گشایش جبهه‌ای تازه علیه ترامپ از جانب جمهوریخواهان

افزون بر مخالفت سرسختانه دموکرات‌ها با سیاست‌های «دونالد ترامپ»، اکنون طیفی از جمهوریخواهان نیز به منتقد وی در حوزه‌های مختلف از جمله بودجه 2020 تبدیل شده‌اند.
هر روز بر میزان مخالفت قانونگذاران آمریکایی با سیاست‌های ترامپ افزوده می‌شود. درحالی که تصور می‌شد تنش میان دموکرات‌ها و رئیس جمهوری بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی موقتا متوقف و سایه درگیری حزبی و تعطیلی دولت از سر کارمندان برداشته شده اما بودجه پیشنهادی سال 2020 ترامپ آتش زیر خاکستر را بار دیگر برافروخت و نمایندگان هر دو حزب را در مقابل کاخ سفید قرار داد.
با وجود این که دموکرات‌ها با تامین 5.7 میلیارد دلاری هزینه ساخت دیوار در مرز مکزیک مخالفت می‌کردند و تنها با حدود 1.5 میلیارد آن موافق بودند به یک‌باره ترامپ با توسعه دیوار، بودجه مورد نظر خود برای سال آینده را تا سطح 8.6 میلیارد دلار بالا برد. وی با این کار خود بر مخالفت‌ها با کلیات بودجه پیشنهادی دامن زد و حتی بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه مجلس را به جبهه دموکرات‌ها سوق داد.
ناهمسازی با بودجه پیشنهادی ترامپ؛ گزینه بدیل استیضاح


به گزارش ایرنا، برخی رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی به چهره‌های سیاسی در این کشور به ویژه دموکرات‌ها توصیه می‌کنند به جای آنکه به دنبال استیضاح ترامپ باشند از طریق بودجه وی برای سال 2020 می‌توانند به اندازه کافی بر وی فشار بیاورند. روزنامه «واشنگتن پست» هم به دموکرات‌ها پیشنهاد داد این بودجه شرم آور را هدف قرار دهند.
اگر چه دموکرات‌ها اواخر سال گذشته میلادی با شعار استیضاح توانستند اکثریت در مجلس نمایندگان را به دست بیاورند اما به باور تحلیلگر این روزنامه، در مورد استیضاح ترامپ شروط، نیازمندی و حتی مسائل مختلف اخلاقی بسیاری مطرح است که دستیابی به اجماع را سخت می‌سازد. برخلاف محذوریت‌های استیضاح، موضوع بودجه می‌تواند اتفاق نظر قدرتمندی را علیه رئیس جمهوری آمریکا ایجاد کند.
به نوشته واشنگتن پست به جای آنکه نمایندگان به دنبال طرح استیضاح و سپس جمع‌آوری اسناد و مدارک باشند بهتر است از طریق بودجه پرچالشی که وی برای سال 2020 در نظر گرفته است وارد عمل شوند. در دو سال نخست، جمهوریخواهان در کنگره توانستند انواع حمایت‌ها را از ترامپ به عمل آورند و اکنون هم موانعی را پیش روی فشار بر ترامپ ایجاد می‌کنند اما بودجه کنونی ترامپ نشان دهنده ارزش‌های مورد نظر وی است. کاستن از حمایت‌های اجتماعی در حوزه‌های غذایی یا درمانی در کنار بی‌توجهی به رفاه و نظر رای دهندگان در کنار افزایش بودجه نظامی از جمله چالش‌ها در بودجه ترامپ به شمار می‌آید. روش ترامپ در افزایش بودجه دیوار مرزی تنها گوشه‌ای کوچک از این نمایش است.
شکاف میان جمهوریخواهان و ترامپ
همه این مسائل جمهوریخواهان را هم به تکاپو انداخته و میان آن‌ها و رئیس جمهوری آمریکا شکافی را ایجاد کرده است. تارنمای شبکه خبری «ان.بی.سی نیوز» عنوان داشت با سیاست‌های رئیس جمهوری، یک جمهوریخواه دیگر همگام با دموکرات‌ها به مخالفان با طرح‌های مهاجرتی ترامپ به ویژه در زمینه بودجه ساخت دیوار مرزی پیوست.
درحالی که طرح رئیس جمهوری در زمینه اعلام وضعیت اضطراری و تامین ساخت دیوار مرزی در سنا مورد بررسی قرار می‌گیرد اکنون سناتور «مایک لی» پنجمین سناتور جمهوریخواهی است که حمایت خود را از تصویب قانونی در سنا برای مقابله با طرح ترامپ اعلام کرده است.
گفته می‌شود وی حتی به صورت خصوصی هم با ترامپ در این زمینه و احتمال مخالفت کنگره با طرح رئیس جمهوری گفت وگو کرد. سنا تلاش دارد تا قانونی تصویب کند تا همه وضعیت‌های اضطراری که ازسوی رئیس جمهوری اعلام می‌شود، پس از 30 روز ملغی گردد مگر اینکه کنگره اجازه تمدید آن را صادر سازد.
