نگرانی از گرانی های 98


کورش شرفشاهي: آن چيزي که مسوولان مي‌گويند با آنچيزي که مردم لمس مي‌کنند هميشه تفاوت داشته است. مسوولان دايم خبر از بهبود اوضاع مي‌دهند و اينکه همه چيز را در کنترل داريم اما وقتي با مردم صحبت مي‌کنيم، از وضعيت گلايه دارند زيرا آنچيزي که در سفره‌هايشان مي‌بينند، نداري و کمبود است. کافي است سخنان مسوولان را در کنار گلايه‌هاي مردم بگذاريم تا متوجه شويم اوضاع چگونه است.
  • گراني عامل افزايش طلاق

در اين رابطه يک خانم کارمند بخش خصوصي وضعيت سال آينده را سخت تر از امسال توصيف مي‌کند و مي‌گويد: وقتي امسال را در سختي گذرانديم، حسرت بسياري از کالاها و اجناس را داشتيم و دولت نيز از تامين آنها ناتوان بود، چگونه انتظار داريم سال آينده بهتر از امسال باشد. اين خانم با طرح اين سوال که مگر چه اتفاقي در اقتصاد کشور رخ داده که سال آينده انتظار رونق داشته باشيم گفت: هر کدام از مسوولان که در همين سالهاي گذشته سخنراني کردند، در يک جمله مشترک بودند، همه مسوولان تاکيد کردند که شرايط سخت است و از مردم انتظار داريم تحمل کنند تا از اين پيچ سخت عبور کنيم. اين خانم با تاکيد بر اينکه مدتهاست در اين پيچ مانده ايم و گمان نمي‌رود بتوانيم از اين پيچ عبور کنيم گفت: مگر چه ابزاري در اختيار داريم که مي‌خواهيم از اين پيچ سخت عبور کنيم. هر روز کالاها گران و کمياب مي‌شود و حقوق نيز به اندازه‌اي نيست که بتوانيم اين گراني را پوشش بدهيم. بنابر اين چشم‌انداز آينده را روشن نمي‌بينم.

وي با اشاره به اينکه هيچ نظارتي بر کنترل قيمت‌ها وجود ندارد گفت:‌ توليد کننده، واردکننده و فروشنده هستند که قيمت‌ها را تعيين مي‌کنند و هيچ کس هم با گران فروشي برخورد نمي‌کند. اين خانم کارمند با انتقاد از افزايش حقوق گفت:‌چگونه انتظار دارند بتوانيم به زندگي خود ادامه دهيم وقتي کالا گران مي‌شود اما حقوق افزايش نمي‌يابد. وي احتمال اخراج يا تعديل نيروي کار در سال آينده را بسيار خطرناک توصيف مي‌کند و مي‌گويد: تجربه نشان داده که افزايش حقوق به اخراج نيروي کار منجر مي‌شود و کارفرمايان نيز مسووليت سه نفر را به دو نفر مي‌سپارند تا بتوانند بار افزايش حقوق را کاهش دهند. اين خانم کارمند افزايش آمار طلاق در سال آينده را پيش‌بيني مي‌کند و مي‌گويد: يک مرد تا کي مي‌تواند از زن و فرزندش بخواهد که نان خالي بخورند. به راستي مسوولان نمي‌دانند که با اين حقوق‌هاي ناچيز فقط مي‌تواند کرايه خانه داد و براي تهيه بقيه کالاهاي مورد نياز بايد حسرت بخوريم.

