کمال‌الملک سینما نقش آخر را کشید

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پیکر مرحوم جمشید مشایخی که چند روز پیش در ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت، امروز ساعت ۹:۳۰ از محوطه تالار وحدت تشییع می‌شود. آیا این بار در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمشید مشایخی نیز برخی هنرمندان احترام مراسم را با سخنان بی‌ربط و خارج از عرف خواهند شکست؟
روز‌های پایانی اسفند ۹۷ مصادف شد با درگذشت ناگهانی خشایار الوند نویسنده آثار طنز تلویزیونی و مراسم تشییع آن مرحوم که تحت‌الشعاع سخنان عجیب کیومرث پوراحمد قرار گرفت؛ اتفاق مشابهی که سال گذشته از سوی رضا کیانیان ولی این بار در مراسم تشییع مرحوم سیدضیاء الدین دری رقم خورد.
هر دوی این سینماگران در جریان فضایی که انقلاب اسلامی مهیا کرد به ویژه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ توانستند پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند و به احتمال بسیار زیاد اگر انقلاب نمی‌شد در فضای ناسالم و مافیایی سینمای پیش از انقلاب زمینه رشد برای ایشان رقم نمی‌خورد، با این حال آن‌ها اخیراً و در دوره افول هنری خود مواضعی طلبکارانه درباره انقلاب اتخاذ کردند و تریبون مراسم تشییع هنرمندان را که اساساً باید به تسلی دادن بازماندگان این افراد اختصاص یابد برای طرح مباحث بی‌ربط اختصاص دادند. رضا کیانیان عنوان کرد که در این ۴۰ سال یک روز خوش ندیده و کیومرث پوراحمد نیز مطرح کرد در این ۴۰ سال کدام روز برای ما روز خوبی بوده است. این سخنان از این نظر عجیب بود که این سینماگران همه موفقیت‌ها و جوایز متعدد هنری‌شان را در دوره انقلاب اسلامی به چشم دیده‌اند و همواره نیز مورد احترام بوده‌اند، اما باید امیدوار بود در مراسم تشییع مرحوم جمشید مشایخی شاهد تکرار اینگونه اظهار نظرات مغایر با عرف چنین مراسماتی نباشیم و با توجه به بلایای طبیعی که این روز‌ها بخشی از هموطنانمان با آن دست به گریبان هستند، سخنانی مثبت و امیدوار کننده بشنویم.
اما درباره جزئیات مراسم تشییع، تدفین و ترحیم بازیگر پیشکسوت سینمای ایران از سوی ستاد بدرقه با پیکر آن مرحوم اطلاعیه‌ای صادر شد که طبق آن، جمشید مشایخی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام خواهد گرفت. «هنرمندان عزیز و هنردوستان گرامی، همانگونه که مطلع هستید، کمال‌الملک هنر ایران از میان ما پر کشید و به سوی معبود شتافت، اما اخلاق و منش پهلوانی او در خاطر همه ایرانیان هنردوست نقشی ماندگار است. فقدان جبران‌ناپذیر این هنرمند را خدمت جامعه هنری و عموم مردم ایران تسلیت می‌گوییم. ستاد برگزاری مراسم بدرقه با پیکر ایشان، متشکل از خانه تئاتر، خانه سینما، اداره کل هنر‌های نمایشی، سازمان سینمایی، شهرداری تهران، پلیس راهور تهران و بنیاد رودکی ضمن دعوت از هنرمندان و هنردوستان کشور برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم، موارد زیر را به اطلاع می‌رساند: مراسم تشییع پیکر استاد جمشید مشایخی، ساعت ۹:۳۰ روز شنبه ۱۷فروردین ۹۸ (امروز) از محوطه تالار وحدت انجام خواهد شد و مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد در محل تشییع انجام خواهد شد. جهت سهولت آمد و شد خیابان استاد شهریار، حد فاصل خیابان خارک تا خیابان حافظ از ساعت ۸ تا پایان مراسم برای وسایل نقلیه مسدود خواهد بود. در این مراسم تعدادی از هنرمندان پیشکسوت سخنان کوتاهی در رابطه با استاد مشایخی ایراد خواهند کرد. تعداد مکفی اتوبوس جهت آمد و رفت به بهشت زهرا برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است. پیکر استاد جمشید مشایخی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد. مراسم ترحیم زنده‌یاد جمشید مشایخی روز سه شنبه۲۰فروردین ماه ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب، واقع در میدان صنعت، خیابان فرحزادی برگزار خواهد شد.
در کارنامه هنری مرحوم جمشید مشایخی آثاری، چون «کمال‌الملک» در همین نقش و نیز نقش رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزار دستان» و همچنین فیلم گل‌های داوودی را می‌توان نام برد که برای آن برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد.