دیدار محرمانه ظریف با مراجع‌قم

آرمان: چند روز مانده به پایان سال وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین سفر خود به قم رفت تا ضمن زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) با مراجع تقلید دیدار کرده و گزارشی از سفر رئیس‌جمهور به عراق و دستاوردهای آن ارائه کند. در این سفر محمدجواد ظریف با مراجع تقلید و آیات وحید خراسانی، جوادی آملی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و شهرستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه کشورمان همچنین با حضور در شورای اداری قم گفت: «اگر غرب محوری را کنار بگذاریم، غرب شیفتگی و غرب ستیزی هم از میان خواهد رفت و ما باید این واقعیت را بپذیریم، امام خمینی(ره) به ملت ایران خودباوری داد و باید این خودباوری را داشته باشیم و بدانیم که امروز برای انجام تصمیمات، کشور ایران نقش دارد و دیگر کنشگر و وابسته نیستیم».
سفر به قم
وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز برای زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) و دیدار با علما و مراجع عظام تقلید به قم عزیمت کرد. در این راستا گرچه بسیاری گمان می‌کردند که با وجود اهمیت موضوع لوایح 4 گانه FATF ظریف برای صحبت در این ارتباط و احیانا اخذ موافقت مراجع به قم سفر کرده، اما آنطور که از شواهد امر بر آمده وزیر خارجه صرفا برای ارائه گزارش سفر رئیس‌جمهور به عراق و دستاوردهای این سفر با مراجع به دیدار و گفت‌وگو پرداخته است. آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند این دیدارها بدون حضور خبرنگاران رسانه‌‌های داخلی و پشت درهای بسته انجام شده است. ایسنا نوشت، محمد جواد ظریف پس از زیارت حرم حضرت معصومه(س) با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت‌ا... العظمی سیستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پس از این دیدار اظهار داشت: سفر اخیر رئیس‌جمهور به عراق سفر بسیار موفقی بود و گره‌هایی بسیار بزرگ در روابط بین ایران و عراق گشوده شد. ایسنا نوشت، محمد جواد ظریف گفت: این سفر که در پایان سال انجام پذیرفت بسیار با اهمیت بود و یکی از دلایل اصلی سفر بنده به قم، بیان دستاوردهای این سفر به علما و مراجع تقلید است؛ همچنین آخرین تحولات سیاسی و دیپلماسی نیز به مراجع گزارش می‌شود. وی بیان کرد: صدور ویزای رایگان، اتصال راه آهن شلمچه به بصره و لایروبی اروندرود از مباحثی است که سالیان سال به دنبال آن بودیم که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور عراق تمامی این موارد به نتیجه رسید؛ حدود 31سال بود که به دنبال لایروبی اروندرود بودیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و به زودی اقدامات در این زمینه به انجام می‌رسد. وی ادامه داد: سفر من به قم برای ارائه گزارشات است و ربطی به موضوع FATF ندارد، دو کنوانسیون از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و اعضای مجمع بر اساس مصالح کشور در این خصوص تصمیم می‌گیرند. وی همچنین در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع عظام‌ تقلید در قم، با آیت‌‌ا... العظمی صافی گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
متدین و پرتلاش


وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع عظام تقلید در قم با آیت‌ا... العظمی نوری همدانی دیدار کرد. آیت‌ا... العظمی نوری همدانی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه اظهار داشت: اصول عزت، حکمت و مصلحت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، الحمد‌ا... در سیاست خارجی برقرار است. وی افزود: سیاست خارجی ما از فرهنگ قرآن و اهل بیت(ص) ناشی می‌شود و ما بجز رژیم صهیونیستی و آمریکا با بقیه جهان باید ارتباط داشته باشیم. ارتباط با همه کشورها لازم و ضروری است اما اعتماد نباید کرد. وی در این دیدار اضافه کرد: آنچه در سیاست خارجی باید توجه شود سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و الحمد‌ا... در این مسیر گام برداشته می‌شود. این استاد حوزه بیان کرد: در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا است، چون جرأت مخالفت با آمریکا را ندارد، باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج‌خواهی و زیاده طلبی خواهد شد، رهبر معظم هم فرمودند هرجا نرمش نشان دادیم ضرر کردیم و نباید مجدد به آمریکا اعتماد کرد. وی ادامه داد: امروز عربستان با پول آمریکا، اسرائیل و انگلیس با صرف پول و تبلیغات وسیع، اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی راه انداخته است و وزارت خارجه باید چهره حقیقی اسلام و تشیع را به دنیا نشان دهد. مرجع تقلید شیعه گفت: ما معتقد هستیم مسئولان وزارت خارجه افراد متدین، خیرخواه و پرتلاش هستند و ما بابت زحمات تشکر و حمایت می‌کنیم، رهبری فرمودند آقای ظریف آدم متدینی هستند که برای ما حجت است.
