توجیه عجیب وزیر نفت برای پیوستن به توافقنامه پاریس


بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه باوجود مخالفت رئیس‌جمهوری برای پیوستن به این توافقنامه علت پیگیری موجدانه این وزارتخانه با وجود بار مالی که متوجه آن است، چیست؟ گفت: چنین نیست، رئیس‌جمهوری تاکنون نگفته است که مخالف پیوستن ایران به توافقنامه پاریس است، از سویی دیگر توافق پاریس یک توافق بین‌المللی است و به نظر من از توافق بین‌المللی ضرر نمی‌کنیم.
اظهارات وزیر نفت درخصوص ضرر نکردن ایران از توافقنامه پاریس و خصوصا عدم مخالفت رئیس‌جمهور در شرایطی رخ داده که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در ۲۱ آذر سال ۹۷ گفته بود: مقالاتی در دنیا به خاطر عدم توسعه ما نوشته شده است و این مقالات برای خودشان نیست و ما نیز رفتیم پشت سر آن مقاله‌ها و خود را به دردسر انداختیم و آنها نیز هیچکدام مراعات نمی‌کنند!
وی افزوده بود: در مورد گازهای گلخانه‌ای مگر آنها مراعات می‌کنند، البته ما برای محیط زیست خودمان باید تلاش کنیم و آنچه که در دنیا مطرح می‌شود توصیه‌هایی است که باید توجه کنیم و لزومی ندارد که خط به خط آن را اجرا کنیم آیات قرآن‌که نیست.
این جملات نشان می‌دهد رئیس‌ دولت دوازدهم نیز به تبعات و تأثیرات این توافقنامه پی برده و به خیل منتقدین آن پیوسته است، با این حال اظهارات وزیر نفت در زمینه عدم مخالفت رئیس‌جمهور با توافقنامه پاریس سؤال برانگیز به نظر می‌رسد. ضمن اینکه این سؤال وجود دارد که چرا علیرغم مخالفت صریح رئیس‌جمهور با چنین تعهداتی، وزیر نفت بر بی‌ضرر بودن آن تاکید می‌نماید؟


گفتنی است، چهار سال پیش پاریس میزبان بیست‌ویکمین نشست سالیانه اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد بود. ثمره این نشست، توافقنامه پاریس بود که بر اساس آن کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه طی اقداماتی در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای گام بردارند.
در همین زمینه، بهمن کریم‌پور، کارشناس حوزه انرژی و اقلیم‌شناسی اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله قطر و عربستان که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی است، تعهدات کیفی را به این کنوانسیون ارائه دادند تا با توجه به اینکه این کنوانسیون ناظر بر اجرای تعهدات است، مسئولیت کمی بر عهده آنها نباشد.
به گفته وی، آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده کربن دنیا، به طور کامل از این توافق خارج شد و اعلام کرد که حاضر به اجرای آن نیست چرا که در نتیجه اجرایی شدن آن علاوه‌بر اینکه صنعت نفت، خودروسازی، معدن و... آسیب می‌بینند، ‌اشتغال نیز به شدت کاهش می‌یابد. روسیه نیز به نظر می‌رسد در پیوستن به این توافق تمایل چندانی ندارد و پیوستن خود به این توافق را مشروط به تصویب مجلس دومای خود کرده است.