بسیاری از تحلیلگران می‌گویند در این شرایط با پیوستن برخی هم حزبی‌های ترامپ به دموکرات‌ها احتمال رای آوردن طرح و شکست ترامپ زیاد است. بر همین اساس از احتمال وتوی ترامپ سخن گفته می‌شود. نظران اعتقاد دارند این تصمیم می‌تواند به ضرر ترامپ تمام شود و مخالفت قانونگذاران با سیاست‌های وی را گسترده و عمیق‌تر کند.
گفته می‌شود این طرح سناتورها در صورت کسب رای کافی، اصلاحیه‌ای بر قانون وضعیت اضطرار ملی سال 1976 خواهد بود و اگرچه وضعیت‌های فوق‌العاده کنونی را در بر نمی‌گیرد اما در قدرت رئیس جمهوری آمریکا در آینده محدودیت‌های جدی را ایجاد خواهد کرد. لی در این زمینه تاکید دارد ما نمی‌خواهیم رئیس جمهوری آمریکا مانند یک شاه عمل کند بلکه نیازمند آن هستیم که قدرتی را (در کنگره) کسب کنیم و سپس به رئیس جمهوری اجازه انجام اقدام بدهیم.
البته تصویب این قانون می‌تواند خطراتی را برای رقبای ترامپ هم به همراه داشته باشد. ممکن است سنایی که اکنون در کنترل جمهوریخواهان است در اقدامات بعدی خود دست رئیس جمهوری را باز بگذارد. به همین دلیل «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم ابراز داشت مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات‌ها قرار دارد به ترامپ و هم حزبی‌های وی اجازه نمی‌دهد در مسیری به جز مخالفت با اعلام وضعیت اضطرار اعلام شده ازسوی رئیس جمهوری حرکت کنند.
به باور این چهره دموکرات، قانون فوق که سناتورهای جمهوریخواه موافق آن هستند به رئیس جمهوری این کشور اجازه نقض قوانین در ایالات متحده را می‌دهد. ترامپ تلاش دارد تا با اعلام اضطرار ملی در واقع کنگره را دور بزند و میلیاردها دلار از بودجه فدرال را به سمت ساخت دیوار مرزی سوق دهد. سناتور «چاک شومر » رهبر اقلیت مجلس سنا هم با چنین دیدگاهی به موضوع می‌نگرد و اعتقاد دارد چنین طرحی رای نخواهد آورد.
اکنون جمهوریخواهان هم با ترامپ دچار مشکل شده‌اند و ترامپ نیز همه نمایندگان را تهدید کرده است. جمهوریخواهان از ترامپ خواسته‌اند تا از این طرح حمایت کند و در مقابل آن‌ها از کاخ سفید پشتیانی کنند. در همین حال نشریه «پلیتیکو» می‌نویسد:ترامپ در کنار دموکرات‌ها تلاش جمهوریخواهان برای گریز از وضعیت کنونی را نابود می‌کند. درحالی که تاکنون دو تلاش هم حزبی‌های ترامپ برای حفظ آرامش در فضای سیاسی کاخ سفید به بن بست خورده است ترامپ می‌گوید این اتفاق خوبی نیست که سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات علیه وی رای بدهند و قدرت رئیس جمهوری را کم کنند. وی تاکید کرد «این گونه رای دادن برای همه آن‌ها بسیار بد است.»
در طرف مقابل، «جان تیون» از سناتورهای جمهوریخواه هم عنوان داشته اگر ترامپ از امضای قانون تغییر سرباز بزند حتما شگفت زده خواهد شد و سپس تعداد کافی از جمهوریخواهان موضع خود را تغییر می‌دهند و رویکردی علیه ترامپ می‌گیرند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ساز وکار ایرانی متناسب با «اینستکس» بزودی ثبت می‌شود موج محکومیت جنایت تروریستی نیوزیلند ازسوی مقامات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور پیکر 115 شهید دفاع مقدس از مرز آبی خرمشهر به کشور بازگشت عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در سراسر کشور آغاز شد وزیر بهداشت: سال آینده دغدغه دارویی نداریم گشایش جبهه‌ای تازه علیه ترامپ از جانب جمهوریخواهان ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد امروز و با حضور رئیس جمهوری 4 فاز جدید پارس جنوبی افتتاح می‌شود صادرات میعانات گازی پارس جنوبی 15 درصد افزایش یافت چهار سال جنگ علیه یمن به روایت آمار ریختن نیم میلیون بمب و موشک بر سر مردم یمن در 4 سال اظهار ارادتی به حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی به مناسبت سالگرد رحلت فرزند غیور امام خمینی نسبت جمعه سیاه نیوزیلند با کارنامه سیاه سران غرب ترامپ مصوبه کنگره برای لغو وضع اضطرار ملی را وتو کرد گوشی همراه رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی «هک» شد واشنگتن: نوبت سعودی‌هاست درباره توافق هسته‌ای گامی بردارند