اظهار ارادتی به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی به مناسبت سالگرد رحلت فرزند غیور امام خمینی

اشاره
امروز، سالروز رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینی فرزند برومند و غیور حضرت امام خمینی است. فرزندی که به حق، حق فرزندی را برای پدر به جای آورد و علاوه بر فردی معتمد و امین برای امام خمینی، یاوری درستکار و راستگو و مبارزی خستگی‌ناپذیر در پیگیری آرمان‌های او بود. به همین مناسبت، گزیده‌ای از نقطه نظرات و خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری را که از دوستان با سابقه حاج احمد آقا به شمار می‌رود، انتخاب کرده‌ایم و از نظر خوانندگان گرامی روزنامه می‌گذرانیم.
***
...به نظرم حاج احمد آقا در عین حالی که انسان عطوفی بود و در خیلی از مسائل مربوط به ارتباطات و برخوردها سهل گیر بود، اما از آن طرف هم نسبت به انقلاب و شخص امام خیلی غیور بود. یعنی معیار حاج احمد آقا برای سنجش افراد و هر اتفاق و هر چیز دیگر این بود که نظر امام چیست و مبادا چیزی بر خلاف نظر امام باشد. البته این هم به نظرم یک تعصب نبود، چون همانطور که از مرحوم آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر شنیده‌اید که ایشان می‌فرمودند: «ذوبوا فی الامام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام» حاج احمد آقا هم اینها را در امام دیده بود و هیچ کس به اندازه او با امام معاشرت نداشت و همه خصوصیات امام را می‌دانست و می‌دانست که امام خودش نیست و برای خودش کار نمی‌کند و هر کاری که می‌کند و هر حرفی که می‌زند برای اسلام است و برای خداست. یعنی دقیقا همین که: «ذوبوا فی الامام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام». این را حاج احمد آقا لمس کرده بود. اگر شهید سید محمد باقر صدر این را به دلیل چند صحبت و معاشرت با امام فهمیده بود، حاج احمد آقا به دلیل فرزند امام بودن و دائما با امام بودن و محرم اسرار امام بودن، این را با پوست و گوشت و خون خودش لمس کرده بود و این را می‌فهمید. بنابراین غیور بودن او نسبت به امام تعصب نبود بلکه این یک فهم عالی و یک درک بود. و به نظر من حاج احمد آقا فرزند غیور امام و امانت‌دار بود و کسی نبود که بر خلاف نظر امام هیچ کاری انجام بدهد.


گاهی وقتها البته در آن اوائل انقلاب یک اتفاقاتی افتاد و صحبت‌ها و موضع گیری‌هایی از حاج احمد آقا بود که یک مقداری بعضی‌ها نگران شدند و امام هم یک تذکراتی داده بودند و اینها را من با توجه به خصوصیاتی که حاج احمد آقا داشت، حمل بر این می‌کنم که آن اوائل حاج احمد آقا فکر می‌کردند که امام نظرشان بر همین است و بعد که متوجه شدند امام نظرشان چیز دیگری است یا امام تصحیحی کردند، من دیگر یادم نمی‌آید در سالهای بعد از آن مسیری که امام تعریف می‌کردند حتی یک میلیمتر انحراف پیدا کرده باشند.
