ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با استفاده از حق وتو برای نخستین بار، مانع از تبدیل مصوبه لغو وضع اضطرار ملی به قانون شد.
به گزارش ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که 12 سناتور جمهوریخواه با موضع‌گیری علیه دولت، رای به لغو وضع اضطرار ملی در مجلس سنا دادند.
این طرح با 59 رای موافق در برابر 41 رای مخالف در سنا به تصویب رسید.
پیشتر نیز مجلس نمایندگان آمریکا طرح مشابهی را به تصویب رسانده بود.


مطابق با قوانین آمریکا، رئیس جمهوری این کشور می‌تواند با وتو، مانع تبدیل شدن یک طرح به قانون شود؛ اما رای دو سوم اعضای نمایندگان دو مجلس کافی است تا این وتو را باطل کند.
ترامپ وضع اضطرار ملی را ماه گذشته برای تامین هزینه ساخت دیوار در مرز با مکزیک اعلام کرده بود.
این اقدام پس از آن صورت گرفت که مذاکرات دولت و کنگره آمریکا بر سر هزینه ساخت این دیوار به نتیجه نرسید.
ترامپ پیشتر اصرار داشت که پنج میلیارد و 700 میلیون دلار به این دیوار اختصاص یابد؛ اما حزب دمکرات حاضر به اختصاص ردیف بودجه برای آن نشد.
مخالفان، ساخت این دیوار را تلاشی برای سرکوب مهاجران و پناهندگانی می‌دانند که از مرز مکزیک وارد آمریکا می‌شوند.
دعوت ترامپ از یهودیان برای خروج از حزب دموکرات آمریکا
ازسوی دیگر ترامپ از یهودیان آمریکا دعوت کرد که از حزب دموکرات فاصله بگیرند و به حزب جمهوری‌خواه بپیوندند. او در یک پیام توییتری حزب دموکرات را به داشتن گرایش‌های ضداسرائیلی متهم کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در پیامی توییتری از یهودیان آمریکا دعوت کرد که از حزب دموکرات فاصله بگیرند و به حزب جمهوری‌خواه، که حزب اوست، بپیوندند.
ترامپ گفته است که یهودیان به یک خیزش تازه "خروج" نیاز دارند تا در یک حرکت جمعی حزب دموکرات را ترک کنند.
او می‌گوید که حزب او، یعنی جمهوری‌خواه با "آغوش باز" از یهودیان استقبال خواهد کرد.
ترامپ با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) و خروج آمریکا از برجام که در زمان حکومت او صورت گرفته، حزب دموکرات را متهم کرد که حرمت و توجه کافی به یهودیان نشان نداده است.
او حزب دموکرات را به داشتن گرایش‌های ضداسرائیلی متهم کرد و به اظهارات اخیر ایلهان عمر، عضو مسلمان کنگره از حزب دموکرات، استناد کرد. خانم عمر در نطقی به شدت به سیاست خارجی اسرائیل حمله کرد، به طوری که برخی از نمایندگان حزب دموکرات نیز از او خرده گرفتند.
به نقل از دویچه وله، به نظر پایگاه نظرسنجی سیاسی پلیتیکو politico تاکنون یهودیان آمریکا به طور کمابیش مساوی از دو حزب بزرگ آمریکا حمایت کرده‌اند. اما در سال‌های اخیر برخی از سیاست‌های دموکرات‌ها به سود فلسطینی‌ها گاه به دوری یهودیان از حزب دموکرات منجر شده است.
ترامپ از سیاست تایید کامل اسرائیل پیروی می‌کند و به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائیل، را متحد نزدیک خود می‌داند.
ترامپ به سوءاستفاده از اعتبارات بنیاد خیریه‌اش برای مقاصد سیاسی متهم شد
از سوی دیگر دادستان ایالت نیویورک آمریکا اقدام به شکایت از دونالد ترامپ به اتهام سوء استفاده از اعتبارات بنیاد خیریه‌اش برای کمک به کمپین ریاست جمهوری سال 1395 خود کرده و به دنبال دریافت 5.6 میلیون دلار جریمه و 2.8 میلیون دلار غرامت در این پرونده است.
