استاندار البرز در گفت‌وگو با همدلی از ظرفیت‌ها و استعدادهای با ارزش این استان سخن گفت؛

البرز یکی از استان‌های مولد ایران است
همدلی | شهرستان کرج پیش از انقلاب نیز یکی از شهرستان‌های کلیدی تابع تهران محسوب می‌شد. با گشایش بزرگراه تهران ـ کرج که پر ترددترین محور مواصلاتی کشور لقب گرفت و هنوز نیز هست، کرج به شهرستانی محوری که تاثیر بسیاری بر روی پایتخت نیز داشت، تبدیل شد. وجود کارخانجات عظیم و صنایع بزرگ و کوچک بین پایتخت و کرج و همچنین ورودی دو جاده اصلی به شمال کشور (جاده چالوس و رشت) و همچنین محور اتصال به غرب کشور از طریق اتوبان قزوین، باعث شد تا این شهرستان نقشی کلیدی برای پایتخت و کل کشور پیدا کند.
روند توسعه شهرستان کرج پس از انقلاب شتاب بیشتری به خود گرفت، سیل مهاجرت از تهران به این شهر به دلیل قیمت پایین‌تر ملک نسبت به تهران و وجود بازار کار باعث شد که نه‌تنها تهرانی‌ها بلکه سایر شهرستان‌ها هم کرج را هدف سکونت خود قرار دهند.
بافت موزائیکی جمعیت و گسترش این شهرستان موجب شد تا این شهر کلیدی و چند شهرستان اطرافش به استان تبدیل شود و به دلیل همجواری با رشته کوه‌های البرز، همین نام نیز برای این استان جدید در نظر گرفته شود.


همه مواردی که پیشتر به آن اشاره شد در کنار افزایش جمعیت و گستردگی صنایع و گردشگری و در کنار آن کسب و کار بیش از ۳ میلیون ساکنان این استان سبب می‌شود که استانداری این استان جدید نیز فضایی بسیار پرکار داشته باشد و این پرکاری و ازدحام پروژه‌ها به‌طور طبیعی نیاز به مدیریتی پرکار و برنامه ریزی‌های دقیق داشته باشد.
«عزیزالله شهبازی» استاندار جدید البرز که تنها سه ماه به این مدیریت منصوب شده، اصالتا خوزستانی است و سوابق اجرایی زیادی در سطح کشور دارد. کارشناسی علوم سیاسی و دکتری در رشته سیاست گذاری عمومی را در کارنامه دارد.
فرمانداری آبادان و خرمشهر، معاون اداره کل بنیاد شهید استان بوشهر، مدیرکل حراست استانداری سیستان و بلوچستان، معاون و سرپرستی فرمانداری اهواز و معاونت امنیتی ـ سیاسی استانداری البرز نیز در پیشینه خدمت شهبازی دیده می‌شود. ضمن اینکه او از سال‌های نخست دهه 70 به عنوان کارشناس سیاسی وزارت کشور مشغول به کار شده و پیشینه‌ای تمام اجرایی و سیاسی دارد.
شهبازی پس از ۱۲ الی ۱۳ ساعت کار و در ساعت ۷ بعدازظهر به پرسش‌های همدلی در خصوص پست جدیدش یعنی استانداری البرز پاسخ داد.
با توجه به شرایطی که استان البرز دارد یعنی، از استان‌های مهم از نظر جغرافیایی، و نوع ساختار و نزدیکی آن به تهران، مسافرپذیر بودن آن، وجود متکثر قومیت‌های مختلف و دیگر ویژگی‌های اقلیمی و آب‌وهوایی چه برنامه‌هایی برای آینده استان البرز در نظر دارید؟
با توجه به آمار‌های موجود استان البرز یکی از استان های پرجمعیت است که از این نظر استان دهم یا یازدهم است. البرز با جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر در نزدیکی پایتخت قرار دارد و همان‌گونه که شما نیز به درستی اشاره کردید، از نظر قومیتی متکثر است. مقام معظم رهبری طی سفری که به این استان داشتند، از کرج به عنوان «ایران کوچک» یاد کردند.
