مصباحی‌مقدم: چطور مردم به خود اجازه می‌دهند به تصمیم‌گیرندگان نظام تکلیف کنند؟

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعمال فشارهایی که به تصمیم‌گیران کشور جهت بررسی کنوانسون‌های زیرمجموعه FATF اعمال می‌شود، گفت: چطور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟ البته ما به مردم‌مان حق می‌دهیم که دغدغه مسائل نظام و آنچه در جریان تصمیم‌گیری کشور است را داشته باشند چرا که زخم خورده‌اند و این زخم خوردن‌ها موجب حساسیت آن‌ها شده اما آیا نباید به ساختاری که نظام ایجاد کرده اعتماد کنند؟
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی در آرامش اقتصادی ایران موثر نیست؟‌ تصریح کرد: در رابطه با حل مسائل اقتصادی موضوع الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سى‌اف‌تى در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد و اتفاقا کسانی که به این‌ها اهمیت ویژه داده‌اند، اشتباهی بزرگ مرتکب شده‌اند.
عضو کمیته فقهی سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چرا در ماجرای بررسی پالرمو و سى‌اف‌تى که مباحثی کارشناسی است در کشور دچار حواشی می‌شویم و اینکه چرا نمایندگان مجلس یا مجمع تشخیص باید بگویند ما در این موضوع تحت فشار هستیم و برای ما پیامک‌هایی می‌آید که پالرمو را تصویب کنید یا نکنید؟‌ گفت: متاسفانه مسائلی در این سطح دارد‌ تبدیل می‌شود به مسائل توده مردم که من از این بابت ابراز تاسف می‌کنم چرا که این‌ها مسائلی بسیار پیچیده و فنی است. این‌ها مسائلی نیست که حتی اگر عبارت‌های آن را بسیاری از مردم ما بخوانند معنای آن را متوجه شوند چراکه به زبان حقوق بین‌الملل آشنا نیستند، این‌ها کارهایی بسیار تخصصی است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: خود من اولین بار که این کنوانسیون‌ها را دیدم در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردم که فهم این‌ها ساده نیست و بنده تا تمامیت آن را متوجه نشوم رای نخواهم داد و لذا تقاضا کردم چندنفر متخصص حقوق بین‌الملل را به کار بگیرند تا این دو کنوانسیون را برای ما استخراج کنند و به طور کامل توضیح دهند، آنگاه است که ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که بپیوندیم یا نپیوندیم، یا اینکه شرط بگذاریم. حال چطور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟ البته ما به مردم‌مان حق می‌دهیم که دغدغه مسائل نظام و آنچه در جریان تصمیم‌گیری کشور است را داشته باشند چرا که زخم خورده‌اند و این زخم خوردن‌ها موجب حساسیت آن‌ها شده اما آیا نباید به ساختاری که نظام ایجاد کرده اعتماد کنند؟


وی تاکید کرد: بالاخره این نظام رهبری دارد، مجلس دارد، این نظام جایگاهی مثل شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد. مجمع تشخیص نزدیک به ۵۰ نفر عضو دارد که هرکدام از این‌ها رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری و وزیر و چند دوره نماینده مجلس بوده‌اند، آیا به این‌ها هم نمی‌خواهید اعتماد کنید؟ پس به چه کسى می‌خواهید اعتماد کنید؟ این‌ها منتخب و منصوب رهبری هستند. رهبری به این‌ها اعتماد کرده، خدا انصاف دهد کاری کرده‌اند که حتی به یک چنین مجموعه بسیار معتبر و مهمی هم اعتماد نشود.
مصباحی‌مقدم گفت: آقا فرمودند اگر خودتان بروید قانون داخلی وضع کنید بهتر از این است که چیزی را تصویب کنید که نمی‌دانید ته آن چیست. این خیلی سخن حکیمانه و هوشمندانه‌ای بود. پس ما اگر نمی‌دانیم نتیجه آن چیست نباید قبول کنیم و اگر رسیدیم به اینکه نتیجه آن مثبت است رای می‌دهیم و گاهی به این نتیجه می‌رسیم که برای یک شرایطی مثبت می‌دانیم و برای یک شرایطی منفی می‌دانیم. الان بخش زیادی از مقالاتی که کارشناسان در رسانه‌ها می‌نویسند تماما دارند توصیه می‌کنند که این دو کنوانسیون بسیار خوب است و باید به آن بپیوندیم و ۱۹۰ کشور به آن پیوسته‌اند و می‌گویند ما که تافته جدابافته نیستیم و یا می‌گویند موجب شفافیت مبادلات می‌شود.
وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که ما الان در شرایط تحریمی هستیم. تحریم‌های آمریکا تحریم‌هایی است که اروپا نتوانست مقابل آن بایستد، به همین دلیل هم اروپایی‌ها از ایجاد ارتباط تجاری و مالی عدول کردند و به اینستکس رسیدند، یعنی اگر کل اروپا می‌خواهد با ایران تجارت کند باید از این کانال تجارت کند که مبادلات زیر نظر اف‌اى‌تى‌اف صورت بگیرد، این یعنی اینکه ما الان که داریم با اروپا تجارت می‌کنیم همین را هم ببندیم و محدود کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
در نشست خبری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد از وضعیت دارو تا اوضاع سلامت روان ایرانی‌ها سیده فاطمه ذوالقدر کمیسیون فرهنگی در سالی که گذشت «ابتکار» بازار مسکن در سال 97 را بررسی می‌کند مسکن چشم به راه سال جدید بیانیه مشترک جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در محکومیت حادثه تروریستی نیوزلند «ابتکار» برخی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه موسیقی در سال 97 را مرور کرد نت‌ها در افت‌وخیز نمایندگان مجلس عملکرد خانه ملت در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ از بهار تا بهار در بهارستان چرا سیاه پیام‌آور بهار از عنصری فرهنگی به نمود تکدی‌گری تغییر شکل داده است؟ سیلی سرخ فقر به‌صورت سیاه حاجی‌فیروز آیت‌الله آملی لاریجانی: عامل اصلی جنایت نیوزیلند جریان اسلام‌هراسی است مصباحی‌مقدم: چطور مردم به خود اجازه می‌دهند به تصمیم‌گیرندگان نظام تکلیف کنند؟ عسلویه نماد عقلانیت و گفت‌وگو رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: تامین معیشت مردم مهم‏ترین برنامه دولت است نماینده دادستان در دومین جلسه رسیدگی به پرونده چند موسسه مالی و اعتباری: ۲۲۰ نفر، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‏سود یا بدون سود گرفته‌اند بیانیه مشترک جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در محکومیت حادثه تروریستی نیوزلند