  • حسرت در سفره بازنشستگان

از سوي ديگر علي دهقان کيا که رياست کانون کارگران بازنشسته تهران را بر عهده دارد مي‌گويد:‌ سالي که نکوست از بهارش پيداست. مگر در سال گذشته دولت براي کارگران و بازنشستگان چه کار کرده که انتظار داشته باشيم سال آينده تحولي در زندگي کارگران اتفاق بيفتد. وي با ابراز تاسف از اينکه دولت در اعلام آمارها با مردم رو راست نيست گفت: وقتي تورم بيش از 100 درصد است چگونه دولت به خودش اجازه مي‌دهد از تورم 20 درصدي سخن بگويد؟ وي با اشاره به اينکه بازنشستگان محروم‌ترين قشر جامعه هستند گفت: بيش از 60 درصد بازنشستگان حداقل بگير هستند و هيچ منبع درآمدي ندارند. بنابر اين ناچار هستند با همان حداقل‌ها بسازند. رييس کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از کساني که گمان مي‌کنند خانواده بازنشسته شامل يک پيرمرد و پيرزن مي‌شود بنابر اين هزينه‌اي ندارند گفت: وقتي دختر و پسر ما ازدواج مي‌کند، با داماد وعروس و نوه باز مي‌گردند.

البته اگر طلاق نگيرند. وي سال آينده را نااميد کننده مي‌داند و مي‌گويد: دولتي که عامل اصلي گراني و تورم است، هنگام افزايش حقوق بهانه مي‌آورد و انتظار دارد حقوق بگيران يک سال آينده را در نداري و کمبود ادامه دهند. وي خطاب به مسوولان تاکيد مي‌کند:‌ ما را به سياه نمايي متهم نکنيد، بلکه باور کنيد که سفره‌هاي خالي و شرمندگي باعث شده صداي فريادمان بلند باشد. دهقان کيا با اشاره به فسادهاي بزرگي که در کشور رخ مي‌دهد گفت: يک بازنشسته براي دريافت وام سه ميليون توماني با مشکلات بسياري رو به رو است. اول اينکه اقساط وام از حقوق ماهيانه اش کسر مي‌شود اما بدتر اينکه اگر سنش به 67 سال رسيده باشد، به او وام نمي‌دهند زيرا احتمال مي‌دهند بميرد و دريافت اقساط با مشکل رو به رو شود بنابراين بازنشسته بالاي 67 سال بايد ضامن بياورد. اما آقايان هزاران ميليارد تومان از بانک وام مي‌گيرند و اقساط آن را نيز نمي‌پردازند و معلوم نيست چرا کسي از اين آقايان وثيقه نخواسته است.

  • تجمع‌ها و اعتراض‌هاي بي نتيجه

از سوي ديگر يک خانم معلم با انتقاد از شرايط موجود مي‌گويد: چند روز پيش بود که عده‌اي از معلمان در اعتراض به وضعيت نامناسب معيشت و زندگي خودشان، وارد مدرسه مي‌شدند اما درس نمي‌دادند. گمان مي‌کرديم مسوولان به اين اعتراض معلمان توجه کنند و به خواسته‌هايمان پاسخ بدهند اما هيچ اتفاقي نيفتاد. وي با اشاره به اينکه همه جاي دنيا براي معلم ارزش قايل مي‌شوند زيرا آينده فرزندشان را رقم مي‌زند اما در ايران هيچ توجهي به معلم نمي‌شود گفت: معلمان از جمله اقشاري هستند که حقوق پاييني دريافت مي‌کنند. اين خانم معلم با اشاره به تجمع و اعتراضهايي که معلمان همه ساله انجام مي‌دهند گفت:‌ بارها معلمان مقابل مجلس شوراي اسلامي‌يا وزارت آموزش و پرورش تجمع کرده‌اند اما نتيجه‌اي نداشته است.

وي با اشاره به اينکه بسياري از کالاهاي اساسي را بايد مدتها در صف ايستاد تا به قيمت پايين تر خريداري کرد گفت:‌ معلم بايد صبح اول وقت در کلاس درس حاضر شود و امکان اين ندارد که از ساعت 5 صبح به صف گوشت برود تا شايد ساعت 12 ظهر بتواند دو کيلو گوشت دولتي بگيرد. اين خانم معلم با تاکيد بر اينکه سال آينده با امسال هيچ فرقي نخواهد کرد گفت: دولت چه ابزاري در اختيار دارد که بتواند قيمت کالاها را ارزان کند يا مانع گراني شود. اين خانم معلم با ابراز تاسف از فسادهايي که رخ مي‌دهد گفت: مردم ماشين حساب به دست گرفته‌اند و دايم حساب مي‌کنند که اگر پول فساد سه هزار ميليارد توماني بين مردم تقسيم مي‌شد، به هر نفر چقدر مي‌رسيد. بنابر اين پول وجود دارد اما براي عده‌اي فاسد که البته راهکار را مي‌شناسند و به خوبي هم از آنها سواستفاده ميکنند.

