«ابتکار» از اولویت‌بندی‌های جدید مجلس برای سال 98 گزارش می‌دهد تغییر اولویت‌های بهارستان پس از سیل

معصومه معظمی
در روزهای پایانی سالی که با همه مشکلات و فشارهای اقتصادی و تحریمی و... به پایان می‌رسید و همه خودشان را برای ورود به سالی که کارشناسان و مسئولان کشور از نظر اقتصادی آن را سخت دانسته‌اند، آماده می‌کردند، نمایندگان مجلس به این فکر می‌کردند که برای کاهش آثار تورمی سال جدید به دلیل تحریم‌ها و جنگ اقتصادی ظالمانه ایالات متحده علیه مردم ایران، باید اولویت مجلس را توجه به وضعیت معیشتی مردم قرار دهند. ولی رفته رفته با شروع بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌های شمالی کشور ازجمله گلستان و پس از آن ورود سامانه‌های بارشی جدید و فراگیر شدن سیل در استان‌های شیراز، لرستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و... و ادامه‌دار شدن این وضعیت، نمایندگان مجلس و دولت متوجه شدند که اولویت بهارستان و پاستور در سال جدید تغییر کرده و باید پیش از هر چیز دیگر به بازسازی زیرساخت‌هایی بپردازند که در سیل اخیر در برخی استان‌ها به طور کلی تخریب شده‌اند.
برخی نمایندگان مجلس پیش از این در گفت‌وگوهای مختلف، باتوجه به مشکلات اقتصادی و افزایش فشارها و تورم افسارگسیخته ناشی از نوسان نرخ ارز، طلا، مسکن، خودرو و... به دنبال فراهم کردم شرایط و آرامش نسبی زندگی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه در سال 98 بودند. به گفته خودشان توجه به معیشت بخشی از اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه اولویت اصلی دولت و مجلس در سال جدید بود. حتی فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 و نماینده مردم تهران در خانه‌ملت در‌این‌باره از تشکیل کمیته ویژه ساماندهی یارانه، سوخت، ارز و کالاهای اساسی در فراکسیون امید مجلس خبر داده بود.
این عضو کمیسیون فرهنگی، اولویت مجلس در سال 98 را اینطورعنوان کرده بود:‌ «اولویت و هدف اصلی مجلس در سال 98 بر معیشت مردم متمرکز خواهد بود و ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا در این حیطه به مطالبات مردم رسیدگی کنیم.» او همچنین تاکید کرده بود: «امیدواریم در سال 98 با تمرکز بر اهداف این کمیته بتوانیم اقدامات مثمرثمری را انجام دهیم و بتوانیم با همکاری کمیسیون بودجه پیشنهادات خوبی را در این کمیته جمع‎آوری کنیم و در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار دهیم.» نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین «طرح نظارت بر عملکرد صدا و سیما با قید فوریت» را از دیگر اولویت‏‎های مجلس در سال آینده دانسته و گفته بود: «بعد از اتمام طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، طرح نظارت بر عملکرد صدا و سیما در دستور کار نمایندگان قرار دارد که قطعا این طرح یکی از مهم‌ترین موضوعات مجلس در سال آینده است.»


بازسازی زیرساخت‌‌های استان‌های سیل‌زده در اولویت برنامه دولت و مجلس باشد
این در حالی است که سیل چند روز گذشته همه زیرساخت‌های استان‌های لرستان و خوزستان و بخش اعظمی از زیرساخت‌های استان گلستان را تخریب کرده و با خود برده است و قطعا در این صورت اولویت‌های دولت و مجلس به طور کلی دچار تغییرات بنیادی شده است. درباره اولویت‌های مجلس در سال 98، «ابتکار» با برخی نمایندگان ازجمله احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس و محمدرضا ملکشاهی، نماینده مردم خرم‌آباد و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت‌وگویی انجام داده است. آنها به طور مشترک توجه ویژه دولت و مجلس به مناطق سیل‌زده را خواستار شدند.