لتیسیا جیمز، دادستان کل نیویورک اعلام کرد که در این شکایت به دنبال دریافت 5.6 میلیون دلار جریمه در کنار 2.8 میلیون دلار غرامت در این پرونده از بابت خرج شدن پول‌های بنیاد خیریه ترامپ به صورت غیرقانونی برای مقاصد سیاسی و تجاری و در عین حال دریافت حکمی به منظور ممنوع کردن اداره هر گونه بنیاد خیریه در ایالت نیویورک برای ترامپ و سه فرزند بزرگش است. در این شکایت اظهارات شاهدین و چند ایمیل به عنوان سند و مدرک مطرح شدند.
ماه آذر گذشته بنیاد خیریه ترامپ طبق توافقی تعطیل شده و حدود 1.7 میلیون دلار از اعتبارات باقی مانده این بنیاد در فرآیندی تحت نظارت دادگاه به سازمانهای غیرانتفاعی توزیع شد.
با این حال تعطیلی صورت گرفته براساس این توافق نتوانست جلوی شکایت مقام‌های ایالت نیویورک از ترامپ در خصوص سو استفاده صورت گرفته از پولهای این بنیاد خیریه را بگیرد.
در این شکایت تصریح شده که بنیاد ترامپ اقدام به زیرپا گذاشتن قوانینی کرده که به موجب آن دست داشتن این بنیاد خیریه در کمپینهای سیاسی ممنوع بود.
تاکنون نه خود ترامپ و نه هیچ یک از سه فرزند بزرگش که همگی سمتهای ارشد در بنیاد خیریه دونالد ترامپ داشتند سند و مدرکی برای رد ادعای مقامهای ایالت نیویورک ارائه نکرده‌اند. آنها تا کنون ادعای دادستان نیویورک در خصوص کوتاهی‌شان به عنوان اعضای هیات مدیره در نظارت بر اعطای کمک‌ها در این بنیاد یا کوتاهی در اجرای سیاستهایی به منظور حفاظت از بودجه این بنیاد خیریه در برابر سو استفاده را رد نکرده‌اند.
لتیسیا جیمز در سندی که به دادگاه تحویل داده، عنوان کرده ترامپ در این وضعیت عدم وجود نظارت، باعث شده که بنیاد مذکور دست به تراکنشهایی در راستای معاملات شخصی زده و اقدام به هماهنگ کردن غیرقانونی این تراکنشها با کمپین ریاست جمهوری ترامپ کند.
درحال حاضر یک قاضی مشغول بررسی درخواست این ایالت به منظور ممنوع کردن هرگونه مدیریت یک سازمان خیریه و غیرانتفاعی ازسوی ترامپ در نیویورک برای مدت ده سال و اعمال چنین ممنوعیتی برای فرزندان او به مدت یک سال است.
ترامپ پیشتر اعلام کرده این پرونده با انگیزه سیاسی مطرح شده و پیشتر براساس یک توافق با مقامات دادستانی نیویورک این بنیاد را تعطیل کرد و طبق این توافق لتسیاجیمز مسئولیت نظارت بر چگونگی توزیع بودجه باقی مانده از این بنیاد خیریه را به دست آورد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ساز وکار ایرانی متناسب با «اینستکس» بزودی ثبت می‌شود موج محکومیت جنایت تروریستی نیوزیلند ازسوی مقامات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور پیکر 115 شهید دفاع مقدس از مرز آبی خرمشهر به کشور بازگشت عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در سراسر کشور آغاز شد وزیر بهداشت: سال آینده دغدغه دارویی نداریم گشایش جبهه‌ای تازه علیه ترامپ از جانب جمهوریخواهان ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد امروز و با حضور رئیس جمهوری 4 فاز جدید پارس جنوبی افتتاح می‌شود صادرات میعانات گازی پارس جنوبی 15 درصد افزایش یافت چهار سال جنگ علیه یمن به روایت آمار ریختن نیم میلیون بمب و موشک بر سر مردم یمن در 4 سال اظهار ارادتی به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی به مناسبت سالگرد رحلت فرزند غیور امام خمینی نسبت جمعه سیاه نیوزیلند با کارنامه سیاه سران غرب ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد گوشی همراه رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی «هک» شد واشنگتن: نوبت سعودی‌هاست درباره توافق هسته‌ای گامی بردارند