«همدلی» آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان در سال 98 بر مبنای نقل قول خاتمی و توصیه‌ اخیرش به حسن روحانی را بررسی می‌کند؛

پیشنهاد استعفا
علی صوفی: دیگر اینگونه نیست که هر لیستی ما اعلام کردیم، مردم به آن رای بدهند
همدلی| گروه سیاسی- هرمز شریفیان: روزهای پایانی سال 97 هم مانند سال‌های دیگر رخدادهای ریز و درشت سیاسی بسیاری دارد. پارسال در همین روزها و کمی قبل‌تر، صحبت از رفع حصر «میرحسین موسوی»، «زهرا کاظمی(رهنورد)» و «مهدی کروبی» همزمان با نوروز بود.
استعفای ظریف، حمله تروریستی در نیوزلند که البته در قاره اقیانوسیه قرار دارد و نه در اروپا، حملات وحشیانه ارتش اسرائیل به 100 نقطه از غزه به بهانه شلیک دو موشک به تل آویو و ...از رخدادهای ریز و درشت در حوزه سیاسی بود.


اما کمی قبل‌تر، نشست فراکسیون امید با «سیدمحمد خاتمی» و گفته‌های رئیس دولت اصلاحات برگزار شد که از نا امیدی و عدم اقبال عمومی جامعه به اصلاح‌طلبان سخن گفته بود. در همین اثنا «حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب» نیز پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت که ناظران و کارشناسان بر این باورند، این حزب با توجه به حضور چهره‌های شاخص و برجسته جریان اصلاحات می‌توانند مطالبات این جریان را به صورت «مطالبانه‌گرانه‌تر» و محکم‌تر پیگیری کنند چرا که اعضای آن از طیفی نیستند که در برابر پیگیری خواسته‌های مدنی مردم کوتاه بیایند.
پس از آن «علی صوفی»، مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات به جزییات دیدار فراکسیون امید با سیدمحمد خاتمی و همینطور دیدارهای دوجانبه «خاتمی ـ روحانی» پرداخت و عنوان کرد: «من شنیدم که خاتمی به روحانی گفت: اگر نمی‌تواند از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند».
با توجه به فضای غیر شفاف سیاسی و از آنجایی که جریان اصلی اصلاحات، تریبون و رسانه‌ای به‌طور رسمی برای طرح گفته‌ها و راهبردهای خود ندارند، باید نقل قول صوفی را مورد توجه قرار داد و گمانه‌ها را بر اساس گفته‌های او مطرح کرد.
اگر هرم جریان اصلاحات و در راس آنان سیدمحمد خاتمی به این نتیجه رسیده‌اند که نامزدهای آنان پشت سد نظارت استصوابی قرار می‌گیرند و راندمان بالایی در مجلس، دولت و سایر نهادهای انتخابی ندارند ـ پس احتمالا حضور پررنگی در انتخابات نیز نخواهند داشت.
اما آیا تنها عدم حضور در انتخابات کافی است؟ یا به گفته «سیدمصطفی تاجزاده»، در صورتی که نظارت استصوابی نامزدهای اصلاح طلبان را منع ورود به نهادهای انتخابی کند، بحث تحریم انتخابات را مطرح خواهند کرد؟
«احمد زیدآبادی»، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل سیاسی این باور را دارد که بهتر است اصلاح‌طلبان وقتی کاری ازشان ساخته نیست، میدان را به اصولگرایان بسپارند تا رویای یک دست شدن حکومت برای آنان به حقیقت بپیوندد و تمام مسئولیت‌ها بر گردن خودشان باشد.
اما نکته اینجاست، چنانچه پایگاه عظیم مردمی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی پای صندوق نیایند، دو رخداد بسیار منفی و جبران ناپذیر برای ساختار نظام جمهوری اسلامی و اصولگرایان به وقوع خواهد پیوست. نخست مشروعیت نظام با مشارکتی اندک زیر سوال خواهد رفت و دوم اینکه آرای این بخش رویگردان شده از اصلاح‌طلبان به صندوق اصولگرایان سرازیر نخواهد شد.
اما از همه با اهمیت‌تر، نقطه نظر رئیس دولت اصلاحات در مورد حسن روحانی، رئیس جمهوری است که گفته، چنانچه رئیس دولت تدبیر و امید نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد بهتر است کناره گیری کرده و استعفا دهد.
هنوز از خاطر نبرده‌ایم که در اثتای انتخابات مجلس نهم که پس از رخدادهای مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری سال 88 رخ داد، اصلاح‌طلبان در بین دیوارهایی از حبس و حصر، لیستی برای انتخابات مجلس ارائه ندادند و وضعیت انفعالی آنان چنان بود که نه به صورت شفاف، اما- نمایی از تحریم انتخابات مشاهده می‌شد. در همین فضای تیره بود که خاتمی به دماوند رفت و رای خود را به صندوق انداخت و این پیام او مخالفان و موافقان زیادی هم داشت.
اگر نقل قول صوفی از خاتمی دقیق و نزدیک به مضمون باشد می‌توان چنین دریافت که اصلاح‌طلیان بالاخره به آن نقطه رسیده‌اند که با حضور کمینه و حداقلی قادر به پیگیری مطالبات انباشته شده مردم نیستند و در چنین فضایی کارآمدی آنان نمودی پیدا نمی‌کند و برای همین احتمالا تصمیم دارند که به‌طور کلی از حضور در حکومت کنار بکشند و اصلاحات را به صورت «جامعه محور» دنبال کنند.