  • مايوس نباشيم

در همين رابطه محمد اسماعيل سعيدي نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گويد: بايد نسبت به آينده اميدوار باشيم البته قبول داريم که مشکلات اقتصادي کشور زياد است و تحريم‌ها نيز مزيد برعلت شده اما نبايد نسبت به آينده مايوس باشيم. وي با اشاره به اينکه قرار بود ارز 4200 توماني براي تهيه کالاهاي اساسي در نظر گرفته شود تا کالاهاي اساسي با قيمت مناسب به دست مردم به ويژه اقشار آسيب پذير و محروم برسد گفت:‌متاسفانه شاهد بوديم که بخش عمده‌اي از ارز دولتي به انحراف رفت و عده‌اي فرصت طلب ارز 4200 توماني گرفتند تا کالاهاي اساسي وارد کنند و البته کالا وارد کردند اما در بازار آزاد به قيمت ارز 10 هزار توماني فروختند و يک شبه راه صد ساله را رفتند. عضو کميسيون فرهنگي مجلس با تاکيد بر اينکه فساد باعث نااميدي مردم مي‌شود گفت: متاسفانه شاهد بوديم که ارز 4200 توماني به غير از فساد و رانت نتيجه ديگري نداشت و هم اکنون صدها نفر از کساني که ارز 4200 توماني دريافت کرده‌اند در زندان به سر مي‌برند يا در انتظار محاکمه هستند.

وي با اشاره به پيشنهادي که هنگام بررسي بودجه 98 از سوي نمايندگان مطرح شد گفت:‌ پيشنهاد کرديم که 14 ميليارد و 500 ميليون دلار براي کالاهاي اساسي در نظر گرفته شود اما به واردکنندگان ندهيم که منجر به فساد شود و سود آن به جيب عده‌اي واردکننده برود بلکه وجه آن را به صورت نقدي به مردم بدهيم تا خودشان هزينه‌هاي زندگي شان را تنظيم کنند که موافقت نشد همچنين طرح ديگري براي تخصيص سوخت به همه مردم داديم تا بار هزينه پرمصرف‌ها را از دوش کم مصرف‌ها برداريم که آن هم نشد. وي با پذيرفتن اينکه قبول داريم ميزان درآمد حقوق بگيران پايين است گفت: بيش از 20 ميليون جمعيت کشور را حقوق بگيران تشکيل مي‌دهند و هنگامي‌که حقوق اين افراد پايين باشد، شک نداريم که ميزان خريد عامه مردم پايين مي‌آيد و تاثيرات منفي بر گردش مالي اقتصاد مي‌گذارد. سعيدي افزود: بايد به توان داخل اعتماد کنيم و نگران تهديدها وتحريم‌ها نباشيم. بي شک از اين مرحله نيز مانند دوران دفاع مقدس يا موارد ديگر خواهيم گذشت.

  • چوب گراني بر سر کسبه

از سوي ديگر يک مسوول اتحاديه صنفي در پاسخ به اينکه گمان مي‌کنيد وضعيت سال آينده چگونه باشد مي‌گويد: ما را وارد اين بازي‌ها نکنيد. به ياد بياوريد که طحان پور رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که سال آينده قيمت لوازم خانگي گران مي‌شود اما امروزه بايد پاسخگوي اين اظهار نظرش باشد. وي با اشاره به سابقه همه ساله گفت: کدام سال را سراغ داريد که قيمت کالاها گران نشده باشد.

