«سین هشتم: سیل»؛ میهمان ناخوانده نوروز!

رئیس اورژانس کشور آخرین آمار تلفات سیل اخیر را 70 جان‌باخته و 791 مصدوم اعلام کرد و گفت: از این تعداد 45 نفر در کل کشور، مجروح بستری داریم.پیرحسین کولیوند روز جمعه گذشته در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: چهارمین تیم عملیات ویژه اورژانس را از تهران به شهرهای «پل دختر» و «معمولان» اعزام کردیم و به همراه این تیم، خودروهای آمبولانس، خودروهای عملیاتی، پزشک طب اورژانس و 40 نفر از فوریت‌های پزشکی نیز روانه این مناطق شده‌اند.وی با بیان اینکه از نظر بهداشت و درمان در این شهرها شرایط خوبی حاکم است و کمبود تجهیزات نداریم، افزود: یک بیمارستان سیار مدرن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پل دختر نصب شده، بیمارستان اورژانس نیز فعال است و مشکل خاصی از نظر امکانات و پذیرش بیماران ندارد.
رییس اورژانس کشور با توضیح اینکه دسترسی زمینی نیز به شهر معمولان باز شده است، گفت: آمار تمام افراد پر خطر را در این شهرستان شناسایی کردیم، می‌دانیم که در کدام روستا و محله فرد دیابتی، با فشار خون بالا یا ناراحتی قلبی و خانم باردار پر خطر وجود دارد. کولیوند ادامه داد: با توجه به اینکه از راه زمینی دسترسی به این مناطق وجود ندارد از راه اورژانس هوایی به مراکز اصلی خویش در خرم آباد توانستیم تجهیزات و تیم‌های واکنش سریع را اعزام کنیم.
وی با اشاره به اینکه مسائل بهداشتی نیز تحت کنترل اورژانس کشور است، تصریح کرد: وقوع سیل، مخاطراتی همچون شیوع بیماری‌های واگیر و عفونی را با خود به همراه می‌آورد بنابراین تیم‌های ما در تمام مناطق پخش شده‌اند تا در حد توان خود از بروز اینگونه مخاطرات جلوگیری کنند. 
رییس اورژانس کشور یادآور شد: از ابتدای شروع سیل در کل مناطق آسیب دیده چه در شمال و نیز جنوب کشور هیچگونه بیماری واگیرداری مشاهده نشده است.کولیوند در پایان به اهمیت بسیار زیاد حضور تیم‌های روانشناسی در مناطق آسیب دیده از سیل اشاره کرد و گفت: برای بالا بردن سطح تاب آوری جوامع درگیر حادثه، تیم‌های روانپزشکی و روانشناسی را به این مناطق فرستادیم، اکنون این تیم‌ها محله به محله کار خود را به دقت انجام می‌دهند و برنامه‌های مفصلی برای کودکان، نوجوانان و میانسالان اجرا می‌کنند. در چند روز گذشته بسیاری از استانهای کشور از جمله گلستان، خوزستان، لرستان، شیراز و مناطق دیگر با سیل روبرو شده اند که آسیب بسیاری به زیرساختها و ساکنان شهرها و روستاها وارد شد و تلفات سنگینی را برای این استانها به بار آورده است.


تخریب ۴۰۰۰ واحد مسکونی
 مددجویان بهزیستی در سیل
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سیلاب ۴۰۰۰ واحد مسکونی مددجویان این سازمان را در کشور تخریب کرد.دکتر وحید قبادی دانا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بازدیدی که از مناطق سیل‌زده استان لرستان داشتیم، متاسفانه خسارات ناشی از وقوع سیل بسیار زیاد است و لجن و گل و لای وارد منازل مسکونی و مغازه‌های مردم شده است.وی ادامه داد: این سیلاب زندگی مردم را نابود و آنان را بی‌خانمان کرده است.رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در تامین اقلام مورد نیاز مردم مشکلی نداریم، اما در نحوه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم.قبادی دانا افزود: سیلاب ۴۰۰۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی را در کشور تخریب کرد و ۱۴ هزار واحد مسکونی نیز دچار آسیب شدند.
10 روستای شوش در محاصره سیل
امدادرسانی به مناطق سیل‌زده خوزستان شتاب بیشتری گرفته است زیرا سیلاب استان‌های شمالی خوزستان نزدیک است و این امر باعث شده دستور تخلیه برخی مناطقی که در محاصره سیل قرار گرفته‌اند، صادر شود.در روستای بامدژ حدود ۳۰۰ نفر زندگی می‌کنند که پس از به زیرآب رفتن روستا، اهالی روستا در واگن‌های قطار شرکت راه آهن زندگی خود را می‌گذرانند که به دلیل نبود خوراک مناسب، وسایل گرمایشی، بهداشتی و نظافتی زندگی برای اهالی روستای بامدژ در واگن‌های قطار به سختی می‌گذرد.  سعید رسولی مدیرعامل راه آهن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اهمیت امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان و لرستان، جلسات متعددی در مجموعه راه آهن برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شده است. با توجه به این‌که 4 قطار در اندیمشک وجود دارد، تصمیم بر این شد که سه قطار به مقصد تهران و یک قطار به مقصد مشهد مقدس حرکت کنند.