بد نیست در اینجا به خاطره دیگری اشاره بکنم که شاید شما به دلیلی که اطلاع ندارید سوال نکنید و آن این که آخرین دیدار من با ایشان دیدار جالبی بود. در آخرین سال عمر ایشان هردوی ما دعوت شده بودیم به یک همایشی که وزارت دفاع در باره نظرات دفاعی امام خمینی برگزار کرده بود. آنجا هم من مقاله‌ای داشتم و سخنرانی کردم و هم حاج احمد آقا سخنرانی کردند. من هم پای صحبت ایشان نشستم و ایشان هم نشستند و ایشان آن روز از نظر جسمی وضع خیلی بدی داشتند و بعد از تمام شدن صحبتهای هر دویمان، ایشان دیگر نمی‌توانستند بنشینند یعنی طاقت و تحمل نشستن را نداشتند و در عین حال دوست داشتند که بنشینند و حرمت جلسه را حفظ کنند. در گوشی به من گفتند که من چه کار کنم؟ حالم خوب نیست و نمی‌توانم بیش از این بنشینم. راه حلی به نظرت می‌رسد که یک جوری که بد هم نشود ما بلند شویم برویم؟ من گفتم که من این کار را می‌کنم و پا می‌شوم می‌روم و راه باز می‌شود و شما هم بعد از من بیایید. ایشان هم خیلی خوشش آمد و گفت این راه حل خوبی است، شما بلند شو برو و من هم بعد از شما می‌آیم. من رفتم بیرون و توی حیاط منتظر ماندم تا ایشان را ببینم و خداحافظی کنم و بعد از مدت خیلی کمی شاید دو سه دقیقه ایشان هم آمدند و با هم خداحافظی کردیم و از آنجا رفتیم. بعد از آن من موفق به دیدار ایشان نشدم و از این دیدار هم یک خصوصیت دیگر حس کردم و آن اینکه ایشان انسان بسیار اهل آدابی بود و به دیگران احترام می‌گذاشت و حرمت اشخاص و جلسات را اینطوری حفظ می‌کرد و در یک جلسه رسمی با اینکه وضع جسمی‌اش خوب نبود نمی‌خواست بلند شود و برود برای اینکه رفتن ایشان ممکن بود یک معنایی داشته باشد. در عین حالی که واقعا ملتهب بود و خیلی ناراحت بود و من حس می‌کردم و دستش را توی دستم گرفتم، تا حدودی تب هم داشت و لرزشی هم در بدنش بود و خیلی هم ناراحت و نگران او شدم ولی در عین حال نمی‌خواست برود و حرمت آنجا را حفظ می‌کرد و من این راه را برای ایشان باز کردم و در واقع آن کاری که ایشان نمی‌خواست انجام بدهد را من انجام دادم تا راه باز بشود و ایشان از آن جلسه بیرون برود. این هم یک خصوصیت دیگر ایشان است.
درباره سالهای اخیر من عرض می‌کنم. در سالهای اول همانطوری که گفتم ممکن بود به خاطر تلقی خاص ایشان از نظر امام اتفاقاتی افتاده باشد از قبیل اظهار نظرهایی که خیلی منطبق نبود نه چیز دیگر. اما در سالهای اخیر من اطمینان دارم که این مطالبی که درباره ایشان گفته شد و یا گفته می‌شود هیچکدام درست نیست. چون من این را خودم همانطوری که الان گفتم در چند مورد احساس کردم و لمس کردم وبرای من کاملا مشخص شد که مساله این است. حتی گفتم که ایشان می‌توانست در برخی موارد چون نظر امام را می‌دانست بگوید نظر امام این است و این کار را بکنید ولی به خودش زحمت می‌داد و می‌رفت و سوال می‌کرد و آن را با جواب مشخص امام به من می‌گفت. اما اینکه یک عده‌ای چنین حرفهایی را می‌زنند خوب ما یادمان هست که اختلافات گروهی و جناحی آن زمان هم بود الان هم هست همینطوری که می‌بینید و الان هم کاملا مشهود است، هر کسی هر چیزی را به نفع خودش تفسیر می‌کند. آن زمان هم وقتی امام یک موضعی می‌گرفتند و بعضیها نمی‌پسندیدند برای اینکه خودشان را با امام منطبق بدانند و امام را هم بر خودشان منطبق بدانند و آن مورد را هم یک جوری توجیه کنند، به گردن حاج احمد آقا می‌انداختند. درحالی که واقعا اینجور نبود و حاج احمد آقا درست امانت‌داری می‌کرد. کما اینکه شما در مطلبی که در جواب نامه ایشان برای مساله‌ای که جامعه مدرسین مطرح کرده بود می‌بینید که امام فرمودند ایشان کاملا امانت‌داری کرده است و مطالب را درست نقل کرده و این نظر، نظر خود من هست. چون همان زمان این حرف را در یکی از مواردی که برای جامعه مدرسین پیش آمده بود، به حاج احمد آقا نسبت داده بودند. یعنی واقعا حاج احمد آقا این امانت‌داری را به کمال رسانده بود و افراد و گروهها طبق تمایلات خودشان کارهایی می‌کنند.
