عضو سابق آژانس دفاعی آمریکا جاسوس چین از آب درآمد

در حالی که تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر مسائل سیاسی و اقتصادی ادامه دارد، وزارت دادگستری آمریکا از اعتراف «ران راکول هانسن» به جاسوسی برای چین خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، طبق اعلام این وزارتخانه، هانسن همچنین اعتراف کرد که به عنوان مامور حکومت چین، از پکن «صدها هزار دلار» پول دریافت کرده است.
گفته می‌شود که هانسن از سال ۲۰۰۶ و بعد از بازنشسته شدن از ارتش آمریکا، کار خود را در آژانس اطلاعات دفاعی شروع کرده و برای سال‌ها، مجوز دسترسی به اطلاعات محرمانه را داشته است.
طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، سرویس اطلاعاتی چین سال ۲۰۱۴ هانسن را جذب کرده بود.قرار است حکم دادگاه علیه این عضو سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ۲۴ سپتامبر (3 مهر) اعلام شود. هانسن تیر ماه گذشته در حالی که قصد داشت از فرودگاه «سیاتل» آمریکا به چین سفر کند، توسط ماموران اف ‌بی‌آی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شده بود.


تمرکز بودجه نظامی آمریکا روی چین
از مجموع بودجه ۷۱۸ میلیارد دلار مورد نظر پنتاگون، بخشی از آن به مقابله با چین اختصاص دارد.«شاناهان» سرپرست پنتاگون در این باره گفت، ۲۵ میلیارد دلاری که پنتاگون برای هزینه روی تسلیحات هسته‌ای پیشنهاد داده، برای حفظ برتری نسبت به زرادخانه هسته‌ای چین است. او به بمب‌افکن‌های چین، موشک‌های مافوق صوت چین، حملات سایبری چین و تسلیحات ضد ماهواره‌ای چین هم‌ اشاره کرد.
اظهارات شاناهان در شرایطی مطرح می‌شود که «بنی اس گلاسر» مدیر «پروژه قدرت چین»، در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا معتقد است، واشنگتن فاقد استراتژی‌ اثرگذار برای رقابت با چین در مقیاسی گسترده است. او درباره تمرکز بودجه شاناهان گفت: این خیلی دیرهنگام است.
برخی از تحلیلگران دفاعی معتقدند که پنتاگون تهدید چین را بزرگ‌نمایی می‌کند؛ کریستوفر پربل، معاون رئیس‌ مطالعات سیاست خارجی و دفاعی در موسسه «کاتو» می‌گوید: به نظر من، باید پرسید که این رفتار تهدیدآمیز چین، دقیقا چیست.