پس زدگی فاضلاب در بیش از 50 نقطه شهر اهواز
رئیس شورای شهر اهواز با بیان این‌که در بیش از 50 نقطه شهر پس زدگی فاضلاب وجود دارد، گفت: شرکت آب و فاضلاب از وظایف ذاتی خود شانه خالی می‌کند. عبدالزهرا سنواتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت پس زدگی فاضلاب در اهواز اظهار کرد: وضعیت شهر اهواز از نظر سیلاب در حالت مناسبی است و همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند، اما شرکت آبفا از وظایف ذاتی خود شانه خالی می‌کند. رئیس شورای شهر اهوازادامه داد: شرکت فاضلاب ادعا می‌کند که این فاضلاب‌ها آب ناشی از طغیان رودخانه است در حالی که فاضلاب است.  
در دشت آزادگان بیشتر زمین‌های کشاورزی آسیب دیده‌اند
فرماندار دشت آزادگان گفت: در پی سیل‌های اخیر، بیشتر زمین‌های کشاورزی آسیب دیده اند و مناطق مسکونی دچار آسیب نشده‌اند. به گزارش ایسنا، غلامعباس هزاریان در خصوص اقدامات لازم برای کنترل سیل در این منطقه و هم‌چنین ساماندهی خانواده‌هایی که دچار آسیب شده‌اند، اظهار کرد: دو ماه است که در بحث سیل بندهای دشت آزادگان در حال کار هستیم و با توجه به این‌که سیل بندها باید مستحکم شوند، این کار به ویژه در شهر سوسنگرد در حال انجام است. فرماندار دشت آزادگان در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که دشت آزادگان و سوسنگرد در مسیر پایین دست رودخانه کارون هستند، آیا مشخص شده که در حال حاضر چه مناطقی زیر آب رفته‌اند؟ عنوان کرد: با توجه به این‌که رهاسازی آب و پخش آب را داشتیم اکنون اراضی کشاورزی زیر آب رفته‌اند و در حال بررسی تعداد زمین‌هایی هستیم که به زیر آب می‌روند.
ورود دو محموله
 اقلام امدادی هلال احمر به اهواز
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از ورود دو محموله 50 و 20 تنی اقلام امدادی این جمعیت به اهواز توسط دو هواپیمای ارتش جمهوری اسلامی در سه روز گذشته خبر داد. علی خدادادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این محموله‌ها شامل یک هزار چادر امدادی، یک هزار جفت چکمه، مواد شوینده، کنسروجات و نان است. 
فرماندار شوش گفت: تاکنون چهار پنج روستای شهرستان به زیر آب رفته‌اند و ۱۰ روستا در محاصره سیل و آبگرفتگی هستند. به گزارش ایسنا، عدنان غزی در خصوص وضعیت شهرستان شوش و روستاهای آن در پی سیل اخیر، اظهار کرد: با توجه به سیلابی که در شهرستان شوش داشتیم و هم‌چنین افزایش دبی رودخانه‌های کرخه و دز، در حوضه دز نزدیک به چهار پنچ روستای شوش به زیر آب رفتند و 10 روستا نیز در محاصره سیل و آب گرفتگی هستند. وی افزود: در حوضه کرخه مشکلات ما با توجه به افزایش دبی رودخانه بیشتر از شاوور است. غزی گفت: هم‌چنین سطح سیل بند سیدعباس که نزدیک به جاده ترانزیتی (اهواز - تهران) است، شکسته شده و اکنون آب در کنار جاده ترانزیتی است. البته عزیزان ما در حوزه راهداری و بخشداری و سایر ارگان‌ها بسیج شده اند تا مشکل حل شود. انتظار داریم ادارات و به ویژه نهادهای خدمات رسان همکاری بیشتری با ما داشته باشند. فرماندار شوش ادامه داد: جاده اهواز به شوش دچار آبگرفتگی نشده است ولی اگر آب افزایش پیدا کند، با مشکل مواجه می‌شویم. انتظار ما از مردم و به ویژه روستاهای اطراف این است که بگذارند که عزیزانی که نظر کارشناسی دارند، کار خود را انجام دهند و در کنار آنها باشند. ضمن این‌که از همراهی مردم صبور و فهیم شوش بابت همراهی‌شان تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم به توصیه‌ها و هشدارهایی که داده می‌شود، توجه کنند تا با مشکل مواجه نشوند. وی گفت: انتظار داریم وقتی دستور تخلیه روستاهایی را می‌دهیم با توجه به این‌که در معرض سیلاب و آبگرفتگی هستند، مردم نیز محل‌های اعلام شده را تخلیه کنند. ضمن این‌که کمپ‌هایی برای اسکان اهالی تمام روستاها آماده شده است و هر روستایی که جابجا شود، اهالی در این محل‌ها اسکان داده می‌شوند. 