من یک نمونه‌ای برای شما بگویم خیلی جالب است یادم هست در همان دوران امام و زمان نخست وزیری آقای موسوی که گاهی اوقات امام به آقای موسوی توصیه‌ای می‌کردند، یکی از احزاب سابقه‌دار معروف مذهبی مطرح، وقتی می‌دیدند ایراد گرفته شده به آقای موسوی از ناحیه امام است، فوری یک پیامی علنی نه خصوصی، برای امام منتشر می‌کردند اماما فدایت شویم که چنین موضع درست و عالی گرفته‌ای و... اما همین آقایان وقتی امام چیزی در تایید دولت و برخلاف نظر اینها می‌گفتند، سکوت می‌کردند و ما خبر داشتیم که در محافل حزبی خودشان بر عکس حتی می‌گفتند که چرا اینجا امام این حرف را گفتند و این القاء شده به امام یا حتی نسبت به حاج احمد آقا می‌دادند که من همان زمان در سرمقاله‌هایی که می‌نوشتم، می‌نوشتم اینها معتقد به ولایت فقیه نیستند بلکه معتقد به ولایت «بر فقیه» هستند. این تعبیر را آن وقتها ما خیلی در سرمقاله هامان به کار می‌بردیم. واقعا این جوری بود. این آدمها و از این قبیل آدمها بودند که چون طبق میل خودشان نبود به حاج احمد آقا نسبت می‌دادند که او القاء کرده است. چون از آن طرف جرات نداشتند بگویند امام حرف بدی زده است، می‌خواستند خودشان را ضد امام معرفی نکنند، لذا می‌گفتند نظر امام این نبوده و این به او القاء شده است، که این خودش اهانت به امام بود. امام هم دقیق مسائل را می‌فهمیدند و هوش و درک بسیار بالایی داشتند و هم احاطه به مسائل داشتند و اینطور نبود که یک کسی بتواند چیزی را القاء کند. بعد هم امام تا به یک نتیجه دقیقی نمی‌رسیدند اظهار نظر نمی‌کردند. بنابراین اینها حرفهایی است که طبق امیال افراد گفته می‌شد برای اینکه مشکلات خودشان را توجیه کنند.
من در آن محدوده‌ای که با ایشان معاشرت داشتم، حاج احمد آقا را آقا می‌دیدم نه آقازاده. یعنی معتقدم که شخصیت حاج احمد آقا طوری بود که خودش آقا بود. اخلاق و رفتارش، اخلاق و رفتار کسی بود که باید به او آقا گفت. بزرگوار و بزرگ منش بود. گذشتش نسبت به خیلی از مسائل و گذشتش نسبت به آن قدرتی که در آن زمان به وجود آمده بود و بسیاری از کشورها نسبت به امام سر تعظیم فرود آورده بودند و معلوم است که حاج احمد آقا به عنوان نزدیکترین فرد به امام در چه موقعیتی قرار داشت. اما رفاقت و تواضع و دوستی‌اش نسبت به همه کسانی که دوستیها و آشناییهایی از قبل داشت یا حتی برخوردهای جدیدی اگر با کسی پیدا می‌شد، این تواضع و اخلاق طبیعی سر جای خودش بود، فلذا آقا بود. همین قبول نکردن پست و مقام ازسوی ایشان خیلی مهم است. بنی صدر خیلی تلاش کرد که حاج احمد آقا نخست وزیرش بشود و این را به امام پیشنهاد کرد. حاج احمد آقا هم در موقعیتی بود که اگر می‌خواست یکی از این سمتها را قبول کند بالاخره یک جوری این اتفاق می‌افتاد اما برای او اصلا همین خادم امام بودن و اینکه کاری بکند که امام راحت بتواند کارهایش را انجام دهد، بزرگترین افتخار بود و خود این هم یعنی «آقایی». یعنی از این نظر هم طبع بلند و روحیه خیلی بالایی داشت و واقعاً آقا بود و الا خیلی از مناصب و امکانات مسائل اقتصادی را می‌توانست داشته باشد ولی نداشت می‌دانیم که وقتی حاج احمد آقا از دنیا رفت مثل خود امام چیزی نداشت. یعنی اینجوری زندگی کرد و روحیه‌اش هم این بود.
