افزایش 4400 مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق


گروه انرژي: رضا اردکانيان وزير نيرو با اعلام اينکه امسال بيش از يک ميليون و 170 هزار نفر از هموطنان در 1511 روستا به شبکه آب بهداشتي سالم دسترسي پيدا کردند گفت: قرار است سال آينده 1950 روستاي ديگر با بيش از يک ميليون و 200 هزار نفر جمعيت از اين نعمت برخوردار شوند.

به گزارش ايرنا، «رضا اردکانيان» در حاشيه آخرين جلسه هيات دولت با ارايه گزارشي از عملکرد اين وزارتخانه براي توسعه دسترسي مردم به آب اظهار داشت: امسال 9 تصفيه خانه بزرگ به بهره برداري رسيد که با برنامه ريزي‌هاي انجام شده در سال آينده 11 تصفيه خانه ديگر نيز وارد مدار مي‌شود و در مجموع جمعيتي حدود يک ميليون و 300 هزار نفر تحت پوشش قرار مي‌گيرند.

اردکانيان با اشاره به اقدام‌هاي وزارت نيرو در حوزه در بخش فاضلاب گفت: امسال 31 تصفيه خانه بزرگ فاضلاب که يک و نيم ميليون نفر را تحت پوشش قرار مي‌دهد، به بهره برداري رسانديم و در تلاش هستيم در سال آينده 21 تصفيه خانه ديگر را با توان پوشش جمعيت سه ميليون نفري وارد مدار کنيم.

وي با اشاره به اهميت توسعه شبکه آبياري و زهکشي براي تامين مواد غذايي مورد نياز کشور، گفت: ما در سال 97 موفق شديم اين شبکه‌هاي آبياري در 56 هزار هکتار زمين اجرا شد و در تلاش هستيم در سال آينده 46 هزار هکتار زمين نيز به اين شبکه اضافه شود. اردکانيان با اشاره به مزيت‌هاي احداث سدهاي جديد اظهار داشت: با احداث سدهاي جديد در سال 97 موفق شديم 1.1 ميليارد متر مکعب آب در کشور را مهار کنيم و طبق برنامه در سال 98 درصديم يک ميليون و 300 ميليارد متر مکعب ديگر به ظرفيت مهار آب کشور اضافه کنيم. وزارت نيرو در حال حاضر در استان خوزستان ۹۹۹ پروژه مهم در بخش‌هاي مختلف آب، برق و آب و فاضلاب در دست اجرا دارد.

وي از سدها به عنوان يکي از راههاي کنترل سيلاب و کاهش خسارت مادي و جاني ناشي از آن ياد کرد و گفت: امسال با توجه به افزايش بارش‌ها در کشور، به برکت وجود همين سدها توانستيم خطرات ناشي از سيلاب در کشور به نحو مناسبي مديريت کنيم.

وزير نيرو با اشاره به آغاز سفرهاي نوروزي به مردم توصيه کرد در سفرهاي نوروزي به هشدار بروز سيل در مسيل‌ها و سيلاب‌ها توجه کنند.

اردکانيان درباره وضعيت برق نيز در سال 97 اظهار داشت: امسال هشت نيروگاه جديد وارد مدار شد که يک هزار و 215 مگاوات به ظرفيت توليد برق کشور اضافه کرد؛ براي سال آينده تلاش مي‌کنيم 22 نيروگاه جديد را وارد مدار کنيم تا 4400 مگاوات ظرفيت جديد در شبکه برق کشور اضافه شود. وي گفت: دولت و بخش خصوصي در سال 97 براي صنعت آب و برق و بهبود شبکه فاضلاب در مجموع 16 هزار و 200 ميليارد تومان سرمايه گذاري کردند. اردکانيان اظهار اميدواري کرد، با برنامه‌ريزي مناسب بتوان مصرف آب و برق را به شکل مناسبي مديريت کرد تا با افزايش توليد و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي شرايط اوج مصرف را تابستان سال 98 به راحتي پشت سر گذاشت.

  • آبرساني به 1500 روستا در سال 97

حسن روحاني روز دوشنبه در پايان آخرين جلسه هيات دولت در سال 1397 با بيان اين مطلب افزود: در تابستان سالي که رو به پايان هستيم، هم مردم از لحاظ آب و هم از لحاظ برق در ساعات و در هفته‌هايي در مضيقه بودند. وزارت نيرو در اين زمينه تلاش‌هاي بسيار خوبي را انجام داد، خداوند هم رحمت خود را بر ما نازل کرد، اميدواريم سال آينده اين مشکلات بسيار کم باشد.

وي خاطرنشان کرد: ما در سال آبي گذشته چهار هزار مگاوات برق آبي خود را از دست داديم و در آن شرايط با توجه به کمبود آب و برق مردم در مضيقه قرار گرفتند. به گفته روحاني: در طول سالي که رو به پايان هستيم، هشت نيروگاه با ظرفيت بيش از يک هزار و 200 مگاوات وارد مدار شد و اين قدم بسيار مهمي‌است و از طرف ديگر ما 1.1 ميليارد مترمکعب آب را امسال مهار کرديم و به همين مقدار يا کمي‌بيشتر در سال آينده هم مهار مي‌کنيم. روحاني افزود: همچنين به همت وزارت نيرو در سال 97، بيش از يک هزار و 500 روستا را آبرساني کرديم و انشاءالله سال آينده اين رقم بيشتر مي‌شود.

روحاني به افزايش طرح‌هاي فاضلاب شهري در سال 97 و اقدامات انجام شده براي تامين نيازمندي‌هاي بخش کشاورزي اشاره کرد و گفت: بيش از 30 طرح فاضلاب و 9 بخش پالايش و تصفيه آب را امسال به ثمر رسانديم. دولت با همه تمام توان به دنبال اين طرح است و سال آينده هم آن را ادامه مي‌دهد.