 فرماندار شوشتر از ورود سیلاب به برخی خیابان‌های شهرگوریه خبر داد.حسین پنبه‌دانه‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخرین وضعیت روستاهای شعیبیه شوشتر اظهار کرد: در حال حاضر 34 روستای غرب شعیبیه در حاشیه رودخانه دز در محاصره سیلاب هستند که منازل این روستاها از قبل تخلیه شده‌اند. وی تصریح کرد: با انفجار کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی جهت انحراف آب از شهر گوریه، آب به سمت مزارع نیشکر هدایت شد.فرماندار شوشتر گفت: در حال حاضر آب وارد برخی خیابان‌های شهر گورریه شده که برخی منازل این شهر با کمک نیروهای نظامی و امدادی تخلیه شدند. 
روند خدمت‌رسانی با بسیج همه امکانات ادامه دارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تاکنون دستور تخلیه هیچ شهری  را صادر نکرده‌ایم.به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تخلیه شهر سوسنگرد، اظهارکرد: تاکنون هیچ کدام از شهرهای استان خوزستان تخلیه نشده‌اند و دستور تخلیه نیز صادر نشده است.مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: البته برای برخی مناطق حاشیه رودخانه.های کرخه و دز آمادگی اعلام کردیم و تمهیداتی برای اسکان مردم این مناطق در اردوگاه‌های اضطراری اندیشیده شده و این آمادگی را داریم تا خانه‌هایی که نزدیک این مناطق حاشیه‌ای و در معرض خطر هستند، در صورتی که آب وارد خانه‌ها شود، تخلیه شوند.
سیل خوزستان نیازمند کمک ویژه 
در سطح ملی است
فرمانده مرزبانی ناجا در بازدید از مناطق سیل‌زده مرزی استان خوزستان، گفت: اقدامات خوبی در سطح مدیریت بحران استان انجام شده اما سیلابی که وارد منطقه شده، نیازمند کمک ویژه در سطح ملی است.به گزارش ایسنا، سردار قاسم رضایی در بازدید از مناطق سیل‌زده مرزی استان خوزستان، گفت: اقدامات خوبی در سطح مدیریت بحران استان انجام شده و با توجه به شرایط خاصی که بر استان حاکم است، سیلابی که وارد منطقه شده، نیازمند کمک ویژه در سطح ملی است.وی افزود: هجوم سیلاب استان لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به سمت خوزستان، فشار زیادی به استان وارد کرده؛ به نحوی که بخشی از شهرها و روستاها را گرفتار سیلاب کرده است.
در محورهای اصلی استان 
ممنوعیت تردد نداریم
رییس پلیس راه خوزستان گفت: در محورهای اصلی استان هیچ ممنوعیت و انسدادی نداریم و جاده‌ها باز و تردد در حال انجام است.به گزارش ایسنا، سرهنگ رضا دولتشاهی درخصوص وضعیت جاده‌های استان در پی سیل اخیر، اظهارکرد: باتوجه به زحماتی که دوستان در حوزه استانداری، سازمان برق و راهداری داشته‌اند، خدا را شکر در حوزه جاده‌ای در محورهای اصلی هیچ ممنوعیت و انسدادی نداریم و جاده‌ها باز هستند و تردد انجام می‌شود.
روزانه ۳۰ راه روستایی
 در لرستان بازگشایی می‌شود
معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از بازگشایی روزانه ۲۰ تا ۳۰ روستا خبر داد.به گزارش ایسنا، جمشیدی اظهار کرد: پلدختر از طریق پل زال از بن‌بست خارج شده، البته مسیر اصلی هنوز مسدود است.وی ادامه داد: راه موقتی به شهر معمولان را بازگشایی کردیم.معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان افزود: در مسیر پل کشکان محور جدیدی ایجاد کردیم و در حوزه راههای روستایی مشکل داریم و روزانه بین ٢٠تا٣٠راه روستایی را بازگشایی می‌کنیم.