تنها تفاوتي که امسال با سالهاي گذشته دارد، ميزان تورم و گراني است. اين فعال صنفي با تاکيد بر اينکه گراني در سال آينده بي شک نسبت به سالهاي قبل بيشتر خواهد بود گفت: شيب گراني در سال 97 بسيار تند بود و اگر اين روال ادامه داشته باشد کمر کارمند و کارگر زير بار گراني و تورم سال آينده خم خواهد شد. وي در پاسخ به اينکه مردم اعتقاد دارند فروشندگان بيش از آنچيزي که بايد از فروش کالا سود مي‌برند و عامل اصلي گراني‌ها فروشندگان و صنوف هستند گفت:‌اين ادعا کم لطفي است. تمامي‌اتحاديه‌ها واحد بازرسي دارند و بازرسي‌ها به اندازه‌اي زياد است که اگر تخلفي صورت بگيرد و مشتري به اتحاديه شکايت کند، برخورد جدي با متخلف صورت خواهد گرفت و حتا تا مرز ابطال جواز کسب و تعطيلي واحد هم رفته ايم.

  • محروميت‌هاي کارگران باعث بيماري‌هاي روحي رواني

در همين رابطه نماينده کارگران در شوراي عالي کار با انتقاد از وضعيت نامناسب زندگي کارگران گفت: گراني در سال 97 وحشتناک رود و به دليل حقوق‌هاي ناچيز، کارگران بسياري از مزاياي خود را از دست دادند و در شرايط سختي زندگي کردند. اکنون نيز با روالي که شاهد هستيم، سال آينده دست کمي‌از سال جاري نخواهد داشت و گمان نمي‌کنم کارگران روي خوش ببينند و آب خوش از گلوي کارگران پايين برود.

علي خدايي با ابراز تاسف از اينکه دستمزدهاي ناچيز باعث محروميت کارگران از حداقل‌هاي زندگي شده است گفت: مسئولان بايد با جامعه کارگري رو راست باشند و همه چيز را به صورت شفاف به مردم بگويند تا مردم بدانند در چه شرايطي زندگي مي‌کنند.

نماينده کارگران در شوراي عالي کار با تاکيد بر اينکه افزايش دستمزد يکي از مهمترين ابزارهاي کارگران براي فاصله گرفتن از خط فقر و رسيدن به بخشي از معيشت از دست رفته ناشي از گراني‌هاست گفت: عدد نهايي براي سبد معيشت ۳ ميليون و ۷۵۹ هزار و ۲۶۲ تومان تعيين شده است که اين عدد حداقل هزينه يک خانواده 3/3 نفري است که همه طرفين آن را به عنوان يک زندگي حداقلي پذيرفته اند.وي براي اثبات تاثير گراني‌ها بر معيشت و سلامت کارگران، به سرانه مصرف شير اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف شير در سال ۸۴ به ازاي هر نفر ۲۱۳ کيلو بود که اکنون به زير ۸۰ کيلو رسيده و اين زنگ خطر و هشداري براي مسئولان بهداشت و درمان کشور و کساني است که دائم سخن از کاهش دستمزد مي‌گويند.

خدايي افزود: مسوولان سلامت کشور بايد بدانند که زنگ خطر پوکي استخوان و بيماري‌هاي ناشي از کمبود کلسيم به صدا درآمده و آنهايي که حاضر نيستند دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان را افزايش دهند، بايد بابت بيماري‌ها و هزينه‌هاي درماني کارگران و خانواده آنان تاوان بدهند. وي گراني سال آينده را بيش از اين حرفها توصيف کرد و گفت: از هم اکنون مي‌بينيم که براي افزايش دستمزد کارگران کيسه دوخته اند.

تجربه ما براي سالهاي گذشته نشان مي‌دهد که هنوز اولين دستمزد سال جديد را دريافت نکرده ايم، افزايش کالاها و خدمات به اندازه‌اي بوده که بيش از افزايش دستمزد بابت گراني‌ها تاوان داده ايم و امسال نيز هيچ اميدي به ارزاني نداريم.

وي با اشاره به هشدارهايي که از سوي مسوولان مطرح شده گفت: سالهاي قبل که مسوولان اميدواري مي‌دادند شاهد گراني افسار گسيخته بوديم اما امسال که از ماهها قبل زمينه سال سخت به گوش مي‌رسد و مسوولان مردم را به تحمل دعوت مي‌کنند، خدا مي‌داند چه اتفاقي خواهد افتاد و گراني تا چه اندازه بالا خواهد رفت.