بنابر آنچه گفته شد، طبیعی است برنامه‌ریزی‌هایی که برای یک شهر با این تنوع جمعیتی، قومیتی، گویش‌های متناوب محلی و سیاسی، در نظر گرفته می‌شود برنامه‌هایی متفاوت و متنوع خواهد بود. همچنین این نکته را باید متذکر شد که کرج از لحاظ جمعیتی، طبق آمار، جوان‌ترین استان ایران است.
از نکات مهم این استان این است که پایه و شالوده آن را تولید و صنعت تشکیل می‌دهد. البته صنعتی که مدنظر ماست به چند شاخه و زیرمجموعه نیز تبدیل می‌شود.
از کارخانه‌ها و تولید‌کنندگان قطعات یدکی و ماشین آلات گرفته تا تولیدات کشاورزی و خوراک دام و طیور در استان البرز مشغول به فعالیت هستند.
در زمینه تولیدات کشاورزی، پزشکی و دیگر صنایع کاربردی و حیاتی در استان قابل مشاهده و بررسی است و بر اساس آمارهای گرفته شده در استان البرز 3500 واحد تولیدی در شهر فعال هستند و بالغ بر ۱۵۰ واحد از این 3500 واحد تولیدی دارای برند و در سطح ملی و همچنین در سطح منطقه‌ای مطرح هستند.
شهبازی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی در استان البرز ادامه داد: کشاورزی نیز در اینجا جایگاه خاص خود را دارد. ما حدود ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم چیزی در حدود ۳۲ هزار هکتار از این مقدار به صورت مکانیزه انجام می‌شود. حتی در تولید ارقام مختلف همچون گوجه فرنگی قارچ، قند و ... دارای شهرت هستند که در سطح کشوری رتبه اول کشوری را دارند. این صنایع باعث شده‌اند که البرز از استان‌های مهم و دارای رتبه در کشور باشد، برای نمونه می‌توانم بگویم مهم‌ترین دامداری کشور در نظرآباد کرج قرار دارد که 14هزار راس گاو در آن نگهداری می‌شود.
در استان البرز مراکز تحقیقاتی و موسسه‌های پژوهشی بی‌شمار و معتبری در زمینه‌های مختلف وجود دارند که در حوزه‌های تخصصی خود حرف برای گفتن دارند‌.
داشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع برای پیشرفت و توسعه استانی هر استان از موانع مهاجرت نیروهای انسانی به دیگر شهرهای مهاجرپذیر است.
گردشگری، صنعت مغفول در البرز
استاندار البرز در خصوص صنعت مغفول مانده گردشگری در این استان ادامه داد: یکی از نکته‌های اساسی ولی مغفول در این استان، صنعت گردشگری است چون یکی از جنبه‌های مهم استان البرز این است که قطب گردشگری است اما هنوز از آن به نحو احسن و کامل استفاده نشده و بنابراین یکی از گزینه هایی که در برنامه آتی ما قرار دارد و باید به آن توجه شود، همین توجه و استفاده کردن از ظرفیت‌های گردشگری استان البرز است.
او تاکید کرد: البته منظورم از صنعت گردشگری تمام جنبه‌ها و زیر مجموعه‌های صنعت گردشگری است، از صنعت گردشگری طبیعت‌گردی تا صنایع گردشگری صنعتی در برنامه آینده ما قرار دارند.
همچنین خیلی از موارد صنعتی، موسسه‌ها و مراکز مطالعاتی وجود دارند و قدمت آنها نیز به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد، که دارای ظرفیت‌های گردشگری هستند. مانند موسسه رازی.
به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌هایی که نام ‌بردید، بودجه زیادی برای این برنامه‌ها نیاز است، بودجه این برنامه‌ها را چگونه تامین می‌کنید، آیا بودجه کافی در درست هست؟
در حال حاضر بخش خصوصی کار خودش را انجام می‌دهد. در دهه فجر امسال، با توجه به پروژه‌هایی که در استان تعریف شده هزینه‌ای در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای آنها برآورد شده‌که از این ۱۵۰۰ میلیارد تومان، چیزی در حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی اختصاص دارد. در ماه‌های آتی نیز سفر یکی از مقامات به استان را در برنامه داریم که پروژه‌های با حدود هزار میلیارد تومان همزمان معرفی خواهد شد.