هوای لرستان دوباره «اخطاری» شد
مدیرکل هواشناسی لرستان از ورود سامانه بارشی به استان خبر داد.به گزارش ایسنا، محمدناصر‌هاشمی اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی و پیرو اطلاعیه قبلی، با توجه به فعالیت سامانه بارشی بر روی جو منطقه از تا امشب، برای همه نقاط استان بارندگی همراه با رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید لحظه‌ای پیش بینی می‌شود. وی ادامه داد: بر طبق خروجی مدل‌های بارشی مقدار بارندگی سامانه مذکور در مناطق مختلف استان به طور متوسط بین 15 تا 35 میلی‌متر برآورد می‌شود.‌هاشمی با بیان این‌که چند نکته حائز اهمیت است، تصریح کرد: هر چند بارش‌های این سامانه در مقایسه با بارش‌های سامانه قبلی ضعیف‌تر است اما با توجه به بارش‌های گذشته و وقوع سیل اخیر در استان و نفوذ ناپذیری زمین و هم‌چنین از بین رفتن برخی زیرساخت‌ها، لازم است در خصوص آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و هم‌چنین خطرات ناشی از صاعقه و تگرگ تمهیدات لازم به عمل آید و آمادگی و مراقبت‌های لازم صورت پذیرد. 
شرایط بحرانی
 در ١٠ روستای منطقه رودبار
بخشدار کوهنانی از شرایط بحرانی در ١٠روستای منطقه رودبار خبرداد. به گزارش ایسنا، فرهادی اظهار کرد: سیل خسارات زیادی به کوهنانی وارد کرده است و خسارات اولیه ناشی از این سیل را برآورد کردیم.فرهادی گفت: تمام راههای دسترسی به این روستاها غرق آب شدند و در این منطقه شرایط بحرانی است و احساس خطر می‌کنیم.بخشدار کوهنانی افزود: تنها راه ارتباطی با این روستاها از طریق قایق است که هر روز ۵٠٠هزارتومان  به یک قایق پرداخت می‌کنیم تا بیماران را به مراکز درمانی انتقال دهیم.
۴۵۰ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل
 به دلفان است
فرماندار دلفان گفت:۴۵٠ میلیارد تومان براورد خسارت سیل این شهرستان است.به گزارش ایسنا، حشمت بهمنی با بیان این‌که وضعیت امدادرسانی به نحو مطلوب در شهرستان دلفان آغاز شده است، اظهار کرد: آب و برق و گاز وصل است، ۵٧٠٠واحد مسکونی و تجاری در شهرستان دلفان خسارت دیده است.وی با بیان این‌که از استان‌های دیگر تیم‌های ارزیاب برای برآورد خسارات به دلفان می‌آیند، تصریح کرد: ۶۵۳ رأس دام سبک و ۹۳ رأس دام سنگین تاکنون تلف شده است.
۲۶ روستای چگنی آب شرب ندارد
فرماندار چگنی گفت: ۶٢ روستای این شهرستان فاقد آب شرب است.به گزارش ایسنا، قدرت الله ترابی‌نژاد اظهار کرد: در حال حاضر سه روستای شهرستان چگنی فاقد گاز هستند.وی ادامه داد: آب شرب ١٩٠روستای شهرستان بر اثر سیلاب قطع شده بود که آب اکثر آنها وصل و تنها ۶٢ روستای این شهرستان فاقد آب شرب است. فرماندار چگنی گفت: در انتهای بخش شاهیوند به ابنیه و راه‌ها خسارت زیادی وارد شده است.
امدادرسانی به۵۰۰ روستای سیل‌زده لرستان توسط جمعیت هلال احمر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از ‍ امدادرسانی به ۵۰۰ روستای سیل‌زده استان توسط جمعیت هلال احمر خبر داد. به گزارش ایسنا، صارم رضایی خاطرنشان کرد: هم‌چنین ظرف چند روز گذشته نزدیک به ۲۰۰سورتی پرواز به حادثه دیدگان ناشی از سیل انجام‌ شده است.رضایی بیان کرد: در مجموع ۲۰۰سورتی پرواز صورت گرفته و بیش از  ۲۵۰ تن مواد غذایی، چادر، موکت، پتو و بسته‌های بهداشتی به وسیله بالگردهای جمعیت هلال احمر و دو بالگرد هوا نیروز ارتش به شهرها و روستاهای استان ارسال شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان از اعزام دوپزشک متخصص و یک پزشک عمومی به منطقه سیل زده پلدختر و معمولان خبرداد.دکتر عباس پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد:تمامی خدمات درمانی  و دارویی شهرستان پلدختر و معمولان تا اطلاع ثانوی رایگان است.
