حداکثر پتانسیل موجود کمتر بوده و آرزو دارم که در آینده افزایش پیدا کند.
رویداد بعدی روز تحقیق ایتالیا در جهان است. برنامه‌های امسال برای تاریخ ۱۴ و ۱۵ آوریل پیش‌بینی شده و موضوع آن بزرگداشت پانصدمین سال درگذشت لئوناردو داوینچی، یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان و دانشمندان تاریخ ایتالیا است. طی این رویداد یک کنفرانس با عنوان «نبوغ لئوناردو داوینچی؛ تاثیر منابع جدید در کشف آثار او» با همکاری موزه علم و فناوری تهران برگزار خواهد شد. همچنین یک روز به همکاری در حوزه پزشکی و علمی با کمک وزارت بهداشت ایران، دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان برخی از معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا اختصاص خواهد یافت. در ادامه، امسال نیز فعالیت‌های هفته زبان ایتالیایی و چهارمین دوره هفته آشپزی ایتالیایی در پاییز برگزار خواهند شد. در بین فعالیت‌های پرشمار فرهنگی، به برنامه سینمایی «انجام سینما» و برنامه «روز معاصر» که به هنر اختصاص دارند، اشاره می‌کنم.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 100 درصدی بدفزارهای گوگل‌پلی در 2018 محمدعلی وکیلی درناامیدی بسی امیداست محمدجواد ظریف اعلام کرد که اروپایی‌ها را در قبال انجام تعهدات‌شان تحت فشار قرار خواهیم داد وقوع سیلاب در چند استان کشور، نوروز ایرانی‌ها را تلخ کرد سین مثل سیل معاون اول رئیس‌جمهوری: گلایه‌ها را باید برای بعد از بحران گذاشت سیل چه تبعات و چه مزایایی برای محیط زیست ایران داشت؟ آن روی سین هشتم «ابتکار» از اولویت‌بندی‌های جدید مجلس برای سال 98 گزارش می‌دهد تغییر اولویت‌های بهارستان پس از سیل جمشید مشایخی درگذشت جای خالی‌کمال‌الملک سینما سفیر ایتالیا در ایران در گفت‌وگو با «ابتکار» از تعاملات فرهنگی دو کشور می‌گوید داوینچی در راه تهران عربستان، آمریکا را به کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی تهدید کرد اختلاف در اردوی رفقا در ادامه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سردار سلیمانی به مدت یک‌ماه به مناطق سیل‌زده می‌رود بیانیه ظریف در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد سیل اخیر در ایران