به‌کارگیری زبان ملایم با جهان
وزیر امور خارجه کشورمان با آیت‌ا... العظمی وحید خراسانی دیدار کرد. ظریف در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، آخرین تحولات روابط و سیاست خارجی کشور را تشریح کرد. آیت‌ا... العظمی وحید خراسانی ضمن دعا برای همه خدمتگزاران در دولت بر لزوم داشتن روابط حسنه با کشورهای جهان و به‌کارگیری زبان ملایم با جهانیان تاکید کرد. ایشان ترویج اسلام و جهانی کردن فرهنگ عاشورا را مورد تاکید قرار داد. محمدجواد ظریف در ادامه با آیت‌ا... العظمی جوادی آملی دیدار کرد و ایشان در این دیدار با اشاره به پیام انقلاب اسلامی گفت: سفیر ایران اسلامی باید پیام ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اسلام را بشناسد و معرفی کند.
قدرت معنایی جمهوری اسلامی
وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسه شورای اداری استان قم اظهار داشت: امروز دنیا از جهت منابع قدرت و مراکز قدرت تغییر کرده و منابع و مراکز قدرت متکثر شده است؛ در گذشته تنها غرب برای دنیا تصمیم‌گیری می‌کرد، اما جهان امروز، جهان پسا غربی است، غرب دیگر مرکز همه تحولات و تصمیم‌گیری‌های جهان نیست. ظریف گفت: اگر غرب محوری را کنار بگذاریم، غرب شیفتگی و غرب ستیزی هم از میان خواهد رفت و ما باید این واقعیت را بپذیریم، امام خمینی(ره) به ملت ایران خودباوری داد و باید این خودباوری را داشته باشیم و بدانیم که امروز برای انجام تصمیمات، کشور ایران نقش دارد و دیگر کنشگر و وابسته نیستیم. وی ادامه داد: اکنون در جهان منابع قدرت نیز مانند مراکز قدرت، متکثر شده‌اند و قدرت محدود به قدرت نظامی، اقتصادی و یا سیاسی نیست و دامنه گسترده‌ای پیدا کرده است؛ قدرت ایثار، قدرت فرهنگی و قدرت معنایی از مؤلفه‌های قدرت امروز است و دنیای سکولار نیز این واقعیت را پذیرفته است. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران دارای قدرت معنایی بالایی است و نشانه این قدرت تفاوت سفر رئیس‌جمهور ایران و ترامپ است، ترامپ مخفیانه تنها سه ساعت در یک پادگان نظامی در عراق ماند، اما بزرگترین گردهمایی سران عراق برای مذاکره با رئیس‌جمهور ایران برگزار شد و رؤسای مذاهب و ادیان و عشایر از نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق سپاسگزاری کردند. وزیر امور خارجه تاکید کرد: قطعاً رشادت‌های سربازان رشید اسلام و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی نقش بسزایی در افزایش قدرت ایران داشته، اما عامل اصلی قدرت کشور، قدرت معنایی جمهوری اسلامی است.