خسارت سیلاب به ۱۰ هزار واحد مسکونی
 در لرستان
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: بر اساس ارزیابی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، ۱۰ هزار واحد مسکونی از سیلاب خسارت دیده‌اند.به گزارش ایسنا، مسعود رضایی در ستاد مدیریت بحران لرستان با تاکید بر این‌که آمار به روز تغییر می‌کند و دقیق نمی‌شود میزان خسارت‌ها را گفت، افزود: اما تا غروب روز پنج شنبه گذشته آنچه جمع‌بندی شد، ۷ هزار واحد تعمیری و ۳ هزار احداثی بوده است. همچنین فرمانده انتظامی لرستان گفت: چندین روستا در استان به زیر آب رفته است.به گزارش ایسنا، سردار حاجی‌محمد مهدیان‌نسب در خصوص اقدامات ناجا در مناطق سیل‌زده استان اظهار کرد: به لحاظ این‌که 75 درصد لرستان کوهستانی است، میزان بارش در این استان بسیار زیاد بوده و به بخش‌های زیادی از شهر و روستاهای استان خسارت وارد شده است.وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان وضعیت خوبی حاکم نیست و چندین روستا به زیر آب رفته‌، ادامه داد: همکاران ما در همه جا حضور دارند و مشکل امنیتی خاصی نداریم؛ مراقبت‌های لازم در خصوص جلوگیری از وقوع سرقت‌ها در حال انجام و همکاری خوبی با محل اسکان موقت شهروندان برقرار است تا مشکلی ایجاد نشود.
رانش زمین در روستای رباط دولتشاه
فرماندار خرم‌آباد از مشکل راه دسترسی ۱۳۲ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: مسئله رانش زمین در روستای «رباط دولتشاه» هرچه سریع تر باید بررسی شود.به گزارش ایسنا، اسد عبداللهی در ستاد مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه در جریان سیل ۱۸۰ روستای خرم آباد مشکل آب شرب پیدا کرده بود که الان به ۱۲ تا رسیده است، اظهار کرد: گاز هم سه روستا و شهر خرم آباد مشکل داشت که حل شده و قسمت پل کرگانه مشکلش مانده است. فرماندار خرم‌آباد گفت: ۱۳۲ روستای این شهرستان راه دسترسی زمینی ندارند که تلاش برای برقراری راه این روستاها ادامه دارد.اسد عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از ۶۳۳ روستای شهرستان بر اثر سیل، ۴۰۰ روستا از لحاظ زیرساختی با مشکل مواجه شد.وی ادامه داد: با کمک‌ دستگاه‌های خدمت‌رسان مشکل تعداد زیادی از این روستاها حل شده است.
برخی مردم برای تامین آذوقه 
مشکل دارند
فرماندار الیگودرز بر توزیع عادلانه کمک‌ها در استان تاکید کرد.به گزارش ایسنا، حمید کشکولی خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها به تمام زیرساخت‌های شهرستان خسارت وارد کرده است.وی تصریح کرد: در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان میزان خسارتی بوده که بارندگی‌ها به زیرساخت‌های الیگودرز وارد کرده است.کشکولی با بیان اینکه در شهر و روستاها خیلی مشکل داریم، افزود: نیروهای دستگاه‌های اجرایی با تمام توان در حال کار برای رفع مشکلات هستند.فرماندار الیگودرز با اشاره به اینکه راه ارتباطی حدود ۲۹۰ روستا قطع است، تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای است که برخی از اهالی روستاها برای تامین آذوقه مشکل دارند.
40 روستای لرستان در معرض رانش است
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که زندگی چند هزار خانواده در سیلاب استان از بین رفته‌ گفت: ۴۰ روستای لرستان در معرض رانش است.به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در دهه اول فروردین سه حادثه سیل، برف سنگین و رانش زمین را در لرستان داشتیم، این سه عامل اصلی دست‌به‌دست هم داده تا تمام توان استان لرستان صرف برطرف کردن این مشکل‌ها شود. در دنیا معروف است که سیل سه مشخصه اصلی دارد، دبی آب در رودخانه کشکان و خرم‌رود بی‌سابقه بوده و نکته دوم حجم خروجی آبی است که از لرستان خارج شده، این حجم هم بی‌نظیر بوده به‌طوری‌که استان خوزستان دچار وضعیت فوق‌العاده شد و سومین مسئله نیز تداوم بارش است.وی افزود: تمام شهرستان‌های ما درگیر سیل بودند، در نورآباد یک‌سوم شهر و هزار و 200 مغازه زیر آب رفته و وسایل آن‌ها از بین رفته، هم‌چنین در خرم‌آباد 165 مغازه با تمام امکانات از بین رفته و آب تعدادی از منازل مجاور کرگانه را برده‌ است.