جریان اصلاحات که تاکنون به دلیل اشتباهات مکرر اصلاح‌طلبان، با کم اقبالی و کم اعتباری در سطح جامعه روبرو شده در بزنگاه دشواری قرار دارد چرا که اکنون و در همین شرایط سخت نیز گسترده ترین پایگاه اجتماعی مردمی را به واسطه «سه محصور» و شخص سیدمحمد خاتمی دارا هستند و گویا بنا ندارند این اعتبار باقی مانده را نیز صرف اهدافی کنند که برایشان ممکن و میسر نیست.
اگر تصمیم جریان اصلاحات، دوری از «اصلاح‌طلبی مایل به حکومت» و نزدیکی به «اصلاح‌طلبی جامعه محور» باشد به این معناست که به نقطه ایستادگی برای رسیدن به خواسته‌هایشان رسیده‌اند و تا محقق نشدن این خواسته‌ها، اعتبار خود را بیش از این صرف عرصه سیاسی و اجرایی نخواهند کرد.
سال 98 سالی بسیار تعیین کننده در عرصه سیاسی پس از انقلاب است. مشکلات اقتصادی- معیشتی به گفته کارشناسان همچنان ادامه خواهد داشت و نوسانات ارزی، تحریم‌ها و ارتباط با اتحادیه اروپا و مشکلات فروش نفت، تاثیرات مستقیم بسیاری
بر همه عرصه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و...خواهد گذاشت.
آنچه مسلم است تدابیر اتخاذ شده تا امروز، گره‌ای از گره‌های کور ملت ایران را نگشوده است و شاید سال 1398 برای تصمیم گیرندگان کلان نظام، سال؛ بساط کهنه را برچیدن و طرحی نو در انداختن، باشد.
علی صوفی: خاتمی به روحانی گفت اگر نمی‌توانی استعفا بده
رویداد۲۴| «علی صوفی» عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون امید با «سیدمحمد خاتمی» رییس دولت اصلاحات، گفت: صحبت‌هایی که خاتمی در دیدار با فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی عنوان کرد، خود به خود به انتخابات، رویکرد مجلس در مسائل مختلف و بخشی به عملکرد دولت و اوضاع کشور باز‌می‌گردد. وی تعریضی به وضع موجود داشت. خاتمی می‌گوید از من هم کاری ساخته نیست، اگر از مردم بخواهم در انتخابات آینده شرکت کنند دیگر مثل گذشته نیست و این هشداری است که نمایندگان مجلس و دولت باید دست به دست هم بدهند و تغییری در وضع موجود ایجاد کنند.
وی افزود: مشکلات باید توسط آن‌ها برطرف و راهی برای جلب رضایت مردم اتخاذ شود. در غیراین صورت اساساً، وجود اصلاح‌طلبان در قدرت بی‌فایده است. فراکسیون امید بدون کارنامه برای مردم نمی‌تواند از جامعه انتظار رای داشته باشد.
این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان جریانی قوی در کشور هستند، ولی سرمایه‌های اجتماعی آن‌ها برای مردم مهم است، تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه اجتماعی شخص رئیس دولت اصلاحات خواهد بود و این به شرطی است که بتوانیم کارایی از خود نشان دهیم. از طرفی دیگر، ناکارآمدی به این موضوع برمی‌گردد که اجازه ندادند از کاندیدا‌های حداکثری در انتخابات استفاده کنیم و به همین دلیل، استراتژی ما در انتخابات سلبی شده است. همین که طیف «احمدی‌نژاد» در انتخابات ریاست‌جمهوری نباشد برای اصلاحات دستاوردی مطلوب است.
صوفی با تاکید بر اینکه استراتژی ما (اصلاح‌طلبان) این است با توجه به پیامد لیست‌های حداقلی اصلاحات و ناکارآمدی که به تبع آن پدید آمده، اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند، لیستی ارایه کنند و از مردم هم نمی‌شود انتظار داشت که به لیستی رای بدهند که ناکارآمد باشد.
او ادامه داد: دیگر اینگونه نیست که هر لیستی ما اعلام کردیم، مردم به آن رای بدهند. از سویی دیگر تبعات لیست ارائه شده را اصلاح‌طلبان نمی‌توانند قبول کنند! لیست حداقلی ما ناکارآمد بود و به فرض اینکه بروند در مجلس و کاری انجام ندهند، خوب نیست. مساله اصلی اصلاح‌طلب یا اصلاح‌طلبی است. خیلی از اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند، در لیست انتخاباتی قرار گرفتند کافی است، ولی این آغاز کار خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی سال آینده صحبتی در بین اصلاح‌طلبان شده است، گفت: هنوز صحبتی نشده و الان برای مجلس شورای اسلامی هنوز زود است که به مصادیق وارد شویم. باید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کاملاً مستقر شود. پارلمان اصلاحات هم هنوز معلوم نیست. آیین‌نامه‌های شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باید در تمام استان‌ها تشکیل شود و اجرای امور را در دست بگیرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب
همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سیدمحمد خاتمی نارضایتی که از دولت روحانی دارد را به وی اعلام کرده یا جلسه‌ای برگزار شده است بین این دو نفر، گفت: حتما چنین است و زیاد این کار صورت گرفته است. در همین سال هم این جلسات برگزار شده است. خاتمی معتقد است اگر دولت موانعی در کار خود حس می‌کند، باید این مشکلات را به جدیت پیگیری کند یا آن را با مردم در میان بگذارد. اگر این موارد به نیرو‌های بالادستی مربوط است یا قوای دیگر باید رئیس‌جمهور تعیین تکلیف کند. اگر نمی‌تواند موانع را برطرف کند کنار بکشد.
وی ادامه داد: من شنیدم که خاتمی به روحانی گفت: اگر نمی‌تواند از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند.