سیده فاطمه ذوالقدر کمیسیون فرهنگی در سالی که گذشت

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در راستای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ‏وهنر، ارشاد و تبلیغات، صداوسیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی، جوانان، زنان و خانواده، تلاش‏های بسیاری به منظور تدوین قوانین موردنیاز و بازنگری در برخی قوانین و مقررات زائد و دست‏وپاگیر جهت تسهیل در انجام امور مربوطه به انجام رساند. بر این اساس طرح‏ها و لوایحی در تعامل فیمابین کمیسیون فرهنگی و دستگاه‏ها و نهادهای ذی‏ربط و متخصصین و کارشناسان حاذق که تهیه و به تصویب رسید.
از جمله طرح‏های چالش‏برانگیز؛ طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی بود. مهم‏ترین موضوع در تصویب این طرح آن بود که تا پیش از تصویب این طرح، هیچ گاه صداوسیما در چارچوب قانونی مشخص اداره نمی‏شد و در این طرح اصلاح اساسنامه صداوسیما و پاسخگویی صداوسیما به نهادهای نظارتی موردتوجه قرار گرفت. بر این اساس، سازمان صداوسیما به هیئت امنای 5 نفره که از طرف مقام معظم رهبری منصوب می‏شوند، اعضای شورای نظارت بر صداوسیما و همچنین مجلس از طریق دو عضو ناظر خود در شورای نظارت باید پاسخگو باشد.
دیگر طرح مورد بررسی در کمیسیون فرهنگی؛ طرح حمایت از مدیریت، احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه‏های کشور بود که متولی قانونی برای رسیدگی به امور مساجد تا پیش از این طرح وجود نداشت و در هر نقطه‏ای که اهالی آن توان مالی داشتند احداث و تجهیز و نوسازی مساجد امکان‏پذیر بود که این طرح می‏تواند تا حد قابل توجهی این مشکلات را با تعریف متولی مشخص بکاهد و هماهنگی در توزیع منابع ایجاد کند.
تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‏های تاریخی، فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‏برداران بناهای تاریخی و فرهنگی در کمیسیون فرهنگی، وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارتخانه‏های راه‏وشهرسازی، تعاون، آموزش‏وپرورش، علوم، کشور، بنیاد مسکن، بانک‏های عامل، موسسات مالی و اعتباری، شورای برنامه‏ریزی و توسعه استان‏ها و سازمان برنامه‏وبودجه را برای برای مرمت و احیای بافت‏های تاریخی - فرهنگی تعیین می‏کند.


طرح ساماندهی معابر مرزی (معابر کولبری و ته‏لنجی) با توجه به نقشی که این مناطق در اشتغال‏زایی و رونق اقتصادی و همچنین تامین امنیت این مناطق دارد مورد بررسی قرار گرفت. از دیگر طرح‏های چالش‏برانگیز و پرحاشیه طرح ساماندهی پیام‏رسان‏های اجتماعی است که با توجه به نقش موثری که شبکه‏های اجتماعی در تثبیت هویت ملی و فرهنگی هر جامعه داشته تصویب این طرح با هدف اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، فرهنگ عمومی و امنیت ملی به تصویب رسید.
با توجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور بحث تعالی خانواده و بحث جمعیت است، در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده تلاش بر آن شد که سیاست‏های جمعیتی کشور و خانواده از جمله سن مناسب ازدواج، سطح جانشینی باروری، سبک زندگی سالم و جمعیت مطلوب و برنامه‏های جامع در زمینه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسط دستگاه‏های ذی‏ربط در نظر گرفته شده است.
در راستای سیاست‏های تعالی خانواده و کاهش آسیب‏های اجتماعی و آمار طلاق به عنوان یک معضل، موضوع آموزش‏های پیش، حین و بعد از ازدواج که از سیاست‏های مندرج در برنامه ششم توسعه نیز بود، مورد بررسی در کمیسیون فرهنگی قرار گرفت. بر اساس مذاکرات و نظرات کارشناسی و تخصصی موضوع 6 ساعت آموزش اجباری قبل از ازدواج در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید. البته باور داریم که میزان آموزش کفایت لازم را نخواهد داشت اما زمینه‏ای است برای افزایش آگاهی و اطلاع و شناخت برای شروع یک زندگی که نیاز است آموزش‏های متناسب در دوران آموزش و در درون خانواده به صورت پایدار و دائمی صورت پذیرد تا سطح تاب‏آوری، شناخت و آگاهی و صبر جوانان در شروع یک زندگی افزایش و تعالی یابد.
قانون حمایت از کودکان و نوجوانان؛ دیگر قانون مترقی در موضوع حمایت از کودکان و نوجوانان به عنوان قشری که صدایی برای دفاع از حقوق و مطالبات خویش نداشتند تصویب شد که این امر یقیناً نقش قابل توجهی در کاهش آسیب‏های اجتماعی متوجه کودکان اعم از کودکان کار، کودک‏همسری، سلامت و امنیت روحی و روانی و جسمی کودکان و کودک‏آزاری و رفع خلاءهای قانونی در زمینه حمایتی از کودکان خواهد داشت.
از تشکیل وزارت ورزش 6 سال می‌گذرد اما اساسنامه‌ای برای آن در راستای شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان تدوین نشده بود، به همین منظور اساسنامه وزارت ورزش و جوانان در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت که با تصویب آن، رفع خلاء قانونی در این بخش نیز مرتفع می‏شود.
سایر اخبار این روزنامه
در نشست خبری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد از وضعیت دارو تا اوضاع سلامت روان ایرانی‌ها سیده فاطمه ذوالقدر کمیسیون فرهنگی در سالی که گذشت «ابتکار» بازار مسکن در سال 97 را بررسی می‌کند مسکن چشم به راه سال جدید بیانیه مشترک جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در محکومیت حادثه تروریستی نیوزلند «ابتکار» برخی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه موسیقی در سال 97 را مرور کرد نت‌ها در افت‌وخیز نمایندگان مجلس عملکرد خانه ملت در سالی که گذشت را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ از بهار تا بهار در بهارستان چرا سیاه پیام‌آور بهار از عنصری فرهنگی به نمود تکدی‌گری تغییر شکل داده است؟ سیلی سرخ فقر به‌صورت سیاه حاجی‌فیروز آیت‌الله آملی لاریجانی: عامل اصلی جنایت نیوزیلند جریان اسلام‌هراسی است مصباحی‌مقدم: چطور مردم به خود اجازه می‌دهند به تصمیم‌گیرندگان نظام تکلیف کنند؟ عسلویه نماد عقلانیت و گفت‌وگو رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: تامین معیشت مردم مهم‏ترین برنامه دولت است نماینده دادستان در دومین جلسه رسیدگی به پرونده چند موسسه مالی و اعتباری: ۲۲۰ نفر، ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‏سود یا بدون سود گرفته‌اند بیانیه مشترک جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در محکومیت حادثه تروریستی نیوزلند