راه ارتباطی ۷۲ روستا در چگنی و 
خرم آباد بازگشایی شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: راه ارتباطی ۷۲ روستا در شهرستان‌های چگنی و خرم‌آباد که بر اثر سیل مسدود شده بود، بازگشایی شد.به گزارش ایسنا، عباس شرفی اظهار کرد: با تلاش جهادی راهداران راه ارتباطی ۳۰ روستای شهرستان دوره چگنی که در سیل مسدود شده بود، بازگشایی و تردد در آن برقرار شد.وی افزود: هم‌چنین راه ارتباطی ۴۲ روستا از بخش سپیددشت شهرستان خرم آباد هم بازگشایی شد.
وجود ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار بر اثر سیل
 در لرستان
مدیرکل شیلات لرستان از وجود ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار بر اثر سیل در استان خبر داد.به گزارش ایسنا، کیارش بیرانوند در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: شیلات لرستان رتبه نخست را بین استان‌های غیرساحلی داشت اما متاسفانه با این سیل اخیر یک بحران عظیم در بخش آبزی‌پروری استان به وجود آمد.وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۱۲ مزرعه مشکل‌دار داریم که با این سیل خسارت سنگینی به آنها وارد شده است، افزود: تولید ۵۰ تن ماهی به یکباره از بین رفت چراکه عمده مزارع ما در کنار رودخانه‌ها هستند.
بیرانوند تصریح کرد: تنها در منطقه شول‌آباد که هنوز راه‌شکافی نیز نشده است ۲۵ مزرعه پرورش ماهی داریم که حتی سازه‌ آنها نیز از بین رفته است.مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش آبزی‌پروری استان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: هم‌اکنون تعداد کثیری از آنها بیکار شدند و سرمایه خود را از دست داده‌اند.وی با بیان اینکه این افراد تحت فشار هستند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم مصوبه هیئت دولت برای پرداخت غرامت استان‌های سیل‌زده شمالی در لرستان اجرا نشود چراکه محاسبه به هکتار است و استان ما به علت پرورش ماهی سردابی زیان بالایی را خواهد دید.
500  ساختمان در شهر معمولان
 دچار آسیب‎دیدگی شده است
شهردار معمولان گفت: 500 ساختمان در شهر دچار آسیب‎دیدگی شده است.به گزارش ایسنا، عزیزی اظهار کرد: بعد از بارندگی اخیر یک سوم شهر را آب فرا گرفته است، 250 ساختمان تخریب و 500 ساختمان دچار آسیب‎دیدگی شده و هر کدام که سرپا هستند قابل سکونت نیستند و امکان تخریب آنها وجود دارد.شهردار معمولان خاطرنشان کرد: پاکسازی شهر شروع شده اما فقط تجهیزات و امکانات شهرداری است.عزیزی اضافه کرد: کلیه راه‌های دسترسی به شهر معمولان قطع است که راه دسترسی از نیازهای اساسی شهر است.وی بیان کرد: راه دسترسی اولویت کار ما است در صورت بازگشایی راه دسترسی تجهیزات وارد شهر می‎شود.شهردار معمولان گفت: مردم نگران بارندگی دوم هستند.
خسارت ۸۴۸ میلیاردی سیل
 به بخش کشاورزی لرستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از خسارت ۸۴۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی استان خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا بازدار در جلسه مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه ۸۴۸ میلیارد تومان بر اثر سیل‌های اخیر به زیر بخش‌های کشاورزی استان خسارت وارد شده است.همچنین شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی لرستان از خسارت ۳۴ میلیاردی به حوزه آبخیزداری استان طی سیل اخیر خبر داد.
۹۷ روستای سیل‌زده لرستان در خاموشی
به گزارش ایسنا، همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به همراه مهندس خودنیا مدیر عامل برق استان با تشکیل کارگروه بحران در مدیریت توزیع برق شهرستان پلدختر برنامه ریزی‌های لازم را جهت تسریع در امر برق رسانی انجام، اکیپ‌های اجرایی را تقسیم بندی و راهی مسیرهای مشخص شده کردند.در ادامه مهندس حائری با اشاره به آخرین وضعیت برق رسانی به مناطق سیل زده گفت: هم‌اکنون از مجموع ۶۷۰ روستای بدون برق ناشی سیل ۵۷۳ مورد برقدار شده است.وی با اعلام این‌که روستاهای باقیمانده بدون برق ۹۷ مورد هستند، گفت: عملکرد امروز تامین برق ۱۲۳ روستا و تمامی شهرهاست.معاون وزیر نیرو اظهار کرد: شهر پلدختر کاملا برقدار شد و فقط یک ترانس خاموش دارد که آن‌هم به‌خاطر حجم انبوه گل و لای فعلا امکان برقدار شدن آن نیست.