محمدرضا ملکشاهی درباره اولویت مجلس در سال 98 به «ابتکار» گفت: «در شرایطی که بخش اعظمی از کشور بر اثر سیل خسارت دیده است و زیرساخت‌ها تخریب شده و از بین رفته‌اند، باید اولویت مجلس و دولت در این شرایط ساماندهی مردم سیل‌زده و پرداختن به ساخت ابنیه‌ها و اماکنی که تخریب شده‌اند باشد.»
احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم توجه به مردم مناطق سیل‌زده را از اولویت‌های مجلس و دولت در سال جدید دانست و به «ابتکار» گفت: «باتوجه به بحران سیل که از اواخر سال 97 در استان‌های شمالی کشور به وجود آمد و با شروع سال 98 هم در برخی استان‌های غربی و جنوبی و مرکزی کشور فراگیر شده است، مدیریت و ساماندهی وضعیت مردمی که در این شرایط خسارت دیده‌اند و همچنین پیشگیری از موارد مشابه در استان‌های دیگر باید در اولویت مهم مجلس و دولت قرار بگیرد.»
ملکشاهی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم با تاکید بر اینکه «در سیل‌های اخیر حتما خسارت بالایی متحمل شده‌ایم» به «ابتکار» گفت: «توجه به مسکن سیل‌زدگان باید در اولویت بنیاد مسکن باشد همچنین وزارت راه و شهرسازی باید ساخت پل‌های این مناطق را در اولویت کاری خود قرار دهد.»
نماینده مردم خرم‌آباد در خانه‌ملت در ادامه اظهارات خود، اصلاح همه زیرساخت‌های تخریب شده در کنار رودخانه‌ها را اولویت‌ مهم دیگر مسئولان در سال 98 دانست.
خدمات فنی و مهندسی ما استاندار نیستند!
او همچنین تاکید کرد:‌ «استانداردسازی‌های فنی مهندسی ازجمله مهم‌ترین اولویت‌ها در سال جدید است و این سیل به خوبی نشان داد که خدمات فنی و مهندسی ما استاندارد نیستند و حتی پل‌هایی که حدود یک سال از عمرشان گذشته است هم به دلیل این ضعف، در سیل اخیر از بین رفته‌اند.»
ملکشاهی، نماینده مردم سیل‌زده خرم‌آباد در مجلس با اشاره به «تخریب پل بزرگ و ترانزیتی بین الیگودرز و نورآباد» که تنها یک سال از عمر ساخت آن می‌گذرد، ولی به دلیل استاندارد نبودن خدمات فنی و مهندسی در این سیل تخریب شده است، خاطرنشان کرد: «این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در اولویت قرار بگیرد. ضمن اینکه نظام‌مند کردن مدیریت بحران هم نکته مهمی است که به آن توجه جدی نشده است.»
مدیریت بحران کشور ناکارآمد است
ملکشاهی مدیریت بحران کشور را ناکارآمد دانست و تصریح کرد: «در سیل اخیر دیدیم سازمان مدیریت بحران کشور کارآمدی ندارد و ضعیف است. باتوجه به اینکه در کشور زلزله و سیل زیاد داشته‌ایم و البته خرابی‌های زیادی بر اثر بلایای طبیعی برسر مردم آمده است، ولی هنوز هم در مدیریت بحران موفق نیستیم و در شرایط بحرانی گوناگون مدیریت بحران ما غافلگیر می‌شود.»
احمد مازنی، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» توجه به معیشت و شرایط اقتصادی مردم و تقویت مراودات بین‌المللی و همچنین توجه به مردم مناطق سیل‌زده را از اولویت‌های مجلس و همچنین دولت در سال 98 دانست.