بنابراین بخش خصوصی در این استان می‌تواند بیش از سرمایه‌گذاران موجود ظرفیت داشته باشد چون استان البرز یا بهتر بگویم این منطقه یکی از مناطقی است که بخش خصوصی یعنی هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم سرمایه گذاران خارجی می‌توانند در اینجا سرمایه گذاری کنند.
شهبازی با اشاره به سایر ظریف‌های استان البرز، گفت: وجود واحدهای صنعتی،راه‌آهن، فرودگاه، همجواری به استان‌های قزوین، زنجان، دسترسی به گیلان و همچنین از طرفی دیگر نزدیکی این استان به پایتخت، البرز را به یکی از استان‌های پُرتردد و همچنین یکی از شهرهای مولد تبدیل کرده است.
ظرفیت‌های مختلفی در بخش تولید دارو، تولید گیاهان دارویی، تولید خوراک دام و خوراک طیور البرز را به یکی‌از محورهای صنعت کشاورزی تبدیل کرده است. اگر بخواهم طبق آمار صحبت کنم باید اعلام کنم ۱۵۰ هزار نفر
به صورت مستقیم در واحدهای صنعتی موجود در استان البرز، شاغل و فعال هستند.
استاندار البرز با اشاره به مهاجر پذیری این استان ادامه داد: یکی از دلایلی که استان را به یکی از شلوغ‌ترین و پُرتنوع‌ترین استان‌ها تبدیل کرده است، مهاجرپذیر بودن استان البرز است.
این استان و به ویژه شهر کرج، مهاجر پذیر است به همین خاطر وقتی در استان‌های دیگر امر توسعه صورت نمی‌پذیرد و کم کاری می‌شود، به شهر کرج مهاجرت می‌شود و این اتفاق باعث شده از ظرفیت‌های ما کاسته شود. توسعه متوازنی که در کشور مد نظر مسئولین ‌است این است که هر استان باید در بین ۳۱ استان کشور با توجه به مزیت‌های نسبی خود کار‌کند یا فعالیت داشته باشد.
بنابراین باید گفت برای استان‌‌هایی که نیروهای انسانی آن‌ها به شهرهای دیگری همانند کرج مهاجرت می‌کنند، یک مدل یا الگو برای توازن نسبی آن‌ها طراحی و تعریف شود.
شاید استان‌های دیگر نیز ظرفیت‌هایشان به حدی رسیده باشد که نتوانند از نیروهای انسانی بیشتری استفاده کند لذا این نیروها برای پیدا کردن کار دست به مهاجرت به شهرهای دیگر ازجمله کرج می‌زنند، شما موافقید؟
هر استان ظرفیت‌های ویژه خودش را دارد.
با این نظر موافقم‌ که هر استان دارای تمام توانایی‌ها و صنایع نیست و نمی‌تواند همه‌چیز را در خودش داشته باشد. بنابراین یکی از استان‌ها پرآب، یکی دارای صنعت کشاورزی خیلی فعال، یکی دیگر از استان‌ها دارای صنایع دستی خیلی فعال، و به همین ترتیب برخی استان‌ها دارای صنعت گردشگری قوی هستند. پس هر استانی باید از ظرفیت خودش به نحو احسن استفاده کند. اما استان البرز به خاطر مهاجرپذیر بودن، در تنگنا قرار گرفته که همین‌امر باعث شده نتوانیم‌ به نحو احسن از ظرفیت‌های استانی خود استفاده کنیم.
با توجه به آمارها، از سال ۹۰ تا سال ۹۵ در حوزه مهاجرت‌ها، بیشترین آمار مهاجرین، مهاجرت‌های بین استانی است که بیشترین‌ آمار مربوط به مهاجرت‌ها در استان‌های مختلف حتی از تهران به استان البرز است.
دلایل‌آن نیز مطرح شد همانگونه که گفتیم، در این استان وضعیت صنایع دستی، شرایط صنعتی کشاورزی و همچنین از همه مهمتر وضعیت عالی آب و هوایی و اقلیمی از دلایل مهاجرت مردم از نقاط مختلف شرق، غرب، جنوب و شمال کشور است.