گفت‌وگوی «همدلی» با زهرا داوودنژاد، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون؛ ترویج مهر و محبت با«هیات مدیره»

همدلی| شهربانو جمعه‌پور- زهرا داوودنژاد، دختر علیرضا داوودنژاد، کارگردان نام آشنای سینمای ایران است. او تاکنون در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون در زمینه های مختلف به عنوان بازیگر، کارگردان پشت صحنه، منشی صحنه و دستیار کارگردان فعالیت داشته است. از جمله کارهای سینمایی او به عنوان بازیگر می توان به «شماره 17 سهیلا»، «کلاس هنرپیشگی»، «نیلوفر»، «دست های خالی»، «ملاقات با طوطی» و «بچه های بد» اشاره کرد. داوودنژاد حدود 10 سال از فضای بازیگری دور بود تا این‌که سال 97 در مجموعه «هیات مدیره» حضور یافت. کارگردانی این سریال را مازیار میری برعهده داشت و تهیه کنندگی اش بر عهده مهران رسام بود. این سریال از شبکه پنج سیما پخش شد. هم‌اکنون این سریال از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است. به همین دلیل پای صحبت‌ های زهرا داوودنژاد نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
سریال «هیات مدیره» در نهایت برای خودتان راضی کننده بود؟
بازیگران و دیگر عوامل سریال «هیات مدیره» تمام سعی و تلاش‌شان را به کار گرفتند تا سریالی خوب ارائه دهند. متاسفانه شرایط تولید و زمان پخش طوری بود که نتیجه خوب و مورد انتظار را نگرفتیم. فکر می کنم چیزی که مدنظر عوامل بود، به دست نیامد و سریال به آن خوبی که انتظارش را داشتیم، نشد.
چه عواملی باعث شد که نتیجه مطلوب گرفته نشود؟


مهمترین مسئله این بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این مجموعه باید برای تابستان آماده می شد، اما در نهایت طوری شد که سریال باید برای نوروز می‌رسید و این کمبود وقت، اثر خوبی روی کار نداشت.
با وجود مشکلاتی که گفتید، مردم چقدر با این سریال ارتباط برقرار کردند؟
وقتی «هیات مدیره» پخش شد، همزمان سریال‌های پرطرفداری مانند «پایتخت» از تلویزیون پخش می شد. به نظر می رسد این سریال تحت الشعاع مجموعه های پرطرفدار قرار گرفت و به خوبی دیده نشد.
اکنون که سریال «هیات مدیره» از آی‌فیلم پخش می شود، چه بازخوردهایی از سوی مخاطبان دریافت می کنید؟
واقعیت این است که بازپخش «هیات مدیره» از آی‌فیلم برای من، از پخش اولش بازتاب بیشتری داشته است. الان من پیام های بیشتری از طرف مردم دریافت می کنم و برخی افراد نیز در کوچه و خیابان درباره این سریال و پخشش از آی‌فیلم حرف می زنند. به طور کلی فکر می کنم پخش این سریال از آی‌فیلم، نتیجه بهتری نسبت به پخش اولش در نوروز داشت.
نقاط قوت این سریال چه بود؟
در این سریال، تلاش بر این بود که فرهنگ آپارتمان نشینی در بین مردم بیشتر ترویج و درباره این موضوع فرهنگ سازی درستی انجام شود. از سوی دیگر، ایجاد اتحاد میان مردم و ترویج نوع دوستی بین افراد نیز از دیگر اهداف این سریال بود. «هیات مدیره» تلاش دارد مهر و محبت را در میان مردم ترویج دهد. بنابراین، از این نظر می توان گفت سوژه خوبی در این سریال دنبال می شود. یکی دیگر از نقاط قوت سریال این بود که عوامل پشت صحنه در یک فضای امن، راحت و طبیعی کار کردند و تنشی وجود نداشت.
سریال «هیات مدیره» چقدر در هدفی که دنبال می کرد، موفق بود و تا چه اندازه توانست مبلّغ عشق، مهر و مهربانی میان مردم باشد و فرهنگ آپارتمان نشینی را ترویج دهد؟
نمی توان گفت که تاثیر نداشته است چون مجموعه‌های تلویزیونی معمولا مخاطبان خاص خودشان را دارند و هر کدام به فراخور تعداد بینندگان‌شان، تاثیرگذار هستند. اما همان‌طور که گفتم به دلایل مختلف، این سریال در زمان پخش اولش دیده نشد و به همین دلیل فکر نمی کنم تاثیر خارق العاده ای در این زمینه در جامعه بر جای گذاشته باشد. اما اکنون که این مجموعه از آی‌فیلم در حال پخش است، امیدوارم که بتواند بینندگان بیشتری را جلب کند و تاثیرات بیشتری هم بر جای بگذارد.
از جذابیت های نقشی که در این سریال بر عهده داشتید برای‌مان بگویید، به ویژه اینکه شما یک مدت از کارهای تلویزیونی دور بودید و با این مجموعه مجددا شروع به کار کردید...
راستش را بخواهید وقتی من قبول کردم که نقش «مریم» را ایفا کنم، قرار بود نقش به سمت و سوی دیگری برود و اتفاقات دیگری بیفتد اما از اواسط داستان شرایط تغییر کرد و من آنطور که انتظار داشتم، نتوانستم در این نقش به ایده آل خودم برسم. با این حال، لطف «هیات مدیره» به این بود که با یک تیم حرفه ای کار می کردیم. آقای میری به عنوان کارگردان، کارشان را خوب بلدند و همکاری با او لذت بخش بود. به طور کلی ما فضای پشت صحنه خیلی خوبی داشتیم و به همین دلیل کار برای عوامل جذاب بود.
از اینکه در این سریال ایفای نقش کردید پشیمان هستید؟
خیر. به هر حال این اثر آن قدر جذابیت داشت که من بعد از 10 سال که از فضای کار دور بودم، با این مجموعه دوباره فعالیتم را شروع کنم و نقص هایش را نادیده بگیرم.
کار جدیدی از شما خواهیم دید؟
بله، سال بعد با سریال «دنگ و فنگ روزگار» که از شبکه یک پخش خواهد شد، مهمان خانه های مردم خواهم بود.
قرار بود «هیات مدیره» ادامه دار باشد و سری های بعدی اش ساخته شود، خبری درباره این موضوع دارید؟
بله، در ابتدا قرار بود یک کار ادامه دار داشته باشیم اما الان فکر نمی کنم امکانش باشد که ادامه این کار ساخته شود. به طور کلی روند کار تغییر کرد و بعید می دانم برنامه ای برای ادامه اش وجود داشته باشد و حرفی هم در این زمینه با ما نزده اند.
چرا چند سال از فضای کار دور بودید؟
طی آن سال ها من در تهران نبودم. در شمال زندگی می کردم، در حال و هوای خاصی بودم و ترجیحم این بود که کار نکنم. اما حالا برگشته ام و آماده کار هستم و در سال بعد کارهایی از من خواهید دید.
روند انتخاب‌تان برای ایفای نقش در سریال «هیات مدیره» چطور بود؟
از طرف آقای میری تماس گرفتند و نقش را پیشنهاد کردند و من هم پذیرفتم. نمی دانم افراد دیگری هم برای این نقش کاندیدا بودند یا خیر، البته بعید می دانم این طور بوده باشد. فکر می کنم آقای میری و همکاران‌شان، کارم را در فیلم :شماره 17 سهیلا» دیدند و بر همین اساس، مرا برای «هیات مدیره» دعوت کردند.