گاز همه شهرهای استان لرستان
 وصل شد
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، از اتصال گاز شهرهای دوره، چگنی و معمولان در لرستان خبر داد و گفت: به جز چند روستا که با آبگرفتگی شدید و تخریب روبرو شدند، گاز همه شهرها و روستاهای استان لرستان وصل شده است.به گزارش ایرنا از وزارت نفت، حسن منتظر تربتی روز پنجشنبه گذشته در تشریح جزئیات عملیات اتصال گاز در این شهرها اظهار داشت: با وجود آبگرفتگی شدید، گاز شهر معمولان و 22 روستای آن تا ساعت 18 روز چهارشنبه (14 فروردین‌ماه) و گاز شهرهای دوره و چگنی و روستاهای آنها نیز تا ساعت یک بامداد پنجشنبه (15 فروردین‌ماه) وصل شد.وی با بیان اینکه پیش از این نیز گاز بخش شرقی پلدختر با گرفتن انشعابی از خط ششم سراسری گاز وصل و مشکل قطعی گاز چهار هزار مشترک این بخش برطرف شده بود، افزود: با تمرکز بر روستای سراب، حمام به عنوان بزرگترین روستای استان لرستان با پنج هزار مشترک گاز، تاکنون گاز ٢ هزار مشترک وصل شده و گاز باقی مشترکان نیز تا ساعتی دیگر وصل خواهد شد.
تربتی با اشاره به تلاش بی وقفه کارکنان شرکت ملی گاز به ‌ویژه شرکت گاز لرستان برای برقراری دوباره جریان گاز در شهرهای سیل زده استان، گفت: بخش غربی پلدختر و حدود پنج روستای شهر معمولان، معدود مناطقی است که به دلیل حجم قابل توجه آبگرفتگی و تخریب‌های پیش آمده، هنوز امکان وصل گاز در آنها فراهم نشده و امید است با رفع مشکلات، قطعی گاز این مناطق نیز به‌ زودی برطرف شود.به گزارش ایرنا، بارندگی‌ها و سیل اخیر، بیشتر استان‌های کشور را درگیر کرده، اما مشکلات در 6 استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد جدی تر بود و به تاسیسات و زیرساخت‌های این مناطق آسیب بسیاری وارد کرده است.
ساکنان ۸ روستای شهرستان هرسین سیل زده به خانه‌هایشان برگشتند
فرماندار شهرستان هرسین از بازگشایی مسیرهای تردد هشت روستای این شهرستان که در محاصره سیل گرفتار شده بودند، خبر داد.امیر شاه آبادی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به خسارت ۱۶ روستای این شهرستان در سیل اخیر، گفت: از این تعداد هشت روستا در محاصره کامل سیل قرار گرفتند، طوری که راه دسترسی به آنها قطع شده بود.
وی افزود: با فروکش کردن سطح آب و تلاش نیروهای خدمات رسان و امدادگر در حال حاضر راه دسترسی این هشت روستا بازگشایی شده است.شاه آبادی خاطرنشان کرد: تردد در مسیر این هشت روستا تنها با تراکتور و خودروهای سنگین امکان پذیر است و امکان گرفتار شدن خودروهای سبک در گل و لای مسیر همچنان وجود دارد.وی با بیان اینکه ارزیابی خسارات سیل در شهرستان در حال انجام است، گفت: امروز نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مسئولین از مناطق سیل زده شهرستان بازدید داشتند و تسریع در رسیدگی به امور سیل زدگان در دستور کار قرار گرفت.شاه آبادی از بازگشت ساکنان روستاهای سیل زده به خانه‌هایشان خبر داد وافزود: اوضاع تحت کنترل است و کار پاکسازی روستاها از سیلاب توسط نیروهای خدمات رسان و خود ساکنین روستاها در حال انجام است.وی از تهیه علوفه برای دام‌های روستاهای سیل زده توسط جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: این علوفه در حال توزیع است و سایر دستگاه‌ها نیز پای کار هستند تا هرچه زودتر شرایط این روستاها به وضعیت عادی برگردد و بتوانیم برآورد دقیقی از میزان خسارت داشته باشیم.