ایجاد توازن در مراودات بین‌المللی کشور اولویت سال 98
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: «مهم‌ترین اولویت کشور در سال جدید، ایجاد توازن در روابط بین‌الملل و ارتباط بیشتر و دقیق‌تر با کشورهای همسایه و کشورهای شرقی مثل هند و چین و استفاده از ظرفیت این کشورها برای شکستن تحریم‌ها است.»
مازنی همچنین تعامل منطقی با سایر کشورها بر اساس اصل «حکمت، عزت و مصلحت» را از دیگر اولویت‌های مسئولان در سال جدید دانست و افزود:‌ «علاوه بر توجه به اصل سه گانه «حکمت، عزت و مصلحت»، اولویت بعدی هم باید ساماندهی نظام انتخابات باشد.»
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تصریح کرد: «باتوجه به اینکه اسفند سال جاری انتخابات مجلس یازدهم را پیش رو داریم و دو سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری در راه است، باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته درباره انتخابات 40 سال گذشته تاکنون، به نظر می‌رسد نظام انتخابات ما طی این سال‌ها معیوب است و باید ساماندهی و اصلاح شود.» او افزود: «این ضعف و ایراد در انتخابات گوناگون بر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اثر می‌گذارد، پس لازم است که اصلاح شود.»
رونق تولید زمینه اشتغال و رفع بیکاری
ملکشاهی، نماینده مردم خرم‌آباد در خانه ملت هم در ادامه اظهاراتش «بحث معیشت مردم، اقتصاد و اشتغال» را از دیگر اولویت‌های مسئولان به ویژه نمایندگان در سال 98 دانست. این نماینده اصولگرای مجلس دهم توجه به رونق تولید را باتوجه به اظهارات رهبری، اولویت دیگر مسئولان در سال 98 دانست و به «ابتکار» گفت: «همانطور که رهبری گفتند در سال جدید رونق تولید باید در اولویت قرار بگیرد. اگر تولید را رونق دادیم، اشتغال ایجاد می‌شود و موفق می‌شویم اقتصاد را احیا کنیم.»
عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین به عنوان اولویت دیگر توجه به «خصوصی‌سازی و زمینه واگذاری اقتصاد به مردم» را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و گفت: «باید اجازه دهیم مردم تولید را رونق دهند تا مشکلات متعدد اقتصادی و اشتغال و بیکاری و ... رفع شود.»
حالا باید منتظر بود و دید باتوجه به تورم و افزایش قیمت‌ها در شرایط تحریمی سال جدید و کسری بودجه 98 به دلیل کاهش فروش نفت و... سیل اخیر تا چه میزان خسارت جدید به استان‌های مختلف وارد کرده است و دولت و مجلس برای جبران خسارات وارده در شرایط جنگ اقتصادی به چه شکلی عمل خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 100 درصدی بدفزارهای گوگل‌پلی در 2018 محمدعلی وکیلی درناامیدی بسی امیداست محمدجواد ظریف اعلام کرد که اروپایی‌ها را در قبال انجام تعهدات‌شان تحت فشار قرار خواهیم داد وقوع سیلاب در چند استان کشور، نوروز ایرانی‌ها را تلخ کرد سین مثل سیل معاون اول رئیس‌جمهوری: گلایه‌ها را باید برای بعد از بحران گذاشت سیل چه تبعات و چه مزایایی برای محیط زیست ایران داشت؟ آن روی سین هشتم «ابتکار» از اولویت‌بندی‌های جدید مجلس برای سال 98 گزارش می‌دهد تغییر اولویت‌های بهارستان پس از سیل جمشید مشایخی درگذشت جای خالی‌کمال‌الملک سینما سفیر ایتالیا در ایران در گفت‌وگو با «ابتکار» از تعاملات فرهنگی دو کشور می‌گوید داوینچی در راه تهران عربستان، آمریکا را به کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی تهدید کرد اختلاف در اردوی رفقا در ادامه کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سردار سلیمانی به مدت یک‌ماه به مناطق سیل‌زده می‌رود بیانیه ظریف در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد سیل اخیر در ایران