اعتلای «ایران» با سرمایه‌گذاری در ورزش



مهدی ملکی
دبیر گروه ورزش


«ورزش» یکی از مهم‌ترین راه‌های تولید افتخار و کسب اعتبار برای یک کشور در میادین بین‌المللی و مجامع جهانی است. در دنیای امروزی، ورزش جایگاهی فراتر از آنچه تصور می‌شود، دارد. به واقع این جادوی ورزش است که در مقاطع مختلف به‌صورت موازی کارکردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم پیدا می‌کند. بسیاری از موارد را می‌توان مثال زد که یک ورزشکار یا تیم ورزشی، پیام مهم سیاسی و دیپلماسی را به جهان منتقل کرده و چه بسا ضریب نفوذ آن از صحبت‌های دولتمردان و رجل سیاسی آن کشور بیشتر هم بوده است. نگاهی دقیق‌تر و اصولی‌تر به مقوله ورزش، مؤید آن است که این مهم چه در بخش همگانی و چه در بخش قهرمانی، می‌تواند مقدمات پیشرفت جامعه و اعتلای نام «ایران» را فراهم کند. در چنین شرایطی می‌توان با قاطعیت مدعی شد که هزینه در ورزش، نوعی سرمایه‌گذاری است. در حالی که ایران با وضعیت دشواری به واسطه «تحریم»‌ها مواجه شده، ورزش یکی از مهم‌ترین راه‌های بی‌اثر کردن تحریم هاست. ورزش راهی میانبر برای خروج از انزوای جهانی است و از بعد اقتصادی هم می‌تواند نقطه قابل اتکایی باشد.
بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی و جامعه شناسان معتقدند که ورزش یکی از مؤلفه‌های تحقق نشاط و شادی در جامعه است. آنها تأکید دارند که بسیاری از بیماری‌های افراد به واسطه ورزش قابل پیشگیری بوده و مصرف داروها را نیز می‌تواند کاهش دهد. در این میان باید به ورزش کارگری به‌عنوان بخشی که تولید و اقتصاد کشور در دست اوست و نسبتاً مغفول مانده، توجه بیشتری داشت چرا که ورزش کارگری تأثیر مثبتی در رونق تولید و سلامت جامعه دارد. اما در بعد قهرمانی، این مقوله پرزرق و برق، شرایط ویژه‌ای پیش روی کشور، مردم و مسئولان قرار می‌دهد. در جام جهانی و جام ملت‌های اخیر شاهد همبستگی و اتحاد مثال زدنی مردم بودیم و در المپیک‌ها لمس کردیم که یک مدال چه شور و حالی به جامعه تزریق می‌کند.
از سویی ورزش در 4 دهه گذشته جزو معدود اتفاقاتی بوده که نام ایران را به غیر از مسائل سیاسی چون انقلاب و جنگ، در دنیا پرآوازه و نگاه رسانه‌های معتبر جهان را به کشورمان معطوف کرده است. در این میان، شرایط از بعد اقتصادی ویژه‌تر هم می‌شود. کی روش مثال نزدیک و مناسبی است برای اثبات اینکه هزینه در ورزش، سرمایه‌گذاری است. او به دلار حقوق می‌گرفت و منتقدانش معتقد بودند که مربی گرانی است اما مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «قرارداد کی‌روش با ما در مجموع حدود 10/6 میلیون دلار بود ولی آورده او نزدیک به 20 میلیون دلار از حضور در جام جهانی، یک اسپانسر و پول هایی که از فیفا گرفتیم حدود 30 میلیون دلار بود. یعنی از لحاظ مالی ما کلی سود کردیم.» با این اوصاف، توجه بیشتر و ارزش‌گذاری بالاتر به ورزش، نه تنها ضرر و زیانی متوجه کشور نمی‌کند بلکه عایدی‌هایی دارد که شاید رسیدن به آنها از طریق حوزه‌های دیگر غیرممکن یا سخت‌تر باشد. بنابراین می‌طلبد که مسئولان نگاه عمیق‌تر و خاص تری به ورزش کشورمان داشته باشند که از لحاظ نیروی انسانی و استعداد غنی است. مگر جز این است که ایران سربلند، آرزو و هدف تمام ایرانیان است.