32 اثر تاریخی کرمانشاه 
در بارش‌های اخیر دچار آسیب شدند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در پی بارش‌های دو هفته اخیر در سطح استان 32 اثر تاریخی کرمانشاه دچار آسیب شدند.امید قادری در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: طی 10 روز گذشته شاهد عبور دو سامانه بارشی قوی از سطح استان بودیم که متاسفانه خساراتی را به بناهای تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری استان وارد کرد.  وی بابیان اینکه بیشتر خسارات مربوط به سامانه بارشی دوم است که باعث وقوع سیلاب در بخش‌های از سطح استان شد، تصریح کرد: پس از پایان بارش‌ها تیم‌های کارشناسی و ارزیابی خود را به منظور برآورد خسارت‌ها سریعا به شهرستان‌های مختلف اعزام کردیم. این مسئول تاکید کرد: بیشترین بناهای آسیب دیده مربوط به شهرستان‌های قصرشیرین، کنگاور، سرپل ذهاب، دالاهو و گیلانغرب است. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان عمارت خسرو، کانال آبرسانی ساسانی، پل کوچه، پل چهر، تاق گرا، خانه ساری اصلانی و مقابر ابودجانه از جمله مهمترین بناهای تاریخی آسیب دیده در بارش‌های اخیر استان هستند. وی میزان کلی خسارت به این بناها را حدود 19 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآورشد: همچنین برخی زیرساخت‌های گردشگری استان در مناطق تفریحی همچون سراب روانسر، سراب قنبر و غار قوری قلعه حدود 12 میلیارد تومان خسارت دیده است. قادری در ادامه گفت: در بخش صنایع دستی هم دچار خساراتی شده ایم که درحال احصاء آنها هستیم.
خسارت 2 میلیاردی «سیل» 
به تاسیسات مخابراتی کرمانشاه
مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه برآورد اولیه خسارت سیل به تاسیسات مخابراتی استان را بیش از دو میلیارد تومان اعلام کرد.مسیب قبادیان در گفت‌وگو با  ایسنا،  با اشاره به خسارت تاسیسات مخابراتی استان در سیل اخیر، گفت: به دنبال سیل و رانش زمین در برخی نقاط استان، مسیر فیبر نوری در هشت نقطه دچار آسیب شد.وی با بیان اینکه ساخت راه دسترسی به سایت‌‎های مخابراتی با شرکت مخابرات است، گفت:  در برخی مناطق نیز راه‌های دسترسی به سایت‌ها که عمدتا شوسه هستند دچار آسیب شدند.مدیرعامل مخابرات استان کرمانشاه افزود: با احتساب آسیب‌هایی که به دکل‌های مخابراتی و مسیرهای فیبرنوری استان وارد شده، در مجموع برآورد اولیه حاکی از خسارت دو میلیارد تومانی تاسیسات و تجهیزات مخابراتی استان در سیل اخیر است.قبادیان با بیان اینکه ارزیابی‌های دقیق تر همچنان ادامه دارد گفت: خوشبختانه آسیب‌هایی که به خطوط فیبرنوری و بر مسیرهای ارتباطات رادیویی وارد شد، مشکل جدی در شبکه ارتباطی استان ایجاد نکرد.وی افزود: با توجه به هشدارهای قبلی که دریافت کرده بودیم جلسات مدیریت بحران در روزهای پایانی سال گذشته برگزار شد و در مسیرهایی که احتمال میدادیم با جاری شدن سیل دچار قطعی ارتباط شویم، مسیر جایگزین پیش بینی شد.
خسارت ۷۵۰ میلیاردی سیل
 به تاسیسات آبی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: خسارات ناشی از سیلاب به تاسیسات آبی این شرکت ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، عزت‌اله آمره‌ای افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده خسارت وارده به تأسیسات آبی این شرکت شامل سدها، بندها، دیواره و دایک‌های رودخانه‌ها و ایستگاههای سنجش سیل در اثر وقوع سیلاب‌های اخیر مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال در سطح استان مرکزی برآورد شده است.وی همچنین گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده توسط این شرکت و اجرای دایک حفاظتی در حاشیه تالاب میقان از ورود سیلاب به روستاهای آزادمرزآباد، مشهد میقان و مراد آباد جلوگیری به عمل آمد. 
وی اظهار کرد: لایروبی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به طول ۱۰ کیلومتر، رفع تصرف و آزادسازی رودخانه‌ها و مسیل‌ها به طول ۵ کیلومتر، تعریض بستر رودخانه به طول ۵ کیلومتر، مدیریت سیلاب و هدایت سیلاب به سمت تالاب و مناطق کم خطر، مدیریت رودخانه‌ها استان و احداث دایک حفاظتی در رودخانه‌های استان به طول ۱۰ کیلومتر از جمله اقدامات این شرکت در زمینه مدیریت رودخانه  و جلوگیری از آبگرفتگی ۳ روستای آزادمرزآباد، مشهد میقان و مرادآباد است.
وی ادامه داد: با تلاش انجام شده و تقویت دایک حفاظتی اجرا شده به مدت ۳ روز و به کارگیری ادوات و تجهیزات و با مشارکت مؤثر عوامل محلی و اهالی روستا از آبگرفتگی روستاهای آزادمرزآباد، میقان و مراد آباد جلوگیری به عمل آمد.مهندس آمره‌ای در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه انجام شده باعث شد که سیلاب بدون وارد کردن خسارت از روستاهای مذکور عبور کرده و مشکلی برای روستاییان پیش نیاید.