بازرسان در «تورقوزآباد»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مهرماه گذشته (سپتامبر) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نشان دادن نقشه‌ای ادعا کرد که تاسیسات جدید هسته‌ای در تهران را شناسایی کرده است. «بنیامین نتانیاهو» مدعی شد که یک کارگاه قالیشویی در واقع انبار مخفی اتمی است. نتانیاهو با نام بردن از منطقه «تورقوزآباد» به عنوان محلی که این انبار ادعایی در آن واقع شده از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده بود که هر چه سریعتر این محل را مورد بازدید قرار دهند. شامگاه پنجشنبه منابع دیپلماتیک اعلام کردند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مکان ادعایی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بازرسی به عمل آورده است.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارشی به نقل از سه منبع دیپلماتیک که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری دارند، منتشر کرد. در این گزارش به نقل از یکی از این منابع آمده است که بازرسان آژانس از محل مورد ادعای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که آن را یک «انبار اتمی» قلمداد کرده بود، بازدید کرده‌اند.
این منابع خواسته‌اند نامشان فاش نشود، زیرا اجازه اظهارنظر علنی درباره این موضوع را ندارند و جزئیات بازرسی محرمانه است.
رویترز به نقل از یکی از این دیپلمات‌ها گزارش داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از محل مورد ادعای نتانیاهو، طی ماه گذشته بیش از یک بار بازدید داشته است. دیگر منابع دیپلماتیک مورد استناد در گزارش رویترز نیز با تأیید بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این محل، به زمان انجام این بازدید اشاره‌ای نکرده‌اند.


دو منبع دیپلماتیک گفته‌اند، تعیین این که مواد هسته‌ای در این محل وجود داشته یا خیر و در صورت وجود، از چه نوعی بوده، به بررسی نمونه‌های محیطی برداشته شده از آنجا بستگی خواهد داشت و نتیجه بررسی زودتر از ژوئن اعلام نخواهد شد.
در این گزارش به اظهارات یک مقام ایرانی هم اشاره شده که گفته است: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و هرگونه دسترسی داده شده به آژانس تاکنون در چارچوب قوانین و مقررات بوده و چیزی فراتر از آن نیست.
دو منبع دیپلماتیک گفته‌اند، تعیین این که مواد هسته‌ای در این محل وجود داشته یا خیر و در صورت وجود، از چه نوعی بوده، به بررسی نمونه‌های محیطی برداشته شده از آنجا بستگی خواهد داشت و نتیجه بررسی زودتر از ژوئن اعلام نخواهد شد.
در گزارش رویترز به این موضوع اذعان شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مکرر اعلام کرده است، ایران به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای عمل و اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً صلح‌آمیز است. گزارش آژانس حاکی از آن است که بازرسان آن به تمامی مکان‌هایی که نیاز به بازدید داشته، دسترسی داشته‌اند.
دیدار پمپئو با آمانو
وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران تاکید کرد. «رابرت پالادینو»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی با اشاره به دیدار «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا با «یوکیو آمانو»، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: وزیر امور خارجه «مایک پمپئو» با آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واشنگتن دیدار کرد. وزیر بر حمایت آمریکا بر کارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای تقویت عدم اشاعه هسته‌ای و گسترش استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اعم از نقش حیاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران تاکید کرد.