بنابراین حاج احمد آقا در تمام ابعاد آقا بود. اصلا آقا زاده نبود تا ببینیم این طبایع آقا زادگی را داشت یا نداشت. و من فکر می‌کنم همین جا جای خوبی است برای اینکه بگویم همه کسانی که منسوب به حاج احمد آقا هستند باید این خصوصیت حاج احمد آقا را داشته باشند. یعنی به مسائل جزئی وارد نشوند، دنبال پست و مقام و شغل و پست به این و آن دادن و برای این و آن کار درست کردن و امثال این جور چیزها نباشند. انتظارات بزرگتری از آنها هست، به آن مسائل فکر کنند نه به این مسائل جزئی اشتغالاتی که انسان را به این طرف می‌برد که از این قبیل شائبه‌ها در آن باشد. مثل خود حاج احمد آقا، آقا باشند.
گزیده‌ای از مصاحبه با صفحه حوزه روزنامه جمهوری اسلامی
26/12/1392

*معیار حاج احمد آقا برای سنجش افراد و هر اتفاق و هر چیز دیگر این بود که نظر امام چیست و مبادا چیزی بر خلاف نظر امام باشد
*غیور بودن حاج احمد آقا نسبت به امام، تعصّب نبود بلکه از روی یک فهم عالی و درک عالی بود و به معنی واقعی کلمه ذوب در امام بود، همانگونه که امام ذوب در اسلام بود
*حاج احمد آقا را آقا می‌دیدم نه آقازاده. یعنی معتقدم که شخصیت حاج احمد آقا طوری بود که خودش آقا بود. اخلاق و رفتارش، اخلاق و رفتار کسی بود که باید به او آقا گفت. بزرگوار و بزرگ منش بود
*حاج احمد آقا فردی اخلاقی بود و حرمت‌ها را حفظ می‌کرد، شاهد بودم در مراسمی با اینکه حال خوبی نداشت و نشستن در جلسه برایش خیلی سخت بود، اما به خاطر حفظ حرمت جلسه تحمل می‌کرد
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ساز وکار ایرانی متناسب با «اینستکس» بزودی ثبت می‌شود موج محکومیت جنایت تروریستی نیوزیلند ازسوی مقامات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور پیکر 115 شهید دفاع مقدس از مرز آبی خرمشهر به کشور بازگشت عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در سراسر کشور آغاز شد وزیر بهداشت: سال آینده دغدغه دارویی نداریم گشایش جبهه‌ای تازه علیه ترامپ از جانب جمهوریخواهان ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد امروز و با حضور رئیس جمهوری 4 فاز جدید پارس جنوبی افتتاح می‌شود صادرات میعانات گازی پارس جنوبی 15 درصد افزایش یافت چهار سال جنگ علیه یمن به روایت آمار ریختن نیم میلیون بمب و موشک بر سر مردم یمن در 4 سال اظهار ارادتی به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی به مناسبت سالگرد رحلت فرزند غیور امام خمینی نسبت جمعه سیاه نیوزیلند با کارنامه سیاه سران غرب ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد گوشی همراه رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی «هک» شد واشنگتن: نوبت سعودی‌هاست درباره توافق هسته‌ای گامی بردارند